ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källor kring husbyggen  (läst 764 gånger)

2005-10-10, 23:58
läst 764 gånger

Leif Gustafsson

Eftersom jag inte hittar någon lämplig rubrik för denna fråga, så får det väl bli under Övrigt här.
 
Det är så att jag hade en morfar(f 1884) som gifte sig 1907, och förmodligen något senare övertog ett före detta torpställe inom samma by.
Och där byggde han senare själv ett hus (han var snickare och drev det lilla lantbruket vid sidan av).
Vad jag skulle vilja veta är när han byggde huset. Jag förmodar att ett kommunarkiv bör vara det lämpliga stället att leta?  
Vet någon vilka bestämmelser som gällde för byggande vid den tiden? Bör ha varit runt 1910.
Jag har en viss sentimental relation till det här eftersom jag var där som barn för över femtio år sedan.
Och jag hoppas att huset finns kvar, det fanns i alla fall kvar för c:a 25 år sedan, då jag besökte byn, fast jag då inte var intresserad av släktforskning.

2005-10-11, 14:42
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Om huset fanns kvar c:a 1956 och omfattades av de trakter som kartlades av bokverket Sveriges Bebyggelse, kan det vara lämpligt att först söka där. Ofta står byggår och förvärvsår där. Själv har jag två band av detta verk, dels Östergötlands län II och dels Jönköpings län III.  Andra av Anbytarforums läsare lär ha tillgång till de andra - den var ju statusboken nr 1 i villa och gård på landsbygden vid den här tiden .
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-10-12, 01:12
Svar #2

Leif Gustafsson

Tack Olle
Det är alltså så att jag behöver få tillgång till delarna för Älvsborgs Län. Det är nog ingen storre chans att dom har dom här på biblioteket i Helsingborg.  Men jag har inte så bråttom, så jag kan möjligen finna dom Borås, dit jag ämnar mig
så småningom för att söka information.
Man kanske rentav skulle ta kontakt med Västgötarötter eller Släktforskarföreningen i Borås. Det är ju i Sjuhäradsbygden jag har mitt historiska ursprung.  Ja, jag är rentav född i Borås kom jag att tänka på nu. :-)

2005-10-12, 09:50
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Vilken socken letar Du efter? Möjligen finns inte alla med.. Jag brukar av pur nyfikenhet kolla de som är ute i handeln. Det här säger Libris:
titel:   Sveriges bebyggelse : statistisk-topografisk beskrivning över Sveriges städer och landsbygd / under red. av Sigurd Erixon ; utg.: Olof Ericson  
 tidigare titel:   Sveriges bebyggelse : svensk statistisk-topografisk uppslagsbok  
förlag/år:   Uddevalla : Hermes, 1944-1966  
 omfång:   53 vol.  
 anmärkning:   Landsbygden, Skaraborgs län, D. 1-2 samt Landsbygden, Stockholms län, D. 2 har aldrig utgivits.  
 
Om Du går in på www.antikvariat.net och söker på Sveriges bebyggelse, får Du träff på bl a några av Älvsborgsbanen; Del III, IV (Del VI?  som väl är fel), V, VII, och Del VIII. Kanske Du genom att studera sockeninnehållet redan nu kan se vad Du söker  ... och jag är som sagt ganska säker på att någon av läsarna sitter på ett ex, så Du kan väl fråga.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-10-13, 01:46
Svar #4

Leif Gustafsson 2

Tack för intresset Olle -  En sökning på antikvariat.net gav en del intressanta svar. Framför allt ser jag att ett antikvariat i Lund har några Älvsborgs Län- delar som möjligen kan vara värda att ta en titt på. Men eftersom dom är ganska dyra, så kanske jag rentav redan i morgon tar en tripp ner till Lund,för att se närmare på vad dom har. Det är ju en relativt kort resa härifrån Helsingborg.  Och även om jag inte hittar vad jag söker, Fristad församling/socken, så ser jag ändå om det är värt att söka vidare.
 
Apropå att fråga här, så föredrar jag att tillsvidare vänta med det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna