ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Användbar website?  (läst 1182 gånger)

2012-05-04, 19:27
läst 1182 gånger

Utloggad Jesper Danielsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2020-05-18, 13:43
    • Visa profil

2012-05-04, 23:05
Svar #1

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Det ser vid första påseendet ganska användbart ut, framför allt för att man klart redovisar när sambanden och källorna är tveksamma.
Som referens duger naturligtvis ingen website, en dag är de ju bara borta, men eftersom den är på engelska är det en lämplig länk att skicka till mina amerikanska släktingar.
Tack för tipset!
Mvh,  Lars

2012-05-06, 11:50
Svar #2

Utloggad Jesper Danielsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2020-05-18, 13:43
    • Visa profil
Angaende att anvanda websites som kalla, sa ser jag det som vilken annan kalla som helst sa lange man gor sitt jobb. Problemet med websites ar ju precis som du sager att de tenderar att vara labila, men det ar ju lattlost....spara den. Ett annat problem ar vem som star bakom websiten och var de i sin tur far materialet fran...ar det objektivt?
 
Sa lange man analyserar sina kallor kan man inte utesluta en typ av kalla bara for att en majoritet av den typen av kallor ar otillforlitliga....men jag fattar vad du menar  
 
Denna website drivs av:
 
http://fmg.ac/FMG/Background.htm
 
Kortfattat:
 
Background      
The Foundation for Medieval Genealogy (FMG) was established in 2001 by a group of British genealogists and historians with a special interest in the medieval period. In January 2002 we formally registered the FMG as a not-for-profit organisation with the Charity Commission for England and Wales.
 
Administration      
The FMG is managed by an Executive Committee, whose members are the charity trustees under English law. It is funded wholly by donations and subscriptions. The formal constitution is available on request, and may be viewed online by Registered Users.
 
Objectives      
to advance public education in the study of medieval genealogy and prosopography
to promote research into medieval genealogy
to publish the results of that research

2012-05-06, 12:29
Svar #3

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hejsan,
Websites kommer i alla former, några av dem i sig lika tillförlitliga som de bättre referensverken. Problemen jag ser med att använda dem som referenser är snarare vid utbyte/diskussion av slutledningar och innehåll:
- Versionshantering. Websites ändras/uppdateras ofta löpande, i få fall med en korrekt versionshantering. Vilken version användes som referens?
- Informationsutbyte. Om websites är offline/borta, hur utbyter man synpunkter med andra forskare? Går delvis igen också på föregående synpunkt. Även om man sparar ner websiten är den inte tillgänglig för andra forskare, särskilt som det vore ett brott mot upphovsrätten att återpublicera den själv.
Så problemet jag ser är inte den eventuella tillförlitligheten vid en viss tidpunkt, men hur jag kan veta att det är just den tidpunkten och tillståndet jag refererar till för andra forskare att undersöka och kritisera. Med en tryckt bok av en viss upplaga existerar inte det problemet. Inte så att den är felfri, men man vet exakt vad man refererade till.
Mvh,  Lars
 
(Meddelandet ändrat av Lsnith 2012-05-06 12:31)

2012-05-07, 18:12
Svar #4

Utloggad Jesper Danielsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2020-05-18, 13:43
    • Visa profil
Hej,
Jag håller helt och fullt med om de problem du belyser, men jag tycker att dessa saker främst handlar om ett omoget format som utvecklas i snabb takt. I och med att vetenskapliga journaler går mot att bli gratis och online sa kommer vi se mer och mer och mer seriös struktur. Problemen handlar ju om ganska enkla saker som stabilitet samt publiceringsstruktur(dvs publicera uppdateringarar separat). Alla websites har inte dessa problem, precis som alla tryckta versioner inte ar lättillgangliga och strukturerade; tryckta upplagor var ju inte alltid så funktionella som idag. Websites har fördelar som ocksa bör belysas, e.g. tillgänglighet.
 
Men för att återgå till ämnet så tycker jag denna website är väldigt användbar på amatörnivå; gratis och helt utan registreringsbehov, referenser till primärkällor, direkta citat av primärkällorna på originalspråk och utvärdering av primärkällornas relevans; innehållet är dessutom helt enormt och mycket möda har lagts ner på objektivitet. Helt annan klass än ES av vad jag sett hittills. Tänk dig att ha Elgenstierna och Äldre svenska frälseätter med omfattande citering från primärkällor gratis på nätet...

2012-05-07, 18:50
Svar #5

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hejsan,
Där är vi helt eniga. Ska snart en tur till Stockholm för att gräva i gamla luntor. Det kunde jag besparat mig om de funnits på nätet.
Och jag utesluter inte att jag får omvärdera mina åsikter med tiden, det är som du säger en ständig utveckling.
Mvh,  Lars

2012-05-09, 15:54
Svar #6

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Det bästa är att själv utgående från primära källor studera och skapa en genealogisk forskning. Om du inte har tillgång till originalkällorna så kan du med med hjälp av en kombinering av sidor på internet skapa dig en uppfattning om kunglig genealogi. Wikipedia kan användas på olika språk. Där finns mycket som stämmer men även mycket som inte stämmer. Det bästa är om där finns en not med hänvisning till källor eller forskning. Sedan är det att själv kontrollera om uppgiften stämmer inför kritisk granskning. Andra sidor som är användbara är Leo's Genealogics Website: http://www.genealogics.org/index.php Eftersom jag har inriktat mig på europeisk kunglig och aristokratisk genealogi så har jag varit i kontakt med honom. Han är noga med att informationen stämmer. Annors så gillar jag att använda den här sidan: http://www.genealogy.euweb.cz/ Den påminner mig mycket om de gamla goda Europäische Stamtafeln som användes före det fanns genealogiska sidor på internet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna