ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källangivelser  (läst 2355 gånger)

2006-11-09, 13:44
läst 2355 gånger

Patrik Larsson

Hejsan!
Jag har genom åren varit dålig på att ange min källor. Det har ju heller aldrig varit meningen att någon annan än jag ska se min forskning och inte heller tänkt att dela med mig av den, eftersom jag inte haft källor.
 
Nu när jag håller på att datorisera hela släktforskningen så har jag börjat att ange mina källor.
 
Frågan jag har är för vissa kanske gundläggande men inte för mig. Hur nära är en källangivelse? Jag har sett på en CD-skiva där de angett familjer flyttade flera gånger med källangivelse ner till löpnummer på flyttlängden. Ska jag ange sådana källor med mina hittills införda 7000 släktingar blir källorna gigantiska innan jag är klar.
 
Vad är regel på hur noggrant ska de anges för att vara riktig, löpnumer? sidnummer?

2006-11-09, 14:44
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Patrik, källhänvisningarna bör vara sådana, att en annan person endast med ledning av dessa kan hitta den uppgift du lämnar. T.ex. för en husförhörslängd = församling (med län/landskap), serie i kyrkoarkivet (hfl), tidsperiod och sida. Alltså kan den se ut så här Skeda (E), AI:19 [1820-25], s. 39 (påhittat exempel). För kronologiskt förda minsterialböcker räcker det med Skeda (E) C:2.
 
Detta har varit ett kärt diskussionsämne under åren och om du använder Anbytarforums funktion sök på ord i vänsterspalten, och söker på källhänvisningar (som är det vanligare ordet), så hittar du nog fler synpunkter.

2006-11-09, 18:13
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Exakt vad som är en lämplig metod för att ange källan varierar; beror på vad man skall göra med matrialet och vem som skall använda det. Det finns också lite olika uppfattningar bland släktforskningar om vad som är lämpligt. Det är alltså svårt ange lämpliga detaljmallar för alla tillfällen och som alla kan enas om. Jag avstår därför från att ge några exempel.
 
Poängen med att ange källan är dock att uppgiften skall kunna kontrolleras. Skall man försöka formulera en generell regel som fångar upp dessa problem så tycker jag följande är bra: Man skall ange källan så noggrannt att läsaren lätt skall kunna hitta källan och kontrollera uppgiften.
//Michael Lundholm

2006-11-09, 20:53
Svar #3

Patrik Larsson

Hejsan!
Jag förstår era synpunkter och Elisabeth verkar ha en bra system.
Vad jag tycker blir besvärligt är att om jag har en spridd släkt men källa från födelse, konfirmation, vigsel, flyttlängder och dödsboken och skall ange specifierat ner till flyttlängd och sida. Jag använder Holger7 och där skall man ju lägga till varje källa i en källbas. Då kommer jag ju att ha en gigantiskt inlagrade källmaterial som kanske bara används en gång. Det kan ju då bli helt onödigt med att man håller på och lägger upp källfiler då det bara används just när jag lägger in mina uppgifter.
 
Kan man ange som elisabet säger Skeda (E) C:2 kan det ju kanske användas flera gånger.
 
M v h
Patrik

2006-11-09, 20:57
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag vet inte hur Holger fungerar men i DISGEN, som jag använder, skulle det vara möjligt: Man anger en sk strukturerad källa som kan återkommer i flera notiser. Skulle man vilja ha en sidhänvisning så läggs den in som ett citat och man kan ha många citat kopplade till varje strukturerad källa.
//Michael Lundholm

2006-11-09, 21:04
Svar #5

Patrik Larsson

Ja michael, det låter som ett mycket bättre system. Jag ska kolla på Holger om jag har missat någon knapp som kan göra det

2007-01-28, 01:20
Svar #6

Emma Lindberg

Ok, det räcker med att skriva Nora C:1 (1870-1882)  så fattar ju alla andra släktforskare vad det är för något och var man kan hitta denna källa, men om man vill skriva en fullständig källhänvisning och bibliografi? Finns det någon rekommenderad standard på hur en sån bör se ut när det gäller svenska kyrkoböcker? Jag blir lite förvirrad av vem jag ska ange som utgivare etc, ska man hänvisa till landsarkivet och deras address, till Genealogical Society Utah (som står bakom mikrofilmen), SVAR... eller???

2009-05-12, 18:05
Svar #7

Björn Eriksson

Hej!
Var kan källan Storås AI:15 hittas?
Mvh
Björn

2009-05-12, 18:30
Svar #8

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Rosenberg: Storås. Gård i Enångers sn och tg, Gefleborgs län, under Långvind.
 
Åke

2009-05-12, 18:40
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Björn: Var har du hittat den källhänvisningen?
//Michael Lundholm

2009-05-12, 18:45
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
... den används  troligen som fiktivt exempel  eftersom det enligt Sveriges församlingar genom tiderna inte har funnits någon sådan församling.
 
hälsningar,
Eva
 
(och under tiden har Björn raderat sitt inlägg som löd ungefär Nej, jag söker precis som du ..)
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-05-12 18:47)

2009-05-12, 18:46
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag förstår inte ditt svar. Vet du inte var du har fått källhänvisningen ifrån?
//Michael Lundholm

2009-05-12, 18:47
Svar #12

Björn Eriksson


2009-05-12, 18:48
Svar #13

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Bra då var den saken utredd.
 
Tillägg
Björn: Om du inte förstår något i en diskussion är det bättre att ställa följdfrågor där direkt till de som deltar i diskussionen istället för att in en helt annat diskussion där frågans sammanhang inte framgår.  
 
(Meddelandet ändrat av milton 2009-05-12 19:08)
//Michael Lundholm

2009-05-12, 18:49
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Björn, jag tycker du ska leta upp det band av Svenskt Biografiskt Lexikon som det hänvisas till i den diskussionen, den finns ofta på större bibliotek tror jag (så det bör finnas i Västerås).
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-05-12 18:52)

2010-02-18, 07:37
Svar #15

Sten Magnusson

Här en länk till en diskussion på Rötter 1996 - 1998 som torde avse ovanstående ämne.
 
http://www.genealogi.se/kallkrit.htm
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-05-08, 11:16
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Michael Lundholm skriver ovan: Man skall ange källan så noggrannt att läsaren lätt skall kunna hitta källan och kontrollera uppgiften.
Det tycker jag är en mycket bra regel. Om man nu får vara lite egoistisk, kan man också skriva:
Man skall ange källan så noggrannt att man själv lätt kan hitta [tillbaka till] källan och kontrollera uppgiften.
 
Vill bara dela en upplevelse med er; Här sitter jag och skriver och skall referera till en anknytning till en präst död 1655. Jag vet att han finns i det gamla herdaminnet (Håhl) från 1800-talet, så jag går in och noterar den uppgiften. När jag sedan slår i min Holgerbas, har jag där angett honom med ett kompletterande patronymikon; Har jag angivet någon källa? Nej ...  
Jag tror dock att uppgiften kommer från mantalslängderna och skall pröva att hitta hans underskrift.  
 
Men visst är det onödigt arbete, att behöva gå tillbaka en gång till och så enkelt det hade varit att bara skriva (mtl 1643) eller något...
Forskning är ett livslångt lärande. Gör källhänvisningar! Om inte annat för Din egen skull ...
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-05-08 11:53)
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna