ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rekommenderade förkortningar för källor  (läst 1544 gånger)

2001-07-15, 14:21
läst 1544 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I en diskussion  under Småland (Qvast) har jag använt min förkortning rour för ordet/källan Roterings och utskriningsrulla. Förmodligen är förkortningen felaktig - jag kan se att fischen från SVAR i sin överkant är betecknade ROT O UTSKRL. Därför är förmodligen förkortningen roul - för roterings- och utskrivningslängd - bättre. Har sett att Carl-Fredrik Hanzon använder sig av den beteckningen bl a här.
Om jag går vidare och letar i de mera officiella förkortningslistor som redan finns, finner jag:
* Rekommenderade förkortningar från Sveriges Släktforskarförbund. Listan
 är hämtad ur Svenska Antavlor, band III, del 1 (1995). I denna nämns, vad jag kan se, ingen förkortning för roterings- och utskrivningslängd.
* Listan Förkortningar i Svenska Antavlor, häfte 1, band 5 (2000), förmodligen införd av den då nye redaktören Henrik Mos?n. I denna finner jag heller ej någon förkortning för roterings- och utskrivningslängd.
Känner någon till om det redan finns en officiell förkortning eller kanske vi kan diskutera oss fram till ett bra förslag?
Vänligen,
Olle Elm

2001-07-16, 09:58
Svar #1

N iclas Rosenbalck

Det är ingen fel på din förkortning Olle. Själv har jag under årens lopp gjort upp olika sådana för mig själv för att kunna notera vissa saker snabbare (exempelvis s.e. för står ej, dp för döpt mm). Det viktigaste är att man klargör vad förkortningen står för om man väljer att använda den i en större läskrets. Likaså om man använder sig av en rekommenderad förkortning ? la SSF - det kan nämligen finnas läsare som ej har kunskap om dessa för oss vardagsforskare så självklara begrepp.
När det gäller roterings- och utskrivningslängderna så har jag använt mig av beteckningen Rou (alternativt rou) som jag har för mig ha sett även hos SVAR, men jag är osäker om det verkligen är ett vedertaget begrepp. Min åsikt vad gäller förkortningar är att de ska vara korta och följa de huvudord som finns i källan, och inte kunna förväxlas med något snarlikt.  Det kan lätt bli en djungel av förkortningar i vår tid.
Mv forskarhälsningar
Niclas R.

2001-07-16, 10:50
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Nicklas,
Har i sak inget att invända mot Ditt resonemang med hemmagjorda förkortningar för källor. Tycker dock det vore bra att så många vanliga källor som möjligt kunde få en enkel, kort förkortning som följa de huvudord som finns i källan, och inte kunna förväxlas med något snarlikt - som Du skriver ovan. Även om många nya släktforskare inte vet vad förkortningen betyder första gången de ramlar på den, behöver de ju egentligen bara fråga en gång, om förkortningarna är standardiserade.
När det gäller militära rullor/längder kan jag egentligen bara finna gmr (generalmönsterrulla) i de förkortningslistor jag studerat.
För att utvidga denna diskussion - och avslöja min okunnighet ytterligare - kan jag slänga in ytterligare ett förkortningsproblem. Det finns en mycket användbar serie rullor på KrA. Den heter Rullor -1723 och innehåller rullor fram till detta år. Vad skall man kalla den/förkorta den till? Eller kanske också dessa kallas gmr?
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna