ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergmästarhandlingar  (läst 1700 gånger)

2000-11-07, 12:38
läst 1700 gånger

Alvar Stockhaus

Var kan man hitta handlingar som rör MÄSTERSMEDER?

2000-11-07, 15:28
Svar #1

Utloggad Göran Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 17:42
    • Visa profil
På Riksarkivet, i Bergskollegium och advokatfiskalens arkiv hittar du dels rättegångshandlingar och även redovisningar över anställda smeder vid de olika bruken. Om jag inte minns fel berättas här också om mästar- och gesällbrev. Jag har framför allt tittat på 1660-talet och hittat en hel del matnyttigt. På landsarkivet i Uppsala finns ett arkiv som vid ett första påseende verkar innehålla samma uppgifter, nämligen Bergmästaren i Kopparberg och Västmanland. (tror jag att det heter).  
Du hittar också uppgifter i de olika brukens räkenskaper. Oftast förekommer smederna i avräkningsböckerna men ibland finns även husesyner och andra handlingstyper bevarade.

2000-11-08, 12:15
Svar #2

Alvar Stockhaus

Förteckning över anställda smeder mm har jag hittills endast funnit i Medelpads bruksting 1771-1800 (SVAR).
Vad jag nu söker är, i första hand,  allt om smeder i Hälsingland under tiden 1740-1800, samt i Västmanland under tiden 1700-1750.
Handlingar som funnits vid bruken har ju i många fall förstörts. En del har bränts (vid ägarbyte) eller blivit nytt papper (Iggesund).

2000-11-08, 21:16
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Har Bergskollegium även handlingar beträffande  smeder och andra anställda från bruken i Östergötlands bergslag? Jag syftar då närmast på Finspång och Godegård, men även på de mindre bruken.

2000-11-08, 22:59
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Bergmästaredistrikten har avsatt egna arkiv (vill minnas att det fanns 11 sådana distrikt), vilka förvaras i landsarkiven (i Vadstena finns t.ex. 8:e och 9:e bergmästaredistriktens arkiv, vilka täcker in bergslagerna i Östergötland och Småland). Närmare upplysningar kan erhållas på NAD-skivan.

2000-11-10, 19:42
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Och det är 8:e bergmästardistriktet som innehåller Östergötland, förutom Sörmland och norra Småland.
Det innehåller ibland samma uppgifter som i Bergskollegium, men det överlappar inte helt. Själv har jag f ö gått igenom dessa handlingar fullständigt för Östergötland före 1735.
 
Bland det som förekommer finns mycket riktigt uppgifter om mästar- och gesällbrev (dvs. mästersvensbrev).
Ulf Berggren

2008-10-26, 14:45
Svar #6

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Om ni går in på www.svar.ra.se under arkiv så kan ni söka på Bergmästare så hittar ni de flesta arkiven och vad de innehåller för material. Det finns även en del arkiv i Bergskollegii arkiv, men alla dessa finns inte förtecknade på Internet. Jag har en förteckning över Hällefors Silverbruks arkiv, som jag dock inte haft möjlighet att undersöka.
För en del arkiv finns material skannat hos SVAR, t.ex. de tidiga domböckerna i Bergmästaren i Nya Kopparbergs... arkiv (jag minns inte exakt vad arkivet heter, men ni hittar det som sagt hos SVAR).
 
Är det förresten fler här som är intresserade av att renskriva och förteckna dylikt material? Det är mycket enklare att söka reda på information om man t.ex. har avskrifter samt person- plats- och ärenderegister.  
Men det är ett mycket omfattande arbete att utföra sådant själv. Jag har mest inriktat mig på socknarna som ligger längs gränsen mellan Värmland/Västmanland (Örebro län) och i viss mån även södra Dalarna. Till att börja med har jag som mål att försöka kartlägga gårdar, platser och människor som levde fram till 1700-talets början (som annars är svåra att söka rätt på, lätta att förväxla med andra med samma namn osv).  
Jag har detta som hobby av och till nu när jag är sjukskriven, men det är inte alla dagar jag orkar med.
Jag har mest haft tillgång till det äldre materialet för Värmland eftersom det är de enda domböcker som finns digitaliserade än så länge, så för Noraskogs äldre förhållanden har jag ännu inte haft möjlighet att undersöka arkiven.  
Jag tycker förvisso att det kunde vara en landsarkivens/riksarkivets uppgift att förteckna och renskriva material och ge ut i skrift eller dylikt, men jag har förståelse för att de har fullt upp med annat.

2008-11-01, 00:05
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Lite finns redan gjort. Bland annat har Örjan Hedenberg registrerat Öster- och
Västerbergslagen. 1654-98 finns utgivet i Smedsforskarnas jubileumsskrift 1999.
Möjligen har han jobbat med Värmland också.
 
Själv har jag redan skrivit av delar av Örebro län. Samt registrerat Södermanland,
Östergötland och norra Småland före 1735.
Av detta finns i samma skrift ett register utgivet för Sörmland före 1700.
Och själva listorna över bruksanställda i Östergötland 1692-99 finns publicerat i förbundets årsbok -97.
 
Mari-Anne Olsson har nöjt sig med att göra en avskrift av dessa listor i Östergötland åren 1700-05. Utgivet som Ur östgötska hammarting 1700-05.
 
(Meddelandet ändrat av ulfb den 01 november, 2008)
Ulf Berggren

2018-04-22, 20:22
Svar #8

Utloggad Karin Lönnberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 16:06
    • Visa profil
Jag söker Bergmästardistriktets handlingar där Fredriksbergs gruva, Fröderyd Småland ingår. Är det 8:e ? Kan inte finna handlingar på Landsarkivet i Vadstena som rör Fredriksbergs gruva och börjar gissa att det ingår i något annat. Vilket Bergmästardistrikt kan det vara då? Den aktuella tiden är 1768.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna