ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Arvidi  (läst 712 gånger)

2000-08-16, 09:22
läst 712 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Svar till Christer Andersson.
 
Jag sökte på SBL-CD:n på Arvidi men hittade ingen Jon med sökmotorn. Däremot hittade jag i artikeln Hasselrot (band 18) Halvardus Arvidi, kyrkoherde i Färgelanda. Han hade en son Jon Halvardsson, länsman i Nordals härad, som dog i Backen, Skållerud 1645. Kan det kanske vara honom du söker? Om Halvardus Arvidi kan du läsa i Karlstads stifts herdaminne bd 5 s 367. Flera av hans söner kallade sig Fergillander.
 
mvh
Kaj

2000-08-16, 15:39
Svar #1

christer andersson

Hej Kaj!
Jag borde veta att Färgelanda ligger i Dalsland.
Tack för din hjälp. Det verkar vara samma Jon. Förlåt min okunnighet, men vad är SBL-CD:n?
Hälsningar/Christer

2000-08-16, 16:09
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Svenskt biografiskt lexikon finns numera även på CD-skiva. Jag nöjde mig med förkortningen SBL eftersom Håkan nämnde verket i sitt inlägg.
 
hälsningar
Kaj

2007-08-08, 17:26
Svar #3

Utloggad Per Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2014-07-27, 13:29
    • Visa profil
Hej,  
 
jag har varit och läst i sockenboken i för Kraksbyn i veckan. Anledningen är att jag köpt en fastighet norr om Kraksbyn stället heter Haget. I sockenboken omnämns att Jon Arvidi var kaplan vid den tiden han fick tillåtelse att bryta mark i Haget någongång under 1600-talet. Det finns tydligen ochså en stämning mot detta i någon tingsbok. Det vore intressant att veta mer om denne man, samt hans livshistoria. Han skall tydligen ha uppfört en byggnad på tomten.  
mvh  
Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna