ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alternativ till Genline  (läst 927 gånger)

2006-01-29, 13:00
läst 927 gånger

Ingvor Hansson

Hej!  
 
Kan någon hjälpa mig med namnet på en sajt som i likhet med Genline erbjuder digitala bilder av Kyrkböcker men tydligen inte på nätet utan på CD-skivor. Var inne på den häromdagen, men kan inte hitta tillbaka. Tänk om man kunde lära sig att skriva upp och inte lita på minnet!
 
Med vänlig hälsning
 
Ingvor

2006-01-29, 13:31
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Arkiv Digital - handlingar ur Göteborgs landsarkiv.
 
Digi Arkiv - handlingar ur Lunds landsarkiv.
 
De digitalfotograferar originalen själva. Alltså inga kopior på skraltiga mormonfilmer som hos Genline.
 
Kanske finns det fler i andra distrikt?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-29, 13:58
Svar #2

Ingvor Hansson

Tack!!
 
Fantastiskt att få så snabb hjälp.
 
Ingvor

2008-10-17, 23:38
Svar #3

Utloggad Gunilla Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 14:59
    • Visa profil
    • www.nillans.se
Vilket är egentligen bäst och mest prisvärt; arkivdigital.se, genline.se, svar.ra.se? Mina anor finns främst i Östergötland, men även bl.a. Småland, Skåne och Halland förekommer.

2008-10-18, 10:25
Svar #4

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hej Gunilla,
 
Om du har en snabb internetuppkoppling (minst 2 Mbit) så tycker jag helt klart att Arkivdigital är att föredra. Inte bara för den oslagbara bildkvalitén utan lika mycket för att deras programvara känns mer genomtänkt (samt att de nyfotade kyrkböckerna ofta innehåller ett ortsregister upprättat av landsarkivet som saknas i de äldre material som Genline och svar.ra.se använder, detta är självfallet inte Arkivdigitals egna förtjänst men ändå en stor fördel).  
 
Dock har alla sina fördelar. Genlines program är mycket bättre än det svar.ra.se erbjuder, så om det rör ett område där inte Arkivdigital har täckning så föredrar jag Genline. Detta är emellertid inte en regel utan undantag. Svar.ra.se erbjuder mantalslängder vilket är en stor fördel om det rör sig om 1600-talsforskning. Det har flera gånger hänt att jag suttit parallellt med svar.ra.se och Genline eller Arkivdigital.
 
Detta är mina erfarenheter. Jag tror du helt enkelt först får fråga dig vad du är ute efter och sedan anpassa dit val utefter dina behov. Hoppas det klargjorde något.
 
Björn

2014-06-30, 18:55
Svar #5

Utloggad Salka Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 21:11
    • Visa profil
Hej
Skulle behöva lite hjälp i mitt beslut ångest
Snart går mitt abonnemang hos ancestry ut,
har varit nöj,d men lite dyrt? ell
Forskar mycket i Uppland och Västerbotten, har hittat det jag önskar men ibland svår läst.
nu till fråga ska man fortsätta med ancestry ell byta till SVAR ,Anarkiv - har jag inte använt alls, inte heller Arkiv Digital
vad ska man göra
Med vänlig hälsning Salka

2014-06-30, 19:26
Svar #6

Utloggad Annelie Sjöqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2021-08-08, 15:29
    • Visa profil
Hej Salka,  
både SVAR och Arkiv Digital har kortare abonnemang så du kan prova dig fram till vilken av dem du tycker är bäst.
Lycka till

2014-07-01, 17:33
Svar #7

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Salka
 
Du kan också prova vilket som passar dig bäst på biblioteket
 
mvh Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna