ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL)  (läst 2035 gånger)

2006-04-05, 20:15
läst 2035 gånger

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Linda
 
Har skickat svar till dig via mail.

2009-09-10, 10:40
Svar #1

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Jag undrar om Svenskt biografiskt lexikon är en pålitlig källa? Jag vet inte hur det anses i släktforskarkretsar...
 
Vänliga hälsningar
Johanna

2009-09-10, 18:45
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är ganska rigorösa forskningar som görs beträffande biograferade personers födelse, giftermål och dödsfall, så SBL kan nog betecknas som tillförlitligt. Men som alla andrahandskällor bör man, om möjligt, kolla själv i källorna.

2009-09-11, 09:51
Svar #3

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
SBL får nog anses vara extremt pålitlig. Men det är trots allt en andrahandskälla, och även solen har ju sina fläckar, så att kontrollera i förstahandskällorna är ju alltid bäst om man har tid och möjlighet.

2009-09-11, 11:41
Svar #4

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Tack så mycket för era synpunkter. Jag som trodde att det var mer varningens fingerstatus, men det var ju jättebra...
 
Vänliga hälsningar
Johanna

2011-09-30, 18:49
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Nu är SBL band 33 klar! Nya godbitar för oss.
 
Läste det först på deras sida på FB (Facebook).
 
http://www.riksarkivet.se/sbl.aspx
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-04-04, 12:51
Svar #6

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hela Svenskt biografiskt lexikon finns nu gratis tillgängligt på Internet. Lexikonet har funnits i 100 år och nu tar vi äntligen ett rejält steg in i den digitala världen (efter 15 år med CD-romskivan). SBL omfattar viktiga personer i svensk historia från vikingatid och till våra dagar. Vi har gjort ca 12 000 personer sökbara i en databas och ungefär 9 000 av dessa har en ordentlig biografi med grundläggande uppgifter om deras liv samt en berättande text om liv och gärning. Databasen har indexerats så att man inte bara kan söka på namn utan även kronologiskt, geografiskt (födelse- och dödsort) och på yrke. Naturligtvis finns också fritextsökning.
 
För den som vill testa klicka här!
 
Glöm inte läsa sökinstruktioner, hjälpavsnitt m m.
 
För snabba uppdateringar och diskussion om SBL, följ projektet på dess Facebooksida.
 
Roger Axelsson, redaktör vid SBL
Roger Axelsson

2012-04-04, 18:35
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Jubel !!! En seger för sittfläsket. Inget behov av promenader till biblioteket och närkamp med deras kopieringsapparater.

2012-04-04, 19:19
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vill också uttrycka min förtjusning
 
Kan inte SBL alls, men ser när jag kollar lite att det möjligen kan ha hänt något i OCR - eller vad det heter. Under Nicolaus (Niclas) Silfverskiöld - jag sökte på Ölmstad - ser det konstigt ut i texten - t ex: 2) 1686 (originalgeneaher , RHA) och d 4 sept 1728 i Össjö, Krist (originalgeneaker, RHA), samt tidigare f 18 jan 1635 i Olmstad, Jönk ...
 
Skall de va så?  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-04-04, 22:01
Svar #9

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Olle!
OCR är som du säkert vet inte så exakt alla gånger. Det har varit mycket korrläsning senaste året! Databasen är f n genomgången ungefär till mitten av band 27 (motsvarande halva bokstaven N). Ungefär 6 ½ band (= dryga 5 000 boksidor) kvar att korrläsa alltså. Källor o litt samt tryckta arbeten har tills vidare inte lästs alls och kommer antagligen att nedprioriteras även i fortsättningen. Förhoppningsvis får vi resurser att klara av de 6½ banden under hösten, men säkert är det inte. Under tiden är redaktionen tacksam för alla inkommande rättelser, speciellt sådana av betydelsebärande art och sådana som riskerar göra sökningar mindre träffsäkra. OCR-fel rättas relativt snabbt medan rena faktafel dubbelkollas och därför tar längre tid.
 
Niclas Silfverskiöld ska snart åtgärdas.
 
Redaktionen tackar för de uppskattande kommentarerna!
 
/Roger
Roger Axelsson

2012-04-05, 08:26
Svar #10

Carl Szabad

Jag vill också sälla mig till hyllningskören! Det här upplägget har ju varit aviserat under rätt många år nu. Men jag förstår inte behovet av att OCR-tolka så modernt material som Olle refererar till. Det var ju inte många år sen det häftet kom ut, så det måste väl finnas bevarat i digital form.

2013-03-09, 15:43
Svar #11

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
För kännedom
Sedan några dagar finns en SBL-app för androidtelefoner och -plattor gratis tillgänglig på Play Butik. Om du vill ladda ner appen i din telefon så kan du använda sökorden Riksarkivet eller SBL för att hitta den.
 
En app för iPhone är också färdigutvecklad, men för att få lägga ut den på Appstore krävs att den tröskas genom en mera tidsödande byråkrati. Vi på redaktionen hoppas dock att det inte ska dröja mer än några veckor innan även iPhone-användare ska få tillgång till SBL som app. Den som vill ha snabb information om när detta händer bör gilla SBL:s Facebooksida, om man mot förmodan inte redan gör det, där vi meddelar så snart den blir tillgänglig.
 
Eventuella app-frågor besvaras bäst via vår Facebooksida då redaktionen inte har Anbytarforum under kontinuerlig bavakning.
 
/Roger, SBL-redaktör
Roger Axelsson

2013-03-09, 16:18
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Roger för att Du också ger detta till känna här!
Det är roligt att leva i denna enormt snabba utveckling som skett sedan jag i början av 70-talet satt på Vadstena landsarkiv och grejade med originalen .. och jag sedan fått vara med på hela resan - och nu detta. Härligt!
Eftersom jag redan gillat på hemsidan får jag säkert info om när Iphone och paddan kan få del av detta.
 
(Kanske ytterligare ett skäl att inte göra sig av med en ZTE-Blade-android som ligger här och skräpar  )
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-05-30, 09:55
Svar #13

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
För kännedom (2)  
Nu finns även en SBL-app för iPhone och iPad tillgänglig. Den hämtas gratis från iTunes. Om du vill ladda ner appen i din telefon, använd sökorden Riksarkivet eller SBL för att hitta den.
 
Många har hämtat appen, men redaktionen hoppas på fler - dels för att vi tror på den som produkt - men också för att många nedladdningar är ett tydligt mått på lexikonets relevans för svenska forskare. Detta är mycket viktigt i en tid då, på gott och ont, allt bör vara mätbart. Vi hoppas därför att detta meddelande sprids till alla som kan tänkas vara intresserade!
 
Eventuella app-frågor besvaras fortfarande bäst via vår Facebooksida då redaktionen inte har Anbytarforum under kontinuerlig bevakning.  
 
/Roger, SBL-redaktör
Roger Axelsson

2013-05-30, 18:44
Svar #14

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Ingen källa är felfri, inte heller SBL. Se diskussionen under Släktnamn / Lavén på detta forum och min artikel om kapellanen Anders Lavéns härkomst i GENOS 4/71 (årsgång 2000).

2013-05-31, 13:39
Svar #15

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Heikki!
 
Lämna gärna kommentarer om du har något att rätta/tillägga i samband med att du läser en artikel. Redaktionen tar tacksamt emot dessa och publicerar dem kontinuerligt i slutet av varje nytt band. På sikt hoppas vi kunna föra in rättelser och tillägg även i Internetversionen av SBL. I slutet av varje artikel finns ett formulär för kommentarer. Använd gärna det!
 
Eftersom SBL är ett långtidsprojekt så kan det vara idé att kontrollera utgivningsåret som kan variera från 1918 till dags dato. För de äldre artiklarna gäller naturligtvis att de speglar forskningsläget vid den tidpunkt då de publicerades. Släktartikeln Lavén publicerades i band 22 som utkom 1979. De dokumentfynd som du beskriver i din artikel hade med andra ord inte gjorts då.
 
Med vänlig hälsning,
Roger, SBL-redaktör  
 
(Meddelandet ändrat av rax 2013-05-31 13:40)
Roger Axelsson

2013-05-31, 14:35
Svar #16

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Tack för svaret, Roger! Jag har nu sänt min rättelse och kan vid behovet ge mera detaljerade uppgifter.  
 
Med vänlig hälsning,
 
Heikki
efterkommande till Anders Lavéns farfarsfar

2018-05-22, 13:19
Svar #17

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Nu har SBL kopplats ihop med Wikidata Wikidata ==>
Genom att koppla mer och mer saker öppnas fantastiska möjligheter
Eller varför inte skapa kopplingar till Anbytarforum
  • Lista med SBL personer som har en koppling till en diskussion på Anbytarforum länk
Tyvärr har SBL SKBL Levande musikarv LIBRIS etc.. ett "ofog" att dom inte refererar primärkällor. Jag har nu startat en test där detta "löses" i Wikidata
Platser i Stockholm uppkallade efter en person i SBL




Personer i SBL avbildade hos Nationalmuseumet tweet tweet






sss





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna