ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gruoch of Kenneth (""""Lady Macbeth"""")  (läst 1151 gånger)

2005-05-22, 20:35
läst 1151 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag är intresserad av ättlingar till Lilack, kung av Skottland 1057-1058, Lilack var son till the thrane of Moray (ungefär greven av Moray) Gilmcongarin (ibland skriven Gillacomagnam) och Gruoch af Kenneth (dotter till Boede, prins av Skottland och sondotter till Kenneth III av Skottland) också känd genom Shakespeares pjäs som Lady Macbeth).
Jag är också intresserad av eventuella ättlingar till Gruoch och Macbeth (kungapar i Skottland 1040-1057) gärna även syskon till Gruoch och hennes far prins Boede om det skulle finnas sådana upplysningar).
källor: bl.a. Holmshed krönikan och privata ättartavlor
 
M.V.H. Steve

2005-05-23, 14:20
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Vad jag vet så är det helt enkelt omöjligt att härstamma från King Lulach the Simple of Scotland (1057-1058). På så sätt kan man inte heller med säkerhet härstamma från Lady Macbeth. King Macbeth (MacBeatha) of Scotland (1040-1057) fick heller inga barn så där är det också stopp. Man kan inte heller med säkerhet härstamma från deras syskon och inte heller från Beoedhe. Tyvärr ser det mycket dåligt ut med härstammning från det kända paret Macbeth i Shakespeares berättelse. Har du själv hittat några anor i Skottland eller varför undrar du?

2005-05-23, 15:24
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej Ralf, jag har inte några anor från dem, men andra som jag just har träffat, har visat mig de anorna (från de källor jag uppgav). Ralf, på vilket sätt är Du säker på att så inte är fallet?
 
M.V.H. Steve

2005-05-23, 16:01
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Det jag känner till har jag främst tagit från skottsk och brittisk genealogisk litteratur. Tyvärr har jag inte haft möjlighet närmare bekanta mig med Holmshed krönikan och källor. Finns den förövrigt utgiven av trycket?
 
Montague-Smith, Patrick W.: The Royal Line of Succession - The British Monarchy from Cedric AD534 to Queen Elizabeth II. (1996).
 
Ross, Stewart: Monarchs of Scotland. (1990).
 
Dessutom har jag använt mig av Burkes Peerage och The Scottish Peerage.
 
Jag skulle vilja veta exakt hur de skulle härstamma från dessa kungligheter och vad de ytterligare stöder sina argument på!

2005-05-23, 16:28
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja Ralf, jag ska försöka ta reda på mera. Jag skrev ned dessa notat från deras källor när jag var till middag hos dessa Brittiska bekanta häromdagen. Jag tyckte att det verkade intressant och roligt eftersom jag är skådis själv och vem kan motstå den eventuella verkligheten bakom Shakespeares verk, om man är inom min bransch? smiley. Jo på engelska finns den utgiven och naturligtvis tolkad! (ska också förs?ka kolla på vilket förlag).  
 
Hälsningar: Steve

2005-05-23, 19:21
Svar #5

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil

2005-05-23, 20:52
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Helt riktigt Christina! Jag har inte sett det förän Du påpekade det. Jag ser så dåligt på skärmen Christina (även om jag använder glasögon!)och jag tyckte ändå jag kollade alla stavningarna så ordentligt...smiley
 
M.V.H. och TAck: Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna