ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2011  (läst 1661 gånger)

2009-10-14, 09:06
läst 1661 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Även om vi är väldigt förväntansfulla och tålmodiga, så är vi många foto-fanatiker, som väntar med spänning på att Porträttfynd ska komma igång igen efter snart 3 månaders bortavaro.
 
Hoppas att man nu också kan lägga in bättre sökmöjligheter och även göra andra önskade förbättringar. Eller är detta för mycket begärt?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-10-14, 21:30
Svar #1

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Just nu vet jag inte exakt hur långt man kommit med Porträttfynd, men jag vet att man arbetar mycket med den databasen just nu. Och det är ingen liten databas vi talar om, det är över 90 000 uppgifter + fotografier så det är inte gjort i en handvändning att bygga om den.  
Hur som helst sker det mycket bakom kulisserna som ska resultera i betydligt bättre databaser. Man kan t.o.m. säga att arbetet pågår både natt och dag - rättningar av rader på dagarna och testningar sen kväll/natt.

2009-10-14, 22:46
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Den som väntar på något gott, väntar inte för länge, heter det ju.
Ann-Mari Bäckman

2009-11-04, 07:43
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Oj, oj oj, nu blir jag verkligen orolig! Säg att det inte har försvunnit kort från Porträttfynd under flytten, utan att man inte justerat allt än?
 
När man går in på en fotograf, så står det först, att senaste inlagda kortet är från t ex 1/1 2009. Går man då in för att titta på detta senaste kort, så är det senaste från 2006 eller 2004!!!! Inga kort alls från 2009!
 
Samma sak med de senaste inlagda korten i Porträttfynds första sida. Där visas det senaste inlagda från juni, tror jag det var. Var har alla andra inlagda kort tagit vägen?
Ann-Mari Bäckman

2009-11-04, 20:17
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag kan lugna alla, att det kommer att ordna sig, har jag fått veta av IT-ansvarige, i ett trevligt telefonsamtal.
Ann-Mari Bäckman

2009-11-14, 12:58
Svar #5

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Hej
När vi fick besked om att Porträttfynd fungerade igen skickade jag in omkring 20 kommentarer. Några kort var helt fel personer som jag tyckte var viktigt att rätta till. Eftersom jag får mail på kommentarerna gick jag in dagen därpå och kollade och alla hade blivit införda rätt och riktigt. Därför raderade jag allt. Det var ganska mycket jobb att få alla data. Nu upptäcker jag till min bestörtning att de felaktiga namnen återkommit och alla de tidigare inlagda kommentarerna är puts väck. Vad har hänt? Finns de kvar någonstans? Faktum är att jag skickade in flera av dem ytterligare en gång tidigare när databasen precis började svikta för ett antal månader sedan. Jag håller på med en fotosamling som jag ska skicka in men vet inte om jag vågar göra det i nuläget. Önskar besked om kommentarerna kommer att rättas till.  
 
Vänliga hälsningar
Lisbeth Petersson

2009-11-17, 14:58
Svar #6

Björn Jönsson

Under några hektiska timmar med rekonstruktionsarbete av våra databaser råkade Porträttfynd uppvisa oläsbara poster vilket ledde till att vi var tvugna att backa några steg. Just vid detta tillfälle hade Lisbeth Petersson gjort ett antal kommentarer i Porträttfynd. Vi har varit i kontakt med Lisbeth och klarlagt situationen.
Porträttfynd fungerar åter.
 
Björn Jönsson
IT

2010-04-01, 11:18
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I Anbytarforum ställs intressanta frågor om databasen Porträttfynd.
 
Porträttfynd
 
Frågor:  
1. Avsäger man sig alla rättigheter till bilden i och med att man skickar in den till porträttfynd?
 
2. Kan vem som helst kopiera databasen eller delar av den och döpa om den med ett annat namn eller sälja den t ex utomlands?
 
3. Finns det någon upphovsrätt för Porträttfynd
 
Själva korten har jag svårt att tänka mig att man har äganderätt på, eftersom det finns kopior på dem, men om någon kopierar exakt de uppgifter och kommentarer, som man lagt in i Porträttfynd för varje enskilt kort, känns ju för mig tveksamt, för att inte helt otänkbart. Vad gäller?
 
Nu hoppas jag vi får svar här då vi varit så duktiga och flyttat frågan hit!
 
Mvh
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2010-04-01, 16:51
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Skulle man kunna lägga in epostadressen dit folk ska vända sig, om de har några frågor beträffande Porträttfynd, i just Porträttfynd. Jag själv vet inte exakt var jag ska hänvisa folk, om de vill ha kontakt med den som sköter om Porträttfynd, men antar att det är info@genealogi.se.
 
En frågande ska inte behöva skickas runt p g a otydlig epostadress.
 
Mvh
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2010-04-02, 17:14
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ett tillägg till ovan om epostadress till den som har hand om godkännande av bilder i Porträttfynd, är att jag någon gång då och då får vädjande om hjälp med både det ena som det andra, som har med Porträttfynd att göra. Man tror att det är jag som sköter om det!!! Så ska det inte behöva vara, utan får man problem med Porträttfynd, bör epostadressen finnas lättillgänglig i Porträttfynd.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-02, 21:38
Svar #10

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Sv Släktforskarförbund har en e-postadress oavsett fråga och den är alldeles riktigt info@genealogi.se - den adressen hanteras av förbundskansliet mån-fre under kontorstid. Om det kommer frågor t ex om Porträttfynd förmedlas den frågan till den som bäst kan besvara frågan. Det finns en länk i Porträttfynd till förbundets kontaktuppgifter.
 
Ann-Marie; ang. dina andra frågor om Porträttfynd kommer de att besvaras av förbundets IT ansvarig Björn Jönsson så fort han får möjlighet till det.

2010-04-04, 19:10
Svar #11

Björn Jönsson

Ref. till Ann-Marie Bäckmans mail 2010-04-01 >
 
Fråga: Avsäger man sig alla rättigheter till bilden i och med att man skickar in den till Porträttfynd ?
Svar : NEJ, förbundet utför publiseringen som en tjänst. Förbundet äger inga bilder.
   
Fråga: Kan vem som helst kopiera databasen eller delar av den och döpa om den med ett annat namn eller
       sälja den t.ex. utomlands ?
Svar : NEJ, databasen Porträttfynd är skyddad och kan inte laddas hem eller på annat sätt manipuleras.
       
       [ Alla bilder, oavsett hemsida, kan genom våra webbläsare kopiera synliga bilder. Därför visas
         normalt ej bilder som är till försäljning. ]
 
Fråga: Finns det någon upphovsrätt för Porträttfynd ?
Svar : När Porträttfynd startade för ett antal år sedan fastställde man att vem som helst kan skicka in
       bilder och kommentera bilder utan att det är någon upphovsrätt. Man kan ej heller får ersättning
       för inskickat eller kommenterat material.
       Den person som skickar in en bild måste själv inhämta information om bilden så att den inte strider
       mot laglig rätt att bli publiserad för allmänheten.  
       Förbundet publiserar och förvaltar resultatet för allmännheten. Förbundet kan inte ta betalt för
       inskickade bilder eller sälja databasen. Ingen kan begära att få databasen eller delar av den för
       allmänt bruk.

2010-04-05, 14:32
Svar #12

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
Här kommer några filmer på YouTube som kan hjälpa till när du behöver ändra bilder till Porträttfynd:
 
http://www.youtube.com/watch?v=FccNoCY1h94
http://www.youtube.com/watch?v=n6TbDPvn0F4
 
Mvh
Anna-Lena A

2010-04-05, 17:37
Svar #13

Moderator Källor

Jag har plockat bort del 2 av ovanstående instruktionsfilmer temporärt då jag måste rätta till en sak.
 
Del 1 som berör bildredigering för anbytarforum går dock att se.

2010-04-06, 10:57
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Barbro och Björn för era svar!
 
Jag ska kolla igen i Porträttfynd och se om jag hittar epostadressen, så jag kan hänvisa till den om det uppstår frågor om hanteringen av bilderna.
 
Mvh
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-08-27, 09:21
Svar #15

Sten Magnusson

Jag har en fråga med anledning av Olles fråga 26 augusti under Rötter varför han inte såg kommentar på en bild.
 
Är det bara föreningsmedlemmar som har tillgång till Porträttfynd?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-08-27, 10:54
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sten!
 
Alla har tillgång till Rötters Porträttfynd. Däremot har bara Föreningsmedlemmar möjlighet att skriva här i FF under rubriken porträttfynd.
 
När man lägger in ett foto i Rötters Porträttfynd kan man välja att logga in med användarnamn och lösenord, som man får om man har sina uppgifter inskrivna i Forskarkatalogen. Man kan också välja att bara skriva sitt för och efternamn.
 
Har man valt att logga in med lösenord, så kan man få meddelande via e-post, om att någon kommenterat fotot i Porträttfynd. Man ser kommentaren, men man ser inte vem som kommenterat. Det får man se först då fotot är godkänt av Admin. för Porträttfynd.
 
Olle såg endast kommentaren i sin e-post. Den var avsedd till ett foto som han lagt in i Porträttfynd.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines 2010-08-27 10:57)
Ann-Mari Bäckman

2010-08-28, 14:12
Svar #17

Sten Magnusson

Ok!
Tack för svar angående min föregående fråga.
 
Det övriga var jag nog redan klar på, men däremot inte varför inte alla som har tillgång till Porträttfynd ska kunna vara med här och kunna påverka.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-24, 11:18
Svar #18

Björn Jönsson

MEDDELANDE
 
När Ni skickar in nya bilder är det viktigt att Ni skriver något i textrutan Berätta allt vad du vet om bilden. Om det inte finns något att berätta, skriv då 'Okänd person' eller liknande.
Textrutan bör således INTE vara tom !!

2010-10-07, 04:46
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det finns önskemål om att ett meddelande ska läggas ut (i AF) när det är stopp i hanteringen av inlagda foton. Då undviks onödiga irritationsmoment och funderingar (som har korten kommit in o s v) över stoppet. Jag tror inte eller hellre jag vet, att man inte skulle kunna stänga AF t ex i en vecka utan att meddela att så sker.
 
Mvh
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-10-09, 09:01
Svar #20

Carl Szabad

Rimligtvis är det väl på Porträttfynds startsida som det borde stå om det är något som inte fungerar i Porträttfynd!

2010-10-09, 19:29
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det är ju rimligast att meddelandet läggs in i Porträttfynd, men jag har aldrig sett något meddelande  där. Det kanske är på tiden att det finns någonstans i Porträttfynd, där sådan här information kan läggas in, d v s all avbrott av vilken orsak det än må vara.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-10-10, 22:26
Svar #22

Björn Jönsson

De flesta av oss blir naturligtvis irriterade när något inte fungerer. Helst vill man att någon omedelbart åtgärdar felet. Blir det inte åtgärdat inom den tid som användaren tycker är lämplig blir det garanterat ett negativt ord i FF eller AF.  
Porträttfynd är ett mycket komplext program med en databas på nästan 110 000 foton. Vi vet genom våra mätningar att Porträttfynd är mycket populär med upp till flera tusen användare per vecka. På grund av detta vill vi inte stänga av Porträttfynd när vi gör vissa underhållsarbeten. Ett underhållsarbete behöver INTE innebära att något går fel. Däremot kan man lätt göra fel, vilket kan leda till längre behandlingstider. Men genom att det förekommer ett underhållsarbete kan detta åtgärdas relativt omgående.
 
Om vi är tvungna att stänga av Porträttfynd, blir det en planerad åtgärd, och skall meddelas i god tid före stoppet. Detta har ännu inte hänt !  Stoppet bör då stå på första sidan på www.genealogi.se.
 
/ Björn

2010-11-23, 12:38
Svar #23

Sten Magnusson

Det torde knappast vara så svårt att kunna skriva en liten text t.ex. om att Planerat underhållsarbete kommer att ske torsdag 25 november 2010 mellan 17.00 och 20.00. Tillgängligheten till Porträttfynd kan vara begränsad under denna tid.
 
Så gör man ju på övriga webbplatser.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-11-23 12:40)

2010-12-05, 13:18
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag tror inte det finns, men det vore önskvärt med ett engelskt gränssnitt mot Porträttfynd så man kan be personer i utlandet med svenska fotografier att lägga in dessa.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-10-27, 21:35
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad är detta som man kan klicka på underst på sidan Porträttfynd?
 
porträttfynd
Ann-Mari Bäckman

2011-10-27, 21:54
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad är detta för kontroll på besökare? Är det någon som har koll på mina förehavande eller vad gäller saken? Det känns faktiskt väldigt otäckt!
Ann-Mari Bäckman

2011-10-27, 21:54
Svar #27

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-10-27, 22:04
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Men är det meningen att vem som helst ska kunna se det? Här finns det kvar, men jag ser det inte om jag går in i Porträttfynd längre.
Ann-Mari Bäckman

2011-10-27, 22:12
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Den räknar antalet besökare på den sidan den ligger på. Den är ditlagd med avsikt (inget hack alltså) men borde tas bort. Google analytics är bättre om vi ska ha statistik..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna