ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genline - allmänna frågor  (läst 4745 gånger)

2012-01-26, 17:50
läst 4745 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det har nu gått tre veckor, och ännu inget nytt förtydligande från Ancestry/Genline. (Se .)
 
Det beror naturligtvis inte på att Ancestry/Genline inte vill ge korrekta upplysningar till existerande och presumtiva kunder...
 
Kanske vet man helt enkelt inte svaren på mina frågor? Genom årens lopp har ju det av icke släktforskare drivna Genline inte direkt gjort sig känt för imponerande stora kunskaper om varorna på de egna butikshyllorna...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-03-17, 09:09
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och så har det gått ytterligare två månader. Nåja, vi ska väl inte överdriva; i ärlighetens namn är det ju bara drygt sju veckor...
 
Kanske Ancestry/Genline i dag - på Släktforskningens dag, när man gör vad man kan för att övertyga släktforskarna om att just de har de bästa tjänsterna - vill ge korrekt konsumentupplysning till såväl gamla som nya kunder?
 
För nog har väl betänketiden varit tillräckligt lång för att kunna svara på mina enkla frågor? (Se föregående inlägg.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-04-04, 22:53
Svar #2

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Apropå frågan om vilket som är det material som bidragit till att Ancestry/Genlines databas kallas Sverige, kyrkböcker, 1500-1940 har jag nu, i och med påskens frivisning, kollat vad 1500-tals materialet består av.
 
Det äldsta jag hittar är följande volym:
 
Bolstad LI:1 (1451-1648), Kyrkliga räkenskaper
 
Men utöver det så är namngivningen väldigt missvisande! Några exempel på församlingar som fått ett årtalsintervall som inleds med 1500 är:
 
Bergshamra
Söderbärke
Bälinge (D)
Gustavs
Norska skogsbygden
Silvberg
Säter
Grytnäs
 
m.fl.
 
Gemensamt för de församlingar med kyrkoböcker som anges med startdatum från 1500 är att de saknar den övergripande uppgiften om tidsomfång i NAD'en. Så i brist på uppgift har man schablonmässigt använt 1500, vilket är minst sagt generöst räknat!

2012-04-05, 01:05
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag får erkänna att när jag ställde ovanstående fråga om kyrkoböcker från år 1500, så visste jag redan svaret. Jag ville bara få ett erkännande från Ancestry/Genline. Men eftersom man uppenbarligen inte tänker att svara (vilket naturligtvis inte överraskar det minsta), så kan jag lika gärna bekräfta det Jonas säger.
 
Visst är det så att man har dragit till med 1500 för de församlingar där man saknar uppgift om kyrkoböckernas startår; standardtal kallar man det. Och sedan har man alltså också tagit det som startår för hela sitt bildarkiv med svenska kyrkoböcker, eftersom där ingår församlingar med det startåret...  
 
Men inte är det för att uppgift om startår saknas i NAD (Nationella Arkivdatabasen) som man har hittat på 1500; NAD är en vit fläck på Genlines karta. Nej, det är när uppgiften saknas på det som Genline kallar arkivskylten.
 
Med arkivskylten menar man förmodligen bilden med rullens innehåll i början på de gamla mormonfilmerna (som ju är det som Genline har digitaliserat). Men det är bara en gissning från min sida - en kvalificerad sådan dock, man håller ju med en drucken papegojas envishet fast vid inaktuella volymbeteckningar som finns där.
 
Detta påstående om svenska kyrkoböcker från år 1500 är alltså något som Ancestry har övertagit från Genline. För Genlines del kan man möjligen skylla på okunnighet från början; man har ju genom årens lopp inte precis imponerat med sina kunskaper om de varor som man prånglar ut - men...
 
Se diskussionen Källor: Genline/Ancestry: Kopparbergs län W: Söderbärke.
 
Det var år 2006. När man ändå fortsätter i samma stil, trots påpekande redan för 6 år sedan om att det är vilseledande, då är det inget annat än medvetet lurendrejeri!
 
(Meddelandet ändrat av jts 2012-04-05 01:22)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-04-05, 20:40
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Lite tråkigt att det på Rötters första sida okritiskt används den pressrelese som Ancestry skickar ut, där de fortsätter med den bevisligen felaktiga årtalsangivelsen. Jag ser också att uppgifterna sprids på fler andra forum, som en del av gratiskampanjen

2012-04-05, 21:55
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I samma notis i Rötter sägs också att bland det som man hittar hos Ancestry finns: Sverige, födelseuppgifter för personer som avled mellan 1901 och 2006 med uppgifter om födelseår och födelseförsamling för den person du söker efter.
 
I Släktforskarförbundets nättidning upplyser man m.a.o. inte om att de uppgifterna kommer från Släktforskarförbundets egen CD Sveriges dödbok, där man också finner ytterligare uppgifter om personerna.
 
Och detta står alltså i en redaktionell nyhetsnotis - inte på betald reklamplats...  
 
(Meddelandet ändrat av jts 2012-04-05 21:57)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2013-08-28, 14:12
Svar #6

Utloggad Iréne Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2022-09-27, 12:32
    • Visa profil
Har sedan många år ett abonemang hos Genline.
Har nu fått ett erbjudande om Augustirabatt hos Ancestry.
Betala 495 kr för ett år. Toppen.
Men varför måste man betala med kort och dessutom med automatisk förnyelse ett år i taget?
Jag är inte intresserad av detta betalningssätt.
 
Iréne

2013-08-28, 16:08
Svar #7

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Enkelt för dem samt att de hoppas på att du ska glömma att avbeställa förnyelsen när årets börjar närma sig sitt slut...

2013-08-28, 21:34
Svar #8

Moderator Källor

Förstår din frustration över detta Iréne, tyvärr vanligt på många abonnemang-siter oavsett vad det gäller för produkter. Skicka förslagsvis e-mailrespons till Ancestry och framför dina synpunkter - det är ju först när Ancestry blir medveten om sina (presumtiva) kunders önskemål som det kan komma en förbättring till stånd.  
 
Ha en fortsatt trevlig forskardag!

2013-08-28, 21:52
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Och inte glömmer man förnyelsen eftersom Ancestry vid årsabonnemang skickar ut en påminnelse i god tid. Och vill man vara riktigt säker kan man lätt gå in på sidan med kortuppgifter och ta bort dessa.

2013-08-29, 07:32
Svar #10

Utloggad Iréne Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2022-09-27, 12:32
    • Visa profil
Ringde och pratade med någon som sa att det var fler som hade samma uppfattning och att att man skulle se vad man kunde göra!!!
Gav inte mycket hopp.  
Känns diskriminerande att inte kunna använda erbjudandet som bara gäller denna månaden ut. Har trots allt varit dem trogen i tiotalet år.
 
Iréne

2013-08-29, 12:41
Svar #11

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Mats, det är nog någon som påpekat för Ancestry (via någon konsumentorganisation) att det inte är tillåtet att automatiskt förnya ett abonnemang utan att först ge en påminnelse som ger kunden chansen att avbeställa. Mitt abonnemang förnyades automatiskt, utan påminnelse, med ett enmånads abonnemang men när det gått två veckor av det kom en påminnelse...

2013-08-29, 19:18
Svar #12

Utloggad Iréne Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2022-09-27, 12:32
    • Visa profil
ArkivDigtial erbjuder möjlighet att betala med faktura (ingen faktureringsavgift tillkommer).
Konstigt att det inte går på Ancestry!!
 
Iréne

2013-08-29, 19:22
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tommy, jag har haft abonnemang på ancestry.com , ettårsabonnemang, under en följd av år och det har alltid fungerat med påminnelse. Jag har svårt att förstå varför de skulle förlänga med ett enmånadsabonnemang.
 
Irenbe, Arkiv Figital är ett svenskt företag, ganska litet.  Ancestry är ett företag baserat i USA med många hundratusentals abonnenter och med system baserade efter den verksamheten

2014-03-24, 21:30
Svar #14

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
VARNING!!!
Jag har tidigare kritiserat den intensiva marknadsföringen under mottot  GRATIS  från bl.a. Ancestry, Geni och MyHeritage. Nu har jag fått ytterligare ett skäl. Jag har skickat en gedcome på mitt ganska stora släktträd till bl.a. MyHeritage därför att jag ville ha uppgifterna på flera håll om något skulle hända min dator. I fjol blev jag vid ett antal tillfällen uppringd av deras agenter i Israel som kom med olika erbjudanden, Hade uppringarna betalat normala telefonavgifter skulle kostnaden för dessa samtal ha överstigit många års abonnemang. Mitt abonnemang gick ut 3 mars och jag tänkte inte förnya det, för det är inte särskilt billigt och man kan få hjärtinfarkt av att använda deras sökmotor som är katastrofal för seriösa släktforskare.
Men vad hände sedan.
Jag får ett meddelande från MYHeritage att mitt abonnemang förlängts med ett år och att avgiften dragits från mitt kreditkort. Jag hade betalat det tidigare abonnemanget med kort. Utan att jag medgivit en fortsättning har alltså MyHeritage STULIT  en årsabonnemangsavgift från mitt konto.
Jag hade inte noterat att när man tecknar ett årsabonnemang hos dem skall man samtidigt säga upp abonnemanget annars STJÄL de ytterligare avgiften för ett år. Jag tycker det här är en marknadsföring som inte är värdig ett seriöst företag. Vad som än sägs kommer jag att anse beteendet för STÖLD.
Anmälan till marknadsdomstolen nästa.
Mvh
Inge Ledje

2014-03-24, 21:56
Svar #15

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Betala aldrig något på nätet med ditt kontonummer är mitt enkla råd.
Såna där tjuvtrix är alltsför vanliga bland oseriösa företag.
Använd E-kort i stället. Dessa kort innehåller bara den summan du vill betala och inget mer, alltså kan dom inte dra mer pengar från dig.
Man kan även ställa in hur länge kortet skall vara aktivt.
Vill man tex. ha ett prov-abonnemang på Y månader med X kr/månad ställer man in kortet på Y månader(från dagens datum) och sätter in X * Y kronor på kortet.
Ett exempel: Jag vill prova något som kostar 79kr/mån i 3 månader.
Då skapar man ett E-kort på 237kr som gäller 3 månader.
Skulle man då bli besviken efter första månaden så är det bara att säga upp sig och gå in och radera kortet så lär dom aldrig få fatt i dina pengar.
Sedan kan dom skrika hur länge som helst efter pengarna, dom lär bli utan.
Jag vet inte vilka banker som tillhandahåller E-kort men alla borde kunna det tycker jag.

2014-03-24, 22:08
Svar #16

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Inge, har du sett denna passus i deras avtal?
 
Återbetalingspolicy
MyHeritage värderar sina kunder tillfredsställelse och erbjuder en 30 dagars pengarna tillbaka garanti. Om du inte är nöjd med din köpta plan kan du begära full återbetalning genom att kontakta Kundsupport inom 30 dagar efter ursprungliga inköpsdatumet för abonnemanget.
Pengarna tillbaka-garantin gäller för: Premium och PremiumPlus släktwebbplatsabonnemang och Data-abonnemang, men inte för levererade produkter såsom släktträdsaffischer.
Alla återbetalningar görs till det ursprungliga kreditkortet som köpet gjordes med. Tillåt en rimlig tid för återbetalningen att nå dig eller debiteras tillbaka till ditt konto.
 
Är det något du kan åberopa?

2014-03-25, 10:06
Svar #17

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
En ordningsfråga: Vad har de senaste tre inläggen med Genline att göra? Finns inte rubriken MyHeritage så får ni skapa den.

2014-03-25, 11:04
Svar #18

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Inge
 
Det finns många sätt att utan ett abonnemang säkra sina uppgifter från en datakrasch. Enklast är väl att mejla filerna till dig själv (om du har webbmejlkonto), spara på minnepinne eller cd, skicka till Disbyt...
 
(Och som Jan säger: detta har inte med Genline att göra.)

2014-03-25, 15:44
Svar #19

Sara Silander

Hej,
 
Sara här på MyHeritage.  
 
Våra kunder meddelas vid köp av abonnemang om det kommer att förnyas automatiskt. Det är självklart viktigt för oss att våra kunder är nöjda, och om man vill få sina pengar tillbaka är det självklart möjligt. Det bästa är att kontakta vår kundtjänst direkt på support@myheritage.com
 
Vänligen Sara

2014-03-25, 18:06
Svar #20

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Genline är uppköpt av Ancestry och deras marknadsföring skiljer sig inte mycket från vad MyHeritage presterar. Jag har fått åtskilliga erbjudanden om att erhålla uppgifter om påstådda släktingar. Ibland har det enda som överensstämt med mina släktingar varit ett förnamn. Förklaringen är antagligen knuten till deras märkliga sökmotor.  
Så fort jag förstod att MyHeritage  brandskattat mitt konto så meddelade jag dem att jag inte ville vara abonnent och fick svaret att det gällde från den 3 mars 2015, så det så.
Skall väl syna deras support, men det skall väl inte behövas support för hederlig enkel affärsöverenskommelse?
Vad jag är rädd för är att släktforskare med mindre erfarenhet än vad jag har luras att teckna olika former av abonnemang.
Alltsedan ArkivDigital började har jag abonnerat hos dem. Jag kan också tänka mig att utnyttja Ancestry, Geni och MyHeritage, men det får i så fall vara under kortare perioder då jag koncentrerar mig t.ex på US-släktingar.
Och Jan, Genline är sedan länge passé.
Mvh
Inge

2014-03-25, 22:56
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Har man årsabonnemang på Ancestry så kommer det alltid påminnelse via mail i god tid innan pengarna dras,så där ser jag inga problem.
 
När det gäller MyHeritage så står det mycket klart att abonnemanget förlängs om man inte säger ifrån på fastställt sätt, en vanlig affärsöverenskommelse.

2014-09-21, 12:20
Svar #22

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
GenLine kommer ju snart att läggas ned, som de flesta väl redan noterat.
Jag undrar bara lite om hur det kommer att fungera med GID i framtiden. Någon som använder GenLines databas genom Ancestry och kan kommentera om indexeringen är densamma?
Även om jag själv migrerat till AD så är majoriteten av mina referenser GID-nummer. En välgärning vore en GID->AID konverter (och i rättvisans namn även tvärtom). Frågan är om man skulle våga lita på den...
Kommentarer välkomnas!
Mvh,  Lars

2014-09-21, 13:21
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Lars, det finns en GID-converter på Scangen, men hur bra den är anar jag icke.
 
http://scangen.se/gid.php

2014-09-21, 18:51
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
GID-nummer finns med som sökbart begrepp i Ancestrys databas.

2014-09-21, 19:21
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har envist hållit mig till Genline, för att jag inte känner för att lära mig något nytt söksystem. Visserligen är bildkvalite'n urusel ibland, men det stör mig inte så mycket i mitt arbete med Porträttfynd.
 
Det jag kommer att sakna när Genline upphör är det praktiska, när man söker en ort i en socken, att slippa i de flesta fall att gå in i by/ortsregistret, om nu sådant finns, utan istället snabbt leta byarna vid sidan om sidnumren. Det tycker jag är praktiskt, då jag letar i hela Sverige.
 
Om jag väljer Ancestry, finns Genline med där i samma utformning, som tidigare?
Ann-Mari Bäckman

2014-09-22, 16:45
Svar #26

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Tack för svar och synpunkter så långt!
Mvh,  Lars

2015-01-14, 16:00
Svar #27

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Dear Inge,‎
 
Here are the latest updates from Jan  Web Site
 
What's new
 
Yesterday
- 27092012 - 03102012 - 21062014 family tree from the Family Tree Builder
Jan 12, 201 - 03102012 - 21062014 family tree from the Family Tree Builder
 
Upcoming events
 
      
January 14 2015
81st birthday of Unknown
Send Unknown a greeting   
      
January 14 2015
57th birthday of Unknown Andersson
Send Unknown a greeting   
 
What you can do next
 
- Visit your family site now
 
- View your family tree and add more information to it
 
- Send a message to JAN Lennart (the Site manager of the family site)
 
 
Have a great day!
MyHeritage
VISST ÄR DET FASCINERANDE MED DESSA MAIL FROM ANCESTRY, MYHERITAGE OCH GENI
MVH
INGE

2015-07-06, 11:27
Svar #28

Utloggad Karin Algö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 12:12
    • Visa profil
Hejsan, en gång för längesen skapade jag några släkttavlor i Ancestry, det var när Genline fortfarande användes flitigt. Skulle tro att jag senast var inloggad där runt 2010. Men nu minns jag inte vad jag hade för inloggning eller någonting, kan man fortfarande komma åt detta?
Mvh Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna