ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engelska kungliga ätten York = norska Jork ?  (läst 3444 gånger)

2001-05-04, 19:30
läst 3444 gånger

gunnar

Vet inte var jag skulle posta detta men   tänkte på den engelska kungliga släkten York ( ni minns Rosornas krig i England på 1400-talet mellan Lancashire och York).  Den kungliga släkten York, var härstammar den ifrån, om man går tillbaka till 700 eller 800-talet? Från Danmark, Norge eller Sverige?  Namnet York ( liksom staden York i norra England) kommer vad jag förstått från de nordiska språket Jork.  Kan det vara så att den kungliga engelska ätten York en gång hetter Jork och härstammade från Norge, Danmark eller Sverige om man går tillbaka till 700- eller 800-talet när vikingarna intog de britiska öarna?

2001-05-04, 20:52
Svar #1

Wanja Andersson

Hej Gunnar,
 
Så vitt jag vet hærstammar inte slækten York från Norge.Dæremot ær namnet på staden York ett arv
från de norsk vikingarna som kallade den Jorvik.
Hælsningar
Wanja, Oslo

2001-05-05, 08:29
Svar #2

Carola Ulups

Hej Gunnar
 
Rosornas krig mellan släktgrenarna Lancaster (röd ros) och York (vit ros) båda tillhörande dynastin Plantagenet varade mellan 1455-85. De båda grenarna härstammade från Edvard III.
 
Staden går tillbaka på ett Romerskt legionsläger som anlades i samband med den romerska erövringen av norra England 71/72 e. Kr. Danska vikingar erövrade York 867. Staden kallades av dem Jorvik och hette York innan Danskarna intog den.
 
MVH
Carola

2001-05-06, 22:07
Svar #3

Wanja Andersson

Hej Gunnar och Carola,
Jag blev litet førvånad av att læsa att de var danska vikingar som regerade i York.Vem som intog
York vet jag inte men den siste vikingakungen av York var Erik Blodyx son till Harald Hårfager som otvivelaktigt var en norsk viking då han var den som samlade Norge till ett rike.
Yorkska huset stammar mycket riktigt enl.Norstedts utmærkta uppslagsbok från Edwars IIIgenom hans son Edmund de Langley.Plantagenetene hærstammar enligt samma kælla från Gottfrid av Anjou vilket i mina øron låter franskt.
York fanns också føre romarnas ankomst.Dær bodde
enligt stade Yorks hemsida ett folkslag som hette Brigantes, romarna kallade platsen Eboraceum,
Vikingarna døpte den Jorvik och så blev den slutligen York.
Hælsningar Wanja Oslo

2001-05-06, 23:24
Svar #4

carola

Hej Wanja
 
Som jag skrev ovan så går staden tillbaka till ett Romerskt legionärsläger som anlades i samband med den romerska erövringen av Norra England 71/72 e. Kr. 867 erövrade Danskarna York. Av danskarna kallad Jorvik men den hette York dessförinnan. Jorvik, som Danskarna kallade staden blev ett ledande centrum för det nordiska inflytande i England. Under 900-talet blomstrade ett självständigt rike med York som huvudstad, bl.a. under ledning av norrmannen Erik Blodyx. Därefter återtogs staden av anglosaxerna men bibehöll länge ett betydande skandinaviskt befolkningsskikt. Men faktum kvarstår att Danskarna erövrade York 867. Och York hette York innan Danskarna kom. Från tidig medeltid utvecklades York till en av Englands viktigaste städer. Redan under 600-talet blev det ärkebiskopssäte och de northumbriska kungarna gynnade staden bl.a. genom kyrkogrundande.
 
MVH
Carola

2001-05-07, 10:52
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Om York hette York innan det hette Jorvik, hur kommer det sig då att de själva (dvs. staden Yorks 'styrelse') i sina turistbroschyrer säger att namnet York kommer av namnet Jorvik, vilket vikingarna hade gett platsen?
 
MVH
Mikael

2001-05-07, 19:47
Svar #6

carola

Hej Alla
 
Jag vet inte varför det i turistbroschyrer står att namnet York kommer av Jorvik. Kan bara säga att när Danskarna intog York kallade dom staden Jorvik. Jag kan inte med 100% säga att så här är det. Men det är så här jag har lärt och läst mig till det. Enligt NE står det: Danskarna erövrade York 867, av dem kallad Jorvik, plus det som jag skrivit ovan.
 Sen får vi väl se om någon kanske med absolut säkerhet kan tala om hur det ligger till. Har jag fel i detta så har jag i alla fall lärt mig något nytt.
 
Vårhälsningar till er alla!
Carola

2001-05-07, 19:59
Svar #7

Eva Cumner

Hejsan alla!
 
Jag har just surfat runt på ett otal olika sidor med York-historia och har då hittat dessa saker som de allra flesta verkar vara överens om.
 
Romarna lade grunden till York när de AD 71 anlade en militärbas där och kallade den Eboracum.
 
När de drog sig tillbaka ca 350 år senare gjorde Anglo-Saxerna platsen till huvudstad i sitt södra kungarike, kallat Deira. De döpte om staden till Eoforwic, och höll fäste där till 866.
 
Då vikingarna erövrade staden år 866 ändrades namnet till Jorvik, vilket ju i och för sig låter mycket likt Eoforwic, och inte heller mycket olikt York!  
 
Mvh  Eva Cumner, England

2001-05-08, 16:40
Svar #8

Carola Ulups

Hej igen
 
Nu har jag lärt mig något nytt. Jag har nu tagit reda på följande: Först hette staden Eboracum sen Eforwick sen kommer vi till Jorvik och nu York. Har varit i kontakt med en Pam Bruce i York ang. detta. Och det är ju precis vad Eva i sitt inlägg ovan säger.  
 
Soliga hälsningar
Carola

2001-05-08, 20:04
Svar #9

gunnar


2001-05-09, 11:22
Svar #10

Lars Öhman

Enligt en uppgift i Svensk Uppslagsbok går staden York tillbaka på de keltiska Briganternas huvudort Caer Evrauc, därav det senare romerska namnet Eboracum.
 
Jag erinrar mig att Brigante på Italienska betyder rövare. Kanske säger det något om romarnas syn på de keltiska Briganterna.

2001-05-09, 20:35
Svar #11

Carola Ulups

Lars
 
 Briganter: Stam eller stamförbund i England i antiken. Briganternas huvudort var Isurium (Aldborough), medan Eburacum (York)  blev romersk centralort.
 
Ordet Brigad kommer av italienska brigata som betyder stridande grupp. Så visst måste det nog på något sätt hänga samman.
 
Sen har vi Brigantin av italinska brigantino som betyder sjörövarskepp.
 
Somrig hälsning
Carola

2013-01-07, 10:08
Svar #12

Utloggad Inga Løite

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2013-10-28, 11:50
    • Visa profil
Er det noen som kejnner til stamfar til Thored, earl av (södra) Northumbria och York?

2013-05-17, 21:41
Svar #13

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Angående skandinaviskt påbrå till huset York, så bör det påpekas att då det (som tidigare nämnts) tillhörde huset Pantagenet, som gick tillbaka till Geoffrey V:s giftermål med Matilda, dotter till Henrik I, en ättling till Vilhelm Erövraren. Det härstammade alltså delvis från normanderna, vilka ju i sin tur ursprungligen kom från Skandinavien.

2013-05-18, 18:23
Svar #14

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna