Forum > Erik XIV:s frillobarn

Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2009

<< < (6/6)

Niclas Rosenbalck:
Göran, lite snabbt. Riksregistraturet finns endast utgivet under Gustaf I:s tid (till 1560), därefter hänvisas man till antingen orginalet på Riksarkivet eller på mikrofilmade versionen (se SVAR). Det finns dessutom under slutet av 1500-talet flera olika registratur (hertig Karls, Hogenskild Bielkes, tyska registraturet etc). Det finns dock uppgjorda personregister på RA som är nyttiga.
 
Till din andra fråga. Jo, jag menar att Elin Erlandsdotter [ej Elin Bååt, det är anakronistiskt att skriva så och lurar läsaren att hon själv kallade sig eller skrev sig detta] hade någon form av arvspretention på tullnären Olof Larssons egendom. Det är intressant att hon inte ville gå fullt ut i arvskifte (är det därefter en fras /anthingen i hus, grundh, boo eller boohag/ som används liknande de som används i domböckerna om köpövergångar?) med honom. Kan det vara arvskrav som går tillbaka på egendom som hennes make Måns Persson haft innestående med Olof Larsson (halvbror eller gift med en syster till M.P.)? Jag vet inte, vi vet inte, om inget nytt framkommer. Dessa texter bygger på tolkning som måste jämföras med andra kända fakta.
 
När det gäller Ivan Svalenius uppgift om att Olof Larsson Ålänning varit gift med Elin Henriksdotter så är detta troligen helt fel, liksom mycket annat som du Göran kunnat konstatera ifråga om Svalenius biografier. Svalenius har förmodligen blandat ihop Ålänningens data, inte bara med tullnären Olof Larssons utan även med Olof Larsson (Stubbe) av Väckjärvisläkten (se Jully Ramsays bok Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden  s 439, dock med smärre felaktigheter om tjänsten i Koporje och dödsåret) som adlades 1587 och vars änka Elin Henriksdotter nämns 1590. Denne sistnämnde Olof Larsson (död 1589) var dessutom fogde på Narva slott 1584-89. Han är inte identisk med tullnären i Narva Olof Larsson! Många Olof Larsson i slutet av 1500-talet att särskilja - inte lustigt att Almquist och Svalenius gått bet på denna kökkemödding av uppgifter.

Göran Johansson:
Niclas, tack för dina synpunkter. Som pensionär har jag gott om tid men du har ett jobb att sköta.  
 
Några synpunkter. Troligen underskattar du Mare Balticum som kommunikationsled och den pendeltrafik som ständig hölls igång med segelfartyg över detta innanhav. Det var inte så märkvärdigt att förflytta sig från Balticum till Stockholm. Olof Larsson Ålänning kan ha befunnit sig i Stockholm i 20/3 1584 och i Narva 23/5 samma år.
 
För min del vill jag inte döma ut Almquist ifråga om Olof Larsson ålänning. Jag lägger in två texter. Det först avser ett arvsmål relaterat i SST 16/3 1577 och det andra avser en fortsättning av samma mål det som du själv åberopat i SST 23/5 1584. Om du läser dessa båda mål så ska du finna att tullnären i Narva 1584 är identisk med Olof Larsson ålänning. Det råder knappast någon tvekan om den saken. Det är inte alls så konstigt som det kan tyckas.
 
Tänkeboken 1577

 
Tänkeboken 1584

Göran Johansson:
För min del anser jag det vara klarlagt att Olof Larsson ålänning är identisk med Olof Larsson tullnär i Narva (motiv ovan). Av det skälet är det, enligt min uppfattning, också säkerställt att fogden Måns Persson i Svartsjö var son till Per Clemetsson i porten (motiv redovisas ovan). Slutligen finns det därmed, också enligt min uppfattning, en koppling via Måns Perssons hustru Elin Erlandsdotter [Bååt] mellan den förnäme kyrkoherden Erland Pedersson [Bååt] och Per Clemetssons familj (se motiv ovan). Den stamtavla som jag föreslagit  här är således, fortfarande enligt min uppfattning, korrekt.  
 
I den av mig föreslagna stamtavlan finns ett frågetecken för Agda Persdotter. Hon förekommer i den felaktiga stamtavla som lär ha hittats i Palmskölds samlingar och som blev recenserad av Gillingstam i SoH 2001 (se ovan). Det finns dock, enligt min upfattning, ingen direkt anledning att tro annat än att stamtavlan med avseende på Agda Persdotter är korrekt. Däremot tycks det, enligt min upfattning, finnas ett principiellt fel i så motto att en generation saknas mellan Olof Larsson Ålännings hustru och Per Clemetsson - nämligen den senares son Måns Persson.    
 
Jag skulle gärna vilja gå vidare nu. Anders Ryberg föreslog  här en diskussionsmodell som är intressant. Jag har för min del presenterat ett antal argument som kan tala mot att  Margareta Eriksdotter inte var dotter till kung Erik. För att kunna spinna vidare på Anders Rybergs tråd så vore det intressant om Anders eller någon annan kunde redovisa argument mot att Margareta var dotter till en förnäm kyrkoherde vid namn Erik.
 
(Meddelandet ändrat av passord den 28 januari, 2009)

Anders Ryberg:
De argument som i mitt tycke talar mot att Margareta var kyrkoherdedotter är för mig främst den anteckning i en förkommen kyrkobok från Horn som säger att hon sägs ha varit kungadotter. Svagheten med detta argument är dock att det är oklart när anteckningen gjordes. Påståendet förekommer även i vissa släktsamlingar från sent 1600-tal, långt efter Margaretas död. Det är teoretiskt möjligt, men inte troligt att dessa uppgifter kan ha förmedlats av Olof Verelius, som möjligen kände en samhörighet med vissa av Margaretas ättlingar för att de kom från samma trakt, men mer sannolikt för att de läst vid samma universitet. Kopplingen lider dock även av den svagheten att uppgiften i så fall vandrat flera led. Dock så leder dessa uppgifter till att man inte helt självklart kan anta Margareta som prästdotter.
 
Det hela motsägs dock av likpredikans tydliga utpekande, som, vilket Göran S påpekat, gör det mycket sannolikt att hon var prästdotter. Jag ser inget i likpredikan som talar mot detta direkt. Ej heller ser jag Saebyensis autografsamling som ett tecken på mer än att han lyckades prata till sig autografer, eller några av de andra kringargument Göran presenterat, som ofta bygger på rätt långa spekulationskedjor.
 
Men som sagt, eftersom den äldre uppgiften om att Margareta var kungdotter finns, kan man inte alldeles säkert fastslå att hon var prästdotter, så länge ingen präst vid namn Erik med en lämplig dotter Margareta upphittats.
 
För att kunna göra det sannolikt att Margareta inte var prästdotter behövs mer samtida belägg på ett samband mellan henne och kung Erik.
 
(Meddelandet ändrat av ary den 28 januari, 2009)

Göran Johansson:
Niclas, jag har sökt efter SVARs mikrofilmade version av Riksregistraturet men kan inte hitta något. Hur gör man?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion