ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trovärdighet hos primärkällor  (läst 1660 gånger)

2004-10-07, 23:01
läst 1660 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag har nyligen råkat ut för ett litet (synnerligen stort om man tänker på följderna i form av onödig och felaktig forskning dock) problem som gör att man frågar sig hur pass trovärdiga uppgifter i hfl och andra primärkällor är.
 
Det gäller i detta fallet min mmmmff Sven Johan Johansson (död 1914, födelseåret får lämnas blankt tills vidare). Sven Johan var född i Göteryd (G), så mycket står klart, men han flyttade 1861 till Västra Harg (E) där han blev torpare i Målstugan på Måla ägor och senare hemmansägare i Bagarekulla.
 
Nu börjar problemen. Han anges vara född i Göteryd 1834-03-08 i Göteryd och detta datum föds mycket riktigt en Sven Johan, son av Johannes Jonsson och Katarina Jonasdotter i Sjuhult Storgård. Om man tittar i inflyttningslängden för Västra Harg finns denna Sven Johan inflyttad till Målstugan. Om man tittar i utflyttningslängden för Göteryd hittar man också mycket riktigt en Sven Johan Johannesson utflyttad till Västra Harg och i sidhänvisningen till hfl hittar man sedan denna Sven Johan, född 1834-03-08.
 
Här blir det märkligt. Denna Sven Johan som det hänvisas till i hfl bor enligt hfl kvar i Göteryd 1861. Däremot så anges i hfl en annan Sven Johan Johannesson, född 1832-09-04 av Johannes Svensson och Maria Helena Jönsdotter, som utflyttad till Västra Harg. Det var av en ren slump som jag upptäckte detta då Johannes Svenssons dotterdotter senare också kom att hamna i Västra Harg och gifte sig med Sven Johans son Nils Johan Svensson.
 
Jag har alltid tyckt att det var märkligt med denna långa flytt av två personer men ifall de nu var kusiner och nära släkt så blev flytten mer motiverad i det andra fallet. Den stora frågan är, vad stämmer och vad hände egentligen i kyrkbokföringen? Det luktar nästan lite bedrägeri måste jag säga. Har någon fler exempel på liknande problem och märkligheter?
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-10-08, 12:14
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jo, nog förekommer det felaktigheter i hfl. Min farfars morfar Zakris Jonsson angavs vara född 17/5 1826, men jag fann honom inte i födelseboken. Jag letade i ca elva socknars födelsebok, men ingen Zakris Jonsson.
 
Så fann jag felet. Prästen eller vem det var hade strykit över drängen Johan Jonssons förnamn och skrivit Zakris över. Jag kunde konstatera att Zakris föddes 11/9 1828, men fått överta andre drängens födelseår i och med att prästen inte strykit det också. Så Zakris fick hela livet stå som född 1826. Han blev ju två år äldre på detta sätt.  
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-10-08, 16:09
Svar #2

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Vincent, menar du att en ana sex generationer bakåt skulle ha levt ända in på 1900-talet? Eller har du råkat slinta på tangenterna?
 
Vad gäller din fråga om vad som stämmer, så tycker jag spontant - utan att ha kollat dessa kyrkcböckers tillförlitlighet i övrigt - att födelsedatumet som uppgets i den nya församlingen bör vara korrekt, och att man således i Göteryd råka noterade utflyttad på fel person i hfl. En sån miss är ju lätt gjord.

2004-10-08, 17:54
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Både och :-) Det är inte alls omöjligt att en sådan ana levt in på 1900-talet men i det här fallet var det inte så. Det råkade bli ett 'm' för mycket men det har ju inte någon betydelse för sammanhanget.
 
Jag utgick ju också ifrån att det stämde från första början men jag blir alltmer tveksam. Den Sven Johan som föds 1834-03-08 bor kvar i Göteryd och gifter sig 1864 (då min Sven Johan-kopia redan är gift och bosatt i Västra Harg).
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-10-12, 18:07
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det är inte alls ovanligt med felaktigheter i olika kyrkböcker även framåt 1900-talet. Ett giftermål 1864 bör kontrolleras i orginalvigselbok och bilagor till vigselbok som är sällan mikrofilmade efter ca: 1860, då det i regel är SCB-vigselböcker (en avskrift från orginalet). Varje avskrift är en möjlig felkälla.
Särskilt besvärligt när det förekommer flera personer med samma namn i samma by. Själv har jag en Daniel Ersson med föräldrarna Erik Ersson och modern Brita Ersdotter. I denna by fanns det tre familjer med samma namn. Min Daniel är placerad varann gång hos det ena föräldraparet och varann placerad i granngården. Jag har rätt många exempel på att drängar och pigor som flyttar får felaktiga födelsedata och även felaktiga namn. Dessa brukar som regel gå att lösa genom att noga följa personernas flyttningar. Annars brukar bouppteckningar på föräldrar eller ogifta syskon ofta lösa problemen.

2005-08-16, 18:50
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ett mycket lurigt fel uppdagade jag just i dag:
Jag har länge tyckt, att det var något egendomligt med giftermålet för min ff ff ff och hans hustru. De vigdes i Torshälla 1782-12-26 enligt vigselboken. Det konstiga är, att deras första barn föds en månad tidigare enligt födelseboken. Modern är Hustru när barnet föds och Jungfru vid vigseln en månad senare. Att få barn före vigseln vet jag hur det går till, men vigsel före kyrktagningen måste vara något speciellt under 1700-talet.
 
Förklaringen fick jag när jag letade efter en helt annan uppgift i Eskilstuna vigselbok. Där står 1781-09-27:
Wigdes Hammarsmeden från Thorshälla Mäster Anders Askerberg och Pigan Maria Christina Sjöberg hos Hr: Assessor Rinman, för hvilka lystes i Thorshälla.
 
Prästen i Torshälla har skrivit in en helt fiktiv vigsel som något slags kompensation för att han missat att notera en lysning mer än ett år tidigare.
 
Hon var kanske Jungfru i alla fall.  
Sätt aldrig Din lit till falska förkunnare!
 
Per Thorsell.

2005-08-16, 19:35
Svar #6

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Låter som en bra orsak att verkligen anstränga sig och följa en familjs öden i alla tänkbara bevarade handlingar. Jag har hittat en mor som noterats som avliden innan hennes yngsta barn föddes. Sund misstänksamhet är en dygd!
 
Marianne K

2005-08-17, 12:28
Svar #7

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Jag sitter på jobbet utan tillgång till min forskning, men jag upptäckte en underlig sak i min forskning för något år sedan. Man gör olika delar av forskningen vid olika tidpunkter, utan att alltid reagera på konstigheter. Jag upptäckte en dag att det vigseldatum jag noterat på ett par också var exakt samma datum som deras äldsta dotter föddes.  
Eftersom jag utgick från att jag gjort något misstag - jag befann mig lämpligt nog på Uppsala landsarkiv - så plockade jag först fram vigselboken. Och jo, vigseldatumet stämde. En koll i födelseboken visade att flickan faktiskt föddes samma dag (och jo, det var samma år).
Men prästen har alltså inte noterat i vigselboken att bruden födde barn samma dag, och heller inte i födelseboken att föräldrarna just vigts. Tidpunkten? 1750-tal.
 
 
I somras kollade jag upp min pappas födelsenotis (han är född 1942), och kunde konstatera att den innehöll två felaktigheter. Hans namn stod i fel ordning - han var noterad som Alf Holger Erik, men i hans pass och på körkort mm har alltid stått Alf Erik Holger. Med tanke på att min farfar hette Karl Erik Holger och min farbror Arne Erik Holger så har jag svårt att tänka mig att farmor och farfar skulle ha blandat ihop de båda namnen. Min farmor uppgavs dessutom vara född 1917 6/3, men var född 1917 16/3 (hon firade namnsdag 6/3, men det är ju en helt annan historia).

2005-08-17, 12:47
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Min pappa och jag firade födelsedag på samma dag den 4 december. Det tyckte jag var så häftigt och det tyckte nog också han när jag föddes på hans 28-års dag.
 
I bouppteckningen efter min farmor, så står det att min pappa var född den 3 december. Vad var nu detta? Hade han firats på fel dag hela tiden? Tack och lov var det bara en felskrivning för i födelseboken stod det 4 december.
Ann-Mari Bäckman

2005-08-17, 15:33
Svar #9

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
fmf. Carl Gustav Bäcklund var Gårdsfarihandlare och  var född och uppväxt  på Bäcklund torpet i brobyskogen (finns en artikel i norrbottens kuriren från en interljuv 7 sep 1927 på hans hundra års dag skall finnas ett foto som dom tog på honom vid bron.i artikel finns hans levnadsöde beskrivet.
När man tittar på primärkällorna i det här fallet så i vigselboken står Lundbäck i Dödsbokenoch Begravinings Boken står det rätt dvs Bäcklund,inte nog med det så står det fel födelsedag ifbu men rätt vigselboken och dödsboken.så jag harlärt mig att även primärkällor kan vara fel och till och med så kan du få korrektare uppgjift av en Sekundär källa som tex herdaminne, Mtl osv .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna