ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009  (läst 2793 gånger)

2008-04-11, 22:56
läst 2793 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bland fotograferna finns det ibland otaliga namnvariationer av samma fotograf. Ett sätt att skriva, som jag har mina funderingar över, är om man nu ska ha mellanslag mellan initialer eller inte? I de skrivregler, som finns nu så står det att man ska ha mellanslag och punkt mellan initialer t ex J. P. Larsson, men så har det inte varit från början, med den påföljden att det kan finnas två stavvariationer av samma fotografs namn p g a detta, för att inte tala om alla andra sätten att skriva.
 
Så här uppmanade den tidigare redaktören att man skulle skriva fotografens namn:
fotograf.
 
Jag förstår inte när och varför man frångick detta sätt att stava?
Ann-Mari Bäckman

2008-04-15, 14:41
Svar #1

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan.
Efter den diskussion som vi hade här angående ansiktsigenkänning (slutet av januari i år) så vet jag att förbundet blev intresserad och kontaktade mig för att få lite kontaktuppgifter, de sa också att de skulle kontakta Umeå universitet för att se om ett samarbete var möjligt.  
 
Jag har tyvärr inte mejlet kvar och jag kommer inte ihåg vem det var som kontaktade mig i frågan, annars hade jag ju kunnat mejla direkt till den personen. Nu får jag försöka så här istället..  
 
Är det någon som har hört eller vet hur det hela har förlöpt? När jag pratade med Umeå universitet angående detta så var de ju mycket intresserade och det vore ju himla kul att få köra igenom databasen även om det bara blir en engångshändelse..
 
Mvh Mårten

2008-04-15, 16:37
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mårten!
 
Ibland ska man ha tur! Jag har kvar några mail från dig angående denna sak. Mannen heter Karl-Ingvar Ångström. Foskaren i Umeå heter Hung-son Le.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-05-31, 09:38
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Den 10 februari kunde vi läsa Inom snar framtid, så fort kansliet kommit på plats på Anderstorpsvägen, kommer Porträttfynd att få en ny ansvarig som en dag i veckan enbart kommer att jobba med Porträttfynd. När allt är på plats ska utbildning ske så fort som möjligt.
 
Nu finns kansliet på plats, och jag förmodar då att detta nu har/ska införas. Tacksam för information, så att vi vet om det är läge att påpeka några av de mest fundamentala förändringsbehoven, där inget skett de senaste åren.

2008-05-31, 21:36
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Jag misstänker att något slags biträde finns till redaktören, för kort och kommentarer godkännes på kvällstid!!! och på helger!!!, då redaktören ju är ledig.
 
Det vore bra om detta verkligen bekräftas!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-06-04, 09:04
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eftersom det känns som man pratar för döva öron här, så gör jag ändå det försöket att ställa frågan:
 
Hur länge kommer Porträttfynd att vara stängd från godkännande av nyinlagda kort och kommentarer i år?
 
Om jag inte missminner mig så stängdes Porträttfynd några dagar före midsommar förra året, öppnades igen några dagar i mitten av augusti, för att åter vara stängt i drygt en vecka för släktforskardagarna (det var väl det som tilldrogs sig då?)
 
Kommer det att vara likadant i år med ca 2 månaders stängning?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-06-06, 13:07
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Är Porträttfynd stängt? Det står ju inte på sidan!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-06-07, 22:29
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stefan!
 
Det kanske blev lite otydligt, men vad jag avser är den kommande semesterstängningen, för jag antar det blir väl en sådan i år igen?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-06-07, 23:03
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
En vecka utan svar på min enkla fråga från 31/5.  
 
Kanske kan någon berätta vad som sker med porträttfynd, den nya ansvariga är väl på plats?

2008-06-07, 23:44
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu har jag ingen särskild insyn i ämnet, men jag förmodar att det just inte händer något särskilt, och att man därför ska spara alla förbättringsförslag tills dess man från förbundets sida säger att det finns resurser av något slag (betalda eller frivilliga) tillgängliga för att utveckla porträttfynd. Förslag som kommer innan dess faller nog platt till marken och ger irritation på båda sidor.
 
Man sökte ju Joomla-kunniga för ett tag sedan, och det är ju inte otänkbart att samma personer kan engagera sig i Porträttfynd, men jag vet också att det hittills inte har hänt särskilt mycket på den fronten. Det vill säga, vi är några som har anmält vårt intresse, och så var det tal om ett möte, men att hitta en tid som passar alla är svårt, så nu blir det telefon istället. Å andra sidan börjar ju sommaren torna upp sig.
 
Släktforskare bör ha tålamod av flera skäl

2008-06-08, 00:01
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Fast den ansvariga som utlovades av Barbro borde väl finnas där redan nu. Att ta vara på alla bra ideer och sedan ta fram de reella behoven behöver ju inte vänta tills teknikfolket finns på plats.
 
Men det är ju lätt att svara här, om viljan finns, så kan ev oklarheter undanröjas.

2008-06-08, 08:22
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Det behövs inte bara viljan att svara, man måste gå in och läsa här också. Fast å andra sidan, så finns ju ingen vilja till det heller. Om det är redaktören, som ev kan svara på detta, så har han deklarerat vid något tillfälle, att han inte hann (vid den tiden) gå in och läsa det som skrevs under Porträttfynd, AF. Så är det med det! Fast någon annan borde väl känna till hur det förhåller sig.  
 
Nog borde man väl ha kunnat presentera en ny medarbetare. Nu får man bara gissa att någon sitter och jobbar extra med Porträttfynd.
 
Bra, Mats att du ställer frågan, för hade det varit bara jag, som frågar, så hade inget svar getts/ges. Det är skillnad på folk och folk!
Ann-Mari Bäckman

2008-06-24, 06:32
Svar #12

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Hade det inte varit bättre om man lagt alla fotografier synliga under en ort, avskilda med fotografens namn. Det är ett evighetsjobb att klicka på fotograf efter fotograf. Man ger upp lätt och då kan man missa ett viktigt foto.
 
Alltså:
 
Ort
 
fotograf
bilder
fotograf
bilder
May the Force be with you.

2008-06-24, 11:54
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Bra att du kommer med tips om förnyelse, men du måste förklara mer exakt hur du menar.
 
Något som underlättar sökandet av kort är att den som lägger in dem, skriver helst från vilken ort eller socken albumet kommer ifrån. Själv är jag intresserad av kort från Anundsjö socken, Ångermanland och då skriver jag Anundsjö, som sökord. Att få korten sorterad under en och samma fotograf är nog bra, för då kan man ju hitta kopior och har man tur kan det vara namngivet.
 
Så socken eller orttillhörighet är toppen att ange på korten, för det underlättar sökandet. Tyvärr, så inser man detta först, då man själv letar/tittar på kort. Det är då man upptäcker bristerna, som försvårar letandet av kort.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-06-24, 16:30
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Eftersom korten sparas i en databas kan det ju inte vara så svårt att ha flera sorteringsmöjligheter vid presentation av sökresultat.
 
Det viktiga är ju att det finns regler för vad som ska natas in i vilket fält.

2008-06-24, 16:54
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Precis! Det har framförs sådana önskemål tidigare. En fd deltagare i AF fick stånga sitt huvud blodigt bara för att få skriva in beskrivande sökord i texten till korten, hon lade in. Sådana sökord, som skulle om man hade en särskild ruta för det, göra det lättare att hitta kopior. Tyvärr, så har inte inte någon förändring gjorts av Porträttfynd, sedan begynnelsen antar jag, åtminstone inte sedan 2004. En ofantlig massa kort matas in, men för att underlätta sökande och identifiering görs inget.
Ann-Mari Bäckman

2008-06-24, 19:28
Svar #16

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag har har lite svårt att förklara.
 
Men om man tänker sig så här: Man har listat alla orter där det finns fotografer, de är klickbara så t ex när man klickar på Hässleholm så kommer man in på en sida där alla fotografer som fanns i denna stad är med med deras foto. Man börja med fotograf Andersson och har alla hans bilder därunder sedan en avgränsning och fotograf Björks alla foton, osv. Jag vet, det blir himla mycket men jag tycker det är mycket frustrerande och avskräckande att gå igenom fotograferna en efter en. Eller göra något liknande Blekinge Båtsmansregister. På vänstra sidan av datorskärmen(som är avdelat i 2 sektioner)klickar man på fotografnamnet och bilderna dyker upp i högra fältet.
May the Force be with you.

2008-06-24, 21:52
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Jag tror jag fattar hur du vill att det ska fungera. Det kanske fungerar bra när det rör sig om det antal kort, ca 170, som finns för Hässleholm, men när man som Sollefteå, Ångermanland, har totalt ca 1000 kort eller Örnsköldsvik, Ångermanland, ca 1500 bilder, för att inte tala om Sundsvall, där lär det vara ännu fler, då får man vänta ihjäl sig innan alla 1500 kort kommer fram. Man kanske skulle i så fall kunna välja om man vill se de första 100, de nästkommande 200, också vidare. Man ska ju inte behöva avstå från att titta på bilder bara för att söksystemet inte fungerar tillfredställande, som du upplever det.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-06-24, 23:53
Svar #18

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Hejsan!
Porträttfynd är en fantastisk bildskatt. Jag saknar att kunna söka på tex Hanna i endast bildbeskrivningen och inte få träffar på fotografer som heter Hanna eller personer som laddat upp bilder som heter Hanna eller personer som lämnat kommentarer som heter Hanna.  
 
Inbakat i bildfiler finns en hel del textinformation i olika fält (även kallad IPTC) som inte utnyttjas i Porttättfynd (vad jag vet). Det är tex fotograf, datum, beskrivning, nyckelord, kategori, ort, region land osv.
(Dessa fält kan man se om man har till exempel Photoshop och tittar på något som heter filinformation)
 
Hade man haft en bilddatabas som kunde koppla denna information när man laddade upp en bild och fyllde i dessa fält hade man kunnat göra en hel del avancerade sökningar. Man kunde även ha utnyttjat nyckelord till att beskriva objekt på bilden, på vissa bilder är det kanske ett instrument, någon bild kanske är ett brudpar, någon annan en begravning, konfirmation, student, jul, folkdräkt, soldat, skådespelare.. jag tror ni förstår.
 
Det är lite svårt att förklara, en bild säger mer än tusen ord men här är ett exempel på en bildbyrå där man kan se lite hur jag menar: http://arkiv.sjobergbild.se/fotoweb/Grid.fwx?archiveId=5006&position=1&search=
 
Klickar man på en bild ser man tex nyckelorden, klickar man på ett nyckelord får man upp andra bilder som har samma nyckelord.  
 
Något liknade för porträttfynd hade jag tyckt varit trevligt (och ja, system som dessa är dyra men det finns kanske billigare som har liknade funktion).
 
Mvh Linda
 
PS. I varianten ovan kan man ha olika arkiv.. tex ett för porträttfynd, ett för klasskort, ett för konfirmatonskort..ett för inscannade dödsannonser.. avfotograferade gravstenar.. osv.. och sedan väljer man bara vilket arkiv man vill söka i. DS
 
 
 
(Meddelandet ändrat av lindakvist den 25 juni, 2008)

2008-06-25, 08:51
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Linda!
 
Ja, man önskar att man kunde göra något åt sökfunktionenen. Anders Nylander t ex har lagt in flera, flera tusen kort, så att söka på efternamnet Nylander är värdelöst, likaså Dahl, antar jag och det är ju synd att inte kunna det. Det här med att lägga in gruppkort, har man haft önskemål om länge.
 
Synd bara att ingen ansvarig läser här, så våra önskemål blir bara önskemål. Tyvärr!
Ann-Mari Bäckman

2008-06-28, 12:16
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
ÄR DET VERKLIGEN INGEN ANSVARIG SOM LÄSER HÄR?
 
Det vägrar jag att tro!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-06-28, 16:54
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stefan! Det är möjligt att man läser vad som skrivs här, men ingen ger sig till känna med någon kommentar. Suck!
 
------------------
Det känns väldigt förargligt om man gjort ett stavfel eller kanske skrivit något annat fel i Porträttfynd. Man kan ju inte göra någon ändring själv. Jag skulle önska att den som godkänner korten kunde läsa igenom texten och ev göra rättning av stavfel. Enligt ett tidigare besked av redaktören fick han lägga ned stor möda på att just rätta stavfel, men tydligen har man frångått det.  
 
(Meddelandet ändrat av ines den 28 juni, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-06-30, 11:56
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det borde möjligt fritt att lägga in, för en själv att ändra, eller åtminstone vara frivilliga krafter som fick sköta granskningen!  
 
Min avsikt med förra inlägget Ann-Mari var ju en ren önskan om ett svar från någon ansvarig, men det kanske inte kommer.....?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-08-29, 14:48
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Kom att tänka på en sak som föreslogs för länge sedan nu när jag ser att Ann-Mari Bäckman lade ut några länkar till bilder med dockor. Om det i ett framtida Rötter blir lättare att bidraga med artiklar och göra dessa lätt åtkomliga, alernativt använda en wiki, skulle den/de intresserade kunna göra alla möjliga sorters länklistor till bilder med vissa motiv. Några exempel kan vara dockor, medaljer, präster, cyklar, hundar, katter, barnvagnar, arbetsredskap osv. Om man också möjliggör kommentering av artiklar kan lätt nya bildlänkar adderas. Med en wiki blir det ännu lättare att uppdatera listorna ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-29, 16:10
Svar #24

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Porträttfynd. Porträtt avser inte det människor?

2008-08-29, 17:04
Svar #25

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Självklart är det i första hand porträtt, men Porträttfynd är en kulturhistorisk skatt som innehåller mycket mer information som nu är svår att orientera sig i.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-29, 17:42
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Med förbättrad sökning och teknik så kan man ju ha med mera bilder är porträtt. Dessutom kanske större bildfiler.

2008-08-30, 09:31
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Oj, vad det finns mycket information på dessa porträttfoton, om man bara ger sig tid att begrunda dem! Många yrkesgrenar är representerade t ex, för dem som är intresserad av sådant.
 
Om det fanns bättre sökmöjligheter, så skulle databasen, kunna användas av andra än av bara dem, som letar porträtt på anor.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 30 augusti, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-10-03, 10:41
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hur stora problem är det att fixa så att senaste kommentarer enbart kommer under rubrik med samma namn?
 
För några år sedan hamnade de nyinlagda bilderna för sig och de senaste kommenterade för sig. Numera är det en salig blandning bland de senast kommenterade.
 
Därför undrar jag om detta är ett komplicerat problem att lösa?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-01-13, 20:58
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag kom på en fiffig sak, när jag gick igenom olika fotografer i Åsele, Lappland. Eftersom man inte har något för att man kommer med i mitt tycke bra ideér, när det gäller porträttfynd, så nämner jag det i alla fall.
 
När man klickar på en fotografs alster, så står det högst upp, som ett exempel Hulda Åström, Åsele. Tänk om det under fotografnamnet fanns en kommentarruta, där man kunde föra in alla tänkbara uppgifter, man hittar om fotografen. Då har man alla uppgifter lätttillängliga och ev till hjälp för att identifiera korten. som det nu är kan fotografuppgifter stå som kommentar under ett kort, eller under gamla bilder i AF eller i olika andra fotografregister, utspridda huller om buller. Uppgifterna ska vara lättillängliga där man behöver dem.
 
Var inte detta ett bra förslag?  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna