ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustaf I:s anor  (läst 5066 gånger)

2004-03-16, 22:37
läst 5066 gånger

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Har jag rätt i mina antavlor för konung Gustaf I, att han med största sannolikhet härstammade tre olika linjer igenom från Magnus Minnesköld. Härstammade han även genom två olika linjer från Birger brosa och genom en linje från dennes bror jarlen Karl döve (även *sannolikt*)?
Har någon studerat detta?
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-11, 21:30
Svar #1

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
I Gustav I - Erik Johansson (Vasa) - Birgitta Gustavsdotter (Sture) - Gustav (Sture) - Kristina Anundsdotter (Lejonansikte) - Ramborg Israelsdotter (Finsta-ätten) - Israel Birgersson (Finsta-ätten) - Ingeborg Bengtsdotter (Folkunga lagmansl.) - Bengt Magnusson (Folkunga lagmansl.) - Magnus Bengtsson (Folkunga lagmansl.) - Bengt (Folkunga) - Magnus minnesköld.
II Gustav I - Erik Johansson (Vasa) - Birgitta Gustavsdotter (Sture) - Birgitta Stensdotter (Bielke) - Sten Turesson (Bielke) - Margareta Arvidsdotter (Sparre av Vik) - Helena Magnusdotter (Sparre av Aspnäs) - Birgitta Knutsdotter (Algotsönernas ätt) - Margareta Tyrgilsdotter - Tyrgils Knutsson - N.N. Magnusdotter - Magnus minnesköld
III Gustav I - Erik Johansson (Vasa) - Birgitta Gustavsdotter (Sture) - Birgitta Stensdotter (Bielke) - Margareta Karlsdotter (Sparre till Tofta) - Helena Israelsdotter (Finsta-ätten) - Bengta Karlsdotter (Färla) - Helena Magnusdotter (Folkunga oäkta) - Magnus Gregersson (Folkunga oäkta) - Greger (Folkunga oäkta) - Birger-jarl - Magnus minnesköld
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-11, 23:34
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har skrivit in i mitt släktforskningsprogram en sådan här härstamningslinje mellan Gustav Vasa och Magnus Minneskjöld av Bjälbo som min dator för tillfället påstår vara den kortaste vägen:
 
Konung GUSTAF I av Sverige (07.06.1523-29.09.1560)
 
Erik Johansson (Vasa)
 
Birgitta Gustavsdotter (Sture)
 
Birgitta Stensdotter (Bielke)
 
Sten Turesson (Bielke)
 
Ture Bengtsson (Bielke)
 
Ingeborg Magnusdotter (Ulvåsaätten)
 
Katarina Birgersdotter (Finstaätten)
 
Ingeborg Bengtsdotter (Folkungaättens lagmansgren)
 
Bengt Magnusson (Folkungaättens lagmansgren)
 
Magnus Bengtsson (Folkungaättens lagmansgren)
 
Bengt Magnuson (Folkungaättens lagmansgren)
 
Magnus Minneskjöld av Bjälbo
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-12, 01:38
Svar #3

Hans Martinsson

Hej Johan,
Kommentar till linje I:
Under rubriken: Medeltiden: Heliga Birgitta: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-29,
meddelar  Gabriel Wallgren 31 maj 2003:
”.att Kristina Anundsdotter [Lejonansikte, Hemming Ödgislasons ätt] (mor till Gustav Sture, och därmed farmors farmor till Gustav Vasa) INTE var dotter till Ramborg Israelsdotter”  
Bo Lindwall anger i Erik XIV:s antavla  modern enligt nedan:
37 Kristina Anundsdotter (Lejonansikte)
74 Anund Johansson (Lejonansikte)
75 Agneta (Nipritz
 
Linje II:
Kaj Janzon meddelar under disskussionen ”Sigtrygg ärkedjäknen Bengtsson”:
” En av Karls systrar - till namnet okänd - var förmodligen mor till marsken Tyrgils Knutsson.”
Bo Lindwall anger i Erik XIV:s antavla  anorna enligt nedan:
1246 Tyrgils Knutsson
2492 Knut. Gift med  
2493 NN Sigtryggsdotter (Boberg)
4986 Sigtrygg Bengtsson (Boberg) = 1078  
4987 NN Magnusdotter = 1079
 
Linje III:
Gabriel Wallgren meddelar 31 maj 2003, under samma rubrik som ovan avseende Heliga Birgitta: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-29:
..” hans dotter Margareta Karlsdotter, var född i Karl Ulfssons tredje (med en Cecilia) eller fjärde (en till namnet okänd kvinna) gifte.”
Bo Lindwall anger ingen moder till Margareta Karlsdotter i Erik XIV:s antavla.  
 
Linje II synes alltså vara tänkbar efter korrigering av Tyrgils moder.
 
Den av Ralf meddelade linjen överenstämmer med Bo Lindwalls lämnade uppgifter i  Erik XIV:s antavla.
 
Mvh
Hans

2004-07-12, 23:47
Svar #4

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Ursäkta misset med Tyrgils moder!  
Sedan till Ramborg Israelsdotter. Enligt Karl-Uno Pettersson i ÄSF var Kristina Anundsdotter troligen från detta gifte (Anund Jonsson med Ramborg Israelsdotter). Har jag månne missat några korrigeringar (ÄSF I:2 s. 205 - Jan Liedgren?). Hur är Agneta (trol. Nipertz) troligare som moder? Har inte själv hunnit granska mina uppgifter, så jag är väldigt tacksam för den här granskningen!
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-13, 00:03
Svar #5

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Linjen, som Ralf ger, har jag även - tänkte föreslå fyra linjer. Nu blir det alltså två möjliga kvar...?
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-13, 12:15
Svar #6

Hans Martinsson

Hej,
När det gäller uppgiften om Ramborg Israelsdotter är angiven ref: Jan Liedgren (jfr ÄSF I:2, s 205).”  
 
När det gäller Agneta Nipertz (Nipritz) som trolig mor, har jag endast hämtat uppgiften  
från Bo Lindwalls antavla över Erik XIV. Kaj Janzon har meddelat tidigare att man kan läsa om släkten Nipertz (Nipritz) i Svenskt biografiskt lexikon bd 27, s 54-61.
 
En kort linje från Bo Lindvalls antavla över Erik XIV:  
Gustaf I  
  mor: Månsdotter (Eka), Cecilia  
 far: Karlsson (Eka), Magnus  
 far: Magnusson (Eka), Karl  
 far: Trottesson (Eka), Magnus
 mor: Johansdotter, Ingegärd
 far: Magnusson, Johan
 far: Gregersson, Magnus  
 far: Birgersson, Gregers  
 far: Magnusson, Birger  
 far: minnesköld, Magnus  
 
En annan linje från Bo Lindvalls antavla över Erik XIV:  
 
Gustaf I  
far: Johansson (Vasa), Erik  
mor: Gustavsdotter (Sture), Birgitta  
mor: Stensdotter (Bielke), Birgitta  
far: Turesson (Bielke), Sten  
mor: Arvidsdotter (Sparre av Vik), Margareta  
far: Gustavsson (Sparre av Vik), Arvid  
far: Arvidsson (Sparre av Vik), Gustav  
 mor: Israelsdotter (And), Ramborg
 mor: Gustavsdotter (lejon), Ramfrid  
 mor: Sigtryggsdotter (Boberg), Hafrid  
 mor: Magnusdotter,  
 far: minnesköld, Magnus
 
Mvh / Hans M

2004-07-14, 00:25
Svar #7

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Har utgått från fädernet, så har inte studerat Eka-ättens samband till Magnus minnesköld.
 
Kan följa linjen av Bo Lindvall, men hur förhåller det sig med Ramfrid Gustavsdotters fader? Hafrid Sigtryggsdotter var ju gift två gånger. Hennes första man var ju en Gustav (Boberg-utredningen: möjligen den, som förde en stående man i fotsid dräkt och kappa i sigillet). Därefter säges hon ha möjligen blivit omgift med Peter Näf (lejon) ???
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-08-22, 22:23
Svar #8

Gun Hanson

Hej!
Beträffande tidigare inlägg om Kristina Anundsdotters mor, som enligt ÄSF I:2 förmodligen var Ramborg Israelsdotter, men som visade sig vara Agneta Nipertz, så undrar jag om det finns någon som vet mer om det.
På RA, Svenskt Diplomatorium har jag hittat ett brev: Brevnr: 20955, Datum: 1428-01-25.
 Anund Sture och hans hustru Kristin Anundadotter stadfäster sin fader Anund Jonssons och moder Ramborg Israelsdotters testamente till Vadstena kloster på Tuna, Örakra och Asker i Näs sn, Bro hundare.
Kallade Kristina Ramborg sin moder fast hon inte var det? Eller är det här några helt andra personer?  
Mvh
Gun

2004-09-10, 23:48
Svar #9

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Gun! Beträffande RA Svenskt Diplomatarium brevnr 20955 - har du jämfört det med nr 20470, utfärdat 1425-04-03? I det här fallet misstänker jag att referatet i 20955 helt enkelt slarvigt återspeglar Kristina Anundsdotters relation till Ramborg Israelsdotter. Observera litteraturhänvisningen i nr 20470 om Anund Jonsson och fru Ramborg, Jan Liedgren, PHT 79 (1983) s. 3 not 6. Visst vore det intressant att veta vad som egentligen står i originalet!

2004-09-19, 22:12
Svar #10

Gun Hansson

Hej Tomas!
Har inte varit här ute på ett tag, så jag har inte sett ditt inlägg förrän nu.Jo, jag har läst brevnr 20470 och det kan ju vara som du misstänker att det är slarvigt tolkat. Det skulle var väldigt intressant att få veta. Ska försöka få tag i PHT 79 och läsa Jan Liedgrens artikel. Något som också skulle vara intressant att få veta är källan till Agneta Nipertz som mor till Kristina Anundsdotter, någon kanske vet var den finns?
Mvh
Gun

2004-09-21, 10:42
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag postar under dagen en kommentar till frågan om Kristina Anundsdotter under rubriken Övriga ämnen - Medeltiden - Lejonansikte.

2004-09-21, 12:34
Svar #12

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej Kaj!
Jag tackar redan i förväg!
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2010-04-17, 21:12
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Gustaf I:s anor:

Källa: Svenska Autografsällskapets tidsskrift del 1 (1879-1888) s 211

2011-01-15, 11:57
Svar #14

Ulf Sjögren

Kritina Anundsdotter Lejonansikte har som fader Anund Johansson Lejonansikte? Vilka deras makar?
Vilka var Anund Johanssons föräldrar? Från ett fridfullt forskande bland präster och knektar på
1700-talet har jag snabbt via biskopar.ärkebiskopar och högadel förpassats till släkttavlor som
jag är ovan tolka.Tacksam för hjälp.Ulf Sjögren

2011-01-15, 22:15
Svar #15

Utloggad Kenneth Wulcan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2012-08-03, 01:10
    • Visa profil
Anunds föräldrar ska vara; Johan Hemmingsson och Ingeborg Anundsdotter ( vingätten ) Källa Svenska medeltida vapen av Jan Raneke del I och tillägg.

2011-01-16, 09:36
Svar #16

Ulf Sjögren

Ke3nneth.Stort tack.För min del är det viktigaste inte att komma så långt tillbaka i tiden som
möjligt utan att föröska hitta så säkra uppgifter som möjligt dvs att man får en referens lik
den jag fick av Dig.Vänligen Ulf Sjögren

2011-01-16, 12:33
Svar #17

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ulf,  
 
Eftersom du efterfrågar så säkra uppgifter som möjligt, så vill jag uppmärksamma dig på att de efterfrågade personerna finns upptagna i ättartavleverket Äldre Svenska Frälsesläkter, band 1, häfte 1 (1957), s. 74-75 under artikeln Lejonansikte, Hemming Ödgislasons ätt.  
 
Äldre Svenska Frälsesläkter (ÄSF) är det genealogiska standardverket över den svenska medeltidsadeln, och arbetet tar sin utgångspunkt i bevarade primärkällor. De hittills utkomna fyra häftena (i två band) omfattar ett hundratal svenska frälsesläkter ur det medeltida högfrälset och utgavs av riddarhusdirektionen 1957-2001 under en historievetenskaplig redaktion med den främsta medeltidsgenealogiska expertisen och den svenska medeltidsgenealogins nestor fil dr Hans Gillingstam som främste artikelförfattare.
Se: http://www.riddarhuset.se/jsp/index.jsp?id=954
 
Jan Ranekes till omfånget imponerande heraldiska katalogverk Svenska medeltidsvapen (som Kenneth hänvisar till) bygger till allra största delen på sekundär information, och Ranekes uppgifter om de genealogiska sammanhangen har tyvärr inte alltid blivit helt lyckade, så finns släkten du intresserar dig för utredd i ÄSF så bör du alltid i första hand konsultera detta arbete.
 
Andra viktiga standardverk för den som i sin släktforskning kommer in på den svenska medeltidsadeln är släktartiklar och biografier i Svenskt biografiskt lexikon (SBL), som utges sedan 1917 (numera genom Riksarkivet) (ej att förväxla med tidigare 1800-talsutgåvor!),  
se: http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=16306&refid=17017
 
och det genom Riksantikvarieämbetet utgivna historievetenskapliga verket Det medeltida Sverige som sedan 1972 kartlägger de medeltida jordägoförhållandena i Sverige och därför innehåller mycket information om den medeltida jordägande adeln, se:  
http://www.raa.se/cms/extern/kulturarv/landskap/det_medeltida_sverige.html
 
För övrigt gäller förstås att med sedvanlig källkritisk hållning undersöka och tillgodogöra sig vad som är publicerat om en viss släkt i t.ex. Elgenstiernas niobandsverk Svenska adelns ättartavlor (1925-1936) och de 2008 av Sveriges Släktforskarförbund utgivna två banden med rättelser och kompletteringar till Elgenstiernas arbete. I tidskrifter som Släkt och Hävd och Personhistorisk Tidskrift och andra publikationer som Släktforskarförbundets årsbok och Svensk Genealogisk Tidskrift finns också många artiklar och utredningar om medeltida frälsesläkter.

2011-01-16, 13:15
Svar #18

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
En komplettering till Tostens svar är det kommande: Rättelser och kompletteringar till Svenska medeltidsvapen. Arbete pågår med korrläsning, illustrationer och register. Planerat publiceringsdatum under 2011.
 
Detta tagit från Kaj Janzons hemsida, ytterligare en medeltidskunnig person.
 
http://386367.hotellet.bahnhof.net//
 
Väntar själv på detta.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-01-16, 15:23
Svar #19

Ulf Sjögren

Torsten och Patrik.Jag tackar och noterar,Mvh Ulf Sjögren

2012-03-16, 18:53
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Här är länken till ovan nämnda antavla:
 
http://www.genealogi.se/erik.htm
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-11-03, 08:20
Svar #21

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Gustav I:s anor publicerades i Svenska antavlor, band II, häfte 10 (1989). Författare till denna antavla var Sveriges antaligen mest framstående medeltidsgenealog någonsin, Hans Gillingstam. Denna antavla bör vara en god utgångspunkt.

2019-11-13, 09:39
Svar #22

Utloggad Henrik Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-03-10, 00:30
    • Visa profil
Är Gustav släkt med Erik den helige?
Försöker hjälpa en kamrat som gör något arbete om helgonkungen.
Tack på förhand.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna