ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Franska kungaättlingar i Svärdsjö?  (läst 881 gånger)

2000-08-20, 21:15
läst 881 gånger

Annelie Berg

Hej!
Enligt uppgifter jag fått,skulle Ludvig den XVI av Frankrike(1754-93)ha en oäkta dotter som kom att bosätta sig på ett stort bondhemman i Svärdsjö.Finns det någon som vet om dom här uppgifterna stämmer,och i så fall,hennes namn?
Axel von Fersen,hjälpte ju kungafamiljen att fly.
Kanske han hade nåt att göra med detta.
 
             Mvh//Annelie

2001-09-22, 18:26
Svar #1

Agneta Winka

Är det någon som har uppgifter om Ludvig Filip av Orleans även kallad Borgarkungen,Frankrike.Född 1773 död 1850.Han flydde nämligen genom nordnorge och sedan genom Sverige 1795 och skulle enligt sägner ha gjort en kvinna i Piteåtrakten gravid.Vore tacksam att få svar om det är någon som har forskat om hans resa genom norden.

2001-09-22, 21:53
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Man kan läsa om detta i en bok: Nordkalotten, konung Faravids land. av Östen Groth, Tidens frlg., Stockholm, 1994. Det ska ha hänt i Muonionniska i finska Tornedalen, på den tiden svenskt.
Olof och Ingrid Bergström

2001-09-22, 22:04
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Jaha, skulle han ha barn i Piteå också.. -det brukar ju bli mängder av barn till kungligheter på drift.. :-) -Den jag känner till gäller bra mycket längre norrut, i Muonioniska närmare bestämt, där finns väl visst fog för att tro att han hade inblandning i ett barn med en Beata-Kaisa Wahlbom, svägerska till prästen Mathias Kolström.. (Det är kanske denna händelse som du avser med 'Piteåtrakten'..)
-Detta beskrivs tämligen utförligt i ett eget kapitel i boken Sällsamheter i Tornedalen, Åsa Nordén, 1983 Det finns även mer skrivet om detta tror jag, men den boken är en bra början..
 
Jag såg nu att en komplett förteckning över litteratur i ämnet har lagts in av Tero Tulkki den 31/12 2000 under Övriga släkter: Wahlbom
 
-Men jag tror nog allt detta utspelar sig ganska långt ifrån Svärdsjö som rubriken ovan anger.. -så eventuella fortsatta frågor och svar om hertig Louise Philippe kan väl lämpligen ske där under Wahlbom, eller under egen rubrik..
 
Mvh //Peter

2001-09-23, 17:40
Svar #4

Agneta Winka

Tusen Tack för informationen Ingrid och Peter,det är en början i alla fall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna