ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 oktober, 2013  (läst 2486 gånger)

2011-10-27, 22:36
läst 2486 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Undrar om det är fler som har problem med porträttfynd. Klickar jag på en bild så får jag upp att sidan inte hittas, klickar jag på #xxxxx händer samma sak, men går jag till sökrutan och skriver in #xxxxx så funkar det.
 
Kanske är det bara jag som har det?

2011-10-27, 22:40
Svar #1

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil

2011-10-27, 23:01
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag mailar någon, tar nog info-adressen, så får detta kollas

2011-10-27, 23:08
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Skriptet för kommentering, comment.php, har försvunnit! Ska be kanslipersonalen kolla upp detta i morgon.

2011-11-13, 17:30
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
En liten fråga: Vad gäller egentligen för de bilder som lagts in på porträttfynd, får de kopieras och användas på andra sajter? Med eller utan referens till Porträttfynd
 
Signatur Nyfiken :-)

2011-11-19, 23:20
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Den som har upphovsrätten bestämmer - men oftast är denne någon död vad gäller bilderna i Porträttfynd. Har det då gått 50 år (eller 70 för nyare bilder) sedan upphovsrättsinnehavaren dog är de i public domain, annars bör man kontakta rättighetsinnehavaren.
 
Man kan ju ofta ganska lätt kontakta den som skickat in bilden, och det är lämpligt att göra så.
 
Jag gissar annars att de som ser sina släktingar på bild kopierar bilderna rakt av utan vidare tanke på upphovsrätten. Det gjorde i alla fall jag, får jag erkänna.

2012-04-04, 16:54
Svar #6

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Hur går det med nya databasen för porträttfynd?
 
Med vänlig hälsning
 
Linda

2012-04-06, 00:22
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Just nu utvärderar vi olika lösningar. Den nuvarande databasen är inte så rolig att jobba vidare med. Vi har tittat på CollectiveAccess men den verkar något klunsig. Huvudspåret just nu är en komponent till Joomla - och Joomla är huvudspåret för nya Rötter. Inget beslut är fattat än, men blir det den lösningen kommer Porträttfynd att integreras helt i nya Rötter.

2012-04-06, 07:07
Svar #8

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Hejsan!  
Tack för svar Daniel det låter spännande!
 Har ni tittat något på Fotowares produkter? (fotoware.com, norskt bolag.).
 
På min  önskelista finns att man ska kunna söka på namnet Hanna utan att få med alla bilder som fotograf Hanna tagit. Likaså att kunna söka på militär och få upp bilder på militärer. Eller hund. Och så klart att all bildinformationen ligger i iptcfälten så man kan få fram det oavsett vilken bilddatabas man väljer.
 
Glad Påsk!

2012-04-09, 18:32
Svar #9

Utloggad Monica Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2012-04-10, 18:15
    • Visa profil
Jag har skickat in en kommentar gällande nedanstående porträttfynd. När och hur får jag veta om denna kommentar har godkänts? Mannen på bilden är min fars farbror och informationen om honom felaktig.
 
 
Hagalund (Uppland)  
Fotograf:  Nya Fotografi Atelieren  
År:  Okänt år  
Ägare:  Anna Persson, Fredrika  
Baksida:    
Bild nr:  #41443  
 
--------------------------------------------------------------------------------
Christian Palmér i Vittinge Heby (Uppland). Gift med Lotten bild #41441. Fotot från JE Borgströms album, bild #40930

2012-04-09, 19:16
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Monica!
 
Normalt verkar det ta 1/2 till 1 dygn. Du kommer inte att få något särskilt meddelande om att kommentaren är godkänd, utan du får antingen söka på kortnumret eller kolla bland de sist kommenterade korten.
 
Om det gått en tid sedan du kommenterat fotot, så misstänker jag att du har använt ditt användarnamn och lösenord, som du har här. Är det så?
 
Det räcker med att du skriver ditt för- och efternamn  på raden, där det står att man ska skriva det.
Ann-Mari Bäckman

2012-04-10, 18:15
Svar #11

Utloggad Monica Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2012-04-10, 18:15
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Tack för att du hjälper  mig men jag har alltså skrivit mitt för- och efternamn samt användarnamn och lösenord eftersom det finns angivelser för att det ska skrivas in. Jag kanske ska försöka med att endast skriva för- och efternamn och strunta i resten? Kanske skrivet jag för många gånger då???? Det är lite angeläget för mig eftersom den nuvarande informationen är alldeles fel och det är inte så många generationer tillbaka eftersom det är min farfars bror det handlar om.

2012-04-10, 19:50
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Användarnamnet plus lösenordet för Anbytarforum gäller bara för Anbytarforum. Om du inte har ett lösenord och användarnamn för Forskarkatalogen, så ska du skriva endast ditt för och efternamn.
 
Detta står i anvisningarna hur man lägger in ett kort. samma gäller för kommentarer, men då skriver man ingen ort:
7
Uppgiftslämnare.
Vi rekommenderar att du lägger in kontakt-och forskaruppgifter i Forskarkatalogen. Ange sedan ditt användarnamn/lösenord i katalogen här nedan, så skapas automatiskt en länk till dina forskaruppgifter (på så vis blir det möjligt för att andra att enkelt kontakta dig). Om du av någon orsak inte vill kunna bli kontaktad, kan du också nöja dig med att fylla i ditt för- och efternamn samt din hemort i rutan ”Namn o hemort”.
Ann-Mari Bäckman

2012-04-10, 19:55
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Detta står ovanför rutan för kommentarer:
 
Gör så här för att skriva din kommentar:
 
Skriv kommentaren i den stora textruten nedan (ange också källor för de uppgifter du meddelar).
 
Skriv ditt riktiga för- och efternamn i rutan för namn.
 
Om du finns med i Forskarkatalogen kan du också ange ditt användarnamn och lösenord där, så blir ditt namn automatiskt en länk till dina forskaruppgifter i katalogen (Obs! Forskarkatalogen, inte Anbytarforum).
Ann-Mari Bäckman

2012-04-10, 21:49
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Linda,
fotoware har vi inte tittat på, men det verkar enbart vara för Windows. De servarna vi har kör linux.

2012-05-04, 07:40
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag skulle föreslå att man under punkt 7 under rubriken Skicka in Porträttfynd, lägger till att den som är med i forskarkatalogen, kan redan efter man lagt in sitt första kort i Porträttfynd, gå in i forskarkatalogen, se kortnumret och skriva det till alla efterföljande kort, som sammanhållande albumnummer.(Att skriva första kortnumret på alla kort i albumet, håller samman albumets kort. För dem, som vill titta på alla kort i ett album, är det då bara att söka på albumets första kortnummer)
 
De som lägger in kort får ju vänta på godkännande innan de vet vilket kortnummer, som blir på det första kortet. Antingen får de vänta med att lägga in kort nummer 2 eller så får de lägga in alla/flera kort, men kommentera korten efteråt med tillägget av albumets kortnummer. Vet man första kortnumret, kan man använda sig av det redan innan korten är godkända.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-03-01, 07:18
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag undrar när den sedan tidigare aviserade uppfräschningen av Porträttfynd kommer att ske?
 
Framför allt är det enerverande att det bara går att titta på de senaste ca 25 kommenterade korten. Mängden kommentarer ökar ju hela tiden och fort blir det 25 stycken.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-03-01, 17:14
Svar #17

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
I nästa vecka startar testningen av nya Porträttfynd, vi hoppas att test och ev. rättelser ska vara klara inom 4-6 veckor. Vi räknar med att du Ann-Mari blir en av testarna så vår webbutvecklare Nina kontaktar dig så fort det blir dags.

2013-03-01, 21:07
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack, jag ser fram emot det!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-09-08, 06:21
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet inte hur långt arbetet med att förnya Porträttfynd kommit, men ett gammalt förslag (som egentligen handlar om ett register) har framförts här, baksidor
 
Ett ypperligt tillfälle kanske att lägga in den möjligheten, med att scanna in kortens baksidor, när man nu ska modernisera Porträttfynd.
 
Det finns så mycket information, som man går miste om, när man inte kan se kortets baksida, som logotypen och all den skrivna text, som många gånger inte tas med för den är svårläslig. En text, som det nu fungerar, oftast lämnas åt sitt öde.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-09-08, 07:24
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Oj Ann-Marie, har Du avböjt att bli testare eller är det bara lite fördröjt?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-09-08, 07:48
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle, jo jag har fått testa det nya Porträttfynd. Det skulle visst presenteras under Släktforskardagarna. Någon som var där och hörde något om det?
Ann-Mari Bäckman

2013-09-08, 09:13
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Hela Nya Rötter visades översiktligt på den information som föregick stämman och sedan fanns det möjlighet att titta på den i förbundets monter. Hur många som tog möjligheten vet jag inte, men håller det som sas så är det inte lång tid kvar tills alla får uppleva nyheten

2013-09-08, 15:22
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Fint Ann-Marie och Mats! Vi har något att se fram emot.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-16, 12:13
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
När det gäller Nya porträttfynd är det så stora brister att det för närvarande inte går att söka och titta på lagrade bilder. Jag hoppas fler vill gå in och söka fram sina album eller i övrigt se hur Porträttfynd fungerar, för kanske är det så att jag inte upptäckt finesserna eller hur PF fungerar.
 
1. Jag vill leta fram ett album med t ex numret #3300. Fram kommer då alla möjliga kombinationer med 3300. Jag klickar på #3300, som också finns med. Då dyker fotot på #3300,  godsägare Svante Fleetwood upp, men de övriga korten märkta med albumnumret 3300 visar sig inte. jag har testat med att skriva #003300, men inte det fungerar heller.
 
2. Jag söker på Mångberg och får flera träffar och väljer en. På det uppförstorade fotot står vilket albumnummer fotot tillhör. Jag klickar på det och då händer samma sak som i nr 1.  
 
3. Vad jag kan se, så finns det ingenstans, man kan se de senaste kommenterade korten. Detta är jätteviktigt, då jag arbetar med inlagda album på så sätt att jag kan komma fram till vem personen är, men vill ha det bekräftat. Någon söker på denna person på nätet och hamnar på den identifieringen jag har gjort i Porträttfynd. Personen bekräftar eller dementerar uppgiften. Sedan kan någon också identifiera någon person i ett album, som jag har tidigare jobbat med. Vilket är roligt att få ta del av. Om inte de senaste kommentarerna syns, så kan det ju ta år innan jag upptäcker av en slump att någon bekräftat eller dementerat en identifiering.
 
4. Vitsen med att gå in i en fotografs alster är ju oftast att man söker en kopia av ett foto. Istället för att se 20 bilder, trycka på nästa 20 och nästa , os v, så kunde man tidigare klicka på Visa och då fick man en översiktsbild av alla korten. Då kunde man snabbt ögna sig igenom dem. Att hitta dubbletter är ju en del av arbetet med Porträttfynd för mig, men även för andra som lägger in kort.
 
5. Om det ordnar upp sig med detta att kunna få fram alla kort i ett album, så måste man kunna välja att få se kommentarerna, utan att förstora upp fotot först, precis som man kan göra när man plockar fram en fotografs alster. Där klickar man på en ruta om man vill se kommentarerna.
 
Tittar man på enstaka kort, spelar det ju ingen roll om man måste förstora fotot först, innan man ser kommentaren, men om man som jag jobbar med hela album, så är det bekvämt att snabbt scrolla sig fram och läsa namnen, som följer kortet eller gjorda som kommentarer. En Märta Lisa Lundgren kan finnas på ett fotot, men javisst det fanns ju två till med namnet Lundgren. Var fanns dem? Att då sitta och förstora alla kort med kommentater (ett album kan innehålla 50-100 kort) är ju alldeles för tidsödaande.
 
Hoppas detta blir fixat. Då kanske jag kan jobba några år till med att hjälpa till med identifieringen av Porträttfynds kort!
Ann-Mari Bäckman

2013-10-16, 13:48
Svar #25

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Det vore kanske önskvärt att kunna välja att titta på foton på en mer övergripande nivå än allra längst ned i strukturen, dvs på fotografnivå.
 
För att leta efter bilder på släktingar fotograferade i t. ex. Katrineholm så måste jag gå in och ut ur tio kataloger?
 
Man borde kunna välja att lista alla träffar på högre nivåer, åtminstone ort!?

2013-10-16, 14:00
Svar #26

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:27
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Tråkigt att man inte längre kan hålla reda på sina foton i Porträttfynd!  
 
Vid sökning efter ett namn fick man förut fram bl.a alla foton uppladdade av den personen. I nya versionen finns iofs möjligheten att, när man väl hittat ett foto, klicka på 'Uppladdarens fotografier'. Men resultatet blir 72986 bilder uppladdade av Super user - inte särskilt användbart.

2013-10-16, 17:57
Svar #27

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:11
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
Jag är intresserad av att kunna se senast inlagda foton under ett landskap. Tidigare kunde man välja ett landskap och om man ville t ex se de 25, 50 eller 100 senast inlagda. Den funktionen hittar jag inte i Nya Porträttfynd eller är det jag som är dålig på att söka.

2013-10-16, 18:20
Svar #28

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Har nu skapat ett Rötterkonto och gått in på Min sida, för att där kolla mina foton inlagda för länge sedan i Porträttfynd. Men där finns inget, inga foton eller kommentarer.  
 
Däremot kan jag söka på vissa sockennamn på Porträttfynd, där jag vet att jag lagt in foton och den vägen hitta några av fotografierna. Däremot kan jag inte använda mitt namn för att söka där och hitta alla mina foton som jag lagt in där. Detta kunde jag förut.  
 
Blir lite trist då jag inte kan komma ihåg alla fotografier som jag lagt in där. Varför syns inte dessa på mina sidor?
 
Gör jag fel? Eller gäller Mina sidor endast för nyinlagda Foton och kommentarer?

2013-10-16, 18:49
Svar #29

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil
Att titta på de 25, 50 el fler senast inlagda fotona från hela landet har hört till dagens rutin - liksom senaste kommentarerna - men detta känns inte lika roligt nu. Man ser ju inte heller varifrån  fotona kommer. Jo, en gatuadress finns visst (där det finns ...) men ingen ort! Inte heller när de är inlagda. Man måste tydligen förstora upp fotot först. Irriterande.
 
Jag förstår mycket väl Ann-Maris frustration! Hon har gjort ett jättejobb och jag tror inte jag är ensam om att vilja ha henne kvar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna