ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Reidar Aronsson, f.1909-04-12  (läst 714 gånger)

2007-07-04, 11:50
läst 714 gånger

Ulrika Thörngren

Min morfar, Johan Reidar Aronsson f.1909-04-12 i Norge (enligt dödboken), är uppväxt i fosterfamilj i Ed, Dalsland. Han hade också en halvsyster, Constance Alvilde Aronsson f.1908-01-14 i Norge.
Hans mamma ska ha varit svenska och möjligen ha heta Klara Mathilda. Hon ska en tid ha rört sig kring Högsäter.
 
Jag har varit inne på digitalarkivet.no  och tittat men inte hittat något som tycks stämmma.
   
Jag vore tacksam om någon hade uppgifter eller tips på hur jag ska komma vidare med min morfar.
 
MVH Ulrika

2007-07-04, 18:26
Svar #1

Utloggad Kent Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2017-09-17, 20:47
    • Visa profil
Halvsystern dog i Trollhättan 1998 som Ogift.
Hans mamma var född i Högsäter 1883-12-12
Bodde senare i V.Hökesäter Rölanda inte att förväxla med förutnämnda Hägsäter
Möjligen var Johan reidar gift med Astrid Margareta f. 1916 i Sorsele  d. 1997 i Västerbotten
Resande-släkter ???

2007-07-04, 19:51
Svar #2

Ulrika Thörngren

Hej Kent!
 
Morfars syster Constance känner jag till och han var som du skriver gift med Astrid.  
Roligt att få ett födelsedatum på hans mamma. Hette hon Klara Mathilda? Och i efternamn? Aronsson?
 
Du skriver att hon bodde i V.Hökesäter. Var det innan Johan och Constance föddes eller efter?
 
Intressant att du nämner resande-släkter, jag har nämligen hört något om att mamman åkt iväg med resande.
 
Ulrika

2007-07-04, 20:32
Svar #3

Utloggad Kent Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2017-09-17, 20:47
    • Visa profil
När jag tittar efter nogrannare så är  Johan Reidars far född i Hökesäter
barnen är födda i Kråkeröj i Norge
men de kan bott hos sina släktingar  i Hökesäter som ligger nära Ed
Föräldrana är av Rosenqvist-släkten
mejla mig så får du mera uppgifter

2007-07-05, 08:19
Svar #4

Ulrika Thörngren

Hej igen Kent!
 
Jag har försökt nå dig via mejl men inte lyckats (problem med adressen). Kanske du kan försöka från dig. Hur som helst skulle jag bli glad för de uppgifter du kan ge mig. Äntligen känns det som om det går framåt med sökandet.
 
Ulrika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna