ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cecilia, dotter till kung Knud II den Hellige.  (läst 1730 gånger)

2002-11-10, 18:57
läst 1730 gånger

Utloggad Lena Lindne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2014-09-19, 22:50
    • Visa profil
Den danske kungen Knud II den Helliges äldsta dotter Ingrid gifte sig med den svenske stormannen Folke (Folkungarna).  
Hans andra dotter Cecilia gifte sig med Erik, jarl av Götaland.
Är det någon som vet något mer eller något alls om denne Erik, jarl av Götaland?
 
MVH Lena Lindne

2002-11-10, 22:37
Svar #1

Utloggad Roger Jarl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:14
    • Visa profil

2004-06-19, 16:18
Svar #2

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Såg först nu din förfrågan angående Cecilia och hennes make Erik, jarl av Falster (möjligen var han också jarl av Götaland). Om du inte vet det så finns de omnämnda jämte deras ättlingar i Brenners: Nachkommen Gorm des Alten.
 
Mvh
Bengt Örtenholm

2004-06-19, 22:28
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Ordningsnumret på kungen är tyvärr felaktigt!
 
Konge Knud II den Store af Danmark (1018-1035) og Norge (1028-1035) är samma vikingakung som King Canute the Great of England (1016-1035). Ingen idag levande människa kan härstamma från honom i rakt nedstigande led!
 
Den person som här är meningen, att skall bli diskuterad levde i slutet av samma åthundrade och skall heta:
 
Konge Knud IV den Hellige af Danmark (1080-1086)
Föddes som en illegitim son av Konge Svend II Estridsen af Danmark (1047-1076).
Mördad 10.07.1086.
 
GIFT: efter omkring 1080 med
 
Adela de Flandre
Föddes omkring 1065 som dotter av Comte Robert I le Frison de Flandre (1071-1093) och Gertrud von Sachsen.
Död i april 1115.
 
Jag härstammar i rakt nedstigande led (26 generationer) från deras gemensamma dotter:
 
Ingegerd af Danmark (gift med Folke den Tjocke).
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-20, 21:09
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ralf!
 
Jag har också denna härstamning, men problemet är ju att det inte råder hundraprocentig säkerhet om att Adela verkligen är mor till Ingegerd och Cecilia (däremot är hon ju bevisligen mor till Karl den danske). Detta har diskuterats här på anbytarforum; under: Kunglig genealogi: Karl den store samt Adela av Flandern (Se dessa diskussioner).  
 
Den finländske historikern Jarl Gall?n har emellertid i ett arbete hävdat att hon faktiskt är mor till döttrarna, och numera förefaller även Hans Gillingstam, som tidigare uttalat tveksamhet i frågan, vara inne på den linjen.

2004-06-20, 23:17
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik!
 
Trevligt nu är vi då släkt med varandra. Bättre skulle det ju vara om lite närmare. Nu är vi som sagt väldigt lite blodssläkt med varandra! Hoppas vi hittar ett närmare gemensamt ursprung någon gång. Det vore väldigt trevligt!
 
Du menar väl samme som:
 
Comte Charles d'Amiens les bons de Flandre et de l'Artois (1119-27)
Föddes 1084 som son av Konge Knud IV den Hellige af Danmark (1080-1086) och Adela de Flandre.
Mördad i Bruges 1127.
 
GIFT: omkring 1119 med
 
Marguerite de Clermont
Föddes som dotter av Comte Renaud II de Clermont och Adele de Vermandois.
 
Jag håller definitivt med den finländske historikern Jarl Gall?n, som står mig av vissa orsaker nära, samt Hans Gillingstam om, att Adela faktiskt är mor även till döttrarna Ingegerd och Cecilia.
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-22, 14:43
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ralf!
 
Högst densamme, ja; Comte Charles d'Amiens les bons de Flandre et de l'Artois eller Karl den danske, som han ofta kallas, åtminstone i nordisk litteratur.
 
Vi har ju också uppgifterna om att en systerson till honom, vid namn Arnulf, skulle ha lanserats som flandrisk tronkandidat (Om detta; se annan plats här i Anbytarforum; minns ej exakt rubrik). Men hans existens och exakta släktförhållanden är ju omtvistade, och full säkerhet råder ju ej i frågan.
 
Jag tror f.ö. att vi mycket väl kan vara släkt på närmare håll än så. Om jag har förstått inlägg från dig rätt, har du väl t.ex. Cronhielmshärstamning. Du har inte möjligen anlinjen: (Laurin) - Palumbus - Wallenstedt - Uttermark - Cronhielm? Men det är är ju förstås Cronhielm af Flosta. Och du hade väl Cronhielm af Hakunge? Eller??

2004-06-22, 18:10
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Carl-Fredrik
 
Håller med dig om, att Arnulfs existens och släktförhållanden är mycket omtvistade bland både genealoger och historiker. Personligen ställer jag mig mycket kritiskt till informationen om hans existens. Åtminstone var han nog inte någon bror till Bengt Snivel som många vill påstå.
 
Mordet på Comte Charles d'Amiens les bons, Comte de Flandre et de Artois (1119-27) i Bruges 1127 ledde till, att ett nytt stort inbördeskrig utbröt i Flandern. Medan inbördeskriget pågick styrdes området tillfälligt av William Clito från Normandie (1127-1128). Segraren Thierry de Lorraine blev, genom modern (syster till Adela de Flandre), Comte Thierry de Flandre (1128-1168) och ny härskare i Flandern. Jag härstammar från honom i 29 generation.
 
Ja, jag härstammar från den grevliga ätten Cronhielm af Hakunge. Det innebär således att vi har gemensamt ursprung på 1600-talet.  
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-22, 20:20
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ralf!
 
Det innebär det nog tyvärr inte, misstänker jag; inte på det sättet i alla fall. Du missförstod mig lite; dvs jag uttryckte mig nog lite dunkelt. Jag härstammar alltså inte från ätten Cronhielm af Flosta, men blir släkt med dem via den nämnda ingifta släktlinjen - som ju inte är anor till ätten Cronhielm af Hakunge; det var ju brodern till denna ätts stamfader Salomon, Gustaf (Flosta), som gifte sig med en Uttermark.
 
(Men fanns det ändå inte något senare gifte mellan Cronhielm-ätterna, eller minns jag helt fel....?)
 
Men det är klart: släkt till släkten på långt håll blir vi ju ändå på detta sätt.... Men jag misstänker att det också kan finnas andra kopplingar - utom den via Knut den helige av Danmark, vill säga. (Puh! Där klarade jag att hålla mig till ämnet, låt vara med ett nödrop)

2013-01-07, 09:50
Svar #9

Utloggad Inga Løite

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2013-10-28, 11:50
    • Visa profil
Ralf Palmgren og Carl fredrik Hanzon: Jeg nedtstammer fra Ingegerd, direkte ane, 25 generasjoner. Hvor mange barn hadde hun?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna