ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem filmar en kyrkbok?  (läst 955 gånger)

2004-01-14, 09:24
läst 955 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Under en diskussion i Anbytarforum har det framkommit att det i Vireda kyrkoarkiv finns kyrkoräkenskaper som sannolikt ej är filmade.
Volymen är (enl VaLa) L1:B1 och omfattar 1689-1789 och är (vad jag förstår) bl a en special. Då Vireda kyrkobokföring har stora brister är den här boken av synnerlig vikt. (Kan just nu varken komma in i NAD eller på min gamla SVAR-länk och kontrollera beståndet.)
 
Vem bör man kontakta för att få denna volym filmad? VaLa eller SVAR?
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-14, 17:14
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Då nyfilmning görs av kyrkböcker är det SVAR som ansvarar för detta. För säkerhets skull hör med riksarkivet (RA) då där finns folk med gedigen kunskap om dylika frågor (ex. den kunnige Hans Rydberg) - se vidare RA mikrofilmsenhet.  
 
Har själv upptäckt flera kyrkoarkivhandlingar som ej blivit mikrofilmade, ex. Moheda LI:1 1626-1714 och fler finns (speciellt kyrkoräkenskaper har det varit si och så med). För att upptäcka vad som egentligen finns i församlingsarkiven måste man titta i varje landsarkivs egen församlingsförteckning på NAD, inte i SVAR:s förteckning i NAD. Mycket krångligt!!!
 
vänligen
Niclas Rosenbalck

2004-01-14, 22:42
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Niclas!
Då har jag flera vägar att gå vidare.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-15, 18:09
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Olle! Jag upptäckte att Burs äldsta kyrkböcker (C:1 o AI:1 tror jag) inte var filmade. När jag påpekade detta på Landsarkivet i Visby, fick jag till svar att det inte gick att göra något åt. Då kontaktade jag SVAR och de fixade filmning av böckerna på mycket kort tid. De bjöd mig dessutom på korten som tack för påpekandet! Det kallar jag seeeeeervice, som Hasse&Tage skulle ha uttryckt det!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-01-15, 20:30
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Stefan,
Tack för Ditt intressanta inlägg. Har under dagen varit i kontakt med både SVAR och Vadstena landsarkiv, och har som alltid blivit mycket väl bemött. I Viredas fall är det ju så att mycket är filmat och att just L1:B1 (1689-1789) saknas, blir ett exempel på att det i olika kyrkoarkiv finns böcker, som av en eller annan anledning undantogs från filmning då den en gång gjordes. Filmning av denna volym ligger - vad jag förstår - inte i det uppdrag SVAR har i dagsläget. VaLa har ju själva originalet och behöver inte filma för egen del. OM en filmning skulle ske, vore det VaLa som skulle betala, och vad jag förstod finns det inget vägande skäl att just prioritera Viredavolymen bland alla luckor som finns.
Om jag - eller någon annan - inte kan ragga pengar från en hembygdsförening eller annan sponsor, blir det nog ingen filmning av.
Då återstår att vi tar saken i egna händer och fotar boken, eller de delar av boken som är särskilt intressanta, digitalt. Detta är vad jag förstår helt OK att göra.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna