ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Josefina av Leuchtenberg  (läst 848 gånger)

2003-12-17, 22:49
läst 848 gånger

sven johansson

Jag har några mycket konkreta frågor att kasta ut angående Josefina av Leuchtenberg, hustru till
Oscar I. Jag undrar om hon har någon härstamning från Kristian I, dansk norsk svensk unionskung.
Om så är fallet undrar jag om någon kan redogöra för en sådan.Jag har för mig att Josefina skall ha haft rötter bland de riktigt gamla svenska  
kungarna, som t.ex Erik Segersäll och misstänker att detta kan röra sig om en eller flera här-
stamningar via Kristian I som ju var ättling till Erik Segersäll. Om ingen härstamning finns från Kristian I undrar jag om någon kan redogöra för någon annan härstamningslinje mellan Erik Segersäll och Josefina. Att Josefina var Vasa-
ättling vet jag, men jag har också läst att
Carl XIV Johan som ville befästa huset Bernadottes ställning i Sverige även med glädje  
nämnde sin svärdotters anor i Ynglingaätten. Jag förmodar att han då avsåg den ätt som Erik Segersäll tillhörde. På en del ställen i litteraturen har jag för mig att Erik räknats som tillhörig någon gren av Ynglingaätten även om en del skulle hävda att han inte hör dit. Sedan är det  i och för sig så att före Erik Segersäll lär det, åtminstone för en del kungar, vara en smula osäkert vilka som verkligen regerade. Det skriftliga källmaterialet t.ex är ju rätt magert.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna