ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppfinnare M. Larssons fader  (läst 527 gånger)

2003-10-19, 15:31
läst 527 gånger

Inger Norlen

Skräddare August Larsson föddes i steneby 7/1-1841.Föddes han där på någon slags genomresa,eftersom jag inte hittar hans föräldrar?Förvisso är jag nybörjare,vilket inte gör saken bättere.Jag vill så gärna kunna berätta om hela familjen Larssons bakgrund i en så småningom kommande bok.Det tråkiga i den här historien är att August Larsson aldrig fick veta hur framgångsrik hans son Maritz blev,eftersom han dog ,ock dessutom som änkeman lämmnade sin son föräldralös. Jag behöver veta AUGUST FRÅN 1841 OM HANS FÖRÄLDRAR OCK SYSKON.finns det någon som kan hjälpa mig.Då kan jag kanske spåra de släktingar som tog hand om den föräldralösa Maritz.Snälla snälla snälla,finns det någon öppning?

2003-10-20, 13:33
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
En del om sonen Maritz (om det är Ivan August Mauritz Larsson f 31/8 1869) öden finns här, så att ingen börjar med att göra om från Folkräkningen 1890  och diverse cd-skivor.
 
Från den information som står här  
Anbytarforum: Landskap: Småland: Efterlysningar: Var tog barnen vägen?för Änklingen August Larsson kan man läsa ut vilka år som fattas för Inger i jakten på Mauritz.
 
och mer här om Mauritz med familj
Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Efterlysningar: Dog på Operans scen.
 
Inger, du kan som nybörjare läsa de tips om hur man släktforskar som finns på Nättidningen RÖTTER och i läroböckerna av t.ex. Per Clemensson eller Elisabeth Thorsell.
 
Du har familjen tillräckligt inringad för att ge dig i kast med kyrkböckerna och mikrokorten (lånas från SVAR, www.svar.ra.se eller via biblioteket). I dessa står hur familjen och sedan barnen flyttar, och du kan då hitta Augusts familj, var han gifte sig och var sonen kan ha bott som fosterbarn, det är inte säkert att det är släktingar som tog hand om honom.  
 
Folkräkningen görs bara vart tionde år, men kyrkböckerna är ju kontinuerliga, 1890 finns sonen i Stockholm och dottern i Ljusdal/Stockholm (flyttar under året). Familjen verkar ha flyttat runt en hel del, så det är ju en del att söka, men försök strukturera var de bott när, och när de flyttat (och tala om att du redan fått vissa uppslag gjorda i de källor som framgår av svaren du fått).
 
August f. 1841 i Steneby var  
1869 i Stocholm Domkyrko (om sonens födelsedata stämmer)
1872 i Stockholm (om dotterns data stämmer)
1875 hustrun dör, var?
1880 ca flytt från Jönköping till Linköping
1882 August dör var? Mauritz (vilket är egentligen hans tilltalsnamn?) var då 13 år och systern 10 år.  
 
Han är nästan gammal nog att vara ute som dräng eller liknande och försörja sig själv, men troligen inte ännu. Är du säker på att han och systern kom till fosterföräldrar? De kan också ha auktionerats ut till lägstbjudande, jag vet inte när det skicket slutade. Följ dem från kyrkboken där fadern dör så står det vart de flyttar. Om jag förstår rätt är luckan mellan 1882 och 1890? Har du sökt hans bouppteckning på landsarkivet för den församling han avlider? Där kan framgå vem som blev förmyndare för barnen (även i bouppteckningen efter hustrun/modern bör det stå, eftersom någon skulle bevaka deras rätt).
 
Du skriver också att du inte hittar hans föräldrar? Står han inte i födelseboken för Steneby det året? Det finns ju olika saker som kan ha blivit fel i attesterna under hans flyttningar, både datum, månad, år och församling. Skiljer det sig åt någon gång i husförhörslängderna?
 
Hälsingar,
Eva

2003-10-21, 18:54
Svar #2

Inger Norlen

Hej Eva! Tack snälla du för dina råd.Frågan hos vilka släktingar dom kommer till grundar jag på den uppgift som jag fått av en syssling till min far.Hennes mormor Gärda som var syster till Maritz som han kallade sig.Gärda berättade att dom kom till släktingar och att hon vid 17års ålder rymmde därifrån.August Larsson deras far blev ju änkling 1875 vilket betyder att barnen var 6 och 3 år gammla.Frågan är ju om August kunde själv både jobba ock ensam ta hand om sina barn som var så små.Men jag skriver ut ditt svar så jag kommer i rätt ordning i mina undersökningar.Jag tackar dig verkligen för all hjälp du givit mig,kommer du på något mer är det mer än välkommet.Du ger min forskning(LIV)EVA)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna