ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gertrude, dotter till Prins Eugen?  (läst 1149 gånger)

1999-02-01, 00:25
läst 1149 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag har fått uppgift om att en Beata Olsson skulle ha varit väninna med Prins Eugen. Frukten av denna förbindelse blev Gertrude Bergena Olsson som föddes den 20 april 1883-1884 i Malmö. Mamma Beata och dottern emigrerade till USA i slutet av 1800 eller början av 1900. Gertrude gifte sig där med en John Carlson. Hon avled 1927 i Chicago.
 
Hennes släktingar letar nu efter information om henne men kan inte riktigt hitta rätt.
 
Är det någon som hört talas om att Prins Eugen skulle ha haft en oäkta dotter eller en älskarinna över huvud taget?
 
Vet ni något så tar jag tacksamt emot informationen som jag sedan kan vidarebefordra till USA.
 
Hälsningar Lena A L

1999-02-01, 23:22
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ojoj, detta var en ny variant på en gammal saga. Det brukar vara Karl XV, som är ute och blir far till alla oäkta barn, vars mödrar sedan utvandrar till USA. Fast Oscar II figurerar också, och en prins på slottet i Oslo, och den senaste varianten jag sett är kronprins Fredrik av Danmark, gift med Karl XV:s dotter Lovisa. Det är alltså oerhört vanligt att oäkta barns mödrar drog alla möjliga historier för barnen för att förklara faderns frånvaro, och särdeles när de utvandrat. De kunde nog inte tänka sig att någon skulle försöka kolla detta 100 år senare. Så om det inte finns något som helst belägg för någon verklig kontakt med hovet, kan du nog lägga detta till sagosamlingarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna