ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan III:s oäkta son  (läst 5185 gånger)

1999-02-04, 17:10
läst 5185 gånger

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Jag vill dra mig till minnes en hypotes om att Johan III skall ha fått en oäkta son som senare blev känd som Sven Månsson Eketrä. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta påstående. Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läst detta någonstans.

1999-02-05, 22:44
Svar #1

KURT EDMANSSON

Angående Johan III oäkta son.
Detta finnes på ett, som synes vederhäftigt sätt beskrivet i Släkt och Hävd 1989 nr 1 sidorna 68-70.. En intressant fråga är emellertid om någon har forskat vidare. Vad angives exempelvis i det nya komplementet till Elgenstierna ?.

1999-02-13, 22:05
Svar #2

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Tack för svaret!
Har nu tagit del av artikeln och jag undrar nu hur släktforskare ställer sig till en sådan koppling i en antavla. Är de indicier vilka nämns i artikeln tillräckliga för att kunna göra en sådan koppling?

1999-02-25, 18:29
Svar #3

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Varför lägger du inte ut antavlan på intressanta släktforskarlänkar.
Så kunde folk gå in och se och där efter kommentera äktheten.

1999-03-13, 18:53
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Som Kurt Edmansson påpekar ovan så har frågan om Sven Månsson Eketräs ursprung behandlats i SoH 1989:1, s 68-70, av Nils Fredrik Beerståhl som svar på en tidigare införd fråga i SoH:s frågespalt. Beerståhls svar är en sammanställning av ett antal indicier som om man så vill skulle kunna tyda på ett samband mellan släkten Eketrä och Johan III. Några starka indicier redogör dock inte Beerståhl för, och grunden för det hela är en obevisbar uppgift i Palmskiöldska samlingen att Sven Månsson skulle ha varit son till hertig Magnus (Om Palmskiöldska samlingen, se Olof Crobergs artikel i Släktforskarnas årsbok 1998, s 147ff). Några uppgifter i genealogiska eller andra handlingar om att Sven Månsson skulle ha varit son till Johan III finns inte, utan hypotesen om att Johan III var fadern, är ett försök av sentida släktforskare att anpassa uppgiften om Vasahärkomst hos Palmskiöld  till det faktum att Sven Månsson Eketräs föräldrar Måns Helgesson och Barbro Sigfridsdotter ägde jord i Kimito sn nära Åbo och att Johan som hertig residerade på Åbo slott 1556-63, vid den tid som Sven Månsson av dessa släktforskare antas ha varit född.  
 
De indicier som Beerståhl redovisar är: likheter i färgsättningen av ätten Eketräs vapen och Ekaättens vapen (Johan III farmors släkt), d v s blått, silver och rött som för övrigt är mycket vanliga färger i heraldiska vapen, att namnet Eketrä skulle anspela på Ekaätten, vilket dock är en anakronistisk feltanke eftersom medlemmarna av den på 1520-talet utdöda frälsesläkten aldrig använt släktnamnet Ekaätten, utan först senare tiders genealoger tillskrivit säkten detta namn efter gården Eka som var sätesgård för några av denna släkts medlemmar, att Sven Månssons sigill före adlandet (störtat ankare) skulle likna vasakärven, att tre av de sex till namnen kända barnen till Sven Månsson hette Gustav, Johan och Margareta, namn som finns i Vasaätten, men som faktiskt också tillhör tidens vanligaste namn, att namnen Måns och Helge inte finns bland Sven Månssons kända barn, vilket dock inte utesluter möjligheten att han haft fler barn som inte uppnått vuxen ålder och vars namn vi därför ej känner (se för övrigt den pågående diskussionen om s k bunden namngivning!), och slutligen att Johan III i ett brev till Sven Månssons far Måns Helgesson (som bl a var ladufogde på Kungsbro i Östergötland) omnämner Svens uppfostran och utbildning, vilket knappast behöver bero på särskild omsorg om Sven personligen utan är ett typiskt exempel från en tid där sönerna till kronans tjänare utgjorde en viktig bas för rekryteringen av nya tjänstemän i den framväxande förvaltnigen under Vasakungarna och att det därför låg i kronans intresse att dessa fick rätt utbildning genom att bl a praktisera inom förvaltnigen.  
 
Jag kan inte se att någon av dessa indicier skulle väga särskilt tungt. På Martin Casteruds fråga om indicierna som Beerståhl redogör för är tillräckliga för att göra en koppling mellan Sven Månsson Eketrä och Johan III i en antavla, så är svaret nej! Indicerna utgör inga bevis för släktskap och inga fakta presenteras som visar att Måns Helgesson inte var far till Sven Månsson. Att Sven Månsson skulle vara son till Johan III är en hypotes, och skall behandlas som en sådan tills eventuella bevis för en sådan filiation påträffas. Tilläggas kan att i Släktforskarförbundets skriftserie Svenska Antavlor nr 5/1997, antavla nr 233 Anor från Kinda härad (s 234 o 237) har författaren Bosse Lindwall valt att inte alls nämna spekulationerna om Eketräs Vasahärstamning.

2002-07-22, 00:10
Svar #5

Sofie Johansson

JOHAN III OÄKTA SON med älskarinnan Kertin Månsdotter skall ha hetat Hans Johansson.
Kan någon hjälpa mig med information om och runt honom och ev. födelsedag m.m.
Tacksam om någon kan ge mig svar !!

2002-07-23, 22:58
Svar #6

Sofie Johansson

Johan III hade en s.k. frilloson med Kerstin Månsdotter.Han ?hette Hans Johansson. Finns det någon som har mer information om honom skulle jag vara väldigt tacksam !

2002-07-26, 01:26
Svar #7

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skall inte på nåt sätt säja att du har fel, men efter vad jag minns var Hans Johansson visserligen son till en Kerstin Månsdotter, men fadern var enligt vad jag har hört hertig Johan av Östergötland, alltså Johan III:s son.
 
MVH Johan Axelsson!

2002-07-26, 12:57
Svar #8

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej igen!
 
I någon bok har jag läst att Hans Johansson var född på jag tror det var 1620-talet. Jag återkommer om jag finnr mer exakta data.
 
MVH Johan Axelsson!

2002-07-26, 14:45
Svar #9

Johan R:son Sjöberg

I Genealogia Gothicas artikel om Wase-släkten (m.a.o. huset Vasa) omnämnes Hertig Johans av Östergötlands frilloson Hans Johansson. Om denna uppgift är korrekt kan jag inte svara på, men jag kan dock säga att GG:s utredningar ofta är av undermålig kvalitet.

2002-07-26, 22:39
Svar #10

Sofie Johansson

Tack snälla för informationen. Är mycket tacksam för alla data om Johan (Hans) Johansson.
 
MVH/Sofie

2003-06-12, 22:51
Svar #11

Sofie Johansson

När och var dog Hans Johansson ?
Intressant om någon vet något om detta

2003-06-13, 23:22
Svar #12

Sofie Johansson

Kan någon svara på min fråga? ?  
Var dog Hans Johansson?  
Hade han några barn?  
MVH/Sofie
 
 
Kommentar se här.. //Anbytarvärden

2008-09-21, 11:28
Svar #13

Åsa Alderlöf

jag har hört via mikael wennersten om denna sven månsson eketrä, och tom hans son johan månsson eketrä, om ev släktskap med johan den 3dje, men han var ej heller säker. men intressant dock.
 
åsa

2010-04-30, 20:19
Svar #14

Åsa Alderlöf

ang detta ämne, ingen har rett ut hur detta rykte kan komma ut, ni har heller inga bevis på att det inte kan vara så. sven månssons far har ju inte blivit funnen i några som helst dokument. tycker ni kan reda ut detta, så att alla eketrä ättlingar får reda på sanningen.  
 
inbillar mig ej att Johan III vill rekrytera en ung liten gosse, nej, den gubben går ej i mina öron, utan att jag tror att det är möjligt att han kan vara fadern till sven, för alla som har skrivit här, är väl ej direkt eketrä ättlingar. det är bättre att man kollar upp sanningen om det hela. och varför har de ej funnit måns i några dokument, det undrar jag över. mvh åsa

2010-07-28, 20:51
Svar #15

Åsa Alderlöf

till de som diskuterat detta hett, jag har nyligen fått höra att johan III bror magnus lär ha varit far till sven, för det står både i dokument från finland och även dokument från rottne församling där släkten eketrä där det står att eketrä släkten anses vara en sido gren till vasa ätten, och enligt en släkt forskare så hade barbro ett förhållande med hertig magnus, och sven är ej tydligen ej född 1562, utan 1560. åsa

2011-05-04, 13:12
Svar #16

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 01:49
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Du har en mycket märklig utgångspunkt, Åsa. Givetvis måste man bevisa att hertig Magnus (eller Johan III) ÄR far till Sven Månsson Eketrä och inte utgå från att så är fallet om man inte kan bevisa att endera INTE är far till densamme. Annars kan man ju gott hitta på föräldrar till alla personer man inte kommer vidare på  Precis som Torsten Berglund påpekar är det ganska lätt att sticka hål på de indicier som tagits upp i Släkt och Hävd.
 
För övrigt får du gärna redovisa källorna du talar om i ditt sista inlägg.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2011-05-04 13:15)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2011-05-31, 21:14
Svar #17

Åsa Alderlöf

jag har all rätt att tro vad jag vill. det är ej omöjligt, absoluit ej. måns helgesson har aldrig levt i finland, det har jag faktiskt papper , från riksarkivet. det finns saker som är rätt konstiga. jag har fått dokument som pekar på att måns helgesson aldrig levt i sverige, vilket fall som helst.

2011-05-31, 22:18
Svar #18

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 01:49
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Men redovisa dina källor då?
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2011-06-01, 07:25
Svar #19

Åsa Alderlöf

jag menar att måns aldrig levt i finland, att han hela tiden har bott i östergötland , där kring vreta. sven kom till sverige tidigt enligt ett dokument skrivet av bengt hildebrand, som jag har läst. jag tror på n-f beerståhl, tror ej att han är ute och cyklar. bevisen finns där i mina ögon, vad är det som säger att måns var fadern? Och vad är det som sägs att johan III ej vad det ? han hade en hel del frillor/älskarinnor enligt gissy.  
 
en källa är finska adeln gods och ätter förutom n-f beerståhls rapport så att säga. jag tror faktiskt att johan var fadern. och att måns var hans styvfar. det är min tro, ok? enligt ove renger så brukar ej finnar ljuga om sånt. adjö.

2011-06-01, 07:28
Svar #20

Åsa Alderlöf

ps, hans johansson var ej son till Johan III, utan hans son Johan, ok. så ni vet, jag har själv sett det. och enligt solveig mannerström så hade johan III en son i påvalsby, enligt folk i bygden . ni kan ju skriva till henne. det är ju där sven var född, det är där ni ska börja.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna