ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolkning av Laga skifteskartor  (läst 2292 gånger)

2014-03-25, 10:35
läst 2292 gånger

Sara Karlsson

Försöker, men hjälp av Laga skifteskartor med text reda ut var några torp legat. Det är inte helt lätt.
 
Torpets område är hela tiden det samma, men......
Vid Laga skifte (skifte av annan rotes utmarker) som fastställdes 1843 (karta 1840) ligger torpet i mitten av området  
Vid Laga skifte som fastställdes 1868 (karta 1863) ligger torpet i norra delen.
 
Till saken hör att torpet upphörde 1870 och ett soldattorp utflyttades hit vid det sista Laga skiftet.
 
Ritades kartorna med de nya eller med de gamla husplaceringarna?
 
Blir inte klok på om torpet bytte plats mellan 1840 och 1863 eller om det är soldattorpet som är inritat på den senare kartan.
Soldattorpet är samtidigt markerat på sin ursprungliga plats.
 
Vem kan hjälpa mig?

2014-03-25, 22:32
Svar #1

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Ja det finns ju en del torp att välja på i Sverige... du kanske har någon mer uppgift var det låg och vad det hette??

2014-03-25, 23:11
Svar #2

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Om du har kollat på lantmäteriets historiska kartor så tror jag att du kan
länka direkt till kartorna.

2014-03-26, 07:33
Svar #3

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
I min hemby i Småland som jag studerat låg soldattorpet från början mitt i byn. Vid laga skifte ca 1858 flyttades det till byns utmarker. De torp som då redan fanns där revs. Soldaten skulle ju ha mark och det var lätt att utnyttja mark som redan var röjd. I mitt fall revs torpet mitt i byn o soldatlyckan övergick till bonde. I andra byar har jag märkt att icke soldater kunde bebo gamla avhysta soldattorp. Allt syns på kartor-torp kom o gick. Det kan också löna sig att läsa bilagorna till kartorna för ytterligare detaljer.
 Med vänlig hälsning Berit Sjögren

2014-03-26, 08:05
Svar #4

Sara Karlsson

Tack, men de svaren kunde jag själv gett.
Jag har skifteskartorna med beskrivning framför mig.
Jag ser vilken mark som hör till torpen.
Jag ser var det ligger hus.
I de flesta fall står det i texten vad torpen hette.
 
Min fråga var en principfråga, hur tolkar man........
- soldattorpet som skulle flyttas är markerat med hus och mark.
- på den nya platsen är ett torp med mark markerat.
Är det det torp som fanns där och som skulle rivas eller har man ritat in soldattorpets nya plats?  
Kan det vara så att lantmätaren ritade in samma soldattorp på två platser, både där det låg före skiftet och på den plats det skulle flyttas till?
Visar kartorna läget före skiftet eller efter skiftet?
Kan samma karta visa läget både före och efter skiftet? Antagligen inte.

2014-03-26, 08:43
Svar #5

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Om du uppgett vad det var för ställe så hade det varit enklare för oss andra att själva gå in och läsa om ditt skifte på www.lantmateriet.se. Då hade vi kunnat hjälp dig. Hur ska vi kunna veta vad som gjordes i detta enskilda fall??. Men eftersom du enbart tycks intresserad av principfrågor så tycker jag du skall tillskriva Lantmäteriet som är en myndighet under Socialdepartementet. De kan nog svara på dina principfrågor. Lycka till.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna