ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: SVAR - mikrofilm/mikrokort  (läst 1917 gånger)

2003-12-20, 11:08
läst 1917 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag förstår inte varför SVAR överhuvudtaget ska lägga sig i bibliotekens avgifter, så länge de själva får betalt. Rekommendationen verkar enbart ha tillkommit för att jävlas med släktforskarna = sina största kunder. Detta tar nästan priset i monumental dumhet.
 
Tack och lov för privata alternativ...

2003-12-20, 11:13
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ted Rosvall,
Eftersom tydligen SVAR i sin information till biblioteken skriver - Bakgrunden är den kritik som Svenska Släktforskarförbundet framfört om orättvisor i prissättningen runt om i landet. SVAR rekommenderar därför samtliga bibliotek att debitera lånekunden 20 kr/volym vid lån från biblioteken. - bör det väl finnas åtminstone två sätt att agera från förbundet:
1) Att be SVAR om att i ett nytt utskick till Alla rikets folkbibliotek förtydliga/rätta det - i så fall - oriktiga i sin information.
2) Att Släktforskarförbundet själva via e-post gör ett massutskick till biblioteken och snarast arbetar med sina presskontakter för att få ut denna information till fler än oss som redan är frälsta.
 
Att motverka en höjning av SVAR-lånen bör väl, i alla fall kortsiktigt, vara en av förbundets viktigaste uppgifter.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-12-20, 11:27
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett tredje sätt att agera:
 
3) Gå till högsta ansvariga inom Riksarkivet, och påtala att det sitter totalt inkompetenta individer på viktiga positioner inom SVAR som sätter enhetens verksamhet i spel med kontraproduktiva rekommendationer och avgiftshöjningar. Se till att RA initierar en dementi från SVAR.

2003-12-20, 11:33
Svar #3

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Alternativ 2 är nog det förbundet får inrikta sig på, d.v.s. ett brev ställt till alla folkbibliotek där vi förklarar vilka konsekvenserna blir av en chockhöjning av avgifterna, samt att vi REKOMMENDERAR dem att försöka hålla så låga avgifter som möjligt ut mot låntagarna. Det gamla argumentet bok som bok håller också fortfarande. Varför skall kyrböcker särbehandlas?
 
TED ROSVALL

2003-12-20, 12:53
Svar #4

Mikael karlsson

Man kan nog förvänta sig att det kommer att bli betydligt dyrare överlag att släktforska, då det är så många alternativ som slåss om kakan.
 
Svar
Genline
Arkion
Digitala Forskarsalen  
Microscan
 
MM MM.

2003-12-20, 14:58
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
SVAR Chockhöjer
Har tittat på Svars hemsida, hittar ej deras brev
till bibliotek om höjning.
Som jag se det är det ju upp till varje kommun att ta ut de kostnader som behöver täckas. En rekomendation att höja är kanske inte lämpligt att föreslå externt. Kan du Ted visa Svars brev i sin helhet på Rötter eller via länk så att vi övriga kan ta del av det. Av vad jag förstår av Svars hemsida så är det produktionskostnader och porto som föranleder höjning. Det sägs inget om produktionskostnadshöjningar.Klart att alla höjer i dessa tider, men det vore trevligare om det förelåg lite förhållning, 2-3 veckor är nog i kortaste laget tycker jag.
Jan-Christer

2003-12-20, 16:37
Svar #6

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Tillägg till 2003-12-20 kl 1458
Eftersom tidsfristen för ändring gått ut så skriver jag den här.
Jag skrev:Det sägs inget om produktionskostnadshöjningar
Jag menar: Det sägs inget om produktkostnadshöjningar
Jan-Christer

2003-12-20, 17:30
Svar #7

Karin Björkholm (Karin)

mikael karlsson  lördag den 20 dec 2003 kl. 12.53:  
 
Hjärtligt Tack för Ditt inlägg.
 
PS SVAR  heter det.

2003-12-20, 17:41
Svar #8

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Så här står det i SVARs skrivelse till alla bibliotek:
 
Till biblioteket/Avtalskunde
 
SVAR har beslutat att den 1 januari 2004 göra vissa prisjusteringar avseende lån och köp av mikrokort, vilket påverkar biblioteken.
 
* Enhetsavgift för porto och emballage på 25 kr per lånetillfälle
 
På grund av höjda porton kan SVAR inte längre stå för hela utgiften utan måste ta ut en del av portokostnden av lånekunderna. Samtliga lånekunder kommer, vid leverans från SVAR, att debiteras enhetsavgift för porto och emballage, med 25 kr (inkl moms) per lånetillfälle.
 
Biblioteken kommer att debiteras denna avgift och SVAR rekommenderar biblioteken att ta ut samma avgift av lånekunden.
 
* Samtliga lånekunder debiteras 20 kr/volym
 
I SVAR:s prislista kommer det inte att finnas något särskilt prif för bibliotekslån. Bakgrunden är den kritik som Svenska Släktforskarförbundet framfört om orättvisor i prissättningen runt om i lander.
 
SVAR rekommenderar därför samtliga bibliotek att debitera lånekunden 20 kr/volym vid lån från biblioteket.
 
* Ersättning till biblioteken
 
Då SVAR vill värna om det goda samarbete som vi har med biblioteken så kommer vi att ersätta biblioteken för det arbete som läggs ned på administration av mikrokortsbeställningar. Ersättning kommer att utgå med 20% av den lånekostnad (exkl enhetsavgift för porto och emballage) som SVAR debiterar biblioteken. Det betyder att SVAR kommer att debitera biblioteket 16 kr/volym efter avdrag med ersättning på 4 kr/volym (20% av 29 kr/volym)
 
* Köp av mikrokort 20 kr/kort
 
Priset för köp av mikrokort höjs från nuvarande 18 kr till 20 kr/mikrokort.
 
Med vänlig hälsning
LAILA ERICSSON, Platschef

2003-12-20, 17:50
Svar #9

Mikael karlsson

Karin kan du förklara dig vad du tackar för ?
 
Att min tro är att det om 5 år kommer att finnas välldigt mycket tillgängligt på ett lätt sätt,
Men att det kommer att bli i värsta fall
ofantligt dyrt.och de som idag har möjlighet att besöka Arkiv mm kommer att finna att de nästan alldrig har öppet för det finns ju tillgängligt på Internet men för oss som har råd om man nu har jobb och får vara frisk om 5 år...  
 
 
Jag undrar allt om inte Släktforskarförbundet i Samarbete med Riksarkiv och övriga instutioner intresse Organistaioner
tar tag i detta med att öka tillgängligheten för allmänheten där inget vinstintresse finnes,
 
Vips kanske man kan få ett Eu-bidrag, och en och annan Arbetsmarknadsåtgärd....
 
Sen visst skall man skriva SVAR så här och man kanske skulle använda stor Bokstav i eget namn..
 
Men uttalet blir detsamma :-)
 
Hälsningar
Micke

2003-12-20, 17:52
Svar #10

Karin Björkholm (Karin)

*** HOBBY  (Favoritsysselsättning på lediga stunder) ***
 
Och det kallar Ted Rosvall  
 SVAR CHOCKHÖJER
 
 
Priset för köp av mikrokort höjs från nuvarande 18 kr till 20 kr/mikrokort
 
 
Trevlig Helg hälsar Karin Björkholm , för en kort stund sedan hemkommen från Udlandet.
 
( Micke -- och får vara frisk om 5 år...ja och om vi lever då.......)

2003-12-20, 18:09
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Och det gör Ted med all rätt (25 kr i porto och emballage också).
 
Vad i fridens namn har Laila Ericsson för befogenhet att ge rekommendationer om hur landets bibliotek använder sina pengar? Då kan jag lika gärna rekommendera Laila Ericsson att snarast söka nytt jobb! Ett jobb utan kundkontakter och utan krav att kunna uttrycka sig i skrift verkar passande.

2003-12-20, 18:45
Svar #12

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Karin!
Lånekostnaden för ett kuvert (1 volym) stiger den 1/1 2004 från 18:- till 45:-  
För två kuvert stiger kostnaden från 36:- till 65:-
För tre kuvert från 54:- till 85:-
För fyra kuvert från 72:- till 105:-
För fem kuvert från 90:- till 125:-
 
Det är detta jag kalla för chockhöjning - och det står jag nog för.
 
Härtill kommer, visserligen opåverkad av detta beslut men i alla fall, portokostnaden för returen.
 
Mvh
TED

2003-12-20, 19:12
Svar #13

Karin Björkholm (Karin)

Ted Rosvall!
 
Priset för köp av mikrokort höjs från nuvarande 18 kr till 20 kr/mikrokort
 

2003-12-20, 19:20
Svar #14

Mikael karlsson

Givetvis är det alldrig bra med prishöjningar.
 
SVAR tillämpar ju minimiavgift 50 :-
och ingår Portokostnaden
blir det samma pris
lån av 1 volym nu och efter prishöjning.
lån av 2 volymer höjning från 50 (Miniavg) till
65
 
Om de nu inte har portokostnaden utöver minimiavgift...

2003-12-20, 19:25
Svar #15

Mikael karlsson

Sen har jag allt om bakfoten?
 
5 st volymer i lån 100 + 25 porto=
100 nuvarande pris 125 efter höjning
 
4 st Volymer i lån 80 + 25 porto= 105  i ny avgift
 
3 st volymer 60 i lån + 25 i porto = 85 i ny avgift

2003-12-20, 19:36
Svar #16

Mikael karlsson

Skall väll även passa på och ge lite beröm åt SVAR
för jag har alltid fått rätt volymer när jag beställt.
 
och jag betällde från dem senast i Måndags denna vecka och fick minna 3 volymer i torsdags eller i går

2003-12-20, 19:41
Svar #17

Mikael karlsson

Sen angående uppmaningen till biblioteken,,
måste väll ändå vara ett olycksfall i arbetet?!
 
Får verkligen hoppas alldrig Anders Berg gör ett misstag på arbetet.:-)

2003-12-20, 20:15
Svar #18

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det är dock ett ganska allvarligt olycksfall i arbetet. I dessa besparingstider kommer säkert en rad bibliotek, som tidigare haft en generös inställning till släktforskningen, att skynda sig att höja sina avgifter i enlighet med rekommendationen. Tyvärr lär eventuella dementier knappast ge önskad effekt.  
 
TED

2003-12-20, 20:46
Svar #19

Mikael karlsson

Något som jag tycker verkar märkligt är att SVAR kompenserar biblioteken med om jag fattar inlägget utav Ted.
Med 4 kr volymen så Biblioteken hyr volymen för 16 kr
 
Borde väll verkligen gynnas internetbeställningar där kunden sköter hela beställningen själv.

2003-12-20, 21:19
Svar #20

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det skulle man kunna tycka, men SVAR ser  uppenbarligen fortfarande biblioteken som sina ambassadörer ut mot allmänheten. Jag har i något sammanhang i stället använt ordet gisslan för att beskriva kommunbibliotekens situation, där egentligen statliga kostnader (Arkivväsendet) tillåts finansieras med kommunala pengar. Frågan är om inte folkbiblioteken med tiden kommer att dra sig ur sina avtal med SVAR. De fyra kronorna är i och för sig inte någon orimlig kompensation för bibliotekens hantering, men egentligen är det ju vi forskare/nyttjare som gör jobbet. Det är vi som letar i katalogerna, sammanställer beställningarna, betalar våra avgifter och så småningom, på egen bekostnad, returnerar mikrokorten till SVAR.  
 
TED

2003-12-20, 22:30
Svar #21

Essan Gradhman

SVAR har tappat en massa kunder till Genline. Så det är säkert därför dom nu vill ta ut högre avgifter för att täcka kostnader.
Hade SVAR i tid uppmärksammat sina kunders önskemål hade säkert SVAR stått i ett annat läge nu.
Sedan det löjliga att EN avgift ska betalas till Arkion och EN till SVAR?s digitala forskarbas. Det är ju samma egentligen. Slå ihop båda baserna till en och ta ETT pris för dessa.
Det går snart inte att hålla reda på alla lösenord och namn man måste lägga på minnet.
mvh
Essan

2003-12-21, 13:52
Svar #22

Lennart Lindström

Kanske är digitalkamerornas frammarsch orsaken till att SVAR måste ändra? (Om några år har ju varenda mobiltelefon digitalkamera). Får jag upp en bild via digitalkamera på datorskärmen kan jag ju sedan granska detaljer på alla möjliga sätt. Har ställt denna fråga under datorprogram. Upprepar den här:
 
Söker digitalkamera för mikrokort, eller tillsatser för digitalkameror, som direkt fotograferar mikrokort.  
 
Om jag förstått allt rätt av sökningar på Internet finns dessa, men jag hittar inga enskilda produkter. Page images from microfiche, digitized with Nikon 990 digital camera ...  
 
Var finns denna utrustning, hur fungerar det och har någon erfarenheter av dem ?

2003-12-22, 22:30
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Maiken! Tänkte försöka svara på din fråga från söndagen den 14 december (under äldre inlägg). Jag håller med dig om fördelarna med att forska i norra Sverige, det är underligt att inte fler med norrländskt påbrå tar chansen att se kyrkböckerna på mikrokort .
 
När det gäller söder om Stockholm finns en del filmat redan men det kommer som du skriver att skannas fr.o.m. i år. Jag skrev en artikel (två delar) i Släkthistoriskt Forum nr 3 och 4 i år  om forskning i 1900-talets källor och skriver där lite om detta (i nr 3/2003, sidan 22). Då var det inte klart hur materialet skulle göras tillgängligt. Där har det nu klarnat (om man kan kalla det för det ....), och Ted skriver om det på FörbundsRötter i en specialavdelning Riksarkivet och tillgängligheten.
 
Nu vet jag inte vilka delar du är intresserad av i södra Sverige, men på respektive landsarkivs hemsida framgår vad som lämnats in till landsarkiven och det är ju först då det är filmat. Samtliga församlingar (utom fyra i Dalarna) är inlämnade för de områden som ingår i landsarkiven Härnösand, Östersund, Uppsala och mycket av Vadstenas område, ca 80 i Lunds område - i övrigt i princip inget. Eftersom man lämnat in för Vadstena landsarkiv i oregelbunden ordning finns en del att låna på mikrokort, men man får nog helt enkelt söka sin församling i NAD eller SVAR på webben och se om den församling man är intresserad av finns där.
 
Så här fungerade det i augusti (jag tycker sidorna är så ohjälpligt långsamma att söka i då och då så jag testade inte om det ser likadant ut nu). Ett försök till beskrivning av att söka 1900-talsmaterial utifrån de församlingar jag känner till.
 
När det gäller Linneryd i Kronoberg (G) län har jag lånat hem mikrokort ur församlingsböckerna till ungefär 1920 så jag vet att de finns tillgängliga. I SVAR-katalogen visar det sig att församlingsböckerna (och egentligen alla kyrkböcker från tidernas begynnelse till 1991) står under rubriken Linneryds kyrkoarkiv (med angivande av om man får låna/köpa, står inget så får man inte låna men kan köpa enstaka blad som är förbi sekretessen), medan det under rubriken Linneryd bara finns material fram till 1895.
 
I Norrbotten däremot, där jag är mest van att använda 1900-talsmaterialet (det kom ju först där och jag har halva min släkt där), så är det i SVAR-katalogen inte delat på t.ex. Nederkalix och Nederkalix kyrkoarkiv utan alla kyrkböcker fram till 1991 hittas under Nederkalix.
 
Eftersom NAD söker i samma databas blir resultatet detsamma där, med ett viktigt undantag. I NAD kommer Nederkalix kyrkoarkiv upp, men där finns inte ett enda mikrokort inlagt - så det ser ut som om du inte får låna något (inte ens för 1800-talet), allt finns endast under Nederkalix-rubriken.
 
SVAR, eller vem som lagt in det, har alltså inte varit helt konsekventa. Om det finns en rubrik med ditt församlingsnamn + kyrkoarkiv bör det nya materialet finnas där.  
 
Hälsningar och God Jul,
Eva

2004-03-16, 11:11
Svar #24

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Rullfilmsnummer till mikrokort? Var hittar man en översättningstabell om jag enbart har referens till ett rullnummer och vill veta socken mm?

2004-03-17, 10:09
Svar #25

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Riksarkivet har ju alla rullfilmer, så de borde kunna svara på en sådan fråga.

2004-03-17, 23:12
Svar #26

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Har en fråga utestående till dem sedan i går kl 12 cirka, avvaktar svar med intresse!

2004-03-18, 00:34
Svar #27

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Många har ju tillgång till de gamla katalogerna över rullfilmerna.  
Tala om rullnumret och vilket län det det kan röra sig om om du vet detta.

2004-05-20, 10:13
Svar #28

Annsofi Sterner

Alla sidor med uppgifter i volymen Burträsk PI:1  har inte filmats! Prästen Grapes biografi samt hans släktträd har inte mikrofilmats. Ansvaret för mikrofilmningen av just denna volym finns hos SVAR som mikrofilmade den 1987. Det känns inte trovärdigt att uppgifter utelämnas så här vid en filmning som är utförd av SVAR och är underordnad Riksarkivets bestämmelser.

2005-05-13, 20:10
Svar #29

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Nu har något fruktansvärt inträffat. Har varit själv rädd för just det här: Jag returnerade mina lånade Svar-mikrokort, men de kom aldrig fram. Det här är tråkigt både för mig och för Riksarkivets Svar-tjänst! Hur skall jag nu våga låna nya mikrokort???
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-05-14, 20:16
Svar #30

Ingrid Bergström

Hej, Johan! Det kan väl vara besvärligt, men microkorten är ju inte oersättliga. Vad säger SVAR? Säger de inte att du ska reklamera på posten?

2005-05-15, 09:26
Svar #31

Utloggad Weino Sandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2010-02-10, 20:20
    • Visa profil
    • www.weino.se
Hej Johan & Ingrid !
 
Detta är en intressant fråga att få utredd.
 
Mikrokorten skickas oftast i brev utan inlämningskvitto, då finns det inget bevis att de är inlämnade och posten tar knappast något ansvar.
 
Det kan tänkas att en beställning inte når låntagaren vems är ansvaret för lånekostanden och i förlängningen kostnaden för mikrokorten ?
 
Vid retur är det kostnaden för mikrokorten och vem som har ansvaret för kostnaden för mikrokorten ?
 
En tredje variant är lån genom bibiotek där lånekostanden betals direkt, vems är ansvaret om låntagaren inte får försändelsen ?
 
Detta borde klargöras av SVAR.
 
Mvh
 
Weino

2005-05-15, 15:25
Svar #32

Ingrid Bergström

Hej! Jag arbetar på ett bibliotek. Om låntagaren betalar och inte får korten, brukar vi ringa till SVAR och reda ut det. Kanske har inte vårt faxande gått fram, SVAR skickar kort utan dubbel kostnad för vare sig bibliotek eller låntagare. Vet inte vad som händer, om SVAR påstår sig ha skickat, har inte hänt.
En gång sade sig någon ha återlämnat sina kort på biblioteket. Det trodde vi inte riktigt på, hör ej till våra rutiner att ta emot dem, men ringde då SVAR och frågade vad som händer om korten kommer bort på posten. Det var då jag fick svaret att man ska reklamera. Men jag tror korten kom tillrätta på något sätt, hörde inte av låntagaren mer.

2005-05-15, 23:27
Svar #33

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Tack för Ditt svar. Jo, jag reklamerade genast. Tänkte mestadels på det, hur förhållandet utvecklas efter försvinnandet av mikrokorten.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna