ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-07  (läst 1843 gånger)

2004-09-10, 11:02
läst 1843 gånger

anders sjö

Hej, i somras skrev jag av en födelsenotis men jag glömde skriva upp vilken församling som volymen tillhörde. Kan någon hjälpa mig att kontrollera vilken församling följande uppslag är hämtat ur: GID 1412.23.41700
Tack på förhand!
mvh Anders

2004-09-10, 11:23
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria

2004-09-11, 16:12
Svar #2

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Letar i Jämtland (Z) efter församlingen Hällesjö men hittar den inte i Genline.
 
Varför ? Är den inte indexerad eller ...

2004-09-11, 16:47
Svar #3

Olle Anderssom

Hej igen!
 
Kollade själv på Genline och det verkar stämma. Kanske beror på omfattande produktion av register i annan regi i denna fsg...
 
Saknar f.ö. fortlöpande info från Genline vad som kommer och när.

2004-09-13, 22:15
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Hej Olle,
 
Jag kan absolut inte tala för Genline, jag är bara en ganska nöjd kund ...
... men jag har läst deras egen information om publiceringstakten. Enligt Genline har man tvingats uppge den planmässiga publiceringen man försökt tidigare, den då man gör klar ett par län först innan man går vidare med nästa.
 
Problemet säger man är att Riksarkivet inte klarar leverera råvaran, filmerna, i enlighet med de beställningar man lagt. Istället har man tydligen tvingats lägga beställningar på väldigt många län samtidigt, och skannar så mycket man hinner av de filmer man faktiskt får. Då går det inte att tala om vad som kommer att bli klart och när, bara att hela Sverige ska vara klart någon gång i slutet av 2005.
 
Det är givetvis lite irriterande för mig själv som väntar på många församlingar i Skaraborg, och nu måste inse att de kanske först kommer mot slutet av perioden, och senare än tidigare lovats. Samtidigt innebär det ju att släktforskare i andra delar kan få något att bita i mycket tidigare. Och jag glädjer mig faktiskt på deras vägnar. Det går ju trots allt undan nu, ca en halv miljon nya bilder per månad, men alltså spritt över ett tiotal län!
 
Genlines egna ord om saken finner du för övrigt här, om du inte gillar min version, prova den  
 
Mvh,
Jan Ek

2004-09-14, 21:51
Svar #5

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Fast jag tycker att det är lite av falsk varudeklaration om de skriver att de har en volym och sedan när man öppnar och upptäcker att det är en fortsättning eller att en fortsättning följer. Det har hänt mig några gånger och det är mycket retligt.
Hälsningar
Ann

2004-09-16, 17:14
Svar #6

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
undrar bara om någon annan har problem med att logga in till Genline? Jag får bara Servern hittades inte !!
 
/Nina

2004-09-16, 17:27
Svar #7

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Det var väll idag som Genline skulle göra ett severbyte mellan kl. 17,00-20,00
 
Hälsningar Lasse i Norrköping.

2004-09-16, 17:30
Svar #8

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Tack Lasse då vet jag  
 
/Nina

2004-09-25, 17:24
Svar #9

Bo Nordenfors (Nob)

Genline tycks nere för närvarande --- man får inte ens upp dess hemsida.

2004-09-26, 18:33
Svar #10

Utloggad Ingela Frid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2016-07-12, 23:51
    • Visa profil
Är det någon som brukar skriva ut bilder i genline? Jag ska prova det imorgon (har ingen egen skrivare, ska låna en) och skulle gärna vilja höra lite åsikter om kvalitet, tips, etc.

2004-09-26, 21:44
Svar #11

Jan Ek (Janek)

Fungerar utmärkt tycker jag, blir nästan lika läsligt som på skärmen.
 
Några tips; Du måste använda printikonen i den lilla manövreringsboxen, det går inte att använda den som hör till webläsaren.
Du bör inte förstora bilden så mycket att bokstäverna blir alltför suddiga, detta är en avvägning som man får experimentera med.
När jag skriver sidor ur hfl lägger jag ofta arket på sidan i dialogrutan som startar utskriften, då kan jag få med mer på bredden, men normalt inte kommentarerna längst ut i högerkanten, de skriver jag ibland dit för hand direkt på kopian.
När jag skriver höga smala sidor är det oftast en fördel att först lägga själva sidan i Genline-fönstret, klicka den smala inställningar-knappen och använd inställningen 90 grader. Här kan man också justera ljusheten, men det vet du säkert redan. Så maximerar du det du vill få med med zoom-funktionen. Sist, lägg arket vid utskrift som ovan. Då får du bättre utnyttjande av arket med större text och/eller mer information på en sida. Så gör jag ofta när jag skriver ut gårdsförteckningarna till de olika längderna, som jag sedan samlar i en pärm för varje socken. En bra referens när man försöker tyda motsträviga namn.
För svårlästa sidor där den ursprungliga fotograferingen blivit misslyckad finns en annan möjlighet, att fånga hela skärmbilden med en s.k. skärmdump, limma in i ett bildbehandlingsprogram som t.ex. Photoshop, och efter nödvändiga justeringar där skriva ut bilden. Men man kommer långt med de justeringar som kan göras i Genlines egen viewer.
Övning gör mästare ...

2004-09-26, 23:01
Svar #12

Utloggad Ingela Frid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2016-07-12, 23:51
    • Visa profil
Stort tack till dig Jan för dessa mycket bra tips! Jag har redan experimenterat i Genline efter dina anvisningar och längtar bara till imorgon när jag kan trycka på print!! :-)

2004-09-27, 23:31
Svar #13

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Till Jan och Ingela vill jag tillägga:  
Personligen föredrar jag att använda ett program av typ Screen Hunter  (http://www.wisdom-soft.com/downloads/setupscreenhunterfree.exe),
ett gratisprogram med vars hjälp man kan markera och kopiera valfritt utsnitt av skärmen. Bilden kan med fördel klistras in direkt i t. ex. ett Word-dokument. I Word kan man dessutom justera ljus och kontrast. Jag brukar skriva in källan liksom min tolkning av texten direkt under bilden, eftersom den ibland blir lite mer svårläst i utskrift.  Man kan förstås spara dokumentet digitalt om man så vill.

2004-10-01, 23:17
Svar #14

Jörgen Granroth

Genlines nyemission - nu är det bara en vecka kvar innan börsintroduktionen på NGM - någon som räknat på den eller har några synpunkter?

2004-11-01, 18:13
Svar #15

Dan Johansson

Får man börja använda tjänsterna direkt när man har betalat? Jag har Föreningssparbanken via internet, går väl att komma igång direkt då?

2004-11-01, 19:43
Svar #16

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Dan, följande är saxat från deras hemsida, nyheter och den 2004-06-11
 
I en nära framtid kommer vi alltså att ändra i betalningsrutinerna så att man blir tvungen att betala innan man kan komma i åtnjutande av tjänsten. Vid betalning med kontokort har man dock fortfarande direktaccess till databasen.

2004-11-02, 08:32
Svar #17

Seth Lund (Genline)

Till Dan Johansson
Det är helt riktigt att man kan börja använda tjänsten direkt om man betalat med kort. Än så länge fungerar tjänsten på samma sätt om man betalar mot faktura, d v s man får tillgång till tjänsten praktiskt taget omedelbart. Vi kommer dock att ändra på dessa rutiner. Information om när detta sker kommer att ges i god tid före omläggningen.
Med vänlig hälsning
Seth Lund

2004-11-10, 19:10
Svar #18

Utloggad Anita Vallén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2021-09-05, 10:37
    • Visa profil
Hej alla!
Här kommer en fråga som säkert har hamnat på fel plats trots att jag har letat som en galning. Ber i så fall om ursäkt för säkerhets skull!
Hur gör man för att kopiera över en bild från Genline till en diskussion i Anbytarforum?
Tack på förhand!
Anita Vall?n

2004-11-11, 08:06
Svar #19

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Anita,
 
Tror det har beskrivits någon annanstans, men jag minns inte var. Du får helt enkelt göra en skärmdump, d.v.s. du trycker Alt + Print Scrn för att göra en kopia av Genline-fönstret (trycker du bara Print Scrn får du med hela skärmbilden).
 
Sedan klistrar du in bilden i ett bildbehandlingsprogram (MS Paint t.ex) och beskär den så att du bara får med den text du vill ha. Därefter sparar du bilden som antingen gif eller jpg.
 
Där du vill ha in bilden i Anbytarforum skriver du sedan
`image{Textbeskrivning}
(se även Formatering/Annan Formatering/Bilder, bifogade dokument och clipart)
 
När du sedan klickar på Förhandsgranska/Skicka inlägg så får du en tillfällig bild där din skärmdump ska in, och inte förrän du väljer Skicka inlägg får du upp en sida där du laddar upp bilden.

2004-11-11, 11:32
Svar #20

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Anita,
om du klickar här kommer du till hur man lägger in en skärmdump.  
(t.ex. Daniel Berglunds inlägg 12/6 kl 20.47)
 
Klickar du här kan du läsa om hur man laddar upp bilderna.  
(t.ex. Bo Berndtssons inlägg 29/8 kl 11.54)
 
Mvh,
Eliza

2004-11-15, 17:42
Svar #21

Dan Johansson

Vi har upptäckt att ditt abonnemang på Genline - Släktforskning på  
Internet upphör om 10 dagar.
 
Jag fick det den 6:e, betyder det att jag kan använd abonnemanget hela denna måndag, men inte imorgon?
Funderar på att köpa dubbelveckan innan midnatt isåfall, inte så kul om det upphör nu mitt under dagen och jag inte kan köpa dubbelveckan kanske

2004-11-15, 17:45
Svar #22

Dan Johansson

Blev lite galet formulerat. Menar om jag kan köpa dubbelveckan idag även om mitt abonnemang inte går ut förrän imorgon.

2004-11-25, 06:35
Svar #23

Kristina Rönnberg (Kriron)

Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
Jag har en ana som är född i Svennevad. Mitt problem är att jag inte kan hitta den församlingen i Genline. Jag trodde den låg under Örebro län, men där finns den inte... Är det bara så enkelt att den inte är inläst ännu eller ska jag leta på någon annan plats?
 
Vänliga hälsningar
Kristina

2004-11-25, 07:04
Svar #24

Jan Ek (Janek)

Svennevad ligger i Närke ... men ser ut att vara en av de församlingar som ännu ej fått en rubrik på Genline. Kommer väl att hamna under rubriken Närke och Värmland så småningom? Det finns många sådana överhoppningar både i län som ej är färdiga eller ännu påbörjade. Enligt listan blir Närke och Värmland ett av de sista under 2005?
 
Jag brukar använda Sockensök här på Rötter när jag undrar över en församling.

2004-11-26, 05:29
Svar #25

Kristina Rönnberg (Kriron)

Hej Jan!
Tack för ditt svar!
Den som väntar på något gott... Det finns andra anor att forska på som jag tror kan räcka till för hela nästa år  
Jag hade provat sockensök, men inte insett att jag skulle inleda församlingsnamnet med versal så jag fick ingen träff.
Nu gick det bättre - tack för tipset.

2004-12-03, 13:44
Svar #26

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
På biblioteket kan man få en pinkod så man kan boka tid vid en dator med Genline gratis. Att ha eget abonnemang är dyrt sa de. Så man får väl gå dit och testa. Jag har loggat in som guest, men då kanske man inte kan använda det helt. Hur funkar det?

2004-12-07, 15:12
Svar #27

Michaël Lehman (Philippos)

Ytterligare några län är nu tillgängliga hos Genline, varför diskussionsareor om dem borde läggas till under Källor: Genline - Kyrkböcker på nätet.
 
Bilden ur Ljustorp AI:1, fol. 123, Edsåker, GID 2061.13.101700, ser ut att vara bruten på något sätt. Är detta något, som har hänt vid nedladdningen till min hårddisk (genom att nedladdningen har avbrutits och senare återupptagits), vid Genlines skanning av mikrofilmen, eller vid den ursprungliga mikrofilmningen?

2004-12-07, 15:46
Svar #28

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Bilden är helt OK när jag tittar på den, så det har nog hänt när du laddat in bilden. Det händer mig då och då också, men bilden brukar bli bra om man först byter till en annan husförhörslängd (eller annat), och sedan går tillbaka till den trasiga bilden.

2004-12-07, 18:27
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tack för tipset om nya färdiga* län; R, Y, AC och BD har nu lagts till..
 
*) I dessa län är samtliga filmer som levererats från Riksarkivet skannade och efterbehandlade. En viss eftersläpning av filmleveranser kan dock fortfarande förekomma. [Genline]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna