ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Swedish Birth Records 1880-1920  (läst 735 gånger)

2011-06-01, 20:41
läst 735 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Här om dagen släppte Ancestry plötsligt ut en ny resurs om över 5 miljoner poster; Ett register till Sveriges födelseböcker 1880-1920.
Det här är givetvis julafton för alla oss som tycker att just den perioden är lite svårforskad, särskilt efter 1900. Mycket välkomna är de utökade sökmöjligheterna, där det t.ex. går att söka på föräldrarnas födelsetid och mycket annat. [Här måste man dock passa sig så att man inte söker på förälders exakta födelsetid innan dessa uppgifter så småningom tas med i källan]. Man kan också klicka fram själva källan och själv avgöra om indexeringen är korrekt.
 
Källan, ja. Tyvärr har man använt sig av SCB-avskrifterna, som ju är en sekundärkälla, och som dessutom utgår från de ganska svarta och suddiga mikrofilmerna.
Det är inte alltid så lätt att se vad det står - och om indexeringen är utförd av medarbetare i Indien eller Kina, som så många Ancestry-register, finns det all anledning att vara försiktig.  
 
Indexeringen är nämligen skrattretande dålig. Det är så mycket fel och så många misstolkningar att man häpnar. Till synes självklara namn som Lindqvist eller Kjellberg blir förvanskade intill oigenkännlighet. Själv blev jag knäsvag när jag i registret hittade en för mig okänd person vid namn PICULELL, en släkt som jag har järnkoll på. En titt i originalkällan visade att personen faktiskt hette SUNDELL i stället...
 
Nu kan man, om man orkar och har lust, hjälpa till med rättningen av de värsta grodorna. Det finns en rättningsfunktion där man knackar in de riktiga uppgifterna, varefter både de felaktiga originaluppgifterna och de korrekta blir sökbara. En jätteinsats från den svenska släktforskarrörelsen skulle kanske kunna göra denna i grunden förnämliga databas riktigt användbar och pålitlig.
 
Men roligt är det med nya databaser, särskilt sådana i detta megaformat!

2011-06-01, 21:05
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Fantastiskt! Förutom redan kända släktingar (rätt transkriberade) så hittar jag hittills okända barn till släktingar, framför allt barn födda utanför äktenskapet.

2011-06-09, 19:25
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Om den svenska släktforskarrörelsen skall utföra gratis arbete åt ett multinationellt företag som kommer att ta betalt för deras arbete är upp till var och en. Men om man vill göra en insats, kan man hjälpa till med den indexering som mormonerna gör och vars resultat kommer att vara fritt tillgängligt för alla. De indexerar svenska kyrkböcker.
 
Sven-Ove

2011-06-09, 21:38
Svar #3

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jag håller med Sven-Ove.  
Det vore bra mycket bättre om alla frivilliga krafter kunde ge sig på indexeringen hos Family Search! Tänk om vi kunde få en komplett databas på alla födda, vigda och döda i Sverige. Ju fler som registrerar, ju fortare får vi en komplett databas. Med ganska få fel i.
Adress för mer information: https://www.familysearch.org/volunteer/indexing

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna