ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lasarett notering i kyrkobok  (läst 410 gånger)

2015-05-28, 23:56
läst 410 gånger

Utloggad Lars Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-12-27, 23:53
    • Visa profil
Jag håller på att gå igenom kyrkoboken från Brunnby för 1770-1803.
I födelsenotiserna står ofta angivet 'Lazarettet' och sedan något som kan tolkas som ett belopp.
Innebar detta att man erlade någon form av avgift till ett lasarett? Jag trodde att födslarna vid den här tiden ägde rum hemma.

2015-05-29, 10:07
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Jag vill minnas att detta ämne diskuterades för några år sedan här på Anbytarforum, men i skrivande stund lyckas jag inte hitta diskussionen. Om man slår upp ordet Lasarettspänningar i Svenska Akademiens Ordbok får man i varje fall förklaringen att detta var (förr) vissa pänningmedel avsedda för underhåll av sjukhus, och sedan nämns årtalet 1751 och exemplet Vid bröllop och barndop samlades (i äldre tid) lasarettspenningar. Din gissning är alltså helt korrekt, och det stämmer att barnen vid denna tid föddes hemma (jag har fått intrycket att det dröjde en bit in på 1900-talet innan barn började födas på sjukhus).
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna