ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns det ättlingar till Gustaf III ?  (läst 2951 gånger)

2006-06-13, 22:47
läst 2951 gånger

Sixten Lööf

Enligt historielektioner i forna skoldagar så har jag fått lära mig att Gustaf III:s son: Gustaf IV Adolf, fick fem äktenskapliga barn.  
  Efter ett tags googlande har jag förstått det som att det första barnet: Gustaf Gustasfsson von Holstein fick ett barn (prinsessan Carola) men inga barnbarn, att barnet Carl Gustaf dog vid 3 års ålder och att barnet Sophie Vasas son-dotter-son-son blev far till Carl XVI Gustaf.  Jag kan dock inte finna mycket information om de två andra barnen : Cecilia (vars son Anton Gunther Friedrich Elimar jag inte finner någon information alls om!) och Amalia av Wasa. Jag undrar om någon vet något mer om dessa två, och uppskattar även information om det oäkta barnet Adolf. Tack på förhand / Sixten

2006-06-14, 06:48
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Prinsessan Amalia dog ogift.
Prinsessan Cecilia var gift med Storthertigen av Oldenburg och efterlämnade en son, Hertig Elimar av Oldenburg (1844-1895), som gifte sig morganatiskt. Hans ättlingar reducerades till grevar av Welsburg. Huvudmannen för denna ätt är elektromekaniker, född 1938, och bor i Wien. En annan gren är bosatt i England.
 
Ted Rosvall

2006-06-14, 14:50
Svar #2

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
Till Sixten Lööf.
 
Sophie har en son som var Furste Fredrik I av Baden. Vet du hur ledet mellan Sophie och Carl XVI Gustaf ser ut ?
 
Mvh Göran

2006-06-14, 23:30
Svar #3

Sixten Lööf

Till Göran
Tack så mycket, men ledet från Sophie till Carl XIV Gustaf vet jag :-)
 
Är det någon som vet något om oäktingen Adolf som jag har förstått det Gustaf IV Adolf skulle ha fått tillsammans med Maria Schweigen?
 
Vänliga hälsningar till er alla /Sixten

2006-06-14, 23:45
Svar #4

Sixten Lööf

Föresten! (till Ted) var skulle jag kunna få tag i mer information om elektromekanikerna och det andra ledet av ättlingar ifrån prinsessan Cecilia och storhertigen av Oldenburg?
Tack på förhand / S

2006-06-14, 23:49
Svar #5

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Sixten.
Du kanske missuppfattade mitt inlägg ovan, jag är intresserad av att veta hur kopplingen ser ut från Sophie till Carl XVI Gustafs far ser ut !
 
Mvh Göran

2006-06-15, 09:21
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Svaret på denna fråga finns redan i Anbytarforum (som ju inte endast innehåller pågående presensdiskussioner). Sannolikt finns svaret på flera ställen. Det återfinnes t.ex. under: Kunglig genealogi: Gustav IV Adolfs ättlingar: (av Gabriel Wallgren - fredag den 19 juli 2002 kl. 13.51)

2006-06-15, 11:02
Svar #7

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna