ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2014  (läst 10164 gånger)

2013-11-06, 15:17
läst 10164 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lite märkligt att de inlagda korten i Porträttfynd verkar bli godkända rätt så snabbt. Ett finns med, som lades in kring 16-tiden igår. Däremot har min kommentar inte blivit godkänd än på 2 dygn. Är det någon Admin, som sitter och godkänner korten, så kan det väl inte vara så märkvärdigt att godkänna de kommentarer, som kommit in också. Det känns ju meningslöst att fortsätta att kommentera kort, så länge man inte vet om det fungerar.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-06, 18:45
Svar #1

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Samma här, jag gjorde en kommentar i förrgår, den har inte dykt upp än.

2013-11-07, 08:41
Svar #2

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Kommentaren har faktiskt dykt upp nu.

2013-11-17, 16:24
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det fungerade alldeles utmärkt med att bocka för kompabilitetsvy. Och vilken jättebild det blev! Tack!
Ann-Mari Bäckman

2013-11-17, 16:37
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ett tips som kanske ska nämnas på startsidan till Porträttfynd?

2013-11-17, 21:18
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Kanske ska påpekas att kompabilitetsvy inte är specifikt för IE8, utan funkar med vilken IE som helst.

2013-11-18, 07:11
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
När jag bockade för kompabilitetsvyn så hamnade texten, som ska vara under statusrutan, till höger om rutan istället. Den fortsatte förvisso undertill, men det blev svårläst. Dessutom försvann Katalogen över landskap m.m. helt. Om jag däremot väntade med att koppla in kompabilitetsvyn tills jag letat upp ett foto, så fungerade det (i xp + IE8).

2013-11-20, 19:47
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det finns ett foto av författarinnan Sara Lidmans mor med i Porträttfynd.  Hon hette Jenny Elisabet Lundman född 10/3 1886. På fotot står troligtvis bara Jenny/Jennie.
 
Eftersom jag vet att i kommentaren står Sara Lidman och troligtvis då också moderns namn, så gör jag en sökning på Lidman. 30 kort kommer upp, men ingen mor till Sara Lidman. Jag gör en sökning på Lundman också, men utan resultat.
 
Det verkar som om man inte kan göra sökningar på namn, som nämns i kommentarer och det är ju inte bra.
 
Jag har gått igenom korten från Jörn, Västerbotten, men inte där heller hittar jag modern.
 
Är det någon annan som kan komma på hur man ska söka? Fadern hette Andreas Lidman född 7/10 1888 i Jörn.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-20, 20:40
Svar #8

Utloggad Carina Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 15:28
    • Visa profil

2013-11-20, 21:25
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det stämmer! Och hur gjorde du för att leta fram fotot?
Ann-Mari Bäckman

2013-11-20, 21:47
Svar #10

Utloggad Carina Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 15:28
    • Visa profil
Jag googlade på Sara Lidman porträttfynd och tittade på länken vilket nummer det var. Jag lyckades inte hitta bilden genom att söka direkt i Porträttfynd.

2013-11-20, 22:34
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Carina! Det är ju så folk gör, när de av en slump hamnar i Porträttfynd.
 
Jag måste kolla upp detta med sökmöjligheten på namn som finns i kommentarer. Det verkar inte fungera.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-20, 23:44
Svar #12

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Att det inte går att söka på namn i Kommentarer till Porträttfynd märkte jag ganska tidigt efter omgöringen.
Väntade en tid för att se vad som hände, om någon annan observerat detta osv.
Skickade sedan den 9 november följande meddelande till nyarotter@genealogi:
 
Det måste gå att söka på namn även i kommentarer till bilderna.
Där finns ju minst lika ofta identifieringen som i de uppgifter som den som lägger in bilden har uppgett.
Kan inte se att avsökningen idag omfattar även kommentarerna.
}
Någon reaktion av något slag har jag hittills inte fått från mottagaren.

2013-11-21, 04:31
Svar #13

Utloggad Carina Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 15:28
    • Visa profil
Jag vill tillägga att det går inte att klicka på länken från Google, då får man inte upp bilden - man måste se vilket bildnummer den har och sedan gå in i Porträttfynd och söka på det numret.

2013-11-21, 08:41
Svar #14

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag googlade på ett foto som nyligen diskuterats på AF (Harald Ferdinand Wahlqvist). Får en träff i Google med länk till fotot. Kommer direkt till det aktuella fotot utan problem, dvs behöver inte söka om med bildnumret.  
 
Fotot på pojken Harald lades in i Porträttfynd i oktober 2013 och fotot på Lidman verkar senast ha kommenterats 2007 enligt googleträffen.  
 
Skillnanden i webadressen mellan de två fotona vid sökning va Google:
 
Harald:
http://www.genealogi.se/faktabanken/portraettfynd-ren-index/utanfoer-norden/usa/ minnesota_/duluth/t-zweifel
 
Lidman:
http://www.genealogi.se/portratt/comment.php?id=73601

2013-11-21, 09:05
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det verkar som om länkar och sökningar skiljer sig åt vad det gäller bilder och kommentarer mellan det nya Porträttfynd respektive det gamla.
 
Den förfining av sökningen, som man hade hoppats på i Nya Porträttfynd, är i dagsläget mycket, mycket sämre. Ja i stort sett oanvändbar.  
 
Jag ska meddela Nya Rötter, om detta med sökningen.
 
Sedan finns det något märkligt på de nyinlagda korten, (se Helenes länkade kort av Harald), att när man förstorar upp fotot, så kan man klicka på [color=0000ff]1 barn[/color]. Då kommer det fram möjligeten att söka på 11350 barn!!!! Då kan man fråga sig, varför den sökmöjligheten? Om man hade kunnat förfina sökningen, så kanske man lättare ha kunnat söka någon dubblett på Harald.
 
Är det någon som kan lista ut hur man ev ska kunna använda sig av denna länk [color=0000ff]1 barn [/color] på ett vettigt sätt?
Ann-Mari Bäckman

2013-11-21, 10:19
Svar #16

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Testade att söka på Harald Ferdinand Wahlqvist direkt i Porträttfynd och då precis som det stavas och fick då träffar på de två foton som finns på gossen. Prövade även att söka på Hara Ferd Wahlq och utan att använda något/några 'wild card', t ex * och fick samma resultat, dvs de två foton som finns.  
 
En sökning på Sara Lidman direkt i Porträttfynd gav allt för många träffar för att man ska orka gå igenom dem, dvs träffar på alla Saror (avporträtterade eller fotografer) men inte med efternamnet Lidman och eftersom Sara Lidman nämns endast i en kommentar till ett foto så vet man ju definitivt inte vilket foto som avses.

2013-11-21, 12:21
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var en som var intresserad av Johan Viberg, Ullånger och jag vet att det finns flera Viberg från Ullånger, men sökte på Johan viberg, men fick en massa bilder på Johan och Viberg. Det blev så många, så jag gav upp.  
 
Helene, tack för att du kollar. Att man misslyckas med sökningar och liknande kan ju bero på en själv och då kan det vara bra om andra kanske kan hitta en enkel lösning på problemet. Då slipper man ju besvära Nya Rötter. I det här fallet verkar det bero på att det inte kopplar riktigt mellan det gamla och det nya.
 
OBS! För de intresserade kan man nu se de senaste inlagda korten under diverse Landskap. Det finns en länk att klicka på. Det är meningen att se senaste kommentarerna ock så ska synas framöver.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-21, 12:50
Svar #18

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Att ha ett Porträttfynd som fungerar som Gravstensinventeringen och dess sökmöjligheter, vore mumma. Där kan man söka på väldigt många olika parametrar och även på enstaka ord eller en exakt fras. http://www.genealogi.se/gravproj/Gravsoklist.php
 
Gissar dock att denna databas först skapades och att tidigare inventerade gravar som fanns i den gamla databasen registrerades om på nytt och nytillkomna allteftersom.  
 
Med Porträttfynds 100 000-tals foton skulle det bli ett jätteprojekt.

2013-11-21, 17:16
Svar #19

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Ann-Mari, så bra att även du påpekat att sökning på namn i kommentarerna inte fungerar! I kommentarerna finns ju väldigt många (kanske de flesta?) identifieringarna av personen på bilden.
Kanske vi nu kan få någon reaktion/respons på detta från mottagaren hos nyarotter@genealogi. Jag har fortfarande inte hört något efter mitt mail till dem den 9 november.

2013-11-21, 20:25
Svar #20

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Konstigt Ann-Mari,  
När jag söker på Lidman så får jag 44 träffar och däribland kort #73711 med kommentaren Nog är väl detta samma kvinna som på foto #73601, Jenny Lundman född 1886, Nederluleå, gift Lidman? Hon var mor till författarinnan Sara Lidman. Fotot syns inte i listan (endast kommentaren) utan man måste klicka på kommentaren som utgör länk till #73711.  
 
Om man vill söka på Johan Viberg så skriver man Johan Viberg med citationstecken så får man inte (inte jag i alla fall) upp alla Johan och alla Viberg. Jag får fyra träffar. Det funkar klockrent när jag använder Chrome men inte i IE?!
 
Dessutom kan man nu ange hur många träffar man vill visa i svarslistan, inklusive alla . Det medför att man kan scrolla igenom alla svar och slipper trycka på Nästa för att gå igenom alla svaren.  
För att söka efter någon speciell text i listan, t.ex. Lundman kan man använd en liten sökfunktion som finns i Webläsaren: Om man trycker Ctrl+f (f för find) så dyker en liten sökruta upp och man kan söka i svarslistan.

2013-11-22, 08:11
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag använder inte Chrome, troligtvis därför sökfunktionen blir så dålig. Att använda  ..... fungerar inte. Även om jag skulle byta till Chrome, så stänger det ute alla andra som inte har det.
 
Tack  för tipset att kunna välja Visa alla!
Ann-Mari Bäckman

2013-11-22, 12:05
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Använder firefox och söker jag på Jenny Lundman (med citationstecken) så får jag upp två träffar.

2013-11-22, 16:32
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Söker på Jenny Lundman och Sara Lidman med Windows XP, Google chrome och får då fram 2 av varje.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-22, 18:24
Svar #24

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Det här inlägget görs för att få någon som begriper sig bättre än jag på web-läsare och den här typen av kod att engagera sig.
 
Om man söker på Lidman (utan dubbelfnuttar) så blir ju ordet gulmarkerat i resultatlistan.  
Om man sedan markerar en bit av texten med musen så blir ju texten blåmarkerad.  
Då kan man se att sökordet omges av oprintbara tecken (som antagligen ger gulmarkeringen).
I IE är dessa tecken bredare (dubbla?) än i Chrome.
 
Det förklarar antagligen varför man inte kan söka på flera ord omgivna av dubbelfnuttar i IE.
 
Dessutom: Om man kopierar sökordet och lite omgivande text från svarslistan till exempelvis Word så syns inte längre de oprintbara tecknen men sökordet är fortfarande gult. Ska dessa tecken överhuvudtaget visas?

2013-11-27, 13:48
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det verkar som det kan skilja sig åt vad man får fram i Porträttfynd, beroende på vilket program och webläsare man har.
 
Exempel: foto #9686 är ett foto visande två barn. Fotografen heter Henri Osti. Gatunamnet kan stå under fotografens namn, men inte orten. Nu står det ju Upsala på fotografiet, så här är det inga problem. För vissa kort (nyinlagda?) så kan man i menyraden ovanför se Du är här: och här står orten.
 
Att kunna se var fotografen bodde är ju av stor betydelse för att kunna identifiera en person på ett kort.
 
Nu undrar jag om någon kan se fotografens ort på menyraden ovanför foto #9686? Jag kan det inte.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-27, 19:08
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Efter sex år i Förbundsforum har då förbundet valt att flytta ämnet Porträttfynd från Förbundsforum tiil Anbytarforum . Just i den mest turbulenta perioden för Porträttfynd under dessa sex år.
 
Varför just nu kan man fråga sig?  Varför inte förra året eller då förra året? Är det för att det man inte ser, det existerar inte?
 
Varför ska man kunna komma med frågor och synpunkter när det gäller Anbytarforum i Förbundsforum, men när det gäller synpunkter om Porträttfynd ska det sopas undan i Anbytarforum? Diskussioner skulle ju inte förekomma i Anbytarforum, utan sådant skulle behandlas endast i Förbundsforum. Så bestämdes det då.
 
Ann-Mari
(som inte vet hur länge jag orkar engagera mig mer, men det är väl det som är meningen med detta.)
 
(Meddelandet ändrat av ines 2013-11-27 19:46)
 
(Meddelandet ändrat av ines 2013-11-27 19:48)
Ann-Mari Bäckman

2013-11-27, 20:00
Svar #27

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil
Nej, det finns ingen ort någonstans. Vid Du är här står endast kortets nummer. Åtminstone hos mig.
 
Och jag förstår fortfarande inte i vilken tur-/nummerordning korten läggs in ...

2013-11-27, 21:08
Svar #28

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll Ann-Mari
 
Inte ge upp nu! Snart når vi hamn (hoppas jag). Du betyder mycket just för detta ämne, ser ingen som är så på som du när det gäller porträtt.
 
Något som hade varit intressant att veta är när skeppet förmodas vara i hamn. Hur ser tidsaspekten ut! Här hade jag kunnat skriva något styggt, men min ödmjukhet förbjuder det  Vill ju inte att ansvariga skall lägga tid på mig, när de har så mycket att göra, exempelvis att inte svara i telefon.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2013-11-27, 21:54
Svar #29

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det står bara kortets nummer.  
Webbläsare Firefox och operativsystem Windows 8.

2013-11-27, 22:28
Svar #30

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för att ni kollade! Det är nog så, att det kanske är lite svårt, att förena det gamla med det nya.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-27, 22:33
Svar #31

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Patrick, det är nog det som är problemet. Är man för mycket på, så vill man helst bli av med den personen.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-28, 11:44
Svar #32

Utloggad Emil Broling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2018-04-24, 21:22
    • Visa profil
Hade man bara fått till en Senaste kommentarerna-länk i listan där till vänster så hade i alla fall jag blivit överlycklig. Nu känns det som om de kommentarer man skriver på fotografierna hamnar ute i limbo.

2013-11-28, 18:35
Svar #33

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Ja Emil, varför ska man nu intressera sig för att försöka identifiera helt/delvis okända personer på foton i Porträttfynd, när de nu hamnar ute i limbo?
 
Om jag identifierar en person på en inte helt ny eller kanske på en ganska gammal bild kommer denna identifiering inte att synas för den som besöker Porträttfynd.  
Synd för den som kan ha nytta/nöje av att få veta vem personen är, förutom att jag själv tycker det är både intressant, roligt och viktigt att bidra till att knäcka en nöt...  
Men identifieringen tycks vara lågprioriterad i omgörningen av Porträttfynd.

2013-11-28, 22:05
Svar #34

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Du har alldeles rätt i att vi tidigare beslutade att diskussioner om Anbytarforum och Rötter skulle hållas under Förbundsforum. Naturligtvis ska vi inte hålla på att ändra för skojs skull, men vi får hela tiden vara öppna för förändringar/-bättringar.  
 
Orsaken till att diskussionen om Porträttfynd har flyttats är att vi tror att vi kan synliggöra både Porträttfynd och förbundets andra databaser bättre. Det är säkert fler som läser den allmänna delen av Anbytarforum än Förbundsforum, så jag tror fler kommer hitta till Porträttfynd den vägen. Rötters Vänner är väldigt viktiga för förbundets ekonomi och att få med Rötters Vänners databaser bland diskussionerna ökar synligheten även för dem.
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar med att någon skulle försöka sopa unden diskussionen om Porträttfynd - förbättringsförslag är väl bara bra och diskussionen om Porträttfynd har ju inte försvunnit på något sätt, utan kommer snarare synas bättre.
 
Vänliga hälsningar,
Viktoria
 
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd / moderator Västergötland

2013-11-28, 22:07
Svar #35

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Enligt den information jag fått för ca 2 veckor sedan, så är ändamålet att man ska kunna se de senaste kommentarerna under varje landskap, men också i en spalt för sig.
 
Jag har lite svårt att bara sitta och vänta på detta (det är väl snart två månader sedan nya Porträttfynd introducerades?), så jag har kommenterat några gamla kort och sorgligt nog försvinner dessa kommentarer in i mängden av kort. Dessutom kan jag inte se vad andra har gjort för kommentarer, när det gäller gamla kort.  
 
Vi får hoppas att om/när vi kan se de senaste kommentarerna, så kommer de kommentarer vi nu har gjort att finnas med.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-28, 22:46
Svar #36

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Viktoria!
 
Jag har upplevt att inlägg som handlat om det nya Porträttfynd i Förbundsforum har hittills blivit kommenterade, inte av Förbundet, men av medlemmar. Det har varit mycket kritik, frustration, besvikelse, men också sådant som vi kunnat lösa tillsammans. Det är ju omtänksamt då att man önskar från Förbundets sida, att ännu fler ska diskutera de olika databaserna genom att flytta dem till Anbytarforum. Vi får väl hoppas då att det blir ännu fler som engagerar sig.
 
Man kan naturligtvis ha olika åsikter var en fråga om förbundets databaser syns bäst, nederst på Anbytarforums sida under rubriken Förbundsforum eller ihopgyttrad bland Anbytarforums ämnen?
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines 2013-11-29 07:15)
 
(Meddelandet ändrat av ines 2013-11-29 07:52)
Ann-Mari Bäckman

2013-11-29, 14:29
Svar #37

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Någon som kan finna fotot med #112409 via en sökning på nätet?  
 
Jag finner fotot via en död länk (googlade och fann den cachad). Endast Ann-Maris kommentar till fotot syns.
 
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:E1CtJHxN9ywJ:www.genealogi. se/index.php/2012-10-08-11-08-21/report-review/20606+&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se
 
Fotot föreställer eventuellt Gräsö Prästgård.
 
Klickar man på fotots nummer ser webadressen ut som följer; http://www.genealogi.se/index.php/2012-10-08-11-08-21/uppland/oeregrund/carl_moe ller_/81635
 
Har fotot ett nytt nummer, dvs 81635?
 
Noop! Då hamnar man i Ångermanland! http://www.genealogi.se/component/mtree/angermanland/utan_angiven_plats/okaend_f otograf_/81635?Itemid=604
 
Söker man dock direkt i Porträttfynd på #112409 så finner man fotot i två upplagor! Inlagda av samma person men endast den ena är kommenterad med 4 kommentarer istället för en (1). Se ovan.  
 
*förvirrad*

2013-11-29, 17:24
Svar #38

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Jag brukade ofta gå in på Porträttfynd och kolla nyilagda bilder från Uppland men nu vet jag inte längre hur jag ska kunna göra det. Dessutom brukade jag söka på mitt eget namn för att se de bilder jag lagt in och kolla om det kommit några kommentarer.
Ingetdera klara jag av att göra längre och förstår inte varför man ändrat. Om man gör en sådan radikal förändring så måste det rimligtvis bakom finnas ett problem som man ville åtgärda. Vilket det var har jag svårt att förstå
Stig

2013-11-29, 21:48
Svar #39

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Stig,
Nyinlagda bilder från hittar du så här:
Gå in på Porträttfynds startsida och scrolla ned till botten av sidan. Där kan du välja landskap. När du har valt Uppland så hittar du länken Visa senast inlagda Uppland-bilder högst upp på sidan. Sedan visas bilderna sorterade i fallande tidsordning. Riktigt nya bilder är markerade med texten Ny på grön bakgrund. (Exakt vilka villkor som ger Ny vet jag inte.)
 
Sökning på text fungerar inte som den ska varför du inte kan söka på ditt namn. (Vi är nog många ssom väntar på en rättning. Faktum är att sökningen verkar att fungera sämre i dag än tidigare......)

2013-11-29, 22:56
Svar #40

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helene! Om jag söker på #112409 på nätet, så hamnar jag i diskussionen om fotot i Anbytarforum.
 
Om jag söker på #112409 i Porträttfynd, så ser jag två dubbletter av kortet med kommentarer, precis, som du nämner.
 
Tidigare så kunde man inte få fram fotot i Porträttfynd, som man länkat till i Anbytarforum. Nu fungerar det! Nu kör jag med Google Chrome och vet inte om det fungerar annorlunda än med andra webläsare.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-30, 16:01
Svar #41

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Jag håller med om att det har blivit svårare att hitta Porträttfynd efter flyttningen.
Det här med databaser är ju snarare en teknisk indelning än en användarvänlig. (Dessutom finns det inte ett enda inlägg som gäller de övriga databaserna.)
Jag kan tänka mig att man lägger Porträttfynd och Gamla Bilder under en gemensam rubrik någonstans i slutet på Anbytarforum. Jag är medveten om att det ena är en diskussion om verktyget och det andra en detaljdiskussion om bilder men användarmässigt hänger det ihop. Det är sannolikt samma användare som följer båda diskussionerna.  
Om man vill använda Porträttfynd för att marknadsföra övriga databaser så kan man väl lägga dem i närheten ändå. Det är ju bara en fråga om rubriksättning. (Fast de kommer ju ändå inte att synas eftersom inga inlägg görs. En kraftfullare marknadsföring måste nog göras via Rötters startsida.)

2013-11-30, 19:25
Svar #42

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag misstänker att det kommer inte att dröja länge förrän det hamnar någon fotofråga här. Vi har Porträttfynd, så har vi Anbytarforum; Gamla bilder; Porträttfynd (där vi diskuterar korten i Porträttfynd) och nu detta Anbytarforum; Förbundets databaser; Porträttfynd.  
 
Det som har varit bra med att Porträttfynd fanns i Förbundsforum, är att det även lockat sådana, som aldrig annars skulle bry sig om just Porträttfynd.  
 
Jag tror inte ambitionen med denna flytt har varit att marknadsföra de övriga databaserna. Vad jag tror, håller jag för mig själv.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-30, 19:55
Svar #43

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Mitt inlägg gäller naturligtvis rubriken Porträttfynd i Anbytarforum.

2013-11-30, 21:28
Svar #44

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Vid stora sökningar sorteras inte bilderna i nummerordning. Sökresultatet blir helt oöverskådligt.
 
Exempel:  
1) Valde Ångermanland/Örnsköldsvik/Lydia Dahlberg.
De presenterade bilderna sorteras inte i nummerordning!
 
2) Söker på ordet präst och sök i alla. Får 143 sökträffar.  
(I gamla Porträttfynd fick jag dock flera än 200 träffas på ordet präst!)
De 143 nu presenterade bilderna kommer i en slumpvis, helt oöverskådlig ordning!
 
Katastrofalt, tycker jag, som arbetat mycket med att identifiera t ex präster i Porträttfynd.

2013-11-30, 23:05
Svar #45

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingrid!
 
Det verkar som om korten först sorteras med alla som börjar på 1. Det spelar ingen roll om det är 1000, 11100 eller 115000. Jag vet inte hur dessa är ordnade sinsemellan. Sedan kommer alla som börjar med 2, därefter de med siffran 3 o s v.
 
ja, du har gjort ett otroligt jobb med att identifiera massor av präster, som har dykt upp i Porträttfynd och det skulle vara en stor förlust om du inte kan fortsätta med det.
 
Du meddelar väl detta till nyarotter@genealogi.se, de problem du ser dyker upp!
 
Att söka dubbletter, känns meningslöst numera, då man inte kan välja hur många kort som ska visas, när man går in och kollar någons fotografs alster. Man får se ca 20 åt gången, sedan får man klicka för varje 20:e kort. Även här förlorar Porträttfynd någon som lagt ned stort arbete på just det.
 
Korten identifierar inte sig själv.
Ann-Mari Bäckman

2013-12-01, 10:16
Svar #46

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Vilka är de som är ansvariga för Nya Porträttfynd?  
 
Jag får en känsla av att de är helt ointresserade av huruvida resultatet blir bra eller dåligt.
 
Det verkar som om man nöjer sig med att bara hiva in hela bildskatten i en databas, utan att ge tillräckligt med bra sökmetoder. Det borde vara självklart att man mycket enkelt ska kunna se om en bild har fått en kommentar utan att behöva gå på en särskild fotograf.
 
Nya Porträttfynd  är en katastrof, jag har skrivit det tidigare, och har än så länge inte ändrat åsikt.
 
Ann-Mari, du har så rätt. Korten identifierar sig inte själva. Det behövs eldsjälar som du och Ingrid.
 
 
 
/Gun

2013-12-01, 12:29
Svar #47

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Även du Gun gör ett bra jobb i PF! Jag tänker då på Frälsningsarmén.  
 
Man håller ju på fortfarande att försöka komma tillrätta med alla problem, men då det nu gått snart 2 månader sedan införandet av nya Porträttfynd, så undrar man ju naturligtvis hur många månader till det ska ta innan det fungerar bra.
 
Det finns i Facebook en grupp som heter just Porträttfynd. Där var en person, som funderade på var han kunde lägga in alla bilder han hade. Naturligtvis föreslog jag Rötters Porträttfynd. Han var så kritiskt negativ till det. Bilderna var så små bl a. Jag förklarade att för närvarande fungerade det inte så bra då man bytt system. Tyvärr så kändes det meningslöst att övertyga honom något mer om det Nya Porträttfynd, då det för närvarande inte fungerar, mer än till att lägga in kort.
Ann-Mari Bäckman

2013-12-01, 12:45
Svar #48

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack Ann-Mari för ditt svar! Jag använder Google Crome. Jag är rätt okunnig på området och det är därför jag ställer frågor. Jag undrar hur man definierar en databas? En databas för mig är att man kan söka med olika parametrar och därmed få relevanta träffar. Om jag söker i Porträttfynd på namnet Elliot för att se om det eventuellt finns ett foto på en identifierad person med efternamnet Elliot så vill jag kunna utesluta alla fotografier på amerikanska fotografer med namnet Elliot.  
Jag vill kunna välja i vilket fält sökningen ska göras. T ex: Sök i fotografens namn eller Sök i kommentarer.

2013-12-01, 13:00
Svar #49

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det fanns tidigare ett önskemål om att man bl a i sökningar skulle kunna specificera dessa, med t ex 1 st man med cykel, hund eller något annat. Då skulle det också krävas att det skulle finnas den möjligheten, att ange det till fotot, när man lade in det.
 
Samma sak med ditt önskemål, Helene, en sökning, som skulle göra det lättare att hitta det/den man söker hade varit önskvärt.
 
Ju större databasen blir, ju mer raffinerat system behövs för att kunna söka.
Ann-Mari Bäckman

2013-12-01, 15:52
Svar #50

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ibland känns det som man vill sticka ut hakan lite, men det fins ju en risk med detta, så vanligtvis stannar det vid en tanke.
 
Men nu kan jag inte låta bli, med risk för halshuggning  
 
 Det är mycket syrliga, delvis obehagliga kommentarer som flödar här.  Ytters få konkreta frågeställningar, ytterst få med förslag på hur det borde vara.
 
Att påstå att de som sliter med att få ordning på detta inte bryr sig upplevs säkert som ett hån,och det lär ju inte hjälpa. Att påstå att inga tester sker likaså.
 
Det står ju klart och tydligt att man är medveten om problemen och att arbete pågår, varför då dessa sarkastiska kommentarer?  
 
Möjlitvis saknar jag kommentar från de som  tog beslut om driftsättning, kanske drev de på för hårt,vad vet vi.
 
Men som sagt, de fel och brister som finns beskrivna på Porträttfynd sida är ju bekanta och arbete pågår, så.......

2013-12-01, 19:07
Svar #51

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
....så vi bör vara tålmodiga några månader till. Ja, vi är en liten tapper skara, så jag kan förstå den stora andelen Anbytare, som störs av denna diskussion. De som inte bryr sig ett skvatt om Porträttfynd fungerar eller inte fungerar.
 
Nu svarar jag bara utifrån mig själv. Jag klandrar inte alls den som sitter och försöker rätta till alla fel i Porträttfynd. Däremot så har jag svårt att förstå hur man kunde för sju veckor sedan byta till ett system, som inte okej. Har man som jag haft identifieringen av kort som hobby i 10 år och plötsligt så tas denna hobby ifrån en, så hoppas jag någon förstår frustrationen över den långa väntan på ett fungerande Porträttfynd. (Stäng av Anbytarforum, men tala aldrig om när det öppnas igen. Fy, fy, inte gnälla. Bara vänta)
Ann-Mari Bäckman

2013-12-01, 22:54
Svar #52

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Målet med Porträttfynd är i första hand att bevara fotografierna till framtiden oavsett om man vet vem/vilka porträtten föreställer. I nästan varje familj finns ett gammalt album med dessa s.k. kabinettsfotografier, och mycket ofta vet man inte vilka personerna är. Lägger man in korten i Porträttfynd innan man ev. beslutar sig för kasta bort dem finns de ju i alla fall kvar digitalt. Kan en del av alla dessa foton på något sätt identifieras så är det naturligtvis mycket lovvärt. Det måste dock ske på helt ideell basis.
 
Porträttfynd är gratis för användarna, det kostar inget att t ex titta på fotografier i databasen och att på en rimlig nivå kunna söka i databasen. Men Porträttfynd är naturligtvis inte gratis, det kostar att underhålla det tekniskt, att moderera, säkerställa framtida lagring på servrar, backup etc.
 
Som de flesta databaser bör även Porträttfynd vara sökbar, dock, åter igen, till en rimlig nivå. Sveriges Släktforskarförbund har inte resurser, varken personella eller pengar, att uppfylla alla önskemål. Det finns 9-10 databaser och alla dessa sköts och utvecklas av en enda person. De senaste veckorna har vårt kansli fått telefonsamtal där uppringarna har en tro om att det finns en hel stab som sitter och jobbar enbart med utveckling av databaser. På sina ställen verkar det därför finnas uppfattningar om att förbundets resurser är oändliga. Om det var så, skulle det vara både lätt och roligt att uppfylla alla önskemål.
 
Att lägga över Porträttfynd i en ny databas var absolut nödvändigt, databasen var gammal och vi riskerade att den skulle braka samman. När man gör nytt blir det vanligtvis inte som förr. Allt förändringsarbete kräver förändring på något vis, både vad gäller tekniken och av oss användare.
 
Porträttfynd fungerar utifrån huvudsyftet med databasen. Det återstår en del finsnickeri och det jobbar vår utvecklare med enligt den lista som finns på Porträttsfynds första sida. När dessa punkter är avprickade kommer vår webbutvecklare att gå över till andra arbetsuppgifter.
 
Vad gäller driftsättningen så har inte förbundsstyrelsen drivit på någon sjösättning. Däremot sätter vi ramarna för vad som är möjligt utifrån ekonomi och resurser för att nå måluppfyllelse för varje projekt. Varje projekt har naturligtvis en rimlig sluttid för att sedan övergå i den löpande verksamheten.

2013-12-02, 08:28
Svar #53

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Barbro!
 
Tack för ditt klargörande, framför allt att man var tvungen att ändra system, innan Nya Porträttfynd fungerade tillfredsställande!
 
Tror du att det finns möjlighet senare, att justera andra fel, som finns i Porträttfynd? De som finns på listan är bara en del av dem. Det är väl framför allt sökningen, som det är stora brister med.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-12-02, 11:40
Svar #54

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Tack Barbro, detta var verkligen ett klargörande! Om den hade kommit lite tidigare, så hade i alla fall mina förväntningar på Nya Porträttfynd inte varit så stora.
 
Det handlar alltså om att Nya Porträttfynd i stort sett bara är ett digitalt förvaringsutrymme. Identifieringen av de gamla bilderna som flera av oss håller på med på helt ideell basis är alltså en mindre bisak.
 
Men kanske det skulle vara bättre om Porträttfynd inte var gratis för oss användare. Om det istället krävdes en kostnad för ett abonnemang, och därmed gick att få en annan typ av databas med bättre sökmöjligheter och med framför möjligheten att lätt kunna se de senaste kommentarerna oavsett vilken fotograf det gäller, så skulle jag tycka det är en bättre lösning än den nuvarande utformningen.

2013-12-02, 23:43
Svar #55

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Nyinlagda bilder presenteras inte i nummerföljd.
Har meddelat även detta till nyarotter@genealogi.se.

2013-12-03, 11:18
Svar #56

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Jag saknar gamla Porträttfynd så mycket att jag knappast kan skriva om det. Jag räknade en gång att ungefär hälften av mina drygt 2.200 inskickade porträtt var identifierade. Många har blivit det just genom Porträttfynd för att inte tala om de släktingar till inskickade foton jag fått kontakt med genom sökningar i databasen. Men det är bara att gilla läget även om jag också gärna betalat för en bättre databas.

2013-12-03, 12:53
Svar #57

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Att ha någon typ av abonnemang, skulle inte gynna Porträttfynd. Hur många av dem som lägger in egna kort från släktalbum eller betalt dyra pengar för köp av album på Tradera eller på loppisar, skulle vara beredda att dessutom betala en avgift för att lägga in dem?
 
Den andra gruppen, som man skulle missa är de som söker på nätet efter anor och hamnar i Porträttfynd. De som kan bekräfta eller dementera ett föreslaget namn till personen på kortet. Jag kan inte tänka mig att de skulle abonnera för att kommentera ett eller två foton. Jag är väldigt beroende av den här gruppen, eftersom jag ofta forskar fram en rimlig person till fotot, men uppgiften måste bekräftas. De finns även de som hör av sig via epost, för de har läst på nätet att jag har kommenterat något foto. Då får jag hänvisa dem till Porträttfynd. Inte där heller skulle det gynna Porträttfynd med ett abonnemang.
 
Se mitt förslag i Förbundsforum; Rötters Vänner.
Ann-Mari Bäckman

2013-12-03, 17:42
Svar #58

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Ja Ann-Mari, du har helt rätt, många skulle inte vilja betala ett abonnemang för att få tillgång till Porträttfynd.
 
Men om alternativet är som  nu, ett havererat Porträttfynd som bara fungerar som ett digitalt förvaringsutrymme, ifall man får lust att slänga släktens gamla fotoalbum i sopsäcken. Så tolkar jag i alla fall Barbro Stålheims svar från den 1/12. Då anser jag att betalabonnemang ändå skulle vara berättigat för att rädda denna enorma bildskatt.
 
Förbundsstyrelsen verkar inte heller anse att gamla fotografier är något som bör bevaras för eftervärlden annat än genom att stoppa undan dem i ett bottenlöst digitalt hålrum.
 
Ett identifierat fotografi har ett mycket större värde än en helt oidentifierad bild. Och som Gamla Porträttfynd tydligt visat, finns det stora möjligheter till identifikation om de rätta redskapen tillhandahålls, som till exempel att kunna läsa de senaste kommentarerna på  ett och samma ställe.

2013-12-04, 12:34
Svar #59

Utloggad Marie Jeanette Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-13, 21:03
    • Visa profil
Hej, det finns flera stipendier för olika föremål som kan sökas på  om någon frivillig sökte och fick pengar kunde ju Rötter förbättra prorträttfynd med de pengarna? Bare en ide for de som har tid och brinner för Porträttfynd

2013-12-14, 16:53
Svar #60

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
”Jämför med annat fotografi” fungerar inte.
De två bilderna kommer inte upp bredvid varandra, vilket gör det omöjligt att jämföra personerna.
 
Har rapporterat detta till nyarotter@genealogi.se

2013-12-14, 20:26
Svar #61

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Fungerar nu (jämför med annat fotografi)

2013-12-14, 22:57
Svar #62

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Detta fel som Ingrid nämner kan ju ha samma orsak som vissa andra fel, nämligen beroende på vilken webläsare, man använder eller vilket program man använder.
 
Just nu fungerar det inte att kommentera ett foto. Jag hade skrivit en lång kommentar till ett foto och då fanns det ingenstans att skriva mitt namn. När jag tänkte skicka iväg kommentaren ändå, så gick det inte att skicka heller.
 
Felet är meddelat.
Ann-Mari Bäckman

2013-12-15, 12:15
Svar #63

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Tack för rättelsen, Mats A. Man kan nu se bilderna bredvid varandra, men inte hela bilderna!  
Sidan är kanske felkonstruerad? Man ska inte behöva draglist för att jämföra två bilder.

2013-12-15, 17:43
Svar #64

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ingrid, det felet har inte jag, Med Firefox eller IE8. Använder du hela skärmen eller har du flera fönster öppna?

2013-12-15, 19:15
Svar #65

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag ser halva jämförelsebilder med Windows XP, IE8 och även med Google Chrome
Ann-Mari Bäckman

2013-12-15, 21:27
Svar #66

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Jag använder Windows XP och Firefox 26.0 och använder hela skärmen.
Ser alltså halva jämförelsebilder i Jämför med annat fotografi.
Vad kan fattas?

2013-12-16, 15:44
Svar #67

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Konstigt, jag ser hela korten.  Jag går från första sidan in på något av de nya korten, när det kommer upp trycker jag på jämför med annat fotografi och när fotografiet kommer upp skriver jag in ett annat nummer och då har jag två bilder bredbid varandra. I några fall saknas några millimeter längst ner, men de millimetrarna påverkar inte fotot (men kan ses med draglisten)

2013-12-16, 17:04
Svar #68

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag behöver bara justera litet med draglisten, men ser båda bilderna.
Ann-Mari Bäckman

2013-12-16, 18:22
Svar #69

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det beror kanske mer på vilken storlek på skärm man har och vilken upplösning, än på vilken webbläsare det är?
Skillnaden är rätt stor om man har en 17 tums eller en 24 tums skärm.

2013-12-16, 20:31
Svar #70

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Det fungerar olika i Firefox 26.0 och IE8.
 
I Firefox kommer bilderna upp i en vit ram mot svartrandig bakgrund.
I IE kommer de upp över hela bildytan. Där syns nästan hela bilderna, som Mats säger. Men på en jämförelseskärm ska man väl inte behöva justera ens några millimeter!
 
Dessutom finns inte bildernas nummer med.

2013-12-16, 23:00
Svar #71

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
I min Firefox 26.0 så visas bilderna på samma sätt som i min IE8 med XP. De kommer upp på en vit platta som ligger med svartrandig bakgrund. Den vita plattan har en draglist till höger och justerar det så att hela bilden syns så åker delar av texten ovanför kort 1 upp och syns inte.  
 
Det finns också en draglist längst ut till höger som gör att hela plattan kan förskjutas, och drar man friskt i den så kan det vara så att bara halva bilder syns. Men hos mig är standard att bilder syns förutom nedersta millimetrarna. Tycker inte det är ett fel som någon ska lägga ner tid på nu, det finns viktigare. Vill man få med hela bilden kan den ju göras mindre, men det är ju sämre för då förloras detaljer

2013-12-17, 00:50
Svar #72

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:27
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Använder man iPad (med Safari) får man fram två bilder, men inte bredvid varandra. De ligger istället ordnade lodrätt trots att det finns plats att visa dem jämsides. Det krävs ett rullande upp och ner, upp och ner, upp och ner, upp och ner, om man vill försöka jämföra dem.  
 
Dessutom får ingen av bilderna helt plats i jämförelserutan (den vita plattan), utan man måste rulla bilden upp och ner för att se toppen respektive botten av den.

2013-12-19, 15:44
Svar #73

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sökningen av kort fungerar inte. Har meddelat detta.
Ann-Mari Bäckman

2013-12-23, 19:49
Svar #74

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nina Mårtensson har meddelat att hon håller på att konstruera en helt ny sökning, då den gamla inte höll måttet. Nu är det ju en massa helger, så kanske möjligheten att söka på namn eller albumnummer dröjer minst tre veckor till.
 
Jag hade tänkt kommentera några gamla kort (har ej med sökningen att göra), men det känns ju meningslöst, då ingen ser kommentaren, inte ens jag själv ser när den blir godkänd. Såvida jag inte noterar kortnumret.
 
Vi får vara tålmodiga.
Ann-Mari Bäckman

2014-01-01, 09:33
Svar #75

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
God fortsättning på det nya året! Det har nu gått 15 veckor sedan Nya Porträttfynd infördes d v s 3 månader och 3 veckor.
 
Det står på Porträttfynds första sida att Klickbara hänvisningar till Fotografier i kommentarer är utfört. Det fungerar inte nu, men kan ha att göra med att sökbarheten i sig inte fungerar. Jag har meddelat detta.
 
Så i nuläget kan man lägga in kort och även kommentera fotografierna. Någon koll på det senaste har man ju inte då de senaste kommentarerna inte fungerar. Det går ju inte heller att söka fram kortet om man har noterat kortnumret. Det betyder att man har ju ingen större lust att kommentera korten, alltså har arbetet med identifieringen från min sida legat nere i snart 4 månader.
 
Nu är det ett nytt år, så vi får hoppas att vi snart får ett någorlunda fungerande Porträttfynd.
Ann-Mari Bäckman

2014-01-01, 15:51
Svar #76

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Jag har sökt efter ett antal foton och album med 4-siffriga nummer.
Inget av dem går att hitta!
Får svaret Inga sökträffar funna.
Var finns dessa bilder?
Har någon funnit någon enda bild med 4-siffrigt nummer?

2014-01-01, 16:51
Svar #77

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingrid!
 
Just nu fungerar inte sökningarna. Så det går inte att söka på någonting alls m a o.
 
Tidigare så fungerade det så att t ex om jag sökte på album #3300, så kom det fram ca 200 kort, av dem tillhörde ca 120 album 3300. Det är ju inte bara 3300, som kommer utan även alla som har 3300 i sig. Eftersom det inte går att söka just nu, så kan jag inte säga exakt vilka kort som kom fram. Det jag vet, var att jag fick klicka mig fram ca 50 kort innan korten från album 3300 kom fram. Sedan dök det upp några kort till och bland dessa fanns något kort tillhörande album 3300.  
 
Jag vet inte om jag på senare tid (innan det senaste problemet med sökningen)  har försökt söka på ett enstaka 4-siffrigt nummer och om det fungerade.
Ann-Mari Bäckman

2014-01-01, 19:30
Svar #78

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Det är för bedrövligt med Nya Porträttfynd, ingenting tycks fungera längre. Hur tänkte man när denna nya version lanserades?
 
Jag är ju framförallt intresserad av gamla bilder med frälsningssoldater. Fram tills nu har det i alla fall gått att söka på orden frälsningssoldat och Frälsningsarmén, och då verkar alla de bilder som fanns i Gamla Porträttfynd komma upp. Men nu dyker det plötsligt  upp bara femton bilder på frälsningssoldater, fast jag vet att det finns minst 200-300 bilder.
 
Är det någon slags lågbudgetversion man satsat på? Systemet kan väl knappast ha varit överbelastat den senaste tiden med tanke på helgerna som just varit.
 
Skandalöst dåligt att inte satsa på bättre programvara, särskilt med tanke på att intresset för gamla fotografier verkar ha ökat väldigt under senare år.

2014-01-01, 21:53
Svar #79

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Om man i adressfältet skriver in  
 
http://www.genealogi.se/faktabanken/portraettfynd-ren-index/3300
 
(där 3300=önskat bildnummer) så kan man finna bilder med 4-siffriga nummer!
 
På samma sätt kan man söka även 5- och 6-siffriga bildnummer.

2014-01-02, 10:16
Svar #80

Utloggad Yvonne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-11-18, 22:03
    • Visa profil
Har lagt in ett foto för några veckor sedan. Hittills har det inte dykt upp i senast inlagda foton. Hur länge dröjer det tills det blir godtaget och inlagt? Tänkte att jag lägger in ett foto först så får jag ett bildnummer att hänvisa kommande foton i albumet till. Hur får man annars det första numret?

2014-01-02, 14:12
Svar #81

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Yvonne, du borde fha fått ditt kort godkänt för länge sedan, om allt är okej. Jag ser att det dyker upp nya kort varje dag i Porträttfynd.
 
Kan du lägga in kortet igen? Det första kortnumret får man först då det första kortet blir godkänt, annars har jag hört att de som är med i Forskarkatalogen, kan se på en gång där i sin egen profil, vad kortet har fått för nummer. Man kan ju göra så, att man lägger in kort och gör en kommentar efteråt med t ex Tillhör album/bunt #00000.
 
Jättebra att du håller samman albumet, för då kan du eller andra, få fram alla dina kort, när man söker på det numret (Sökningen fungerar inte nu, men det ska väl vara okej framöver får vi hoppas.)
Ann-Mari Bäckman

2014-01-05, 21:21
Svar #82

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Till alla Porträttfynds vänner!
Såg just nedanstående texter i Anbytarforum från år 2002 resp 2003:
 
En av databasen Porträttfynd viktigaste uppgifter är att fästa uppmärksamheten på ett personhistoriskt oerhört intressant material, som faktiskt håller på att försvinna mitt framför ögonen på oss.  
Kunskapen om vilka alla dessa porträtt föreställer är på väg att gå om intet.
 
Fråga inte vad Porträttfynd kan göra för dig, utan vad du kan göra för Porträttfynd.  
I detta tidiga skede är det viktiga att gemensamt bygga upp en stor porträttdatabas.  
Det är något som forskningen i framtiden kommer att ha stor nytta av, samtidigt som vi gör ett stort kulturarv - nu spritt i en mängd byrålådor och andra gömmor - gemensamt tillgängligt.
 
Gäller detta fortfarande?

2014-01-06, 11:52
Svar #83

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Jag har kollat mina porträtt - igen. (Jag har lyckligtvis bara 15 inlagda).
 
Följande får jag fram när jag söker på mitt efternamn:
 
Under inlägg 7 st.
 
Under kommentarer  7 st;  2 är kommentarer som ej rör mina porträtt, 4 st porträtt och slutligen 1 som också finns i gruppen inlägg (nr 34299). På de sistnämnda 4 porträtten finns inte namnen med utan man måste öppna kortet för att se vem det är.
 
Jag förstår inte denna uppdelning i två grupper? Det bör naturligtvis gå att söka på olika begrepp i porträttdatabasen; 1 man, 2 kvinnor, nummer, namn på inläggaren, ev. kommentarer etc. etc.
 
Jag försökte att placera in mina resterande 4 porträtt, men klarade inte av det.   Såg inga anvisningar för detta.
 
 
Så föll det mig in att söka på mitt fullständiga namn. Där fanns  9 porträtt (inkluderande mina 4 saknade p. ovan) samt 4 st. från gruppen “kommentarer” ovan. Det 9:e tillhör en Annastina Israelsson.
 
Jag har skickat detta till Nina, som återkommer den 7:e.
 
/Annastina Sekunde

2014-01-14, 18:59
Svar #84

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Jag har säkert 100 bilder inlagda och brukar ibland söka på mitt namn för att se om någon av bilderna blivit kommenterade. När jag nu gör en sådan sökning saknas alla kommentarer. Gör jag fel på något sätt?

2014-01-14, 19:05
Svar #85

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Kommentarerna syns när du har klickat upp fotografiet.

2014-01-14, 19:45
Svar #86

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Ja, Stig det är bara att klicka 100 gånger numera för att se dina bilders kommentarer.
Anmäl gärna bristen till nyarotter@genealogi.se

2014-01-14, 20:23
Svar #87

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
För den som inte brukar använda sig Porträttfynd eller den som lagt in sina kort någon gång där, men inte bryr sig så mycket mer om det, kan ju av naturliga skäl inte förstå den här irritationen, som uppstått hos vissa av oss.
 
Vi är några som brukar hjälpa till med identifieringen av de kort som läggs i Porträttfynd. Ingrid Norberg är framför allt duktig på att identifiera de gamla prästerna och Gun Jönsson har som sin specialitét, Frälsningsarmén (rätta mig om jag har fel).
 
Personerna på korten i ett album presenterar inte sig själv. Det krävs tid och arbete för att komma på vilka som finns på korten. Så att tro att bara jag lägger in korten i Porträttfynd, så sköter allt sig själv, då vet man inte vad det handlar om.
 
Man kan söka dubbletter t ex och hoppas på att hitta ett likadant med ett namn på eller att  det finns någon gemenskap med det albumet det finns i och det album jag äger.
 
För att söka dubbletter, måste man se vad fotografen heter och vad dennes orttillhörighet är. Tyvärr så har orten försvunnit på alla korten från den gamla Porträttfynd. Det kan stå endast fotografens namn  och gatuadress!!! Förstorar man kortet kan det stå på framsidan, var man kan hitta fotografen, men på många kort så finns bara fotografens namn med. pojkeDet kan då vara väldigt tidsödande att först ta reda på var man kan finna fotografen, för att leta dubbletter.
Detta är meddelat till Nya Rötter.
 
När man vet var man ska hitta fotografen, så har man numera klumpat ihop en fotografs olika ateljéadresser. Detta kan göra att man måste söka igenom många bilder åt gången. Fotograf Werner Wångströms olika ateljéadresser ger tillsammans ca 600 kort och det är inte särskilt många i sammanhanget. Det kan finnas 1000 kort och mer hos vissa fotografer. var och en kan ju räkna ut svårigheten med att klicka sig fram med 20 kort åt gången, för att hitta en dubblett.
 
När jag började intressera mig för Porträttfynd så gick jag igenom t ex W. Wångströms kort ett efter ett. För att minnas vilket kort jag skulle söka dubblett på, så ritade jag bilden, bara för att veta vad jag skulle leta. Så var det någon som nämnde att man kunde klicka på VISA, då kom alla fotografens bilder fram i en panorama vy. Man kunde välja vilket motiv man ville söka på t ex tre barn eller två kvinnor och en man. Detta gjorde att man behövde söka efter betydligt mindre kort. Denna finess, som jag missat, gjorde ju letandet mycket lättare. Så glöm detta med att hitta dubbletter, om det finns många bilder att söka ibland.
Detta är också påtalat.
 
Fortsättning följer.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2014-01-14 20:35)
Ann-Mari Bäckman

2014-01-15, 08:57
Svar #88

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Går man in på Porträttfynd och i menyn till vänster samt väljer Senaste porträtten så syns inga kommentarer med mindre än att man får klicka på varje foto där det anges att det finns en kommentar eller flera. (http://www.genealogi.se/senasteport)
 
Upptäckte dock att om man går till Porträttfynds startsida, skrollar ner till katalogen över 'Landskap' och t.ex väljer 'Blekinge', så kan man längst upp till höger välja att kryssa i en ruta som säger: Visa kommentarer i översiktsvyn. Då kan man se kommentarerna i just översiktsvyn. Nackdelen är att man manuellt får klicka sig igenom alla fotografer under respektive ort för att se vilka foton som har kommentarer. Denna funktion saknas dock om man väljer Landskap > Nyligen inlagda fotografier.  
 

 
(Meddelandet ändrat av hjor 2014-01-15 09:02)

2014-01-15, 09:38
Svar #89

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det gäller olika för olika sökningar. Om man vill titta på alla kort i ett album t ex, har man ingen möjlighet att se alla kommentarer, utan man måste klicka på alla kort. Jag har skickat ett mail till Nina om detta och hon trodde hon kunde fixa det.  
 
Det är tyvärr ett vansinnigt klickande i det här nya systemet. Förut kunde man scrolla sig ned och upp och snabbt översiktsläsa all text på korten.
Ann-Mari Bäckman

2014-01-15, 12:49
Svar #90

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fortsättning från den 14/1 20:23
 
Det finns några som köper upp gamla album på Tradera och loppisar och sedan lägger in korten i Porträttfynd. Det får vi vara väldigt tacksamma för, eftersom det finns andra samlare av album, som lägger dessa på egna hemsidor eller på Facebook.
 
Det som är ju så fantastiskt med Rötters Porträttfynd är all den mängd kort, som kommer in. Meningen är inte att det bara ska vara en samlingsplats för korten, utan man ska med lätthet kunna leta och söka i samlingarna.
 
Det är framförallt dessa album, som samlare lägger in, som jag jobbar med.
 
Om den som äger albumet har skrivit första albumnumret på alla kort, så söker man på det och får fram alla kort.
 
Nu är det så att om man söker på ett album med ett femsiffrigt nummer eller lägre, så får man med en massa andra kort med den sifferkombinationen. Så istället för att söka  på 80 kort får man också bläddra förbi kanske lika många kort, som inte hör dit. Se #3300
Detta är påtalat (men jag vet inte om detta ingår i den förbättrade sökningen, som ska bli )
 
När du tittar på nyinlagda kort, så får du man se 20 kort åt gången. Man måste klicka på alla för att läsa den information, som finns på kortet.
 
När man väljer att titta på alla kort i ett album, så kan man välja att se alla kort och då behöver man bara scrolla sig fram, men för att läsa kommentarerna måste man klicka på korten.
 
När man vill titta på en fotografs alster kan man se 20 kort åt gången, men där kan man välja att se kommentarerna.
 
Detta är påtalat och ev ska man kunna få se kommentarerna när man går in och tittar på korten i ett album.
 
Forts. följer
Ann-Mari Bäckman

2014-01-15, 17:43
Svar #91

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Fynd men inte Porträttfynd!
 
1) Söker i Porträttfynds sökruta på sid 1: #8070. Får 30 träffar.
2) Klickar på träff nr 25 i listan, vilket ger bild #2566 på Edward Long. I kommentaren finns länk till #8070.
3) Klickar då på #8070. Får nu 31 träffar!
4) Klickar sedan på träff nr 29 i den nya listan som är en artikeltext med rubriken ”Ett sensationellt fynd från Varola” och en liten bild på en bok.  
 
Texten och bilden har ingen som helst koppling till Porträttfynd, utan härrör från en nyhetsnotis på Röttersidan, publicerad 2013-11-06 (och som ursprungligen kommer från TV4-nyheterna dagen innan).
 
Jag antar, att felet har att göra med vad Vincent Eldefors anförde i sitt inlägg i  Anbytarforum:Förbundsforum:Förbundets organisation tisdagen 14 januari 2014 13:09.
 
Jag anmäler detta fel till nyarotter@genealogi.se.

2014-01-16, 10:58
Svar #92

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Forts. från 15 januari 12:49
 
Jag brukar för det mesta hitta tänkbara personer till ett foto, därför vill jag att uppgiften ska bekräftas. Många söker sina anor på nätet och kan då hamna i Porträttfynd, på något foto, som är kommenterat. Då kan vederbörande svara att Nej, det där är inte alls min farfar Johan Ekvall eller, Javisst är det min farfar Johan Ekvall. Detta är ju viktigt att få veta.
 
Ibland kommer det kommentarer, om att det ska vara en viss person, där jag direkt ser att det kan inte stämma, om man ser till när fotot togs o s v. Jag gör då en kommentar till detta.
 
Det är också intressant att se vad andra har kommit fram till t ex att den där prästen har nu fått ett namn. Det är också av intresse.
 
Att andra kan se vad jag skriver, känns också viktigt, för ibland kan man ju skriva fel. Man skulle i princip kunna skriva vilka tokigheter som helst, eftersom det försvinner in i de andra ca 139.000 kort, om ingen kan se de senaste kommentarerna.  
 
Att kunna se de senaste kommentarerna är jätteviktigt, ett måste, men det har man inte kunnat nu på tre månader. Det är ju där vi kan ha en kommunikation med varandra, vi forskare, de som lagt in bilderna och utomstående.
 
Nu står det på första sidan att det pågår, att de senaste kommentarerna ska kunna läsas om man går in och kollar varje landskap, men det är ändå tre månaders kommentarer, som är borta.
 
Sammantaget kan man säga att för den som vill jobba med korten/albumen, så har det blivit väldigt tungrott. Man måste klicka sig fram, kort för kort för att få information. Det blir ju inte bättre av att mängden kort ökar hela tiden. Ska man gå igenom många kort, så tappar man sugen, helt enkelt.
 
Tidigare kunde man scrolla sig fram t ex när man valde att se korten i ett album, en fotografs alster eller bland de nyinlagda. Alla uppgifter var synliga. När det gällde en fotografs alster och kort från ett album, så kunde man välja visa och då kom alla korten fram på samma sida. Sökte man t ex två kvinnor, ja då kunde man välja det.
 
Allt är meddelat, det är bara att följa tidigare inlägg, som gjorts i år och förra året. Vissa saker är åtgärdat, andra inte. Eftersom det inte finns tid och pengar till mer än det som angetts på Porträttfynds startsida,så kan ju var och en förstå att vi som jobbar med Porträttfynd känner en stor frustration över att så här kommer det att förbli. därav missnöjet.
Ann-Mari Bäckman

2014-01-25, 18:54
Svar #93

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Hej!
Undrar om det är någon fler av er som upptäckt att kommentarer som ni lagt in till foton i gamla Porträttfynd inte finns med i nya Porträttfynd?
Jag ser att ingen av de kommentarer jag gjort under 2013 finns med. Exempelvis bild #32133 som jag kommenterat och där jag även minns att det kommit in en kommentar till efter den jag gjorde. Nu finns ingen av kommentarerna med.  
Kommentarer jag gjort under tidigare år finns med, finns även listade när jag går in på min sida i Rötter. Men ingenting från 2013.
Har även noterat att vissa kommentarer blivit dubblerade i den nya databasen. Ett exempel på detta är bild #128140.
Ska skicka ett meddelande om detta till nya rötter. Misstänker att något blivit fel vid överföringen från den gamla databasen till den nya. Det bör ju inte vara så svårt att hämta de saknade uppgifterna från den gamla databasen och lägga in dem i den nya men det skulle väl underlätta om man kan avgränsa vilken tidsperiod det gäller (eller om det möjligen bara är mina kommentarer det gäller). Vore därför intressant att veta om någon fler upptäckt samma sak.
Vänligen
Mona-Lisa Mårtensson

2014-01-25, 22:34
Svar #94

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Mona-Lisa!
 
Ja, det var ju märkligt. Jag minns att jag kommenterade fotot efteråt, då jag tror att kvinnan skulle vara släkt på min farfars sida. Tyvärr minns jag inte vem?
 
Hur ska man veta om kommentarer finns med, gjorda 2013, i Nya Porträttfynd? Jo, som tur är skriver jag upp de album jag utreder i anteckningsböcker. Därför kollade jag foto #32146 och #32168, som jag har kommenterat. Det finns inga kommentarer till de två korten!!!  Jag kollade också #13682, där jag troligtvis har kommenterat fotot och inga kommentarer finns med.  
 
Det vore bra om du meddelar detta till nyarotter@genealogi.se och lämnar ev svar här. Det vore förfärligt om alla kommentarer man har gjort 2013 är borta och att de inte går att återställa!
 
Det verkar inte gälla kort kommenterade efter Nya Porträttfynds införande.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2014-01-25 22:55)
Ann-Mari Bäckman

2014-01-25, 22:43
Svar #95

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Nyligen inlagda fotografier = de senaste 200 inlagda bilderna, presenteras fortfarande inte i nummerföljd, utan i sekvenser från lägre till högre bildnummer i olika omgångar.
 
Ex: Först kommer bildnr 140092-140153, därefter visas bildnr 140086- osv.  
 
Det senast inlagda fotografiet, dvs med det högsta bildnumret, bör naturligtvis visas först och därefter numren i fallande skala.

2014-02-01, 09:52
Svar #96

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu kan man se de senaste inlagda kommentarerna under varje landskap, men är det någon fler än jag som kan se endast de första 20 inlagda? Man ska kunna se totalt 60 kommenterade kort. När jag klickar på 2 och 3 så kommer jag tillbaks till de första 20 kommentarerna.
 
Plötsligt ligger korten under varandra, när jag ska jämföra två kort. Så sker inte med IE, utan bara med Google chrom, både hemma och i stugan. Är det någon fler som ser bilderna på det sättet? Så har det inte varit tidigare,
 
Det vore bra, att få veta om jag är ensam om dessa problem, innan jag felanmäler dem.
Ann-Mari Bäckman

2014-02-01, 13:48
Svar #97

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Att tvingas klicka sig igenom alla Sveriges landskap för att se de senast inlagda kommentarerna verkar
oerhört klumpigt och tungrott.  
Vem har nytta av detta?
 
Dessutom kan man endast se de 20 senast kommenterade under varje landskap (som Ann-Marie påpekar ovan).
 
När jag jämför korten ligger de bredvid varandra, men fortfarande saknas bildnumren till varje foto.
Numren var förut klickbara länkar, vilket gjorde att man enkelt kunde återgå till ursprungsfotot/albumet.

2014-02-01, 16:10
Svar #98

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingrid, använder du Google Chrom när du jämför korten? Som jag skriver, fungerar det varken hemma eller i stugan, men med IE fungerar det på båda ställen. Lite märkligt att det plötsligt slutar fungera på olika ställen, med olika datorer samtidigt.
 
Det finns ju vissa som bara är intresserade av ett visst landskap, vet jag av något tidigare inlägg, så där kan det ju vara bra med denna modell, plus att man kan se ganska många gamla kommentarer på detta sätt.
 
För sådana som du och jag, som är intresserade av alla gjorda kommentarer blir det ju väldigt jobbigt att klicka sig igenom alla landskap (30 med okänt landskap), för att kolla de senaste gjorda. Därför skulle det ha varit bra att ha både de senaste gjorda kommentarerna och dessa, som ligger placerade under olika landskap. I det gamla Porträttfynd så låg ju de senaste kommentarerna på första sidan (bra), men man kunde bara se senaste 25 inläggen, trots att det stod att man skulle kunna se de senaste 200!!!(dåligt)
Ann-Mari Bäckman

2014-02-01, 16:36
Svar #99

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Om du tittar efter i menyn till vänster så finns en länk Senaste kommentarer, det är väl för samtliga landskap?
 
Däremot så är det verkligen en enda stor röra med Nya rötter när det gäller url-strukturen. Allt är snyggare kan man väl säga men väldigt ogenomtänkt i övrigt.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-02-01 16:38)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-01, 17:22
Svar #100

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Om man är inloggad på Min Sida ska man kunna redigera egna inlägg.
Jag har nu flera gånger försökt justera felaktigheter i texten till  
några av mina inlagda porträtt. Det kommer upp en textrad om att  
Din uppdatering kommer att granskas av Administratören inom kort och publicerat så fort det blivit godkänt [sic!] men ingenting händer och felen kvarstår.
Hur  var det tänkt att fungera?
Har även ställt frågan till nyarotter@genalogi.se.

2014-02-01, 17:25
Svar #101

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Ann-Mari! Jag använder Firefox 26.0.

2014-02-01, 17:27
Svar #102

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Åh, så bra , nu har mina saknade kommentarer från 2013 kommit tillbaka under bilderna!
Ann-Mari: Nu finns både din och min kommentar med på #32133 igen (som jag nämnde ovan)!
 
Toppen att funktionen med senast inlaga kommentarer också är fixad nu.
Men man verkar ha missat att lägga rätt länkar under de klickbara sidnumren i senast kommenterade under varje landskap. När man längst ner på sidan klickar på 2, 3, nästa och sista kommer man varje gång till samma länk, dvs den första sidan. Har inte kollat alla landskap men efter några stickprov verkar samma sak gälla alla. Bör väl vara rätt snabbt och enkelt att åtgärda genom att lägga in rätt länkar. Jag skickar ett mail om detta till nyarotter@genealogi.se.  
 
Under senaste kommentarerna för hela databasen (länken i vänstermenyn) verkar det fungera att bläddra.
 
Blir också konfunderad över att nyligen inlagda fotografier inte kommer i nummerordning (som Ingrid nämner här ovan). En möjlig orsak skulle kunna vara att korten kommer i den ordning de godkänts istället för i nummerordning. Vet ju inte hur databasen är uppbyggd men det borde gå att korrigera så att de sorteras i nummerordning istället vilket ju känns naturligare. Tar med den frågan också i mitt mail.

2014-02-01, 18:10
Svar #103

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Ann-Mari: Jag får upp korten bredvid varandra (när jag ska jämföra) både när jag använder Internet Explorer och Google Chrome.

2014-02-01, 19:16
Svar #104

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, nu fungerar det även för mig med jämförande bilder bredvid varandra. Det spökar!!!
 
Så bra att man kan se de senaste kommentarerna där i vänster spalt!
 
Mona-Lisa, ja tack och lov! Jag mindes inte vilken person, som hade nämnts till fotot, men nu är ju allt, som det ska. Jag har faktiskt nyss rekommenderat en person på Facebook att titta på det fotot, då kvinnan kan vara en syster till hennes anmoder.
 
Vad bra att du meddelar det som är fel!
 
Eva, så bra om det skulle fungera med att själv kunna rätta felaktigheter i det man skrivit! Kan man ändra efter hur lång tid som helst eller bara inom en viss tid?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2014-02-01, 20:19
Svar #105

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Det finns inga uppgifter om någon bortre tidsgräns för redigering.
Men det fungerar alltså inte :-(

2014-02-01, 23:09
Svar #106

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Nu fungerar, i Firefox; att få fram de 60 senaste kommentarerna, antingen med att klicka på 1,2,3, eller nästa eller sista/första

2014-02-02, 07:35
Svar #107

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag kan också se de senaste inlagda kommentarerna via vänsterspalten, 60 st. Där verkar de inte ha varit något problem.
 
När det gäller att läsa de senaste kommentarerna under varje landskap, så kan man bara läsa de 20 första i Google Chrom och IE (och Firefox?).
Ann-Mari Bäckman

2014-02-02, 12:12
Svar #108

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
De 60 första visas under landskap också. Att man inte lagt in en riktig paginering för alla kommentarer beror kanske på tidsbrist eller att det bara gjordes temporärt.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-02, 12:57
Svar #109

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Har nu testat via Internet Explorer, Google Chrome och Firefox och får samma resultat med samtliga.
 
De senaste kommentarerna under landskap (i alla fall de landskap jag kollat) visar samma sida (de första 20 bilderna) oavsett om jag klickar på 2, 3, nästa eller sista.
Dvs det ligger samma länk under samtliga val, under Ångermanland är det denna: http://www.genealogi.se/senaste-kommentarer/senaste-kom-angermanland?view=toplis ting&type=mostreview&cat_id=101
 
Väldigt mystiskt att vi får olika resultat. Kanske kan det vara så att det är rätt länkar under vissa landskap men inte under andra. Vilka landskap har du kollat Vincent?

2014-02-02, 13:37
Svar #110

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
My bad, jag testade aldrig länkarna utan noterade bara att de fanns där  Det är samma url på alla siffrorna under landskap men du kan lägga på &start=20 för sid 2 eller &start=40 för sid 3 så blir det rätt. Det lär fixas snart antar jag.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-02-02 13:37)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-02, 14:06
Svar #111

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Tack snälla Vincent för hjälpen  
Toppen! Vad bra att du hade en lösning så vi kan se även sid 2 och 3 redan nu!
Och som du skriver bör väl detta sedan kunna fixas snabbt så man kommer rätt när man klickar!

2014-02-02, 17:40
Svar #112

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vilka länkar?!!!!! Jag går ju in på landskapen på första sidan och klickar på 1, 2, 3 och då får man bara upp de första 20 korten på 1, 2, 3.
 
Hoppas detta löser sig, så man inte behöver trixa sig fram, för att titta på kommentarerna.
Ann-Mari Bäckman

2014-02-02, 18:44
Svar #113

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
Om du tittar nästan längst upp i din webbläsare så bör det finnas en avlång ruta där adressen till den sida som du just tittar på står. När du läser det här bör det stå: http://aforum.genealogi.se/discus/ i rutan.
 
Om du då står på första sidan med Ångermanlandkommentarer exempelvis så bör det i den avlånga rutan stå: http://www.genealogi.se/senaste-kommentarer/senaste-kom-angermanland?view=toplis ting&type=mostreview&cat_id=101
 
Om du då klickar efter id=101 i den långa rutan och skriver in: &start=20 i den rutan så det står:
http://www.genealogi.se/senaste-kommentarer/senaste-kom-angermanland?view=toplis ting&type=mostreview&cat_id=101&start=20 i den (du ändrar alltså ingenting i raden utan lägger bara till &start=20 och sen trycker på enter så kommer du till sidan 2. (Alternativt kan du ju klicka på länken här ovan.)
 
Samma sak när du vill se sidan 3:  
http://www.genealogi.se/senaste-kommentarer/senaste-kom-angermanland?view=toplis ting&type=mostreview&cat_id=101&start=40
 
Och om man vill se andra landskap gör man likadant, lägger till &start=20 eller &start=40 i slutet på adressen till det landskapets första kommentarsida.
 
Hoppas jag uttrycker mig begripligt?
 
(Meddelandet ändrat av Martensro 2014-02-02 18:45)
 
(Meddelandet ändrat av Martensro 2014-02-02 18:51)

2014-02-03, 11:20
Svar #114

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mona-Lisa!
 
Du förklarar jättebra, men hoppas att man kan titta på kommentarerna på rätt sätt snart, eftersom detta blir bara för de invigda.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2014-02-03, 13:09
Svar #115

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det lär som sagt var fixas snart, det är en snabbfix som tar typ tio sekunder.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-03, 15:46
Svar #116

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vincent, du kanske har ett bra tips på detta problem:
 
På Porträttfynds startsida, står att Albumhänvisningar med kommentarer, är slutförda. Detta betyder att om man söker alla kort i ett album, ska man kunna läsa kommentarerna utan att behöva förstora varje foto.
 
Nu fungerar det så här. Om jag vill se korten i album #94483, då söker jag fram dem via sökrutan. Alla korten kommer fram från albumet, men utan synliga kommentarer. Däremot om man förstorar ett av korten, klickar på uppgiften att kortet hör till #94483, så vips så kommer korten fram med synliga kommentarer.
 
Jag hänvisar ofta folk till att söka i vissa album, men ska man verkligen behöva gå denna omväg för att se synliga kommentarer? Nog ska det väl räcka med att jag söker på albumnumret i sökrutan?
 
Har du något tips på vad som felas, d v s att gå denna krångliga omväg för att få synliga kommentarer?
Ann-Mari Bäckman

2014-02-03, 16:23
Svar #117

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det där är väl inget problem direkt utan det handlar bara om hur sökfunktionen ska fungera. Nu ger den bara fotografier som resultat helt enkelt (tror jag?). Om sökfunktionen ska utökas vet bara de ansvariga för utvecklingen. Här har du kommentarer:
 
http://www.genealogi.se/faktabanken/portraettfynd-ren-index/all?link_desc=94483
 
Antar att det är där du menar att du ser dem?
 
Ytterligare en ganska underligt vald url för övrigt
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-03, 18:12
Svar #118

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om detta har med sökfunktionen att göra, så håller man ju på att fixa den, står det ju på Porträttfynds startsida, men beror det på det att det inte fungerar, som det ska, då bör det ju inte stå på startsidan heller att nu är den punkten utförd (synliga kommentarer). Alltså har det inte men det nu pågående fixandet av sökfunktionen att göra.
 
Jag tycker det är bra att diskutera med någon annan, för det den ena inte ser/fattar, kan någon annan se/fatta och då behöver man inte besvära nyarotter@genealogi.se med detta (vilket jag redan gjort, men resultatet blev detta krångliga sätt att få fram synliga kommentarer.
Ann-Mari Bäckman

2014-02-03, 18:53
Svar #119

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Du får göra skillnad på sökresultat och vanliga sidor. Sökfunktionen är en väg in så att säga.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-05, 15:09
Svar #120

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det någon som vet hur man gör för att kunna få avisering via epost, när någon kommenterar mina inlagda kort i Porträttfynd?
 
Det kunde man förr, men jag kan inte se att man kan välja detta på mina sidor i Forskarkatalogen numera.
Ann-Mari Bäckman

2014-02-05, 19:01
Svar #121

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:11
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
Tar bort mitt inlägg pga att jag hade för bråttom om misstolkade frågan.
 
(Meddelandet ändrat av vik 2014-02-05 19:45)

2014-02-05, 19:40
Svar #122

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sonja, tror du inte att den epostaviseringen avser diskussioner om Porträttfynd, d v s diskussionerna här?
 
Jag vill se när någon kommenterar mina inlagda kort i Porträttfynd. Den möjligheten hade man tidigare genom att markera detta i Forskarkatalogen. Nu verkar jag inte längre ha några foton i Forskarkatalogen heller. Någon som kan se sina inlagda kort i Forskarkatalogen?
 
Jag går in på Min sida längst upp till höger i Rötter, väljer Mina Porträttfynd, sedan se uppladdade porträtt och där står att jag har inga!!!
Ann-Mari Bäckman

2014-02-05, 21:33
Svar #123

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Jag hittar inte heller någon funktion i Forskarkatalogen nu (om jag inte blivit alldeles blind!) där jag kan ange att jag vill ha mail när någon kommenterar foton jag lagt in. Är det någon av er andra som hittat den funktionen och kan bistå med uppgift på var man hittar den? (Annars får vi maila nyarotter@genealogi.se och fråga för i alla fall jag tycker det är en jättebra funktion).
 
Däremot ser jag mina inlagda kort i Porträttfynd på Min sida (522 inlägg, dvs foton, och 56 kommentarer). Jag gör precis likadant som du beskriver Ann-Mari. Kan det möjligen ha varit något tillfälligt fel när du kollade eller är det likadant nu?

2014-02-05, 21:59
Svar #124

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om jag går in på Min sida och sedan går in på Forskarkatalogen så står det att jag har ingen profil! Det är tomt där och det finns ingenstans man kan fylla i sina uppgifter heller.
 
Om jag klickar på Mina Porträttfynd, så är det tomt!!! Så märkligt! varför kan inte jag se mina inlagda kort? Säg inte att det har med Firefox eller vilken webbläsare man använder!
Ann-Mari Bäckman

2014-02-05, 22:05
Svar #125

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
 
 
(Hoppas jag gjorde rätt nu så det kommer en länk till Ann-Maris inlägg här ovanför!)
 
Det verkar vara helt olika funktioner när man söker via sökrutan och när man klickar på albumnumret i en text.
Via sökrutan får man upp korten med varje delkommentar för sig, dvs samma kort kommer upp ett antal gånger i sökresultatet om det finns flera kommentarer till det. Ett exempel från album #94483: kort nr #95815 kommer både som nr 8 och nr 24 i sökresultatet. Känns väldigt rörigt tycker jag.
 
Däremot om man klickar på albumnumret i en text verkar varje kort bara komma en gång och då även med kommentarerna synliga direkt. Blir mycket mera lättöverskådligt så (tycker jag). Antar att sökfunktionen via sökrutan fungerar ungefär som när man söker via Google eller någon annan sökmotor för då kan man ju få upp samma sökresultat ett antal gånger om sökordet förekommer på flera ställen i texten på en och samma hemsida. Hoppas det går att ändra sökfunktionen så man kan få samma resultat som när man klickar på albumnumret i en text.

2014-02-05, 22:20
Svar #126

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Men så konstigt Ann-Mari att du inte får fram några uppgifter på din sida!
Jag får fram mina uppgifter både i Internet Explorer och i Firefox så det verkar inte bero på webbläsaren.
Det här problemet går jag bet på, är det någon annan som har något förslag på vad som är fel? Eller är det någon som råkat ut för samma problem?
Om inte ser jag ingen annan lösning än att du frågar nyarotter tyvärr.
 
När jag söker i Forskarkatalogen så hittar jag din profil, så den verkar inte ha försvunnit helt i alla fall!
 
(Meddelandet ändrat av Martensro 2014-02-05 22:26)

2014-02-05, 22:38
Svar #127

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
1. Om jag fattar svaret rätt från nyarotter så, får man nöja sig med detta d v s att först leta fram albumkorten (man söker på första kortnumret, som man lagt in som länk till alla kort i albumet). Därefter får man förstora upp ett av korten klicka på länken och vips så kommer korten fram med synliga kommentarer och inga dubbletter. Hur kul är det att redogöra för detta bökiga sätt att få fram synliga albumkommentarer för någon som vill se alla kort i ett visst album.
 
2. Tack för att du gjorde dig besväret att kolla om det fungerar eller inte. Jag skickar så många mail till nyarotter, så jag är glad om man först kan kolla här, så man inte gör något enkelt fel.
Ann-Mari Bäckman

2014-02-05, 23:39
Svar #128

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Så klart man vill hjälpa till om man kan Ann-Mari! Men jag tycker väl att man som webbansvarig bara borde bli glad att det finns användare som hör av sig om det är något som inte fungerar så man vet och kan åtgärda det.
 
Huga, det lät inte alls bra att man måste krångla till tillvägagångssättet på det viset för att kunna gå igenom album. Blir väldigt fundersam på vad man använt för parametrar när man byggt den nya databasen eftersom så många användbara funktioner i den gamla inte implementerats. Jag har hållit uppe med inläggning av foton delvis på grund av tidsbrist men mest på grund av den här omläggningen till ny databas eftersom min erfarenhet är att alla byten av system brukar orsaka problem i uppstarten. Men nu anser man ju efter vad jag förstått att det ska börja vara klart och då måste jag säga att jag blir väldigt besviken.  
 
Har läst era kommentarer här och kan bara hålla med! Om det vore en betaversion skulle jag ha full förståelse men om det är så här det ska fungera fortsättningsvis känns det inte speciellt meningsfullt att lägga tid och kraft på att lägga in nya kort.  
 
Har testat att lägga in några kort nu och fördelen är ju att man inte måste vara så noga med att minska ner storleken på dem som förut. Men däremot är det ju fullständigt omöjligt att kolla om kortet man ska lägga in redan finns med. Tog tid på inläggning av ett som tagits av Sw. Swensson i Linköping. Det fanns 465 foton av den fotografen och det tog mig 20 minuter att gå igenom dessa för att kolla så jag inte hade en dublett. Nästa foto i albumet är taget av Ebba Lindström i Örnsköldsvik och av henne finns det nu mer än 1000 foton. Med samma hastighet skulle det då ta mig ca 45 minuter att kolla efter dublett för att lägga in ett enda foto och det säger sig ju självt att man inte kan lägga den tiden, då blir det inte många inlagda. (Plus att man blir fullständigt snurrig i huvudet av att sitta och scrolla igenom så många som sidorna ser ut nu.)
 
I gamla porträttfynd där man kunde söka på antal män, kvinnor osv under just den fotograf det gällde och dessutom kunde få upp samtliga foton som miniatyrer var det ju snabbt gjort att kolla även om det fanns många foton av fotografen. Nu står det ju i och för sig att man fortfarande håller på att förbättra sökfunktionerna så jag hoppas det innebär att de här funktionerna kommer även här i nya Porträttfynd för annars ger jag upp och slutar bidra med foton eftersom jag inte har den tid som behövs för att kunna göra det.
 
Att strunta i att kolla dubletter och bara slänga in foton intresserar mig inte. Det är just möjligheten att hitta dubletter och därmed kunna hitta kopplingar mellan olika album som kan resultera i identifieringar som gjort att jag velat lägga tid på det här. För alla som är intresserade av gamla foton lär väl vara överens om att ett foto med uppgifter på vad det visar är hundratals gånger mera värt än ett med okänt motiv.
 
Så jag hoppas verkligen att en sökfunktion liknande den i gamla databasen kommer inom kort. Speciellt eftersom Släktforskningens dag med tema Porträttet i släktforskningen närmar sig (15 mars)känns det väldigt viktigt att vi har en väl fungerande databas att visa upp då.

2014-02-06, 07:37
Svar #129

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Mona-Lisa för dina synpunkter, som är exakt så som vi som letar i Porträttfynd ser det! Tyvärr är det ju så att vi inte är så många, som använder Porträttfynd, som du beskriver det, d v s vi söker och letar i databasen. Därför ser det säkert väldigt elegant ut, för den som bara lägger in kort och struntar i att söka efter dubbletter.
 
Hur många kommer att se om databasen är väl fungerande eller inte på Släktforskningens dag? Kommer man att visa att, man kan söka bland fotografers alster, men då får man vara beredd på att klicka sig fram med 20 kort åt gången bland 300-1000, ja ibland ännu fler o s v.
 
Det skulle vara väldigt trist om du inte kommer att lägga in fler kort från Anundsjö. Du har gjort ett fantastiskt uppsving för att lyfta fram det gamla fotografiet i Anundsjö Hembygdsförening Anundsjö
 
(Meddelandet ändrat av ines 2014-02-06 07:41)
Ann-Mari Bäckman

2014-02-06, 08:49
Svar #130

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Tack Ann-Mari!
 
I Örnsköldsvik kommer det i alla fall att ha stor betydelse för utformningen av presentationen vid Släktforskningens dag om Porträttfynds sökfunktioner fungerar bra eller inte.
Jag kommer tillsammans några fler forskare från Hembygds- och Släktforskare Nolaskogs att finnas i Arkenbiblioteket i Örnsköldsvik vid Släktforskningens dag och visa gamla foton samt hur man skannar foton, negativ och glasplåtar. Då har jag naturligtvis även tänkt presentera Porträttfynd för besökarna men om sökresultaten ser ut som idag blir det ju inte någon detaljerad eller speciellt positiv presentation.  
 
Jag brukar ha gjort reklam för Portättfynd så fort tillfälle givits, exempelvis vid Medelpads och Ångermanlands hembygdsförbunds samt Länsmuséet Västernorrlands februarimöte på Murberget i Härnösand i fjol där jag höll ett föredrag med temat Våra fotoalbum - en kulturhistorisk skattgömma.  
 
Men för att på ideell basis forsätta att presentera och skapa intresse för databasen fordras naturligtvis att jag själv uppskattar den och känner att den fungerar på ett bra sätt för mig, det säger ju sig självt.
 
Nåja, än så länge sätter jag mitt hopp till att informationen på Porträttfynds startsida innebär att man jobbar för fullt med att åtgärda problemen och lägga till de saknade funktionerna. Har full förståelse för att detta inte görs i en handvändning och att man stöter på oväntade problem när man skapar en ny databas. Men tiden går fort förstås, det är snart den 15 mars!

2014-02-06, 11:34
Svar #131

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad det gäller varför jag inte kan se mina kort, beror på att jag igår hade strul med inloggningen och bytte då användarnamn. Detta stämde inte med det användarnamn jag hade tidigare då jag lade in korten. Därför blev inte korten synliga. Så det gäller att inte ändra användarnamnet.
Ann-Mari Bäckman

2014-02-06, 11:39
Svar #132

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Hurra! Äntligen finns alla mina 15 kort samlade i forskarkatalogen.
 
/Annastina Sekunde

2014-02-06, 11:51
Svar #133

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Ann-Mari, går det att byta användarnamn? Det kan inte jag göra när jag loggar in på mitt användarkonto. Det är inte så att det är en annan användare? I så fall är det ju självklart så att den användaren inte längre är kopplad till någon aktivitet alls för det andra/gamla kontot.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-02-06 11:52)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-06, 14:19
Svar #134

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vincent! jag försökte logga in i går på min sida, men jag hade fel lösenord. Sedan när inte det heller gick trodde jag att jag hade använt fel användarnamn och då kom det upp ett med 4 punkter (ett som jag använt någon gång) Jag använde mig av det och det nya lösenordet och då kom jag in på sidan. Nu visade det sig att det tidigare användarnamnet bestod av tre punkter. Hur detta gick till vet jag inte, att jag kunde ändra användarnamnet.
Ann-Mari Bäckman

2014-02-14, 13:01
Svar #135

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Nu har jag äntligen fått ordning på alla lösenord och prövat att lägga in ett album i Porträttfynd efter den nya ordningen. Det var faktiskt mycket lättare och bättre än jag trodde. Om man läser instruktionen och skriver orten efter fotografens namn så kommer den med när bilderna visas. Detta märkte jag inte från början. Om alla gör det när man lägger in foton syns fotografens adress när fotot visas. Jag ser också i Min sida att jag nu lagt in 2313 foton och 282 kommentarer.

2014-02-14, 17:45
Svar #136

Utloggad Jan Carlsäter

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-01-13, 13:58
    • Visa profil
Hej!  Är det händelsevis någon som råkar ha stött på fotografi av en omtalad hattmakare i Stockholm vid namn
Johan Carlström död 1869?  Eller annars har ngt tips var jag skulle kunna söka?
/Jättetack för alla ev. kommentarer!

2014-02-14, 23:52
Svar #137

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har bara lagt in 230 kort, men gjort 6605 kommentarer, lika med identifieringar av personer på inlagda kort i porträttfynd. Eftersom Nya Porträttfynd tydligen främst är till för de som lägger in kort, så är allt jobb, som ligger bakom identifieringarna av mindre värde.
 
Trots allt motstånd över ett väl fungerande Porträttfynd, är jag stolt över det arbete, som jag och några till gör för att identifiera personerna på de kort, som läggs in. Jag hoppas verkligen att man en dag uppskattar allt det jobb som ligger bakom identifieringarna av personerna på korten.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2014-02-15, 21:18
Svar #138

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ann-Mari
Ditt jobb är helt ovärderligt och jag hoppas du fortsätter med identifieringen. Förr eller senare ska det väl bli ordning på Porträttfynd!
Stig

2014-02-16, 10:47
Svar #139

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stig! Tack för trösterika ord! Det kanske inte är uppskattningen som är det viktiga, utan att man fortfarande inte förstått att Porträttfynd handlar inte bara om att samla in kort, utan att även om att identifiera personerna på korten.
 
Det som är så tråkigt i denna kråksång är det som skickats ut som Nyhetsbrev till redaktörer och ordförande från Förbundsstyrelsen:
 
[color=0000ff]Porträttfynd har som säkert flera noterat diskuteras flitigt på Anbytarforum. Styrelsen vill understryka att P-fynd har fungerat sedan introduktionen. Men det har funnits synpunkter från några användares håll på t ex sökfunktionerna och hur eventuella kommentarer, som lämnats på fotografierna ska synas. För att tillmötesgå dessa till antalet relativt få användares önskemål har utvecklingskostnaden för P-fynd överskridit budget både i pengar och i tid. Styrelsen diskuterade rimligheten runt detta, men beslutade att genomföra de tester av förbättrade funktioner som webbansvarig har tagit fram. Dessa tester pågår just nu.  
[/color]
Jag anser att om man frågade vissa flitiga P-fyndanvändare vad de ville skulle fungera i ett nytt Porträttfynd eller vad, som var viktigt att det fanns kvar, innan man satte igång med ett Nytt Porträttfynd, då hade aldrig kostnaderna behövt skena iväg. Såvida inte tanken var redan från början att endast funktionen att lägga in kort var det som skulle fungera.
 
Att kostnaderna har skenat iväg beror alltså på oss få användare, som klagat på funktionerna, som har försvårat möjligheterna, att identifiera personerna på korten, inte på att man strävat efter att få ett så väl fungerande Nytt Porträttfynd, som möjligt.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2014-02-16, 11:22
Svar #140

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Står också helt på din sida, Ann-Mari. Man får hoppas på att det hela beror mer på bristande kompetens när det gäller projektledning än att man medvetet valt att strunta i användarna. Naturligtvis borde man ha involverat viktiga och engagerade användare som Ann-Mari i utvecklingsprocessen. Vad värre är den text som förbundet skickade ut. Som det är formulerat säger man att man slösar pengar på att utveckla ytterligare funktioner som bara några få vill ha. I realiteten är det extremt respektlöst mot personer som Ann-Mari som bidragit med så enormt mycket under en längre tid vilka nonchalant förringas till en obetydlig minoritet. Dessutom har de förmodligen heller ingen aning om hur många som önskar se dessa funktioner. Att ett fåtal påpekat det är inte samma sak som att bara dessa vill ha det... Kommunikation har tyvärr aldrig varit förbundets starka sida vilket här visar sig ytterligare en gång.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-02-16 11:27)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-16, 11:37
Svar #141

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Porträttfynd har INTE fungerat sedan introduktionen (det korrekta ordet torde väl ändå vara 'implementeringen'?).
 
I stort sett ända från start har man från förbundets sida bett att användare av Porträttfynd ska rapportera (via mail) de synpunkter man har avseende databasen, dvs fel, förbättringar etc. Att då skylla kostnaderna på just dessa [dedikerade] användare är fullständigt bedrövligt!
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2014-02-16 11:41)

2014-02-16, 12:36
Svar #142

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Fungerat är ju alltid relativt i utvecklingssammanhang så det känns ganska meningslöst att föra en sådan diskussion från såväl förbundets som användarnas sida då det inte leder någonvart (det gynnar väl förbundet antar jag). Man använder sig här genomgående av ett ganska förvirrande språkbruk men det beror väl bara på bristande kunskap inom detta område. Med databas i utvecklingssammanhang brukar man i princip alltid syfta på den databas som används i applikationen, i de flesta fall en relationsdatabas, och inte någon applikation, en samling filer eller något annat (exakt vad man syftar på i det här fallet är väl något oklart).
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-16, 14:08
Svar #143

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Mycket förenklat kan man väl säga att databasen Porträttfynd i det här sammanhanget är förvaringsplatsen för alla foton och uppgifter om dem medan Porträttfynd som man ser på Rötters hemsida är programmet som man använder för att titta på foton, söka efter foton och uppgifter samt lägger in foton och uppgifter med.
 
Förlåt mig Vincent om jag förenklar alltför mycket och inte använder rätt beteckningar men jag tror att det kan vara lättare att förstå om man förklarar det så här. Det är absolut inte tänkt som någon kritik mot dina förklaringar som är mycket utförliga och korrekta men jag tror att det kanske är en del användare här som inte är riktigt på det klara med vad alla olika ord och uttryck står för. Väldigt synd att man inte rådfrågat dig när man skulle utveckla nya Porträttfynd tycker jag. Tror att du med dina kunskaper skulle ha varit en stor tillgång!

2014-02-16, 14:24
Svar #144

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Så här står det nu på Porträttfynds startsida:
2014-02-14 Status för Porträttfynd:
 
Ny sökfunktion för bilder samt uppladdare implementerad.
 
Har du/ni synpunkter? - mejla dem då till nyarotter@genealogi.se
 
Är det någon som förstår vad man menar med det?
Innebär det att de tester av funktioner som skulle kosta så mycket pengar enligt Nyhetsbrevet ovan är klara och att det inte kommer att bli bättre än så här?
 
Vad är det för ny sökfunktion för bilder som ska ha tillkommit?
Att det nu tillkommit en ruta för att söka på uppladdares bilder ser jag men vad mer har tillkommit nu?
 
Är det någon av er som förstår vad man ska kunna använda sökfunktionen på motiv till? Man kan välja antal män, antal kvinnor, antal barn och antal djur (det var väl lika på gamla Porträttfynd om jag inte missminner mig) Man kan även välja plats vilket innebär landskap men däremot inte ort eller fotograf (som man kunde i gamla). Om jag då exempelvis söker på 1 man i Ångermanland får jag fram 4574 resultat. Vad har man för nytta av det?

2014-02-16, 15:08
Svar #145

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Är det någon fler än jag som har problem att få fram alla foton i ett album när man söker på albumets nummer?
 
Exempelvis album #139413.
Om jag söker på detta albumnummer i sökrutan får jag fram 4 bilder.
Om jag däremot söker på uppladdarens bilder ser jag att det finns 31 st (om jag inte räknat fel i hastigheten) bilder med hänvisning till detta albumnummer.

2014-02-16, 16:24
Svar #146

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Jodå Mona-Lisa, det stämmer.
 
När jag tittar på referenserna till #139413 (via sökning på uppladdaren) så ser det ut som om det är de fyra kort där hänvisningen #139413 omedelbart följs av en punkt som kommer med vid sökning på kortnumret.
 
Håller du med?
 
(Meddelandet ändrat av Babsan_a 2014-02-16 16:39)

2014-02-16, 17:13
Svar #147

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Mona-Lisa, jo, det var allt en hyfsad förklaring tycker jag men om förbundet menar just detta i sina texter är mindre tydligt  Sådana här problem uppstår ofta när beställaren inte har kunskap om tekniken och utvecklaren inte har så bra koll på specialområdet och produkten. Däri ligger en stor del av problemen som har drabbat exempelvis polisen och en del andra myndigheter när de tagit fram sina mindre välfungerande IT-system. Återigen så är kommunikationen viktig och det är då högst lämpligt att dra nytta av användarna själva. Användare som Ann-Mari borde ha haft en självklar plats i processen långt innan den första halvfärdiga versionen presenterades. Det är än viktigare att använda de resurser man har så effektivt som möjligt när resurserna är ganska så begränsade. Nu är det kanske lite sent att göra något åt men förhoppningsvis har man lärt sig något till nästa gång. Sen ska man väl kanske inte ställa samma krav på en i hög grad ideell verksamhet som ett vanligt företag eller en myndighet som finansieras av skattepengar men det är i alla fall ett hett tips om man vill förbättra denna del av arbetet i framtiden.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-16, 18:44
Svar #148

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Tack Barbro! Nu hann jag inte kolla detta med punkten efter numret för nu verkar samtliga foton i albumet komma upp när man söker på albumnumret.
Bra men det var allt lite mystiskt! Kan det vara så att Nina sitter och jobbar nu i helgen så hon har fixat det tro?
 
Håller helt med dig Vincent! Väldigt märkligt att man inte använder de resurser i form av användare som finns tillgängliga - gäller ju både de myndigheter du nämner och släktforskarförbundet.
Det hade väl inte varit speciellt svårt att börja med att ställa frågan till användare som man ser ofta använder Porträttfynd om vad man tyckte fungerade bra i gamla och ville ha kvar i nya och sedan utsett en referensgrupp som fått tycka till under arbetets gång.  
 
Den uppfattning man får nu är ju att det enda intressanta är att visa hur många foton varje fotograf tagit. Identiteten på personerna på fotona är däremot helt ointressanta. Undrar just hur många som inte känt till Porträttfynd tidigare som kommit till sidan genom att googla på en fotografs namn jämfört med hur många som kommit dit genom att söka på namn på personer i sin släkt. Jag är rätt säker på att den senare varianten är betydligt vanligare.
 
Sen är det ju som nämnts tidigare fruktansvärt oförskämt att nedvärdera allt ideellt arbete som Ann-Mari med flera lagt ner under många år på att identifiera personer och därigenom skapa det mervärde som finns i Porträttfynd. Vill man kanske inte från släktforskarförbundets sida att någon ska jobba ideellt med att ta fram och dela med sig av uppgifter utan tror man att de kommer till av sig själva? Hela Nättidningen Rötter skulle väl i så fall bli rätt innehållslös rätt snart!

2014-02-16, 19:42
Svar #149

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det har funnits flera testare (7-8 st) som har varit med under processen, bl.a. Ann-Mari Bäckman som har varit en tillgång till vår utvecklare. Tyvärr har några av de övriga inte varit lika bra på att lämna synpunkter, trots flera påstötningar. Därutöver har både kansli och t.ex. jag själv varit med och testat och lämnat en hel del synpunkter. Styrelsen har också haft i uppdrag att söka och registrera in fotografier. Jag vill understryka att arbetsprocessen för nya P-fynd (ja, det är en helt ny databas) har varit kontinuerlig och uppföljning har skett löpande. Det som strulade var sökfunktionen som vi var tvungna att helt förkasta och vi fick istället bygga en ny sökningsdel. Denna har nu en del fix kvar bl.a. å,ä,ö problematiken som ofta ställer till det.
 
Nytt sök implementerades alltså i fredags vilket inte var bästa dagen för det, det tar vi till oss. När sådant görs ska man vara på plats och ta hand om det som ev. poppar upp. Nina har jobbat en del i helgen.  
 
Att se ev. kommentarer under fotografierna har varit möjligt ett bra tag nu. Den som vill se kommentarer måste dock komma ihåg att kryssa i rutan för detta. Den rutan finns precis ovanför bilden/bilderna till höger när man tittar på foton (inte på första sidan).

2014-02-16, 20:07
Svar #150

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Mona-Lisa Mårtensson; du insinuerar att Sveriges Släktforskarförbund nedvärderar Ann-Mari Bäckmans arbete med att försöka identifiera personerna på fotografierna. På vilken grund påstår du det? I de fall det går att identifiera personer på  fotografierna ÄR det naturligtvis mycket uppskattat, något annat finns det inget som helst belägg för.
Det är viktigt att det som skrivs är sakligt och inte påståenden som helt saknar grund.

2014-02-16, 20:26
Svar #151

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Låter bra att testare har funnits med men har det skett redan från början och har det testats utanför produktion eller först efter lansering?
 
Om åäö krånglar så är det garanterat bara teckenkodningsfel någonstans på vägen så det borde vara lätt fixat.
 
Jag vill poängtera att jag inte på något vis tycker Nya Rötter är en dålig produkt, tvärtom har den stora fördelar gentemot den gamla och väldigt omoderna versionen. Det är bara lite enkla missar här och där i arbetet som man kunde ha undvikit och som kan vara bra att ta med sig till nästa gång / vidareutveckling. Lansering på fredag är som Barbro påpekar en sådan men det har nog de flesta utvecklare varit med om  Ibland är det nödvändigt, i andra fall tänker man sig helt enkelt inte för. Det är inte särskilt kul om det strular och man tvingas som Nina offra helgen.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-16, 20:53
Svar #152

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Hej Barbro Stålheim!
Jättebra att du berättar lite om hur processen gått till!
 
Ett par frågor till dig:
 
1. Du nämner att det har varit möjligt att se ev. kommentarer under fotografierna ett bra tag nu. Javisst, det är bra. Men - hur är det tänkt att man ska kunna hitta foton man vet något om för att lägga in nya kommentarer till dem?
 
2. Hur gör man för att snabbt se om ett foto man ska lägga in redan finns inlagt under en fotograf som har cirka 1000 inlagda foton? I det gamla utförandet kunde man söka på antal män, kvinnor mm under denna fotograf + att man kunde få upp samtliga dessa foton som miniatyrer och därmed snabbt skumma igenom dem. Hur har resonemanget gått under utvecklingen när denna funktion inte implemeterats? Har ingen av de testare du nämner ansett denna funktion viktig? Ett mycket viktigt steg i identifieringen är att kunna länka ihop album där ett och samma foto förekommer och för att kunna göra det måste man kunna se om fotot redan finns inlagt. Samma behov finns om man hittar ett foto i exempelvis en bok där uppgifter om fotot finns med och man vill se om detta foto finns inlagt för att kunna komplettera det med uppgifterna.
 
3. Hur gick urvalet av testare till? Om det var svårt att få svar från en del, varför utsågs inte nya?
 
4. Ni har enligt vad du skriver i ditt inlägg ovan haft testare som ni bett komma med synpunkter och ni har även skrivit i texten på nya Porträttfynds startsida att ni vill att man skickar in synpunkter. Därefter skriver ni i ert nyhetsbrev att utvecklingskostnaden för Porträttfynd överskridit budgeten på grund av att användare haft synpunkter???  
 
Jag vet att det är svårt (för att inte säga hopplöst) att tillmötesgå allas önskemål, men när man gör så stora förändringar i funktionaliteten som i det här fallet får man nog vara beredd att både förklara sig och motta en hel del kritik.
 
Bästa hälsningar
Mona-Lisa Mårtensson

2014-02-16, 21:06
Svar #153

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Svar till Barbro Stålheims inlägg 16 februari 2014 - 20:07:
 
Jag insinuerar inte. Jag konstaterar fakta!
När ni i ert nyhetsbrev hänger ut de användare som kommit med synpunkter som ansvariga för att utvecklingskostnaden överskridit budgeten och dessutom tar bort de funktioner som är nödvändiga för att Ann-Mari med flera ska kunna fortsätta med sitt identifieringsarbete då kan jag inte tolka detta som annat än att ni nedvärderar det otroliga arbete de lagt ner under åren och inte önskar någon fortsättning på det.
 
Ingen blir gladare än jag om jag misstolkar era intentioner och det visar sig att de nödvändiga funktionerna kommer att implementeras. Men som det i nuläget ser ut kan jag bara konstatera fakta enligt ovan.

2014-02-16, 21:32
Svar #154

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har varit med och testat Porträttfynd före lanseringen och har då påpekat alla de fel jag upplevt. Sedan har det förekommit ännu en test. Där några saker jag tidigare påpekat blivit åtgärdat, andra inte. När introduktionen gjordes för ca 4 månader sedan så fungerade inte Porträttfynd alls tillfredsställande. Man behöver bara gå tillbaks till alla inläggen för tiden vid oktober-november här på denna sida, så ser man alla problem, som fanns, bl a bilder, som inte förstorades upp eller blev bara till ett streck.  
 
Varför räckte det inte med att man i Nyhetsbrevet, skrev att p g a alla åtgärder, som behövts för att få ett fungerande Porträttfynd, har utvecklingskostnaden för P-fynd överskridit budget både i pengar och i tid. Nej, man skrev att för att tillmötesgå dessa till antalet relativt få användares önskemål har utvecklingskostnaden  o s v. Jag tror inte jag är ensam om att tolka det som om att vi som haft synpunkter på alla fel och brister, är de som är skuld till detta budgetunderskott.  
 
Det spelar ingen roll att Gamla Porträttfynd var gammalt och omodernt. Det fungerade i stort sett klanderfritt. Nu var man ju tvungen att byta ut det till ett modernare, så det är ju inget att göra åt det nu. Men varför skulle vi som jobbar med de gamla korten var nöjd med en sämre version än den gamla?
Ann-Mari Bäckman

2014-02-17, 07:08
Svar #155

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Som jag skrivit tidigare har jag lagt in 2300 foton och 285 kommentarer men aldrig blivit tillfrågad att testa Porträttfynd i förväg. Jag hade gärna delat med mig av min erfarenhet och lämna synpunkter. Nu när jag lade in ett album fungerade det inte att söka på #nr som man alltid kunnat tidigare för att se alla foton. Detta har jag meddelat. Fungerar inte denna sökning är det ingen som helst mening att hänvisa alla kort till ett första nummer i ett album att söka på.

2014-02-17, 11:02
Svar #156

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Som sagt var, kommunikation har aldrig varit förbundets starka sida  Antingen får man ju sätta ner foten och säga ifrån att det inte blir någon mer utveckling på grund av att budgeten spräckts eller så får man helt enkelt tala om att man underskattat utvecklingskostnaden. Som det är formulerat nu borde förbundet inse att meddelandet kommer att tolkas på något av dessa sätt av många:
 
1. Förbundet slösar pengar i onödan på att tillfredsställa önskemål från ett fåtal användare.
 
2. Man skyller ökade utvecklingskostnader på ett fåtal användare som klagat offentligt.
 
Det kommer alltid att finnas användare som vill ha saker på ett visst sätt, man kan inte anpassa sig till alla. Antingen så tackar man personerna för att de påpekat brister som måste åtgärdas eller ny funktionalitet som man valt att implementera eller så säger man ifrån, alternativt att man tar förslagen i beaktande inför framtida uppdateringar. Det är väldigt oseriöst och oprofessionellt av styrelsen att istället lägga skulden på ett fåtal användare. Ann-Mari känner sig ju nu, föga överraskande, som en av de utpekade i detta utskick och hon med flera förtjänar en ursäkt.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-02-17 11:09)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-17, 12:20
Svar #157

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det som gör det så pinsamt är att det har skickats ut som Nyhetsbrev till Ordförande och Redaktörer. Hur många av dessa har en hum om hur Porträttfynd fungerar eller har följt med diskussionerna här sedan lanseringen? Jag misstänker att det inte är många. Hur tolkar man detta utskick? Hummar man med och tänker att det är för bedrövligt?
Ann-Mari Bäckman

2014-02-17, 14:18
Svar #158

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Fr.o.m. idag måste man ha ett konto på Rötter för att registrera ett fotografi i Porträttfynd. Åtgärden har föranletts av den senaste tidens spam som har blockerat viss funktionalitet i databasen. Inloggning krävs t ex redan i Gravstensinventeringen och kan även komma att införas till övriga databaser.

2014-02-17, 14:49
Svar #159

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Oj, det var väldigt synd! Där missar man många tillfälliga kommentarer, som bekräftar eller dementerar en gjord identifiering. Jag tror att det tyvärr är få, som skaffar sig ett konto, för att kommentera något med t ex Javisst är det där min morfar Karl Ivarsson eller Nej, det där är inte alls Karl Ivarsson!, plus alla andra, som råkar finna någon släkting, de funnit genom sökning på nätet.
 
Detta blir också ett stort bakslag för Porträttfynd, för jag antar det även gäller de som kommenterar ett foto?
Ann-Mari Bäckman

2014-02-17, 15:18
Svar #160

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det är endast för att lägga upp ett nytt fotografi som man behöver vara inloggad i dagsläget. Däremot minskar säkert antalet inlagda kort något om det krävs ett konto, man får dock fler Rötter-konton om det är målsättningen. Annars finns det andra sätt att motverka spam vilket säkerligen Nya Rötter kommer få mer av.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-17, 23:39
Svar #161

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ann-Mari, det är fler än bara ordförande och redaktörer som läser, för det sprids i föreningarna.  
 
Kanske det hummas och man tycker det är bedrövligt, det har jag hört, men då avses den nedlåtande skrivning som styrelsen gjort, den är inte alls snygg.

2014-02-18, 08:44
Svar #162

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu fungerar det att leta kort i ett album, utan att man får med alla andra tänkbara sifferkombinationer med albumnumret. Det spelar ingen roll att man söker på #3300 eller 3300. Korten från albumet kommer fram i båda fallen.  
 
Korten kommer nu i nummerordning. Nackdelen är att första kortet kommer sist.  Det är där informationen ska finnas om albumet.
Ann-Mari Bäckman

2014-02-18, 14:51
Svar #163

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Upprörande av förbundet att skriva en sådan sak (jag blir så besviken) som min kära make brukar säga det är klappruttet. En rejäl ursäkt vore på sin plats. Och vad vet förbundet om övriga användarnas önskemål?
 
Jag håller till fullo med Ann-Mari och andra vad gäller nya Porträttfynd, det funkar inte på samma sätt som det gamla Porträttfynd och därmed har det faktiskt blivit en försämring. Däremot är inte jag aktiv som Ann-Mari att identifiera och jämföra, så den funktionen är jag inte så insatt i. Och därför inte yttrat mig om det. Har dock yttrat mig om annan problematik och har mailat detta till berörda funktionär.
 
Jag lade in mina bilder i gamla Porträttfynd när det var ganska nytt, av ett par anledningar:  
Få personerna på bilderna identifierade och möjligenheten att stöta på folk som har samma bilder i sina samlingar.
Brydde mig faktiskt inte så mycket om att enkom dela med mig av mina Porträttsamlingar i en databas. Hur skulle detta gangna mig? Eller släktforskavärlden? Varför ska jag lägga in fler foton i nya Porträttfynd? Vem gagnar det? Inte mig i alla fall.  
 
(Meddelandet ändrat av Willa 2014-02-18 19:09)

2014-02-19, 17:15
Svar #164

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil
Ann-Mari: Du är värd inte bara en utan flera rosor för ditt idoga arbete både för att få Porträttfynd att fungera (förhoppningsvis likt tidigare) samt för dina identifikationer av inlagda foton!  
 
Håller också fullständig med i vad Sari skrivit!
 
Ewa

2014-02-19, 18:21
Svar #165

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ewa!
 
Tack för blommorna! Ja, sådant här tar på. Bara sådant, som att ansätta Nina Mårtensson med klagomål på klagomål har inte känts bra. Ibland tänker jag att nu ger jag upp, men så händer något, som gör att man orkar mer. Nu får jag ju stöd av Mona-Lisa och det är ju också hon som gjort mig uppmärksam, på vad som skickats ut till ordförande och redaktörer. Något som berör inte bara mig utan alla vi som har haft synpunkter på Nya Rötter sedan det lanserades.
Ann-Mari Bäckman

2014-02-19, 22:31
Svar #166

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
I samband med styrelsemöte i vår förening i går togs frågan om förbundets hantering av Porträttfynd upp. Jag kan försäkra att vår styrelse ser mycket allvarligt på detta och ärendet kommer även att tas upp vid vårt årsmöte.
 
Gamla Porträttfynd var tack vare det outtröttliga arbete som bland andra Ann-Mari lagt ner med att identifiera och namnge de avbildade på korten en lockande och inspirerande inkörsport till släktforskningen för många framförallt yngre människor. För vad gör man vanligtvis idag när man undrar över något? Jo, man söker naturligvis på nätet! Söker man då på sin mormorsmors namn och hittar ett foto på henne är det svårt att låta bli att surfa vidare på sidan där det finns för att se vad den handlar om.
 
Men i nya Porträttfynd är möjligheterna att fortsätta med identifieringsarbetet och bidra till att fler kan hitta sina förfäder på bild reducerade till ett minimum. Man har utan att tänka på konsekvenserna skapat en sida som saknar de allra viktigaste funktionerna från den gamla för att göra den levande och lockande. Förbättringarna är minimala, försämringarna katastrofala. Porträttfynd har reducerats till en sida som visar vilka foton olika fotografer tagit och även om resultaten av det gedigna arbete som gjordes med identifiering på den gamla sidan finns kvar kommer nyinlagda foton där uppladdaren inte själv kan bidra med uppgifter om vem de visar att förbli okända.
 
Till råga på allt skyller man nu från förbundets sida extra kostnader på de användare som trots att de blivit sent tillfrågade försökt bidra till att rädda så mycket som möjligt av sidans funktionalitet.

2014-02-20, 08:33
Svar #167

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Jag önskar att det här fanns en gillaknapp då jag tycker om ditt inlägga Mona-Lisa. För ett tag sedan räknade jag hur många av mina insända foton som var eller blivit identifierade. Det blev ungefär 45%, alltså ca 1100 foton. Porträttfynd är mycket viktigt i detta arbete och jag har som är skrivet tidigare inget minne av att jag blivit tillfrågad att testa eller att inkomma med synpunkter. Håller med dig om att Porträttfynd lockar till släktforskning. Senast för ett par dagar kom jag i kontakt med en kvinna som hittat sin mamma på ett foto jag skickat in. Hon har nu blivit så inspirerad och satt igång att släktforska själv.

2014-02-20, 20:26
Svar #168

Utloggad Helena Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 19:07
    • Visa profil
    • Björkrötter
Kan inte det vara en huvudgrupp med de mest aktiva (som vill ställa upp) som är en röst gentemot förbundet med önskemål om funktionsförbättringar.  
Vi har byggt upp liknande organisation där jag jobbar fast då handlar det om programvaror. En person är huvudansvarig och vi har också en ansvarig för varje kontor i världen som bildar en huvudgrupp. Utöver det så finns key-users, dvs användare som har specialkunskaper som också hjälper till att föra fram funktionsförbättringar. På detta sätt sprids kunskap och det blir ett demokratiskt utbyte som driver på utvecklingen.

2014-02-20, 23:45
Svar #169

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil

2014-02-21, 09:57
Svar #170

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se

2014-02-21, 10:32
Svar #171

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2014-02-21, 12:34
Svar #172

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Hälsning till Mona-Lisa från en av dessa till antalet relativt få användare:
Du har verkligen slagit huvudet på spiken i dina inlägg! Tack!
 
Att vi få dedikerade porträttfyndsanvändare, helt ideellt (förtjänar att påpekas, tydligen) har tillfört Släktforskarförbundets bilddatabas ett stort mervärde genom att identifiera tusentals bilder är ett obestridligt faktum.  
ANTALET s k användare (varför inte medarbetare?) är därför helt ointressant.
 
Porträttfynd är en kulturhistorisk bildskatt, som ska ses som en stor tillgång. Den är ett kulturarv att slå vakt om.  
Identifiering av bilderna är ju därför också ett av de två syftena med Porträttfynd.  
(Om inte förbundsstyrelsen beslutat ändra även på detta??)
 
Därför har vi, till antalet få personer, engagerat oss i identifieringen - förutom att det är intressant och roligt. Det innebär naturligtvis också en hel del släktforskning (vilket alla inte tycks förstå).}

2014-02-21, 13:33
Svar #173

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hur i all världen kunde du få fram att det var Maria Charlotta och Carl August på foto 139509 i Porträttfynd? Den frågan ställde en person till mig via mail igår. Jag förklarade att med hjälp av de uppgifter, som fanns på andra kort, så kunde jag lista ut personernas namn, men de måste ju naturligtvis bekräftas. Jag har ju den kunskapen att jag kan åldersbestämma korten och då även avgöra om uppgiften är rimlig. Det är som Ingrid skriver,  ett stort släktforskningsarbete, som ligger bakom.
 
De flesta som lägger in kort från sina släktalbum, hoppas väl att någon hör av sig beträffande något kort eller att man går in själv på respektive fotograf, för att se om man hittar någon dubblett.
 
Tyvärr det sista kan man glömma, såvida det inte gäller en fotograf med få inlagda kort, men där ju chansen också mindre att finna en dubblett. Det har tidigare funnits förslag på att slå ihop en fotografs alla alster oberoende av adress och stavning. Det protesterades mot detta, så det blev inget av det.
 
Nu har man valt att göra precis så d v s slå ihop fotografens olika adresser och stavningar, så att det i många fall kan bli 500-1500 kort i samma bunt. Förr kunde man välja VISA och då kom fotografens alster fram i en panoramavy. Man kunde vidare välja om man ville bara se män, kvinnor eller barn och antalen på dem. Det gjorde ju att man kunde minimera sökandet.
 
Jag skulle se om jag hittade en dubblett av ett visst foto av Örnsköldsviksfotografen Werner Wångström. Hans kort är sammanslagen i  
W Wångström/Werner Wångström/Wångström, 869 kort. Förr kunde man scrolla sig fram, korten kom fram med alla uppgifter synliga, inget klickande. Nu måste man klicka sig fram med 20 kort åt gången. I detta fallet måste jag klicka mig fram 44 ggr!!! Jag gav upp efter efter 100 kort! Dessutom krävs det ett gott fotografiskt minne, så att du minns hur personen du letar ser ut.
 
Det har funnits önskemål, före ändringen av Porträttfynd, om att man även skulle kunna scanna in baksidan. Då det finns mycken information även där, information, som kan feltolkas av den som lägger in korten.  
 
Tänk om man hade frågat oss innan man helt abrupt tog bort Gamla Porträttfynd, vilka funktioner vi ville ha kvar och önskemål om förbättringar (som Helena Björk skriver om). Nej, någon sådan möjlighet fick vi aldrig. Man hade bestämt sig i förväg hur det Nya Porträttfynd skulle se ut och fungera d v s man hade glömt bort den viktiga delen med identifieringen, som Ingrid skriver om.
Ann-Mari Bäckman

2014-02-21, 14:32
Svar #174

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
I mitt inlägg ovan, kl 12:34, har jag bl a ställt (mig) frågan om Släktforskarförbundets styrelse möjligen ändrat syftet med Porträttfynd. Jag kan nu själv lämna svaret. Idag står följande på Porträttfynds förstasida:
 
Syftet är alltså inte enbart att bevara själva bilden, utan minst lika viktigt är att bevara det allra mest förgängliga - kunskapen om bilden.
 
Det finns därmed fortfarande två syften - fastslagna av förbundets styrelse, förmodar jag?
Att därför hävda, att det finns ett huvudsyfte, som är att i första hand bevara fotografierna till framtiden oavsett om man vet vilka personerna är (vilket gjorts här flera gånger), är inte korrekt.
Om syftets ändrats genom nya beslut, bör det redovisas i klartext.
 
Om idén är att lägga in korten i Porträttfynd innan man ev. beslutar sig för att kasta bort dem så finns de i alla fall kvar digitalt, så förstår jag inte vitsen med detta.
Då kan jag ju lika väl lägga in dem i min egen dator. Då vet jag var de finns, jag kan enkelt återfinna dem vid behov osv.
Och jag riskerar inte, att någon annan stänger ner databasen (vilket förekommer) av klara eller oklara skäl - och att mina bilder inte längre finns kvar.
 
Synpunkter?

2014-02-23, 14:14
Svar #175

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Tack snälla för alla vänliga och uppskattande kommentarer  
De värmer ska ni veta!
 
Håller helt med dig Ingrid Norberg i ditt inlägg ovan.  
Enligt den skrivning som finns är syftet att både bevara själva bilden och kunskapen om bilden.
Men funktionerna för att identifiera bilder som fanns i gamla Porträttfynd har inte varit och är inte heller i nuläget tillgängliga i nya Porträttfynd.
Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att det enbart är de kunskaper om bilden som uppladdaren kan bidra med som är tänkta att bevaras, och att kompletterande upplysningar och identifieringar inte anses viktiga.
 
Som bland andra ni Helena Björk och Ann-Mari Bäckman påtalar här ovan: Varför har man inte redan i planeringsstadiet utnyttjat de kunskaper som finns hos de som under många år (helt ideellt, ja det är mycket viktigt att vi poängterar!) forskat och arbetat med att identifiera och komplettera kunskaperna om bilderna?  
Att involvera de som har kunskaperna först i slutskedet innebär som vi sett att produkten blir undermålig och att man i efterhand måste göra en mängd förändringar vilket blir en fördyring av projektet.

2014-03-27, 20:52
Svar #176

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag antar det är meningslöst att fråga om någon annan har problem med att skicka kommentarer till kort i Porträttfynd. Ibland går kommentarerna fram och ibland går det inte alls att kommentera. Det känns hopplöst att kanske ha skrivit en lång text, med källor och sedan då jag ska klicka på kommentera, så händer ingenting.
 
Det har ingen betydelse om det är via Google Chrome eller IE eller om jag är hemma eller i stugan. Ibland fungerar det bra, för att plötsligt inte fungera alls.
 
Jag har kontaktat Nina Mårtensson om detta, men det skulle vara bra att veta om någon annan har upplevt samma sak. Nu är jag ju rätt ensam om att sända in flera kommentarer, så jag förstår att jag inte kan få gehör för detta.
 
Kan jag få kontakta någon nästa gång  jag får problem med detta och få hjälp med att skicka en testkommentar till det jag inte  lyckas med?
Ann-Mari Bäckman

2014-03-27, 23:13
Svar #177

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Ann-Mari!
För någon tid sedan kommenterade jag två kort; 139838 och 139908. Kommentarerna gick in, men inte vem som kommenterat. Jag kontaktade Nina, som sa´ att hon skulle titta på det men ingenting har hänt. Ett av korten har fått ytterligare en kommentar - av dig Ann-Mari? Uppgift saknas även där.
 
En annan sak som inte går att söka på är senast kommenterade porträtt i Sörmland medan det t.ex.  fungerar  i Dalarna.
 
/Annastina

2014-03-28, 19:08
Svar #178

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
Jag kan gärna hjälpa dig att testa.
 
MVH
Barbro

2014-03-28, 20:34
Svar #179

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Barbro, jag hör av mig i så fall, det blir aktuellt igen.
Ann-Mari Bäckman

2014-03-28, 22:34
Svar #180

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Visst är sökmöjligheterna borta nu i vänster spalt i Porträttfynd eller ser jag fel?
Ann-Mari Bäckman

2014-03-28, 23:14
Svar #181

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Ja, Ann-Mari, rutan där man kunde söka på exempelvis ett namn, en ort eller liknande är ju borta  
Nu kan man bara söka på uppladdare eller välja motiv. Mysko.
Hmmm... kan det vara så att man håller på att göra om något kanske? Möjligheten att få upp alla foton under en viss fotograf på en separat sida (som fanns i gamla Porträttfynd) saknas ju fortfarande.
 
Angående kommentarsfunktionen så kommenterade jag två kort som låg under fel landskap nu och dessa kommentarer verkade gå iväg i alla fall.
Jag har också sett att de kommentarer jag gjort i år är blanka, dvs mitt namn syns inte. Mailade en fråga om det för ett antal veckor sedan men har inte fått något svar.

2014-03-29, 07:34
Svar #182

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det skulle vara någon spärr, så att det inte gick att skicka iväg kommentarer om man inte hade fyllt i namnet. Jag har sett att många kommentarer saknar namn. Irriterande! Det är ju lätt att glömma bort sig och inte fylla i namnuppgifter.
 
Jag gjorde en kommentar igår och då gick det bra att skicka iväg den(om detta problem har jag kontakt med Nina M., som försöker komma på orsaken till felet). Eftersom jag trodde jag kunde hitta ev släktingar till den avbildade, så skulle jag göra en sökning, men det gick ju inte. Jag anmäler felet.
Ann-Mari Bäckman

2014-03-29, 10:22
Svar #183

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Annastina, jag har meddelat felet om Södermanland.
 
Jag har även meddelat felet om avsaknaden av sökrutan.
Ann-Mari Bäckman

2014-03-30, 19:40
Svar #184

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
 
 
Såg till min glädje att under fotograf Olivia Ågren fotograf i Bjurholm, Ångermanland, fanns ett foto av henne med lite information, som kan vara intressant för den som vill söka kort tagna av henne.
 
Hoppas det fortsätter så med andra fotografer!
Ann-Mari Bäckman

2014-04-04, 19:56
Svar #185

Utloggad Emil Broling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2018-04-24, 21:22
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om det finns möjlighet att knyta redan uppladdade fotografier till sitt nuvarande konto? Har för mig att det skulle implementeras.

2014-04-08, 08:24
Svar #186

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Angående avsaknad av namn på den som kommenterat bilder: Har nu testat att kommentera både som inloggad och inte inloggad. Om jag kommenterar en bild när jag inte är inloggad så fungerar det, då visas mitt namn vid kommentaren. (Exempel #142411). Men om jag är inloggad när jag gör kommentaren så kommer inte namnet med trots att jag skriver det i namnrutan. (Exempel #19800). Har även testat att inte ange något i namnrutan när jag är inloggad men då går det inte att skicka iväg kommentaren så felet verkar inte vara att man glömmer att ange sitt namn.
 
Emil: jag vill också minnas att jag läst något om detta med att knyta tidigare inlagda bilder till sitt konto, men jag kommer inte ihåg när och var jag läste det, eller hur man skulle göra. Är det någon annan som vet?

2014-04-08, 10:05
Svar #187

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har påpekat detta med att vissa kommentarer saknar namn, men fick inget svar på just det. Däremot på annat, som jag hade påpekat i samma epost. Så om man håller på att fixa detta med namnuppgifter till kommentarer eller inte. Det är frågan.
 
Emil Broling, skicka in dina funderingar till nyarotter@genealogi.se. Det är svårt att veta om den som berörs  läser här. Tror inte det.
 
Mona-Lisa, jag tror att det var någon som hade funderingar om detta, när Porträttfynd var nyss omändrad. Någon som var glad att alla hennes inlagda kort fanns med på hennes konto (har jag för mig att det var) Man får väl hoppas att var och en, inte själv, ska sitta och kolla vilka kort, som finns med och inte på kontot. Den överföringen måste väl göras av den som sköter om ändringen av PF.  
 
(Meddelandet ändrat av ines 2014-04-08 11:21)
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna