ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-19  (läst 1764 gånger)

2005-07-03, 21:19
läst 1764 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Ann-Louise!
 
Några synpunkter:
 
1) Sorteringen av kolumner borde kommas ihåg. När man valt, som jag alltid gör, att sortera på år, så när jag väljer en annan församling så återgår sorteringen till något annat, trots att den lilla triangeln fortfarande ligger på År-kolumnen. När jag då klickar på kolumnrubriken igen, så blir den först sorterad i fallande ordning, och jag måste klicka ännu en gång på den för att få den i stigande ordning.
 
2) När man ska välja en ny församling, och klickat på Välj-knappen, så hamnar fokus på en församling som aldrig varit framme. Det vettiga vore om fokus låg på den man just jobbat med, så att man lätt kan avmarkera den. Visserligen finns Avmarkera allt, men det är ändå lite störande och ologiskt.
 
3) Kan man få ett Inställningsalternativ så att fönstrena går att stänga direkt, och inte hoppar in på skärmen först, så man sedan kan stänga dem?  Den funktionen rapporterade jag som en bugg, men programmeraren påstod att det var önskat av någon... Inte av mig.

2005-07-03, 22:20
Svar #1

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Ann-Louise!
 
Jag skulle gärna ha en funktion liknande den i WEB-läsare. Bakåt- och Framåt-knapp som gör att man bläddrar bakåt och framåt till de olika sidor man tittat på. Jag menar då inte de som redan finns för bläddring i aktuell bok, utan när man växlar mellan olika böcker eller t.o.m. församlingar.  
 
Olle

2005-07-04, 08:44
Svar #2

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Anders Berg och Olle Andersson:  
 
Jag vidarebefordrar era inlägg till Onni som utvecklar programmet så får han titta på era förslag.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise

2005-09-25, 11:20
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det har uppkommit ett allvarligt problem vad gäller Bokmärken för mig i FamilyFinder. Vet inte om det varit så förut för jag har inte använt funktionen så mycket. Har andra sett detta?
 
Trots att jag installerat om FamilyFinder så får jag fortfarande följande problem:
 
När jag sätter ett bokmärke så kan jag använda det under samma session, men om jag stänger programmet och loggar in igen, så hänger sig programmet (ingen bild visas) när jag försöker visa bokmärket. Inget annat än CtrlAltDel hjälper för att stänga programmet.
 
En möjlig orsak kan vara att jag tog bort samtliga bokmärken. Det är efter det som felet inträffar. En annan sak jag gjorde som kanske kan ha haft betydelse, är att jag satte tre bokmärken i samma volym, och med alla tre fönster öppna samtidigt med dessa sidor. Kanske jag träffade en svag punkt i programmeringen där...
 
Finns någon fil i systemet man kan manuellt ta bort för att nollställa bokmärkena, så att säga?
 
Ytterst irriterande att denna funktion som är så bra inte fungerar.

2005-09-25, 15:06
Svar #4

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Tror att det är bookmarks.dta man ska tackla. Sympatiskt nog är detta en textfil så är den trasig kanske det går att rädda innehållet i alla fall.

2005-09-25, 17:12
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tyvärr hjälper det inte att ta bort den filen. Även när FF skapar en ny, så blir resultatet detsamma. CtrlAltDel enda utvägen...

2005-09-25, 18:43
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Titta, det hände samma sak här   Det hjälpte att slå ihjäl både bookmarks.dta och libGenline.conf. (Annars blev alla fönster svarta, men de öppnade sig, så det är kanske inte riktigt samma fenomen som du har?)

2005-09-25, 19:54
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Inte här. Det hjälpte inte att ta kol på  libGenline.conf för mig.  Det verkar vara helt kört att använda bokmärken mellan sessioner.

2005-09-25, 20:19
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Upptäckte just att bokmärken med långa namn inte fungerar, och långa namn är just vad GFF föreslår. Så tre bokmärken som heter något i stil med 144.2.62300,  Kalmar,  Ryssby,  AI:9 B, Husförhör, 1861-1871, 304/0,  Sida 18 av 57     funkar inte, men kallar man dem Bla 1 så fungerar det - hos mig, kanske jag ska tillägga...

2005-09-25, 20:48
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Snyggt testjobb, Daniel!  Där upptäckte du problemet. Funkar för mig också med kortare namn.
 
Onni och Ann-Louise, det här vore ju bra om ni rättade till. Långa tydliga namn är ju en fördel, så det vore bra om de gick att använda.

2005-09-27, 13:46
Svar #10

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
När det gäller diskussionen om bokmärken i Genline FamilyFinder så är vi på genline medvetna om detta problem och arbetar på att lösa det. Att döpa om bokmärket till ett kortare namn kan hjälpa, precis som nämnts ovan.  
Ett tips i väntan på lösningen, för att inte förlora bokmärken, är att säkerhetskopiera filen bookmarks.dta med jämna mellanrum.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-09-28, 17:45
Svar #11

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hjälp!!
Jag har i dagarna köpt ett abonnemang från Genlin. Jag har samma inloggningslösenord som när jag för ett antal år sedan hade ett kortare ab. Men... har något ändrats så att jag behöver ladda ner en annan version. Under mina Alla program står det GFF. Ska det vara GFF2?? Hur gör jag? Som synes är jag inte hemma på den tekniska biten. Hur vet jag att jag är uppdaterad?
Tack på förhand!
Anne-Mai C.

2005-09-28, 18:02
Svar #12

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Anne-Mai
Hur du gör vet jag inte men min nya version heter 2.1
mvh/Christina

2005-09-28, 18:10
Svar #13

Jan Ek (Janek)

Anne-Mai,
 
Du går till sidan för support och följer anvisningarna där för nedlastning och installation av den nya version 2: Ladda hem Genline FamliyFinder 2.1 (GFFinder22_install.exe) för Windows
 
Lägg märke till att du också kan lasta ner en särskild manual om du tycker att du behöver läsa mer om funktionerna. Den nya versionen är faktiskt bättre att använda, så det är värt omställningen.

2005-09-28, 21:24
Svar #14

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Tack för hjälpen!
Nu verkar det fungera! Tack igen! Nybörjarmanualen var mycket bra.
Mvh Anne-Mai C.

2005-10-01, 16:27
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
1) När man öppnar ett nytt bildfönster (från sökfönster eller bokmärke) så öppnas inte fönstret maximerat. Det vore önskvärt, eftersom man väl alltid vill läsa sidorna i så stort format som möjligt.
 
2) Om man maximerar ett fönster med en bild som håller på att laddas, så avbryts hämtningen.
 
Punkt 2) är väl ett direkt fel, 1) en synpunkt ur användarvänlighetsperspektiv.
 
Eftersom punkt 1) tvingar fram en maximering som resulterar i punkt 2) så blir man lite irriterad av sakernas tillstånd!

2005-10-01, 22:44
Svar #16

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Man kan ju börja med att maximera bildfönstret - är det väl gjort så förblir det maximerat och nya fönster blir också maximerade.  Men stänger man alla bildfönster så börjar de sin karriär som icke-maximerade igen.
 
Dvs, nystartad GFF2 - tryck Ctrl/N - maximera - tryck Ctrl/S och sök - dubbelklicka nånstans i sökresultatet - bilden blir maximerad direkt. Tryck sedan Ctrl/N - även nya sidan blir maximerad från början. Verkar fungera från bokmärken också.

2005-10-02, 07:18
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det är en väg runt problemet. Börja med att öppna ett nytt tomt fönster och maximera det. Hämta sedan in bilderna.

2005-10-03, 07:15
Svar #18

Kjell Lindkvist

Hej Ann-Louise.
Jag har nyss skaffat genline. (prövotid i två månader) Det jag undrar över är följande.
Saken är den att jag installerade Familyfinder på vår nyaste dator. Det borde jag inte ha gjort då övriga familjen älskar att spela ett spel som heter Sims2.  Sagt och gjort så fixade jag till en annan dator och stoppa in i nätverket här hemma. Jag installerade familyfinder igen och försökte att komma åt er databas. Då säger programmet att det inte går att nå databasen.
 
För att lokalisera felet så undrar jag detta. Kan man bara installera programmet på en dator? Är programmet cookiebaserat och känner av IPnummret så att det inte går att köra från andra datorer? Låt oss säga att jag har lite fria stunder på arbetet och vill forska går detta?
 
I annat fall så är det fel med att er databas inte hittar min dator då den kan ligga i stealth mode ute på nätet och då får jag in och peta i routern.
 
Tacksam för svar
Vänligen
Kjell Lindkvist

2005-10-03, 08:39
Svar #19

Jan Lindh

Kjell,
jag har använt Genline något halvår nu, och på flera datorer utan problem (även jag har konkurrens av Sims), så du får nog söka problemet i din dator/förbindelse.
 
Mvh
Janne

2005-10-03, 10:03
Svar #20

Kjell Lindkvist

Jan jag får tacka får ditt svar.  
 
Skönt att inte vara ensam om simsproblem.  
 
Ha en bra dag.
vänligen
Kjell

2005-10-03, 12:36
Svar #21

Siv Johansson

Flera utskrifter per sida??
Hur får jag flera utskrifter av en sida, utan att måsta ge utskriftskomando varje gång?
Mvh Siv

2005-10-03, 14:28
Svar #22

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Siv
Under Arkiv på menyraden finns kommandot Skriv ut. Använder du det så får du upp en ruta där du kan ange hur många kopior du vill ha utskrivna av en sida
Stig

2005-10-04, 10:35
Svar #23

Siv Johansson

Tack Stig.
Om jag fortsätter till layoutsidan kan jag göra detta. Tackar.
Mvh Siv

2005-10-06, 13:39
Svar #24

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Kjell Lindkvist:
 
Du kan ha Genline FamilyFinder installerat på mer än en dator men kan bara använda det på en dator åt gången. Så du kan alltså forska även på jobbet om du vill.  
Kanske beror ditt problem på en brandvägg? Titta här för förslag till lösningar: http://www.genline.se/support/GFFWin2_troubleshooting.php
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise

2005-10-06, 13:41
Svar #25

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Anders Berg:  
 
Jag ska framföra dessa synpunkter till den ansvarige för utvecklingen av Genline FamilyFinder 2.1.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise

2005-10-23, 12:54
Svar #26

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Man loggar ju in på Genline med GFF2, men jag hittar inte något om utloggning. Är det bara att stänga av eller???
 
Kjell

2005-10-23, 17:34
Svar #27

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil

2005-10-23, 21:16
Svar #28

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil

2005-11-19, 11:07
Svar #29

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Hej alla,
Jag fixade igår ett nytt abonnemang på Genline (hade tidigare ett i våras före nya versionen). Nu har jag laddat hem nya versionen, men får följande felmeddelande: Fel vid uppkoppling till Genlines server. Var god kontrollera att du är uppkopplad mot Internet och att eventuella proxy-inställningar är korrekta.
Hade mailkontakt med supporten om detta igår och har förstått att det troligaste felet är att jag måste köra GFF genom en Proxy. Hann tyvärr inte göra något åt det innan supporten stängde för helgen
 
Nu undrar jag hur i hela friden jag ska bära mig åt. Jag är fullkomligt okunnig om hur datorer fungerar och IP-nummer och proxyservrar är för mig helt okända begrepp (kanske jag behöver gå en datakurs...  
Kan någon hjälpa mig att lösa detta, blir så frustrerad att måsta vänta till på måndag!
 
Hälsningar
Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna