ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Microfilmade dagstidningar från 1940-talet  (läst 1707 gånger)

2005-10-04, 21:48
läst 1707 gånger

Lars Andersson

Hej!  
Är det någon som vet var man kan finna gamla microfilmade dagstidningar från 40-talet
MVH Lars

2005-10-04, 22:51
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Jag skulle tro att de finns hos tidningen ifråga. Om inte, borde någon administrativ chef på tidningen veta var du kan söka. Själv har jag suttit vid en läsapparat på Södermanlands Nyheter i Nyköping och letat efter en dödsannons från 1928. Åtminstone den tidningen har massor av gammalt material bevarat på microfilm.
 
Mvh
Ingegerd

2005-10-04, 22:54
Svar #2

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Lars!
 
Det brukar finnas sådant på alla större bibliotek.
T.ex. Karlstads stadsbibliotek:
 
I släktforskaravdelningen som ligger vägg i vägg med Värmlandsrummet finns NWT fr o m  1836  och VF från 1918 till 1980 på microfilm. Senare årgångar av VF finns i tidningsarkivet en trappa ner, där också Karlstads-Tidningen fr o m 1890-talet finns.
 
Olle

2005-10-04, 22:57
Svar #3

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Lars!
 
Det beror nog lite på var i Sverige du bor och vilka tidningar du är intresserad av. Flera större bibliotek kan ha lokal/regionalpress på mikrofilm och troligen också rikstidningar som t. ex. DN.
Här i Göteborg finns universitetets kurs- och tidningsbibliotek med mängder av mikrofilmade tidningar från hela Sverige. Hör med närmaste bibliotek så kan de säkerligen hjälpa dig vidare.
 
Hälsningar
Marianne K

2005-10-05, 06:17
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Lars Andersson
KB i Sth har mikrofilmade tidningar för hela landet.
Hör med dem.
Jan-Christer

2005-10-05, 10:42
Svar #5

Lars Andersson

Hej!
Tack för all hjälp ang. mikrofilmade dagstidningar!
Jag var i kontakt med ett kommunbibliotek på den berörda plats.Där fick jag ett lite märkligt svar; Försök med tidningsbranchen!
MVH Lars

2005-10-05, 13:26
Svar #6

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Jag tycker det var ett underligt svar från ett bibliotek. De borde ha lite bättre koll. Men säkerligen har många tidningar, i likhet med Södermanlands Nyheter, mikrofilmat sina egna ex.  
Och en del har gamla dammiga lägg inbundna och sparade sedan urminnes tider, som Barometern i Kalmar där jag jobbade på 80-talet.
Har du hört med den tidning du är intresserad av? Och kolla biblioteket i närmaste större stad i närheten av den aktuella platsen. Du skriver inte var du bor, så det är svårt att ge dig mer konkreta tips. Du kanske har långt till Stockholm eller något av de universitetsbibliotek som har mikrofilmade tidningar.
 
Hälsningar
Marianne K

2005-10-05, 17:25
Svar #7

Kerstin Thölix

Ett mycket underligt svar från en bibliotekarie tycker även jag, för på lokalbiblioteket här i Nynäshamn finns mikrofilmade ex av lokaltidningen. Men du kanske var på ett mycket litet bibliotek,som inte har mikrofilmat material hos sig?
 
MVH Kerstin

2005-10-05, 21:34
Svar #8

Utloggad Inger Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2008-06-25, 15:22
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Se http://www.kb.se/ts/Mikrofilm.htm så får du veta vilka tidningar och vilka årgångar som finns på olika bibliotek i landet.
 
Vänliga hälsningar
Inger L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna