ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-07-21  (läst 3085 gånger)

2008-04-13, 19:11
läst 3085 gånger

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Jag har sedan en tid skrivit om mina egna strävanden som nybörjare inom släktforskning på  
Släktforskning för noviser  
Kanske en del känner igen sig eller har tips att komma med.

2008-05-01, 22:35
Svar #1

Utloggad Lise-Lotte Sannerdal

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 00:25
    • Visa profil
På lundatolft.se kan man läsa om byar, gårdar och torp i Lunda i Uppland. Det finns också ett bildarkiv med bilder från Lunda och Skepptuna.
 
www.lundatolft.se
 
Hälsningar Lise-Lotte

2008-05-04, 07:59
Svar #2

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
ProGenealogists is a privately held Utah corporation, said to be one of premier genealogical research firms in the USA. It has done a study to find the most popular genealogy websites. You will find the list here:
http://www.progenealogists.com:80/top50genealogy2008.htm

2008-05-05, 17:23
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Göteborgskartor ligger nu ute på nätet under ca 1 vecka.
De kommer därefter att tas bort under en tid men återkommer senare.
Ta en titt på www.stadsbyggnad.goteborg.se - Arkivet - Historiska kartor.
 
Göteborgs Adress- och Industrikalender för år 1878 finns också där förresten.
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne den 05 maj, 2008)

2008-05-07, 16:28
Svar #4

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
En bra kartsida, man kan se många städer i Europa och USA från utkikt(bird´s eye).
 
www.local.live.com

2008-05-27, 20:56
Svar #5

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Här är den nya adressen till Diskutera släktforskning i Österbotten:
Det österbottniska släktforskarforumet WESTSIDE , tidigare Diskutera släktforskning i Österbotten
 
http://www.malax.org/westside/

2008-05-28, 11:30
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag kan verkligen rekommendera Who do you think you are som beskrivs av CG och Elisabeth 9 april under denna rubrik. Tänk om man i Sverige kunde göra en liknande serie, professionell och underhållande med social historia och livsöden. Till DVD serien hör också en skiva med släktforskarkurs. Kopllar man sedan till en släktforkningsportal som BBC gör enl CGs länk http://www.bbc.co.uk/history/familyhistory/get_started/ så skulle man kunna locka många att pröva på.

2008-05-28, 12:38
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Google Sites
 
Det finns många ställen där man kan bygga en gratis webbsida. Google har nyligen lanserat sin variant som verkar vara enkel att underhålla och enkel att administrera/underhålla av flera personer. Kanske kan en sådan sajt användas för att forska tillsammans i ett släkt- eller hembygdsprojekt ...
 
Google Sites
Google Sites Blog
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-06-01, 16:21
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Pressmeddelande 2008-06-01
http://arkivdigital.se/
 
Arkiv Digital och DigiArkiv går samman
 
De båda distributörerna av digitala färgbilder för släktforskare, Arkiv  
Digital och DigiArkiv går samman. Genom sammanslagningen förstärker Arkiv  
Digital sin ledande ställning som leverantör av digitala bilder i färg.
 
Inom kort kommer DigiArkivs bilddatabas vara tillgänglig i Arkiv Digitals  
internettjänst AD OnLine. Med mer än 10 miljoner färgbilder (20 miljoner
sidor) skapas en mycket konkurrenskraftig och högkvalitativ bilddatabas, som  
nu kommer att växa i en snabbare takt. Givetvis kommer bilderna även  
fortsättningsvis kunna beställas på CD.
 
Den dagliga kundkontakten kommer att vara oförändrad.
 
För mer information och kontaktuppgifter, se pressreleasen:
 
http://arkivdigital.se/pdf/Pressmeddelande_20080601.pdf

2008-06-17, 06:26
Svar #9

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Jag vill gärna rekommenera  www.familysearch.org de har nya suberbra söksidor.
Jag har bla funnit födda ,vigda,döda i Norge och det räcker att söka på förnamn och födelseår om man ej känner efternamnet.

2008-06-20, 15:41
Svar #10

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Angående www.familysearch.org så kan den fungera som ingång/ledtråd men absolut inte som någon källa för några säkra uppgifter, för att ta mina anfäder så vimmlar det av fel uppgifter där ( allt från födelseår till död m.m )
 
Att Googla kan också ge en ledtråd, i ett ingångsskede av släktforskning, men att lita på källor från Googel och familysearch, som ofta länkar till sidor utan minsta källhänvisning och lita på dessa uppgifter ställer oftast till det i slutänden och man får börja om från noll igen.  
 
Tyvärr ser man numera ofta hänvisningar till Googel och familysearch även från detta forums skribenter, som att man kan tolka uppgifterna där som säkra, visst finns det säkert någon sida med uppgifter som stämmer med samtida källor upplagda, men det är tyvärr mycket sällsynt.  
 
Trevlig midsommar / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 20 juni, 2008)

2008-06-21, 11:21
Svar #11

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil

2008-07-05, 14:44
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Cook County online! Äntligen kom information om något mycket efterlängtat:
 
The Cook County, Illinois Clerk's Office has a new website where you can obtain online copies of Cook County and Chicago birth records 75 years or older, marriage records 50 years or older, and death records 20 years or older. You may search the database for free, but payment is required to download copies of the records. The records begin circa 1872. Cook County vital records before that were destroyed in the Chicago fire of 1871. Not all of the records have been posted online yet, but more are being added.
 
http://www.cookcountygenealogy.com/
 
Har ännu inte hunnit prova, men visst låter det fantastiskt!

2008-07-05, 19:30
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Cook county online fungerar, även om varje dokument kostar 15$ (plus någon liten serviceavgift)
 
Först hitta, sedan betala för att slutligen kunna ladda ner en zippad fil innehållande kopior av dokumentet/dokumenten

2008-07-05, 22:49
Svar #14

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Gjorde en snabbtest efter registrering men fann bara nyare uppgifter som jag har svårt att knyta ihop med äldre information.
En född 1904
Fyra vigslar 1930-1955
Tio döda 1919-1974
Detta på efternamnet Ankarberg.
Mvh Åke

2008-07-07, 17:49
Svar #15

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 19:50
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Yearbooks
 
Varje år görs på skolor runt om i USA en årsbok (Yearbook), där skola, personal och elever presenteras.
 
http://www.e-yearbook.com/ finns Yearbooks från olika High Schools, college, universitet och från militärskolor. Inte alla men några finns här.

2008-07-10, 23:48
Svar #16

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Jag vill flagga för min egen hemsida som jag nu försett med en funktion som gör det möjligt för besökare att kommentera de publicerade antavlorna. Det är givetvis också möjligt att läsa andra besökares kommentarer.  
 
Tanken är att besökare som vill komplettera med information eller påpeka felaktigheter skall kunna göra detta på ett enkelt sätt. Det krävs inte något medlemskap eller inlogg för att skriva inlägg.  
 
Adress till hemsidan:  www.vestigium.eu
Exempel på kommenterbar antavla:  Antavla

2008-07-12, 17:12
Svar #17

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Om Cook County's nya databas: Ja, också jag hade länge väntat på denna möjlighet, så jag klickade mig spänt in. Resultat: Jo, jag hittade två dödsbevis på släktingar, som jag länge tänkt skicka efter - nu fick jag dem smidigt hem i datorn gn betalning med kreditkort. Så långt gott och väl .... men sedan gick jag bet på att finna flera släktingar som jag vet både fötts och dött i Chicago? En brist är också att (i alla fall kunde inte jag hitta denna info) det inte finns någon information om vilka år det finns information för, bakåt i tiden. Men denna databas ihop med dödsnotiserna i Chicago Tribune gör onekligen livet lite lättare när man letar efter folk i Chicago .... och lite fattigare också förstås, eftersom det är en betaltjänst. /Susanne

2008-07-12, 22:38
Svar #18

Utloggad Lars Sundman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2017-04-29, 22:19
    • Visa profil
Hej Susanne
 
Jag får då säga att Cook County var en dyr betaltjänst. de ska ha 15 dollar för en vigselnotis
Jag får fundera om det är värt pengarna/
Lasse

2008-07-16, 19:19
Svar #19

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Tja, allt är ju relativt. Tidigare har alternativet vad gäller forskning i Chicago dokumenten till att ta skuttet över Atlanten och göra personlig forskning, att via Illinois' Dep of Vital Statistics (via betalkort) skicka efter t.ex. en dödsattest: den enda möjligheten var att få dokumentet (som i sig kostade USD 10 + arbetskostnad USD 6) skickat till sig via Federal Express ... detta var verkligen dyrt; totalt kostade en dödsattest mig 50 USD på detta sätt år 2003. Jo, i det fallet tyckte jag det var väl värt pengarna, eftersom jag äntligen fick rätt på min länge försvunna farmors moster .... Men det går ju inte att bedriva mer omfattande sökning på det sättet, det bästa vore väl om också Chicago registren kunde komma inom ramen för Ancestry's abonnemang eller naturligtvis allra bäst, läggas ut gratis. /Susanne

2008-07-17, 14:26
Svar #20

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Surfade förbi en sida som folk kan ha sina elektroniska fotoalbum
i. Sökte på bilder från Kalmar och en sökning på  genealogy.  
-Titta själv, kanske ett nytt sätt att finna källor?
 
Direktlänk till sökningarna som jag gjorde ligger på www.klgf.com
 
Direktlänk till sidan Webshots www.webshots.com

2008-07-19, 20:42
Svar #21

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 19:50
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Mmm... det finns många sådana webplatser som man kan ladda upp sina egna kort.  
 
Vad jag dock är ute efter är ett lagringställe och webbalbum där inte bilder kan kopieras, laddas ner eller skrivas ut av vem som helst. Tyvärr är inte webshots.com en sådan sida.
 
/Annelie

2008-07-20, 11:47
Svar #22

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Hej Annelie
Ja webshots delar i högsta grad med sig av matrial =) Erbjuder inte din internetleverantör en sådan tjänst då? Jag vet att jag har sett reklam för sånt från olika företag.
 
Henke

2008-07-20, 15:01
Svar #23

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Anneli
 
Man kan ju lägga ett vattenstämpel på bilderna, ex Annelie Jonsson. Då kommer den texten över bilden om man skulle vilja ha en viss kontroll över bilden. Förfarandet är ju inte skrivit i sten, men funkar nog bra ändå. Då skulle du ju kunna använda vilken lagringstjänst som helst.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-07-20, 23:35
Svar #24

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 19:50
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Mmm.. jag vet att det går att lägga till en sk vattenstämpel på kort. Men det är inget alternativ för mig.  
 
Anledningen att jag söker en sådan tjänst där inga kort kan laddas ner är att jag har tog en hel del kort på gravstenar med svensk-klingade namn när jag var i USA förra sommaren. Dessa kort vill jag så att säga ha ensamrätt till och ha copyright skyddade. Samtidigt ska det se proffsigt och lätt för besökare att se.  
 
Ibland är inte skriften så bra på stenarna (mossa o dyl) och då går det inte sätta dit en vattenstämpel som försvårar ännu mer.  
 
/Annelie

2008-07-21, 00:03
Svar #25

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det som syns på din bildskärm går alltid att kopiera, på ett eller annat sätt. Men om du använder en tjänst där de personer som vill se bilderna måste ha ett lösenord från dig för att se dem, så vet du i alla fall vilka personer det är.
Själv skulle jag aldrig använda mig av fotoalbum på nätet, p g a säkerhetsriskerna.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-07-21, 09:58
Svar #26

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 19:50
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Det är alltid en avvägning och balansgång när det gäller bilder på nätet. Det är det svårt att bibehålla ensamrätten.
 
Har hittat ett flash-script som det inte går att högerklicka från, funderar att använda mig av detta. Det hade dock sparat en hel del arbete för mig att använda en färdig tjänst. Men denna tycks inte finnas.
 
/Annelie

2008-07-21, 10:41
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Annelie, hur ska du hindra någon att trycka på PrintScrn? Enda sättet att få lite kontroll är att som Sven-Ove säger lösenordsskydda bilderna.

2008-07-21, 11:33
Svar #28

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 19:50
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Nog vet jag att Print Screen finns.  
 
Det där med att lösenordskydda bilder är ju en avvägning. Att sätta lösenord till bilder gör ju att de inte blir så värst tillgängliga. Å andra sidan måste man nog offra något om man vill skydda sina kort.  
 
Jag har inte kommit till beslut än. Ska gå kursen Webbutveckling - databasgränssnitt B i höst. Kanske kan jag få tips därifrån.
 
/Annelie

2008-07-21, 16:39
Svar #29

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Annelie
Du kan aldrig ha full kontroll på bilder som du lägger upp på nätet.
Gör som jag, lägg inte upp några bilder,utom dem som som du vill delge
andra och att inte sprida dem för lätt vidare. Sätt vattenmärke på dem
samt bränn dem till en skrivskyddad CD för delgivning till intressenter.
Ett sätt är ju oxå att lägga in dem i en wordfil som du skriver i samt konvertera till
PDF-format
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna