ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustaf av Sachsen-Engern-Westfalen - hans barn eller barnbarn  (läst 1267 gånger)

2000-07-31, 21:12
läst 1267 gånger

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Hertig Gustaf hade enligt vissa genealogier, bl.a. Elgenstierna, en dotter,Brita Rutencrantz som gifte sig med Anders Stråle av Sjöared. Hon var född senast 1598 och fick sista barnet 1649, alltså vid minst 51 års ålder. Jag har sett uppgifter i SoH 1990 att hon i stället varit dotter till hertigens son Gustaf Rutencrantz och född i början av 1610-talet. Hennes mor ska ha varit Christina Kristensdotter Månesköld af Seglinge, senare omgift med kyrkoherde Johannes Kaliander.  
I så fall har Elgenstierna fel på många ställen. Dels far i fel generation, dels sägs Brita Rutencrantz varit gift första gången 1620, dels sägs Christina Månesköld ha varit gift med Magnus Rutencrantz och mor till hans son. Kyrkoherde Kaliander dog 1637 och Christina Månesköld 14 april 1638 så det har varit knappt om tid för omgifte och barnafödande. Spekulationsvis har Elgenstierna förväxlat de bägge Rutencrantzarna, men eftersom det i så fall är tre felaktigheter inom samma familj frågar jag: Var fick Elgenstierna, som jag uppfattat som en seriös forskare, de felaktiga uppgifterna ifrån? Och vem var Magnus Rutencrantz i själva verket gift med?

2006-08-10, 14:29
Svar #1

Gustav Granath

Hertig Gustaf av Sachsen-Engern-Westfalen hade med sin mätress Anna Lillie till Okna nedansf?ende dotter, vilken efter sachsiska vapnet antog namnet Rutencrantz
Dotter: Brita Gustafsdotter Rutencrantz
Fran Fru Valbor Darell.s född Levan, Släkttavla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna