ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Moderns ålder  (läst 1220 gånger)

2003-12-03, 08:15
läst 1220 gånger

lennart

Moderns ålder anges ofta (nästan alltid?) i födelselängderna. Kan någon svara på varför man ansåg den uppgiften så viktig?
 
Tack!
Lennart

2003-12-03, 10:30
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Jag tror att prästerna var tvungna att rapportera viss statistik till tabellverket.I bl står tex ålder 30-35.
Mvh Arne

2018-07-21, 08:31
Svar #2

Utloggad Tore Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2020-11-07, 02:44
    • Visa profil
I efterrättelserna i Hf står noga angivet hur moderns ålder ska räknas fram och sedan införas med blyerts i födelseboken. Jag har ett exempel där åldern i Fb är angiven till 43, men enl årtalet borde vara 44. Här visar en närmare koll att modern inte hade hunnit fylla 44.
Jag har i dom väl 15-talet utredningar jag gjort kontrollera hur moderns ålder stämmer och jag är förvånad hur sällan man råkar på fel.

2018-07-25, 03:24
Svar #3

Utloggad Tore Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2020-11-07, 02:44
    • Visa profil
Jag har en mycket enkel fråga till all expertis på detta forum. Hur säker är uppgiften om moderns ålder? I det femtontal utredningar jag gjort har jag kontrollerat den uppgiften i största av dessa utredningar, och jag vill påstå att felen är så sällsynta att de nog kan betraktas som försumbara. Jag diskuterade åldersuppgiften för några år sedan med ett par personer och fick till svar i ett fall att uppgiften måste vara fel, prästen hade skrivit fel på två år. I det andra fallet blev svaret, något överlägset, att felen var så vanliga och att det kunde vara fel på fem år och ända upp till tio år, och att tillmäta den något möjligt bevisvärde var enbart enfaldigt.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna