ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antal svenska kungar bland Carl Gustafs anfäder?  (läst 5254 gånger)

2003-10-31, 09:56
läst 5254 gånger

sven johansson

Jag har släktforskat en del på svenska kungahuset.
Hittills har jag hittat 22 svenska kungar, varav fem Bernadotter, bland Carl XVI Gustafs anfäder.
Visserligen är Carl XVI Gustaf Bernadottekung nummer  sju , men han härstammar ju inte från Karl XV så antal Bernadottekungar bland anfäderna blir fem. Därtill har jag hittat 18 andra, plus Birger Jarl som jag dock inte räknar in eftersom han formellt inte var kung. Nu vill jag dock ha lite hjälp, för jag undrar om man kan hitta ännu fler svenska kungar bland kungahusets rötter. Har någon gjort det? Jag undrar bla om någon av kungarna i Sverkerska ätten finns med. Jag skulle vilja veta hur många kungar i Sverige totalt , från och med Erik Segersäll,som är förfäder till Carl XVI Gustaf. Har någon uppgifter om detta?

2003-10-31, 13:47
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Sven!
 
Det är väl snarare så att det är lättare att ange vilka kungar Carl XVI Gustaf inte härstammar från. Kungar förresten – vi borde kanske skriva regenter – eftersom vi också har haft tre regerande drottningar. Men dessa tre kan man ju inte härstamma från; endast Margareta hade ju barn, och lille Olof/Olaf Håkansson dog ju som barn. Så det blir ju till syvende och sist ändå bara kungar som C XVI G kan härstamma från.  
 
Enklast att beräkna är ju regenterna från och med Gustaf I. Då blir ju de regenter kungen bevisligen inte härstammar från: Erik XIV, Sigismund, Gustaf II Adolf, Christina, Carl XII, Ulrika Eleonora d.y., Fredrik I, Carl XIII och Carl XV.
 
Det stämmer ju att vår kung inte härstammar från Carl XV, men det gör ju däremot regenterna av Danmark, Norge, Belgien och Luxemburg.
 
Men hur är det egentligen med Johan III, Carl X Gustaf och Carl XI?
 
Jag har för mig att det kan finnas någon linje från en av Johan III:s illegitima döttrar som via svensk adel, dansk adel och tyska småfurstar kommer in bland prinsessan Sibyllas anor, något jag inte kan verifiera i dagsläget. Jag får återkomma i ärendet (eller om någon annan kan verifiera/falsifiera hypotesen)
 
Vad beträffar Carl X Gustaf och Carl XI har vi ju ett annat problem. Via ”officiella” genealogiska standardverk kan vi ju komma fram till att dessa är anor till C XVI G. Jag har för mig att linjen går via Württemberg, Oldenburg och det ryska furstehuset tillbaka till Fredrik IV av Holstein-Gottorp, gift med Carl XI:s dotter Hedvig Sofia.
Men detta förutsätter ju att tsar Peter III (eller Carl Peter Ulrik som han ursprungligen hette som hertig av Holstein-Gottorp) verkligen var far till tsar Paul I, något som ibland har ifrågasatts. Personligen tror jag dock på härstamningen. Såväl beträffande utseende som personlighetsdrag finns påfallande många likheter mellan Peter och Paul, inte endast positiva sådana. Och den som i stället ofta brukar anges som tänkbar far, den bildsköne greve (furst?) Saltykoff, har utseendemässigt inte den minsta likhet med Paul, som trots porträttmålarnas tappra försök att dölja detta, såg ganska egendomlig och vanställd ut. Detta har varit uppe till diskussion i Anbytarforum tidigare; jag minns f.n. inte exakt diskussionsrubrik.
 
Godtar vi denna linje, skulle C XVI G härstamma från åtminstone Gustaf I, Carl IX, Carl X Gustaf, Carl XI, Adolf Fredrik, Gustaf III (jodå, det får nog anses säkert!), Gustaf IV Adolf, Carl XIV Johan, Oscar I, Oscar II, Gustaf V och Gustaf VI Adolf. Detta gör inalles 12 svenska regenter. Vi får som sagt återkomma beträffande Johan III. Detta får vi även göra beträffande medeltida regenter.

2003-10-31, 18:08
Svar #2

sven johansson

Jag har hittat följande 22 svenska monarker bland
Carl XVI Gustafs anfäder.  
 
1) Bernadotteska manslinjen (5 st.)följande:
 
Carl XIV Johan, Oscar I, Oscar II, Gustaf V,
Gustaf VI Adolf
 
2)Via drottningarna Josefina, Sofia och Victoria
(17 st.)följande:
 
Erik Segersäll, Olof Skötkonung, Anund Jakob, Stenkil, Inge den äldre, Erik den helige, Knut Eriksson, Erik Knutsson , Magnus (ladulås) Birgersson, Kristian I (som ju även var kung i  
Sverige),Gustav Vasa, Carl IX, Adolf Fredrik, Gustaf III, Gustaf IV Adolf samt Carl X och  
Carl XI.  
 
Det var just vi två Carl-Fredrik som diskuterade den karolinska härstamningen tidigare i år och även jag lutar åt att Peter III var far till Paul I av Ryssland snarare än Saltykov. Om jag inte tar fel lär Peter åtminstone vid något tillfälle ha erkänt faderskapet till Paul , men när Katarina
födde ytterligare ett barn (som jag har för mig avled tidigt)sägs Peter ha nekat till faderskapet.
(Ditt namn är förresten ett kul sammanträffande när man  diskuterar den karolinska linjen-tänker på Carl Fredrik av Holstein Gottorp.) Vad gäller den gustavianska linjen tror jag också mer på att
Gustaf III var far till Gustaf IV Adolf än på att
Munck skulle varit det. Emellertid undrar jag om inte båda dessa frågetecken skulle kunna rätas ut genom DNA-analyser av de jordiska kvarlevorna av
de fyra monarkerna Peter III, Paul I, Gustaf III
och Gustaf IV Adolf. De båda senare är ju begravda i Riddarholmskyrkan. Var Peter och Paul är begravda vet jag dock inte.Om Johan III tillkommer som Du nämnde möjligheten av  
är vi uppe i 23 svenska kungar som vår kungs anfäder. Om Sverker den yngre och Sverker den äldre kommer med blir det 25.Det vet jag dock inte. Sedan är det också frågan om en rad medeltidskungar där jag inget säkert vet. Jag undrar t.ex hur det är med Karl Knutsson Bonde.  
Även Sibylla och kronprinsessan Margareta (som
aldrig hann bli drottning) hade ju sina anor men
jag vet inte om de bland förfäderna hade några
här inte redan uppräknade svenska kungar.

2003-10-31, 20:14
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej igen Sven!
 
Som ytterligare indicium för att Paul I verkligen var son till Peter III kan ju anföras att Catharina avskydde sin son (det var f.ö. ömsesidigt) på samma sätt som hon hade avskytt sin make. Hon gjorde allt för att hindra sonen från att få politiskt inflytande. Varför skulle hon ha gjort det om Paul varit son till någon av hennes upphöjda och favoriserade älskare?
 
Visst härstammar Carl XVI Gustaf från kungarna av den sverkerska ätten, och det många gånger om!
Och detta gäller även om Birger Jarls morfar inte (som ibland har angivits) var den östgötske stormannen Sune Sik, och/eller denne i sin tur inte var son till kung Sverker d.ä. (se separat diskussion om detta ämne på annat ställe i Anbytarforum. Hur det är med denna härstamning får väl ännu anses som ännu inte riktigt klarlagd. Enligt uppsatsen Vreta Klosters äldsta donatorer av Nils Ahnlund (SPT) skulle det förhålla sig så, och flera andra forskare har anslutit sig till Ahnlund. Andra forskare har dock totalt förkastat det hela; senast Kaj Janzon i den ovan nämnda diskussionen. Men enligt uppgifter från Hans Gillingstam skulle det ändå kunna finnas indicier som talar för uppgifternas riktighet. Så där verkar forskningen stå f.n. Fortsättning följer?
 
Nej, en helt belagd linje löper som följer: Sverker d.ä. - Karl Sverkersson - Sverker Karlsson - Kristina (Sverkersdotter; g.m Heirich Burwin II av Meckenburg) - Johan I av Mecklenburg-G?strow - Henrik I av Mecklenburg - Henrik II av Meckenburg - Albrekt I av Meckenburg (f.ö. gift med Eufemia av Sverige; dotter till hertig Erik Magnusson) - Ingeborg av Meckenburg (syster till kung Albrekt ”av Mecklenburg” av Sverige och gift med Henrik II av Holstein) - Gerhard VI av Holstein - Heilvig av Holstein (gift med Didrik ”den lycklige” av Oldenburg) - Christian I, kung av Danmark, Norge och Sverige.  
 
 - Och från honom har ju C XVI G mängder av härstamningslinjer.

2003-11-01, 10:53
Svar #4

sven johansson

OK: Då är vi uppe i 25 eller 26 beroende på om Johan III är med eller inte. Det här med Peter III
och Paul I upphör aldrig att fascinera mig. Jag
har läst i Katarina II:s memoarer.Paul I föddes  
i september 1754 vill jag minnas och om jag inte fattat det fel uppehöll sig hovet eller i alla fall Katarina och Peter ungefär 9 månader tidigare en tid i Moskva. Jag har till och med för mig att Saltykov ungefär vid den tiden åkt  
till annan ort.Om man kan fastställa alla datum
och platser är det faktiskt tänkbart att man kan utesluta Saltykov, men det är inte säkert att det går. Det är i alla fall ett spännande detektivarbete. Men så gott som alla biografer,
eller flertalet verkar ta för självklart att Paul inte var Peters son. Skulle han inte vara det sjunker antalet svenska kungar bland C XVI G:s
anfäder kanske till 23 eller 24.

2003-11-01, 17:34
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag beklagar att det i mitt senaste inlägg på några ställen står Meckenburg i stället för Mecklenburg, som det ju naturligtvis heter. Rena slarvfel, jag medger! Att jag vet vad det heter bevisas ju av att det på några ställen faktiskt står Mecklenburg. Men varför blir det alltid just l-et som faller bort? Kan det vara samma fenomen som att ordet släktforskning i bortåt 50% av fallen verkar bli släktforkning; oavsett om det är jag eller någon annan som skriver. Jag har iakttagit fenomenet ganska ofta.
 
På ett annat ställe har jag t.o.m. skrivit: Heirich Burwin II av Meckenburg. Det ska naturligtvis vara Heinrich Burwin II eller kanske ännu bättre (och i konsekvens med ättlingaras angivna namn): Henrik Burwin II av Mecklenburg

2004-01-16, 17:43
Svar #6

Gustav Thorstensson

Hur är kung Carl XVI Gustaf släkt med Birger Jarl?

2004-01-21, 13:49
Svar #7

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Det finns en linje från Karl Knutsson (Bonde) till Carl XVI Gustaf, den går bl. a. över de yngre Sturarna och någon av ätterna Oxenstierna.
 
Bo Lindwall har redovisat den på annan plats i Anbytarforum, jag tror den ligger under rubriken Karl Knutsson Bonde.

2004-01-21, 21:18
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Carl XVI Gustaf härstammar på otroligt många sätt från Birger Jarl. En del av sätten går via Gustaf I, men långt ifrån alla. Den här presenterade linjen är sannolikt den enklaste att redovisa, eftersom den går via relativt få ätter resp. kungahus, och dessutom i möjligaste mån följer den svenska regentlängden. Carl XVI Gustaf är (på detta sätt) ättling till Birger Jarl i 24:e led.  
 
1.Birger Jarl [Folkungaätten/Bjälboätten]
2.Gregers Birgersson [Folkungaättens oäkta gren]
3.Magnus Gregersson [Folkungaättens oäkta gren]
4.Johan Magnusson [Folkungaättens oäkta gren]
5.Ingegerd Johansson [Folkungaättens oäkta gren]
6.Magnus Trottesson [Eka-ätten]
7.Karl Magnusson [Eka-ätten]
8.Magnus Karlsson [Eka-ätten]
9.Cecilia Månsdotter [Eka-ätten]
10.Gustaf Eriksson [Vasa]; sedemera Gustaf I
11.Carl IX
12.Catharina
13.Fredrika Magdalena av Pfalz-Zweibr?cken
14.Fredrik VII Magnus av Baden
15.Albertina Fredrika av Baden
16.Adolf Fredrik
17.Gustaf III
18.Gustaf IV Adolf
19.Sophia
20.Fredrik I av Baden
21.Victoria av Baden
22.Gustaf VI Adolf
23.Gustaf Adolf
24.Carl XVI Gustaf
 
Litteratur:  
Gillingstam, Hans: Konung Gustav I:s anor [Sv A 2:10; 1989]
Från Vasa till Bernadotte; Fem svenska dynastier (utg. av Husgerådskammaren med Skattkammaren och Bernadottebiblioteket)
Äldre Svenska Frälsesläkter [ÄSF]

2004-01-22, 10:11
Svar #9

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Rättelser till föreg. inlägg:
 
Nr 5. ska naturligtvis heta Ingegerd Johansdotter och inget annat (bortsett från att det fortfarande ska stå[Folkungaättens oäkta gren] efter, vill säga). Ursäkta slarvfelet, jag upptäckte det inte förrän nu.
 
Nr 13. ska heta Christina Magdalena. Också ett slarvfel, sannolikt p.g.a. att både hennes man (som stod på raden omedbart under i den litteratur jag använde mig av) och hennes son ju hette Fredrik.

2005-01-05, 00:10
Svar #10

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej, Carl-Fredrik!
 
För ett par år sedan skrev du, att Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) härstammar från en dotter av Konung Sverker II av Sverige. Så här ser en härstamningslinje ut:
 
Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-)
 
Kronprins Gustaf Adolf Oscar Fredrik Arthur Edmund av Sverige
 
Konung GUSTAF VI ADOLF av Sverige (1950-1973)
 
Konung GUSTAF V av Sverige (1907-1950)
 
Konung OSCAR II av Sverige och Norge (1872-1907)
 
Prinzessin JOS?PHINE Maximilienne Eug?nie Napol?one von Leuchtenberg
 
Prinzessin AUGUSTA Amalia Ludovika Georgia von Bayern
 
König MAXIMILIAN I JOSEPH von Bayern (26.12.1805-12.10.1825 / 13.10.1825)
 
Pfalzgraf Friedrich Michael von Zweibr?cken-Birkenfeld
 
Pfalzgraf Christian III von Birkenfeld, Bischweiler und Rappoltstein (1717-1735)
 
Pfalzgraf Christian II von Birkenfeld (1671-1717)
 
Pfalzgraf Christian I von Bischweiler
 
Pfalzgraf Karl I von der Pfalz-Zweibr?cken-Birkenfeld (1569-1600)
 
Anna von Hessen-Kassel
 
Landgraf Philipp I der Grossm?thige von Hessen-Kassel (1509-1567)
 
Herzogin Anna von Mecklenburg-Schwerin
 
Herzog Magnus II von Mecklenburg-Schwerin (1477-1503)
 
Herzog Heinrich IV der Fette / Dicke von Mecklenburg-Schwerin (1423-1477)
 
Herzog Johann IV von Mecklenburg-Schwerin (1395-1422)
 
Herzog Magnus I von Mecklenburg-Schwerin (1379-1385)
 
Herzog Albrecht II der Grosse von Mecklenburg-Schwerin (1358-1379)
 
F?rst Heinrich II der Löwe von Mecklenburg (1287-1329)
 
F?rst Heinrich I von Mecklenburg (1264-1275)+(1298-1302)
 
F?rst Johann I von Mecklenburg (1226-1264)
 
Christine av Sverige
Död efter 20.05.1248.
 
Den egentliga orsaken till varför jag åter började med den sedan ett år tillbaka avslutade diskussion är den att jag anser att man inte kan med konkreta bevis verkligen bevisa att Christine av Sverige verkligen var en dotter av Konung Sverker II Karlsson av Sverige (1196-1208) som stupade i det så kallade Slaget vid Gestilren 17 juli 1210.
 
Vad finns det för konkreta bevis bevarade som bevisar denna far-dotter relation som du bland annat påstår att existerar (fredag den 31 okt 2003 kl. 20.14)?

2006-03-20, 14:43
Svar #11

Johan Ström

Det verkar som sagt vara svårt att bevisa att Kristina Sverkersdotter verkligen har existerat.  
 
Hursomhelst så går en härstamningslinje från Sverker II till vår nuvarande kung via Sverkers dotter Helena ner till Gustav Vasa.  
 
Rätta mig om följande härstamningslinje är felaktig:
 
Kung Sverker II
Helena Sverkersdotter
Bengta Sunesdotter  
Ingeborg Svantepolksdotter
Knut Jonsson (Aspenäsätten)
Cecilia Knutsdotter
Bo Bosson (Natt och Dag)
Märta Bosdotter
Anund Algotsson (Sture)
Gustav Anundsson (Sture)
Birgitta Gustavsdotter (Sture)
Erik Johansson (Vasa)
Kung Gustav I (Vasa)

2006-03-20, 23:03
Svar #12

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag härstammar i rakt nedstigande led från min förfader Konung Sverker Karlsson av Sverige (1196-1208)  
 
Den nuvarande svenske statschefen och monarken Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) härstammar från Konung Sverker Karlsson av Sverige (1196-1208) även på detta sätt (regeringsår inom parentes):
 
Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-)
 
Prins Gustaf Adolf Oscar Fredrik Arthur Edmund av Sverige, Hertig av Västerbotten
 
Konung GUSTAF VI ADOLF av Sverige (1950-1973)
 
Konung GUSTAF V av Sverige (1907-1950)
 
Konung OSCAR II av Sverige och Norge (1872-1907)
 
JOS?PHINE de Beauharnais
 
Prinzessin AUGUSTE von Bayern
 
Prinzessin AUGUSTE von Hessen-Darmstadt
 
Prinz Georg Wilhelm von Hessen-Darmstadt
 
Gräfin Charlotte Christine Magdalene Johanna von Hanau-Lichtenberg
 
Prinzessin Dorothea Friederike von Brandenburg-Ansbach
 
Prinzessin Johanna Elisabeth von Baden-Durlach
 
Pfalzgräfin Christine Magdalene von Zweibr?cken zu Kleeburg
 
Prinsessan Katarina av Sverige
 
Konung KARL IX av Sverige (1604-1611)
 
Margareta Eriksdotter (Leijonhufvud)
 
Erik Abrahamsson (Leijonhufvud)
 
Birgitta Månsdotter (Natt och Dag)
 
Måns Bengtsson (Natt och Dag)
 
Bengt Stensson (Natt och Dag)
 
Sten Bosson (Natt och Dag)
 
Bo Bosson (Natt och Dag)
 
Cecilia Knutsdotter (Aspenäsätten)
 
Knut Jonsson (Aspenäsätten)
 
Ingeborg Svantepolksdotter
 
Bengta Sunesdotter (Bjälboätten)
 
Helena Sverkersdotter av Sverige
 
Konung Sverker Karlsson av Sverige (1196-1208)

2006-09-10, 15:16
Svar #13

Johan Ström

Erik XIV skulle faktiskt kunna vara en anfader till vår nuvarande kung, han (Erik XIV) har ju en del ättlingar. Saken bör undersökas.
 
När det gäller Johan III så verkar han inte vara en anfader till Carl XVI Gustaf, inte via prinsessan Sibylla i alla fall.

2006-09-10, 19:36
Svar #14

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Johan Ström.
 
Erik XIV är ff mf mf ff mf mm fars halvbror till
 
Carl XVI Gustaf. Det vill säga att de är blodssläkt. För övrigt släkt med mig själv !
 
Jag kan skicka dig namnen från mitt program.
 
Mvh Göran

2006-09-10, 20:30
Svar #15

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hejsan!
 
Konung ERIK XIV av Sverige (1560-1568) och hans halvbror och efterträdare Konung JOHAN III av Sverige (1568-1592) är inte förfäder till dagens svenska monark och statschef Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-). De finns dock med i min släktforskning!

2006-09-10, 21:53
Svar #16

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Jag har Karl IX som halvbror till Erik XIV.
Där är min ana.

2006-09-10, 23:21
Svar #17

Johan Ström

Göran Löfstedt:
Det stämmer att vår nuvarande kung är släkt med Erik XIV, men han är dock inte en ättling till honom. Denna diskussion handlar om vilka svenska kungar som Carl XVI Gustaf härstammar från, inte vilka han så att säga är släkt med.
 
För övrigt så kan vi lägga till unionskungarna Hans och Kristian II till listan.

2006-09-11, 00:12
Svar #18

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag har själv både Konung ERIK XIV av Sverige (1560-1568) och Konung JOHAN III av Sverige (1568-1592) med i min släktforskning. Dessutom har jag Konge JOHAN I af Danmark (1481-1513) med i min släktforskning.

2006-09-11, 00:24
Svar #19

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) härstammar bland annat så här från Konge JOHAN I af Danmark (1481-1513):
 
Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-)
 
Prins Gustaf Adolf Oscar Fredrik Arthur Edmund av Sverige
 
Konung GUSTAF VI ADOLF av Sverige (1950-1973)
 
Konung GUSTAF V av Sverige (1907-1950)
 
Konung OSCAR II av Sverige och Norge (1872-1907)
 
JOS?PHINE de Beauharnais
 
Prinzessin AUGUSTE von Bayern
 
König MAXIMILIAN I JOSEPH von Bayern (1806-1825)
 
Pfalzgräfin Marie Franziska Dorothea Christina von Sulzbach
 
Pfalzgraf Josef Karl Emanuel August von Sulzbach
 
Herzog Theodor Eustach von Sulzbach
 
F?rst Christian August von Sulzbach
 
Prinzessin Hedwig von Holstein-Gottorp
 
Prinsesse Augusta af Danmark
 
Herzogin Sofie von Mecklenburg-Schwerin
 
Herzog Ulrich III von Mecklenburg-Schwerin
 
Prinzessin Anna von Brandenburg
 
Prinsesse Elisabeth af Danmark
 
Konge JOHAN I af Danmark (1481-1513)

2006-09-11, 00:33
Svar #20

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) härstammar från Konge CHRISTIAN II af Danmark (1513-1523):
 
Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-)
 
Prins Gustaf Adolf Oscar Fredrik Arthur Edmund av Sverige
 
Konung GUSTAF VI ADOLF av Sverige (1950-1973)
 
Konung GUSTAF V av Sverige (1907-1950)
 
Konung OSCAR II av Sverige och Norge (1872-1907)
 
JOS?PHINE de Beauharnais
 
Prinzessin AUGUSTE von Bayern
 
König MAXIMILIAN I JOSEPH von Bayern (1806-1825)
 
Pfalzgräfin Marie Franziska Dorothea Christina von Sulzbach
 
Pfalzgräfin Elisabeth Auguste Sophie von Neuburg
 
Kurf?rst Karl III Philipp von der Pfalz (1716-1742)
 
Kurf?rst Philipp Wilhelm von der Pfalz (1685-1690)
 
Herzogin Magdalene von Bayern
 
Ren?e de Lorraine
 
Prinsesse Kristina af Danmark
 
Konge CHRISTIAN II af Danmark (1513-1523)

2006-09-11, 03:03
Svar #21

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tar ni möjligen med Adele af Flandern (och hennes förfäder oxå)? När ni ändå har med Birger Jarl.
Ren nyfikenhet bara.
 
MVH Per ;)

2006-09-11, 09:43
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Förutom de vanliga kommentarerna om att man inte skall skrika, samt markera att det inte är levnadsår inom paranteserna så är det även värt att påminna om att kung Hans av Danmark (1455-1513) inte kallats Johan i sin samtid i varken Sverige, Danmark eller Norge och att bara enstaka äldre svenska historiker kallat honom Johan.

2006-09-11, 09:44
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ralf, den du kallar Konge Johan af Danmark, är det han som vanligen kallas kung Hans i Sverige?

2006-09-11, 12:24
Svar #24

Johan Ström

Ralf:
Benämningen Johan I är felaktig. I Danmark var unionskungen enbart känd som kung Hans. I Sverige brukar han dock ibland benämnas som Johan II, men jag vet inte säkert om han benämndes så under sin levnad. Svenska Wikipedia hävdar att han den 26:e oktober 1497 kröntes till svensk kung under namnet Johan II. Observera att Wikipedia inte är en tillförlitlig källa.
 
Kung Hans bör dock i vilket fall som helst ha varit känd som Johan II då Johan III besteg tronen år 1568.

2006-09-11, 19:22
Svar #25

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag håller med om att i Sverige brukar han dock ibland benämnas som Johan II. Det var nog det här som också gjorde att jag av misstag skrev Konge Johan af Danmark. Självfallet menar jag den danske unionsmonarken Konge HANS af Danmark (1481-1513) som var Konung av Sverige (1483-1501) och ingen annan. Regeringsperioden är angiven inom parentes.

2006-09-11, 19:27
Svar #26

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil

2006-09-11, 20:32
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kan även vara värt att påpeka att Josephin de Beauharnais inte var mor till Oskar II, eller för den delen dotter till prinsessan Augusta av Bayern, som Ralf av någon anledning påstår. Oskar II var son till Josefin av Leuchtenberg, som var sondotter till Josephin de Beauharnais.

2006-09-11, 22:47
Svar #28

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Bäste Anders Ryberg!
 
Den svenske monarken Konung Oscar II av Sverige och Norge var son av Jos?phine de Beauharnais. Hon var bland annat prinsessa av Leuchtenberg. Det här har gjort att hon i Sverige kallas Josefina av Leuchtenberg. Hon var född i den ännu existerande franska ätten de Beauharnais. Denna Jos?phine de Beauharnais var dotter av Eug?ne de Beauharnais och dennes hustru Prinzessin Auguste von Bayern. Eug?ne de Beauharnais var i sin tur son av Vicomte Alexandre de Beauharnais och dennes hustru Jos?phine Tascher de La Pagerie. Hon blev genom giftermålet och heta Jos?phine de Beauharnais. Således finns både en äldre och en yngre Jos?phine de Beauharnais. Av dessa två är den yngre Jos?phine de Beauharnais känd i Sverige som Josefina av Leuchtenberg.

2006-09-12, 19:00
Svar #29

Johan Ström

En liten uppdatering till mitt inlägg den 11/9:
 
Unionskungen Hans dopnamn var tydligen Johannes. Namnet Hans var och är den vanligaste danska kortformen av detta namn.  
 
Då Hans kröntes till kung i Sverige år 1497 bör det väl ha varit som Johannes Rex. Kung Johan hade alltså varit en lika god svensk benämning som Kung Hans.

2006-09-13, 09:18
Svar #30

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ralf!
Eftersom du normalt sett är så mån om titlar, kan du förklara för mig vad stackars Josefina har gjort som gör att hon inte är förtjänt av en titel när du benämner henne. Jag ser det förvisso som ett framsteg om du börjar lägga bort Titlarna, och hoppas att du snart slutar SKRIKA om kungarnas namn, men är fortfarande intresserad av hur du resonerar den här gången...

2013-03-19, 21:29
Svar #31

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Det verkar som om vissa äldre linjer ej är omnämnda här. Således tar jag mig friheten att i korthet redovisa en linje (med vissa extra intressanta inlägg, och vissa förkortningar) från Erik Segersäll till Kristian I och Adolf Fredrik (svenska kungar markerade med *):
Erik Segersäll*
Olof Skötkonung*
Emund gamle*
En dotter g.m. Stenkil*
Inge den äldre*
Katarina
Kristina g.m. Erik den helige*
Knut Eriksson*
Erik Knutsson*
Ingeborg g.m. Birger Jarl
Magnus Ladulås*
Erik Magnusson
Eufemia
Ingeborg
 
Ingeborgs sondotters son var Kristian I*
Fredrik I av Danmark
 
Fredriks sonsons sonsons sonson var Adolf Fredrik*
 
Kristian I var även far till Hans (Johan II), far till Kristian II.
 
Att fortsätta dessa linjer till nuvarnde kungen går, men jag avstår från det då sådana redan har visats och jag dessutom inte orkar ta reda på dem.
 
 
Källa: Sveriges regenter under 1000 år av Alex Svensson
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2013-03-19 21:45)

2013-03-19, 21:54
Svar #32

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Jag kunde inte motstå frestelsen att konsultera wikipedia:
 
Eufemia Eriksdotter
Ingeborg av Mecklenburg
Gerhard VI av Holstein
Hedvig av Holstein
Kristian I*
Fredrik I
Adolf av Holstein-Gottorp
Johan Adolf av Holstein-Gottorp
Fredrik III av Holstein-Gottorp
Kristian Albrekt av Holstein-Gottorp
Kristian August av Holstein-Gottorp
Adolf Fredrik*
Gustaf III*
Gustaf IV Adolf*
 
Jag har för övrigt hört att man i modern tid kunnat bekräfta Gustaf III:s faderskap för Gustaf IV Adolf så jag slutar där.

2016-04-19, 21:03
Svar #33

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Efter att ha läst om denna tråd så insåg jag att det inte framgår hur Carl XVI Gustaf härstammar ifrån Paul I av Ryssland (som officiellt var Karl XI:s dottersons sonson).


Paul I av Ryssland
Maria Pavlovna av Ryssland
Augusta av Saxe-Weimar
Louise av Preussen
Victoria av Baden
Gustaf VI Adolf
Gustaf Adolf
Carl XVI Gustaf


Pauls far var med största sannolikhet Peter III, vars far var Karl Fredrik av Holstein-Gottorp (modern Anna var dotter till Peter den store), dennes mor, Hedvig Sofia, var dotter till Karl XI.


Det är något ironiskt att äktenskapet med Victoria av Baden fick historikerna att omvärdera hennes förfader Gustaf IV Adolf, när det samtidigt introducerade det ryska blod som besegrade honom (Maria var syster till Alexander I, tsaren som tog Finland), liksom att Paul var ättling till både Peter den store och Karl XII:s syster, men det var ju brukligt förr bland kungahusen att blanda blod efter att ha först utgjutit det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna