ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Det brittiska kungahuset  (läst 1166 gånger)

2004-10-23, 23:20
läst 1166 gånger

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
(Denna diskussion är flyttad från Länder: England)
 
Hej Ralf!
 
Prins Michael kallas ju inte Michael, prins av Kent, utan Prins Michael av Kent, och detta har ju att göra med den egendomliga brittiska vanan att benämna prinsar utan egen hertigtitel efter faderns d:o (kanske för att tydliggöra vilken släktgren det är fråga om). Men han är ju prins av Storbritannien och Irland. På samma sätt benämns ju ibland prinsarna William och Henry (Harry) med tillägget av Wales, men alltid tillsammans med förnamnet. Angående prinsessan Alexandra/Mrs Angus Ogilwy, gäller nog samma sak. Men hon kallas väl i regel bara Prinsessan Alexandra av Storbritannien, eller har jag fel?
 
Den som bäst hade kunnat förklara denna och liknande frågor, Johan Danielsson, dog ju tyvärr sommaren 1997, endast 45 år gammal. Han behärskade alla märkligheter och charmiga inkonsekvenser inom kungahusen och adeln (i synnerhet de brittiska d:o) till fulländning. Och han hade nog minst ett 20-tal exemplar av Burke?s båda böcker av olika årgångar.
 
Men nu har alltså någon annan tagit över utgivningen av de nämnda brittiska kalendrarna, och kallas således inte Burke?s utan något annat (som Johan hade kunnat svara på, men som jag, skam till sägandes, har glömt).

2004-10-24, 02:38
Svar #1

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Ja, jag tror Carl-Fredrik har rätt i att Michael of Kent ÄR prins av Storbritannien och Irland. Kung George V utfärdade det s k 'Letter?s Patent' 30 november 1917, och där fastslås bland annat att titlarna 'Royal Highness' och 'Prince' eller 'Princess of Great Britain and Ireland' skulle vara förbehållna monarkens barn, barnen till monarkens söner, samt den äldste levande sonen till den äldste levande sonen av en Prince of Wales. Således torde Michael kunna titulera sig 'Prince of Great Britain and Ireland' eftersom hans far Prince George (1902-1942), Duke of Kent, var son av en monark, nämligen just George V.
 
Rätta mig gärna om jag har fel,
 
MVH/Tomas

2004-10-24, 07:58
Svar #2

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Ett litet tillägg angående Alexandra Windsor (f. 1936), alias mrs Angus Ogilvy, syster till Michael - hennes titel är sedan 1997 (håll i er nu!) 'HRH Princess Alexandra Helen Elizabeth Olga Christabel of Kent, the Honorable Lady Ogilvy'. Hon kan dessutom sedan 1960 titulera sig 'Dame Grand Cross of the Royal Victorian Order' (GCVO) och sedan 2003 'Lady Companion of the Order of the Garter'
 
Som en följd av 'Letter?s Patent' från 1917 saknar Alexandras barn prins/prinsess-titel.

2004-10-24, 08:04
Svar #3

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Ännu ett litet tillägg - Alexandra Windsor är alltså prinsessa av både Kent samt Storbritannien och Irland, och likadant är fallet med hennes bror Michael med den skillnaden att han då naturligtvis är en prins och inte en prinsessa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna