ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011  (läst 2247 gånger)

2011-11-25, 18:12
läst 2247 gånger

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Jag önskar att det finns en ruta i Gravstensinventeringen, där man kan ange en källa till Född, Död och Boställe. Önskar att den är så stor så att man kan ange alla källor där.

2011-11-27, 11:55
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Annika, källan till en gravstensinventering måste väl vara gravstenen, och inget annat? Jag tror inte databasen ska innehålla uppgifter hämtade från andra håll. Det skulle i så fall vara något register som finns på den aktuella kyrkogården.
 
Jag undrar om, och i så fall när, den gamla gravstensdatabasen ska slås ihop med den nya? Just nu finns dryga 6000 gravar med i den nya, medan i den gamla tror jag finns runt 60000.  
 
Nya databasen
http://www.genealogi.se/gravproj/
Gamla databasen
http://www.genealogi.se/gravsten.htm
 
Under fliken Om gravstensinventeringen står dessutom att En grov beräkning ger vid handen att inventeringen omfattar över 100.000 gravar. Det är väl då inklusive inventeringar som bara finns på papper.
 
Jag frågar främst ur den sökandes perspektiv. Man ska inte behöva söka på en massa ställen för att finna en grav.  
 
(visserligen planerar jag att någon gång få med även Rötters databaser i samsöktjänsten på http://personsok.scangen.se men det är ändå bra att inte ha för många databaser att söka i - även datorer kan tycka att det blir jobbigt )

2011-11-27, 12:17
Svar #2

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Visst är gravstenen huvudkällan, men om det bara står t ex Familjegrav och mannens namn, så är det väl helt okej att lägga till övriga uppgifter. Och man kan ju lägga till födelse- och dödsdatum och på vilken ort den avlidne bodde och till de uppgifterna vill jag lägga till källorna på ett snyggt sätt och inte i den övriga texten
Konstigare än så är inte min önskan

2011-11-27, 12:24
Svar #3

Carl Szabad

Jag håller helt med Anders. Man måste av källkritiska skäl veta att uppgifterna i registret kommer direkt från kyrkogården och inte är framforskade på något vis.
 
Däremot undrar jag var namnet Gravvårdsinventeringen tog vägen. På någon stämma (i år, i fjol?) framhölls att det var viktigt med det namnet eftersom alla typer av gravvårdar skulle ingå, även hällar, träkors, plåtar och liknande.

2011-11-27, 12:31
Svar #4

Carl Szabad

Anders! I den gamla gravvårdsdatabasen fanns många fält per post just för övriga familjemedlemmar som ligger i samma grav. Därför måste den databasen åtminstone delvis matas in manuellt igen har jag fått förklarat för mig. I databasen Gravsten-Sök låg databasen som en enda textsträng, så det gick snabbt att leta igenom den oavsett var i posten den sökta informationen fanns.

2011-11-27, 14:21
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag har lagt in en del bilder och har kompletterat uppgifterna med data främst från Begravda i Sverige men även Sveriges Dödbok. Håller med om att det inte skulle skada om man kan ange källa för uppgifterna. Många personer i gravarna nämns inte på gravstenen och som nämnts ovan finns många familjegravar med knapphändiga uppgifter, ex. Erikssons Familjegrav. Jag ser inte vad det kan vara för problem att man forskat fram uppgifter om de begravda med ex. ett fullständigt dödsdatum istället för enbart ett årtal, men det anges ju redan i hjälp-texterna. Där anges t.o.m. att man kan komplettera med personer som inte nämns på stenen. Angående titel och boställe nämns att det måste komma ifrån stenen så det ska man inte forska fram. Inser att det blir lite oklarheter när man lägger in uppgifter från olika källor, dels från gravstenen och dels från kompletterande register. Om man vill ange ordagrant vad som står på gravstenen använder man fältet Huvudinskription.
 
Angående gravplatserna är det bra om registrerarna är uppmärksamma på att det för en och samma plats kan finnas flera upplåtelser så att de inte blandas ihop. Finns mer än en upplåtelse har det förmodligen funnit en tidigare gravsten som tagits bort och förstörts.
 
Angående Begravda i Sverige. Tänk på att årtal utan datum anges som 1 januari, i alla fall för den begravningsplats jag tittat på.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-27, 14:38
Svar #6

Carl Szabad

Det är ju högst olyckligt om hjälptexterna till gravvårdsinventeringen anger att man kan skriva in vad som helst, som inte står på själva gravvården. Det tyder på att det brister i de mest elementära kunskaperna om källkritik hos skaparna av databasen. Vem säger att de framforskade uppgifterna är korrekta? Då har vi återigen ett sammelsurium av hopplock à la Ancestry.com eller Disbyt. Vem kan således garantera att det är rätt Eriksson som man lägger till uppgifter på?
 
Vad gäller Begravda i Sverige är det en sammanläggning av uppgifter från 564 olika kyrkogårdsförvaltningar som använt ungefär 564 olika metoder för registreringen i de fem olika gravregisterprogram som finns, förutom att många kyrkogårdar gått igenom ett flertal konverteringar mellan olika system. Därför förekommer det kyrkogårdar med datumet 1 januari för gravar där man i ett annat system som inte kräver datum angett endast årtal. Det är dock tämligen ovanligt.
 
Jag rekommenderar Håkan Skogsjös text i Rötter om källkritik och gärna vidare studier i Hildebrand.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-11-27 14:55)

2011-11-27, 15:21
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, nu blir jag nästan mörkrädd. Har vi (Förbundet) inte kommit längre vad gäller källkritik än att tillåta att vad som helst kan läggas in i en gravstensinventering som om det verkligen stod på gravstenen? En inventering är väl just en inventering av gravstenarna, inte en inventering av vad som någon forskat fram om personerna som kan tänkas ligga i en grav?
 
Nu blir Annikas önskemål om en plats att lägga in källor mer förståelig, men dessa uppgifter borde inte alls finnas i gravstensdatabasen. Det är upp till den som söker i inventeringen att själv komma fram till familjeförhållanden och vilka som eventuellt kan ligga i gravarna, med sin egen forskning.
 
Man skulle kunna sträcka sig till att i ett fritextfält ge möjlighet att registreraren lägger ut texten med extra uppgifter (och då givetvis inklusive källor), men att direkt registrera personer som begravda i gravar eller andra uppgifter som inte framgår av några uppgifter på kyrkogården, det strider mot all källkritik.

2011-11-27, 15:59
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
I beskrivningen av projektet hittar jag följande text , som jag tror kan vara det som styrt behoven av information i databasen: Vi släktforskare kan göra en kulturinsats genom att dels söka besläktade personer som kan skriva sig som gravrättsinnehavare, dels lyfta fram kyrkogårdarnas och gravstenarnas värde genom att dokumentera och publicera.
 
Om vi ska leta upp besläktade personer behöver vi veta vilka som finns i graven, oavsett vad som står på gravvården.
Om vi ska dokumentera gravvården så räcker det med en bild och läge för att fylla det kriteriet (om ingen bild finns så behövs beskrivande text, men det gäller fortfarande bara gravvården.)
 
Det verkar som dessa två syften har kombinerats, vilket naturligtvis medfört ovan nämnda kollision vad avser infromationsinnehållet i databasen.  Det är ju fullt möjligt att kombinera informationsmängder men det måste framgå vad som primär information (finns på gravvården) och sekundär (tillagd och därmed osäker)

2011-11-27, 16:48
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag ser det som står under Personuppgifter för index som ett hjälpindex att hitta rätt grav. Det är olyckligt att det blir oklart varifrån dessa uppgifter kommer, men om man är ute efter källkritik kan man ändå inte nöja sig med vad som står i sökregistret utan bör kontrollera bifogade blanketter med bokstavtrogna avskrifter, titta på fotografier eller besöka gravplatsen om stenen finns kvar.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-27, 19:56
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Sitter innanför panoramafönstret och ser stormens vind, regn och lite snö piska emot rutan, samtidigt som jag lite undrade läser denna diskussion och lyssnar till Landet runt på TV:n som handlade om nya material och utformningar av gravstenar i bland annat plast, med dioder och till och med en platt-TV nämndes på skämt, men fick inte nej av den ansvariga personen som blev intervjuad.  
 
Några reflexioner över inventeringen och vad som önskas veta om en grav:
 
1) En ändring av såväl projektets namn som denna diskussions titel borde väl genast ske till Gravvårdsinventeringen?  
 
2) Någon gravSTENs-fundamentalism är således inte önskvärd vad avser material eller kanske heller vad gäller dokumentation? Eftersom en sådan här inventering mycket väl KAN innehålla olika långtgående dokumentation:
 
A) i första hand en avbildning och en beskrivning av gravens utseende och exakt återgiven text som finns där. Helst bör den/de som dokumenterar också nämnas, om den/de är känd(a) förstås, även om det är underordnat jämfört med att en dokumentation görs eller har gjorts tidigare.
 
B) en beskrivning var graven återfinns på kyrkogården.
 
C) vilka som står med i den text som finns på graven, vilket vore en fördel att beskriva i en särskild sökbar kommentarsdel, (som i Porträttfynd).
 
D) hur länge gravrätten gäller och vem som innehar den vid senast kända tidpunkt, är önskvärt att veta om man vill ta kontakt med denna person, förhoppningsvis en släkting av något slag.
 
E) vilka andra som ligger i graven om den använts flera gånger, om sådan dokumentation finns lättillgänglig, är en fördel att ha med, för dem som söker viloplatsen för alla de andra som ligger i samma grav.  
 
F) även de som ligger i minneslund bör finnas med i en sökbar dokumentation.
 
Det bästa vore förstås om dessa uppgifter fanns i samma databas, men det verkar tyvärr omöjligt, enligt tidigare svar.
 
3) Har jag missat några ytterligare saker som man kan vilja veta om en grav?
 
4) Vilka delar är:
 
a) önskvärda  
b) möjliga
c) rimliga
 
att ha med i denna Gravvårdinventering?
 
(På fredag är det begravningsgudstjänst för min mor i Vallentuna kyrka. Sedan urnsätts hon i morfar och mormors gravplats där de ligger i kistor, där finns också 6 urnor redan placerade, men där det finns plats för ca 30 urnor till. Problemet är gravstensplats vid graven framöver.)  (Fredagen efter gäller det min före detta elev. Ibland är döden mer påtaglig än annars i våra liv.)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-11-27, 21:35
Svar #11

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Man kan väl inte utan vidare göra ett publikt register över gravrättsinnehavare. PUL gäller väl fortfarande?

2011-11-27, 22:10
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Per, hade ingen tanke på det, utan bara vad man som forskare vill kunna få tillgång till för information och den informationen finns i församlingen där personen ligger begraven. Men det stämmer antagligen att PUL gäller och även om PUL inte skulle gälla, så är det väl inte lämpligt att publicera i alla fall. Om inte personer som innehar gravrätten av någon anledning skulle vilja ge samtycke till publicering förstås, för att nå andra släktingar. Jag själv skulle inte ha något emot att stå med i ett sådant register på sådana villkor.
 
Men hur länge gravrätten gäller står i alla fall med på CD-skivan Begravda i Sverige. I ovannämnda släktgravs fall till 30/12 2030, enligt Begravda i Sverige. Jag vet inte om det förlängts i samband med att gravrättsinnehavaren bytts och att ytterigare person begravts där. Har dock sett att gravrätten på CD:n uppges sträcka sig till 30/12 2499 eller åtminstone väldigt lång tid framåt. Det förutsätter att den bevakas vart 25 år antar jag, eller?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-11-28, 00:35
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Lite blandat:
 
Jag håller med Claes-Göran i alla avseenden; kunde inte sagt det bättre själv.
 
Det heter återigen gravstensinventeringen eftersom det är det namnet som använts i 30 år. Det bör inte hindra någon att registrera även andra typer av gravar.
 
Planen för det närmsta halvåret i alla fall är att inte ändra något signifikant i databasstrukturen. Första etappmålet är att registrera det som utförts i den gamla gravstensinventeringen. Blanketterna är fotograferade och registreringen återstår. Denna kommer att införas successivt i databasen. Tidplanen är något år, tror jag, men nu litar jag på mitt överlastade minne. Under i alla fall det närmsta halvåret vill vi inte lägga till något som är bra att ha utan vi vill använda resurserna till annat (t ex porträttfynd) och bara fixa allvarliga fel i gravstensdatabasen - det innebär att krascher och fel som ger korrupta data ska rättas, men i princip inget annat. Ett extra fält för källangivelse till uppgifter som inte framgår direkt av gravstenen låter som något som faller precis på gränsen till att förebygga korrupta data och jag ska därför kolla upp det närmare.
 
Hjälptexter är förstås enkla att ändra. Konkreta förslag mottages.
 
Anders - ska man syssla med gravstenar bör man inte vara mörkrädd

2011-11-28, 07:09
Svar #14

Lars Larsson

Det är på sätt och vis tur att jag inte har inventerat några kyrkogårdar och lämnat in uppgifter därifrån.
Tänk vad många fel jag skulle ha gjort då!

2011-11-28, 09:46
Svar #15

Carl Szabad

Lars! Nej, hade du inventerat en kyrkogård och lämnat in de uppgifterna torde du knappast gjort några fel. Såvida du läst rätt på gravvårdarna, förstås. Diskussionen gäller ju framför allt de som bifogat uppgifter som inte kommer från kyrkogården.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-11-28 09:46)

2011-11-28, 11:07
Svar #16

Carl Szabad

Daniel! Om det är så att förbundet ändrat sig igen vad gäller namnet på vad som ska inventeras vore det ju bra med en officiell kommuniké om det. Här hittade jag en artikel i Förbunds-Rötter om inventering av just gravvårdar, uppdaterad så sent som 15 juni i år. Sen har jag svårt att förstå varför man inte använder den terminologi som används i branschen, dvs hos kyrkogårdsförvaltningarna.

2011-11-28, 12:02
Svar #17

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
På tal om gravstenar med digital information vill jag minnas att jag sett en artikel från Holland där man på en kyrkogård hade placerat en sten med en digital liten skärm med förprogramerad info exempel bild men också med ändringsmöjligheter
 
//Lennart

2011-11-28, 12:02
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mats Ahlgren sa det bra:
 
Det är ju fullt möjligt att kombinera informationsmängder men det måste framgå vad som primär information (finns på gravvården) och sekundär (tillagd och därmed osäker)
 
Det är den gränsdragningen som jag uppfattar som vag i nuvarande instruktioner och databasstruktur.
 
Ett förslag på hjälptext/instruktion är att om extra framforskade uppgifter läggs till så måste man  
1) fylla i Huvudinskription (för att tala om vad som verkligen står på stenen/vården och så att detta också finns i databasen, det räcker alltså inte med att bilden visar inskriptionen); och  
2) ange källor för dessa framforskade uppgifter (i något befintligt fält eller om vi kan lägga till fält för det ändamålet).
 
Argumentet att söka besläktade personer som kan skriva sig som gravrättsinnehavare kan jag köpa, och därmed acceptera att sekundära uppgifter läggs in, men då under förutsättning att gränsdragningen blir kristallklar.
 
Lite mindre mörkrädd nu.

2011-11-28, 12:26
Svar #19

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det är bra om det finns en avskrift av gravvårdens text i Huvudinskription. Jag hade hoppats att detta skulle vara ett register där intresserade tillsammans kan bidraga för att förbättra innehållet. Med det menar jag att om en person lägger in ett fotografi och anger kvarter/gravnummer så kanske en annan kan bidraga med avskrift av texten. Om fotografierna inte duger för att tolka texten har man förmodligen valt att lagra för små bilder.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-28, 13:36
Svar #20

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag tycker det här är en väldigt intressant och bra diskussion. Kontentan blir väl; Vad är det vi inventerar? Är det det en gravvård (sten, kors, häll) eller är det de som samsas om ett sista vilorum?
 
Som ett exempel kan jag ta min farfars farföräldrar Johan Gustaf Andersson och hans hustru Anna Gustafva Nilsdotter med hemvist Kroksjöbo i Tingsås fs och vilka fick sin sista viloplats på Tingsås kyrkogård i Småland, Kronoberg.  
 
I den gamla databasen fann jag för flera år sedan Johan (avliden 1925) och Anna (avliden 1914) enligt följande:
 
Län: Kronobergs län
Församling: Tingsås
Sten nr   7
Förnamn: J.G.
Efternamn: Andersson
Gård: Kroksjöbo
Titel: Lantbrukare
År: 1925
Fritext   PS. 469
Fam-grav: 2
Hustru 1 år: 1914
Hustru 1 förnamn: Anna Gustava
Registrerare: Dagny Holmström-Gummesson
 
Ytterligare några år senare köpte jag CD-skivan Begravda i Sverige från förbundet. Gjorde en sökning och fann att Johan och Anna plötsligt delade grav med två helt obesläktade personer. Jag ringde till Tingsryd och pastoratet vilket omfattar Tingsås. Pratade med en väldigt rar person som visste precis vad CD-skivan Begravda i Sverige var då de hade skickat in utdrag till projektet från deras gravregister.  
 
Nåväl, hon gjorde en slagning i deras register och såg samma sak som jag. Det visade sig naturligtvist att min farfars farföräldars gravvård var bortplockad och gravrätten upphört och i samma grav fanns sedan slutet av 70-talet två personer som inte är släkt med Johan och Anna.  
 
Nu väntar jag spänt på att den inventering av Tingsås kyrkogård som en gång gjordes av Dagny Holmström-Gummesson, ska läggas in i den nya databasen så att jag får se den gravvård som nu varit kasserad sedan drygt 30 år tillbaka.
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-11-28 13:38)

2011-11-28, 14:22
Svar #21

Carl Szabad

Vad som blivit fel här vid leveransen till Begravda i Sverige är att det står samma upplåtelse (1) på båda paren. Annars ska det framgå av upplåtelsen att det avser olika perioder.

2011-11-28, 14:33
Svar #22

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Carl!
 
Jag gissar att du menar mitt fall. Jag har inte några som helst problem med att andra personer fått sin sista viloplats i samma grav som min farfars farföräldrar Johan och Anna. Min poäng är snarare den att jag hela tiden har uppfattat det som att det är gravvården i sig som ska inventeras då den (som vi alla vet) inte bevaras för evigt. Kvarlevorna efter vår nära och kära finns för alltid kvar i jorden även om gravvården plockas bort. Min poäng är också att jag tycker det är viktigt att förbundet bestämmer sig för VAD vi ska inventera. Gravvårdar eller släktskap?!
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-11-28 14:38)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-11-28 15:06)

2011-11-30, 08:53
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En annan fråga om inventeringen. Vem har äganderätten till bilderna man lägger in?

2011-11-30, 23:16
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Den som tagit bilden äger rätten, och eftersom det inte lär vara ett fotografiskt verk utan en fotografisk bild så gäller det till 50 år efter bilden tagits. Bilden får inte användas av någon utan fotografens tillstånd. Egentligen får den inte publiceras i någon form utan avtal, något som borde finnas när man laddar upp ett foto till gravstensinventeringen, Vad händer då med de foton som andra tagit och som nu laddas upp?
Ett fotografi får inte användas av någon annan, bara för att den exempelvis finns på Internet
 
Här finns nog mer att prata om , förmodligen torde en upphovsrättskunnig vidtalas

2011-11-30, 23:33
Svar #25

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu tänker jag högt, men det borde vara någon typ av avtalstext man får godkänna när man skaffar ett gravstensregistrerarkonto, ja. Rimligt är väl att man ger förbundet rätt att använda fotot inom ramen (definierad på något sätt) för gravstensinventeringen, eller att man kan välja någon annan liberalare licens, typ någon creative commons-variant. Och för att fundera vidare, så skulle man automatiskt kunna lägga till en sådan text längst ner på varje bild, med små bokstäver. Det är ju av intresse även för Porträttfynd.

2011-12-02, 10:23
Svar #26

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Jag har registrerat drygt 600 gravar. På dem som gäller Gärdserum finns bifogat en blankett där exakta avskrifter på texter från gravvården finns återgiven, foton på gravsten/kors, ev dödsannonser och foton på personerna. I en särskild ruta på blanketten är personerna identifierade med data och övriga upplysningar om yrken och annat. Något undantag på ett par personer som inte gått att identifiera. Detta har skett med hjälp av avskrifter av församlingsböcker, kyrkböcker, olika CD-skivor etc. Noterades att flera fel förekom på gravstenens data jämfört med t ex födelsebok och dödbok. Ev. avvikelser har noterats i denna personruta. Jag har registrerat släktingars gravar på andra kyrkogårdar och funderar på att göra något liknande. Tycker det kan vara av intresse att visa dödsannonser och foton om det finns. Eftersom några personer bl.a. från USA kontaktat mig efter att ha hittat släktingar i Porträttfynd borde de ju kunna hitta hit också.

2011-12-02, 11:15
Svar #27

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tack för Nytt senaste dygnet. Kul att se att det registreras gravar.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-12-02, 12:37
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ser att jag fått status Ej godkänd på (minst) en grav. Hur är det tänkt att man ska finna dessa och veta vad det är som gör att de inte är godkända?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-12-19, 12:02
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Läser idag att förbundet anser att det saknas samsyn mellan släktforskarna och Svenska Kyrkan (artikel i Helsingborgs Dagblad, länk finns på Rötters första sida)eftersom det bara är pengar som styr kyrkan.
 
Är det verkligen så?  Finns det ett genuint intresse av att spara gravvårdar för evigt som det framskymtar i artikeln, då torde det också finnas en vilja bland medborgarna att betala för de ökade kostnaderna som förespråkas. Som en liten passus kan vi ju ta Stockholm, där är det inte ens kyrkan som ansvarar men där finns samma problematik.
 
Är släktforskare i allmänhet intresserade av stenen eller är det uppgifterna om vilka som finns begravda och när de begravdes, vilka som finns begravda tillsammans och vilka som inte gör det, eller liknande uppgifter som är av intresse?
 
För min del är det självklart, stenen i sig kan vara vacker men har ingen relation till mig, utan det är kunskapen om var min släkt fötts, verkat och dött som är av intresse.  Naturligtvis vårdar jag de gravar jag står som gravrättsinnehavare till, men jag ser inte att andra ska behöva gör detsamma för att tillfredställa en rörelses outtalade behov.
 
Att många vill fotografera sina  (eller andras) gravar är bra, men att måla upp en motsättning mellan olika organisationer tycker jag är att gå ett steg för långt. Se istället till att samarbeta, se till att de stenar som tas bort dokumenteras innann det sker, skriv ett samarbetsavtal med gravvårdande organsiationer etc för att nå så mycket av målet som möjligt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna