ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik XIV:s legitima ättlingar  (läst 3364 gånger)

1999-10-31, 19:32
läst 3364 gånger

Fredrik Kjällbring

Är det någon som vet något om den legimtima grenen av Erik XIV:s ättlingar? Erik XIV:s dotter Sigrid (f. 1566) med Karin Månsdotter gifte sig med Henrik Klasson Tott. De skall bl.a. fått dottern Emerentia (g.m. kh Erik Altanius i Töfsala) vilkens sonson Johan Aftanius, d. 1721, kh i Karis (Finland), skulle ha barn som ej fortsatt vara inom prästerståndet (Källa Åbo stifts herdaminnen).
Finns det några forskningar angående Johan Aftanius ättlingar? Kan man lita på att Emerentia var Sigrids dotter och således Erik XIV:s dotterdotter?

1999-11-01, 22:05
Svar #1

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Ätten Tott är redovisad i senaste häftet av Äldre Svenska Frälsesläkter som utkom 1989.
Henrik Tott vigdes 1597 med Sigrid Eriksdotter (1566-1633).
Fem barn till Henrik är kända:
- Anna, död ung
- Åke Tott (1598-1640)
- Erik Tott (död 1621)
- Claus
- Kerstin
Anna, Åke och Erik är barn till Sigrid. Claus och Kerstins mödernebörd är ej angiven.
Uppgiften att de även haft dottern Emerentia beror på förväxling enligt E. Lindh, Släktbok,
Ny följd, 1:1, 1941, s. 1
Elgenstiernas Ättartavlor från 1934 uppger felaktigt att sonen Erik dog späd, och redovisar även utan källhänvisning barnen Johan och Maria. Eftersom dessa utelämnades av Hans Gillingstam och Kjell-Gunnar Lundholm i Äldre Svenska Frälsesläkter så finns det inget bevis för att dessa barn har funnits.

1999-11-14, 20:09
Svar #2

Utloggad Gunnar Tonnquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2008-11-30, 19:14
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/gunnartq
Vem vet något om Emerentia Paulis anor. Hon var maka till Mårten Krakow och blev berömd för sina insatser vid försvaret av Gullbergs fäste i januari 1612.

1999-12-26, 20:26
Svar #3

Katriina Orbinski

Jag vet ingenting om Emerentia Paulis anor, men jag skulle vilja veta. Hela Orbinski-släkten i Finland härstammar bl.a. ifrån Mårten Krakows och Emerentia Paulis dotter Emerentia Krakow, som gifte sig med borgmästaren Knut Olofsson.

2000-06-09, 17:46
Svar #4

Johan R:son Sjöberg

Emerentia Pauli förekommer i en antavla jag påbörjade för några månader sedan. Då frågan är ställd här, undrar vilken anknytning hon anses ha till Erik XIV? För min del förefaller det förstås ganska svårt att tänka sig att hon skulle vara ättling till Erik XIV, men man kan ju aldrig veta...

2000-06-09, 17:48
Svar #5

Johan R:son Sjöberg

Tillägg: från Knut Olofsson och Emerentia Krakow härstammar den huvudsakligen på Gotland verksamma prästsläkten Canutius.

2004-01-20, 10:02
Svar #6

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Jag härstammar liksom många andra från Mårten Krakows och Emerentia Paulis dotter Emerentia gift med borgmästaren Knut Olofsson. Har läst ovanstående inlägg men undrar nu om någon efter senaste inlägget 2000 har funnit något om deras härstamning.
Mvh
Bengt Örtenholm

2004-07-19, 23:13
Svar #7

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Sitter och läser Projekt Runebergs nyligen inscannade version av Anteckningar om Svenska Qvinnor (Sthlm, PG Berg, 1864). Den innehåller en del uppgifter som korrigerats i modern tid, men på s. 32 står en intressant uppgift jag tidigare inte känt till. Jag citerar:
 
Bethzen, Margaretha, dotter af holländske handlanden i Stockholm Mathias B., blef 1682 gift med kammarrådet Samuel Larsson Eldh, hvilken var sonson af Erik XIV:s olycklige son, prins Gustaf, sedermera upphöjdes i adeligt stånd och blef stamfader för ännu lefvande slägten Stjerneld. Slut citat.
 
Jag hade för mig att prins Gustaf avled barnlös???
 
Tomas Karlsson

2004-07-19, 23:41
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ja, så vitt man vet dog han barnlös. Han har i varje fall inga kända barn eller andra ättlingar.  
 
Det där med Stierneldarna är ren fiktion, och var något som Adolf Ludvid Stierneld (mannen som lade grund till Statens Porträttsamling, som till största delen förvaras på Gripsholms Slott) hittade på någon gång ca 1800, i syfta att förgylla sin egen ätts anor. De äger ingen som helst verklighetsbakgrund. Så redan på den tiden försökte man förbättra sina anor med kunglig status.

2004-07-20, 00:17
Svar #9

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Tack Carl-Fredrik för den intressanta upplysningen! Det var ju ett viktigt klargörande gällande prins Gustaf och hans eventuella avkomma som verkligen bör stå med under den här rubriken!
 
MvH
 
Tomas Karlsson

2004-08-03, 10:02
Svar #10

Tommy Andersson

Om Emerentia Paulis ursprung har jag inte personligen någon kännedom, men i Österrike finns förmodligen svaret. Skulle tippa på att Hans Pawlik i Klagenfurt kan ha en del trådar att undersöka närmare. Han har en  hemsida.
 
Tror också att Patrik Lundberg kan ha en del information eftersom jag vet att han varit på plats i bl a Kärnten och Malborghetto i Friuli.

2004-10-16, 17:25
Svar #11

Carin Widén

Har någon forskat på Gustaf Eriksson Vasas ev avkomma som han skulle ha fått med en svensk värdshusvärds dotter i Danzig. Läste en artikel av Christer Wik i dagens nummer av Nya Wermlands-Tidningen, att så skulle ha varit fallet.  
Carin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna