ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin Månsdotter  (läst 4351 gånger)

2000-01-13, 00:15
läst 4351 gånger

Fredrick Andreasson

Enligt Herman Lindqvist så skulle det finnas ättlingar till Karin Månsdotter i Finland som lever än idag.Hennes barn skulle ha blivit adlade Månesköld.Ligger det någon sanning i det?
 
Mvh
Fredrick Andreasson

2000-01-13, 12:47
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nej, hennes barn med Erik XIV var ju resp. prinsessa och prinsar av Sverige. Dottern Sigrid brukar ju i den historiska och genealogiska litteraturen benämnas Sigrid Wasa. Hon var gift med den finländske adelsmannen Henrik Tott, och hade ättlingar, främst inom den svensk-finländska adeln. Huruvida någon av dessa kan ha burit namnet Månesköld har jag f.n. inga uppgifter om.
 
Karins och Eriks son Gustaf hade så vitt man vet inga ättlingar, även om uppgifter om motsatsen då och då har florerat i den genealogiska
litteraturen. Bl.a. har det hävdats, säkerligen med orätt, att ätterna Eldstierna och Stierneld (med gemensamt ursprung) skulle härledas från en i källorna helt obelagd son till Gustaf. Men denna typ av anekdoter har ju Anbytarforums läsare stiftat bekantskap med i flera andra sammanhang. Det är ju inte precis unikt, att personer eller släkter, utan något som helst stöd i källorna, har försökt att förgylla sina antavlor med kungliga anor. Fåfängan synes ju i alla tider ha tagit sig dylika uttryck.
 
De båda yngsta sönerna Henrik och Arnold avled båda som barn och saknar följaktligen ättlingar.

2000-01-13, 19:57
Svar #2

Bo Persson

Erik XIV:s barn med Karin Månsdotter var dessa:
Sigrid Eriksdotter, född 1566 16/10 på Svartsjö slott, Sånga sn, död 1633 24/4 på Liuksiala i Kangsala sn (Finland), gift 1:o 1597 med Henrik Claesson Tott, död 1602 eller 1603; gift 2:o 1609 10/9 på Stockholms slott med Nils Nilsson (Natt och Dag), född 1554, död 1613 12/4 på Gerknäs (Finland) och begr. s.å. 19/9 i Vists kyrka (Östergötland). - Sigrid hade barn endast i första giftet, Åke, Erik, Maria och Johan, av vilka de tre sistnämnda dog späda. Fältmarskalken Åke Henriksson Tott, född 1598 4/6 på Gerknäs (Finland), död 1640 15/7 på Lavila i Euaraåminne sn (Finland), hade i sina båda äktenskap endast tre barn i det första, med Sigrid Bielke (1607-1634), Claes, Åke Henrik och ytterligare en son, av vilka de två sistnämnda dog späda. Fältmarskalken, generalguvernören och ambassadören Claes Tott (1630-1674), som upphöjdes i grevligt stånd 1652, var i sitt 1665 6/7 ingånga äktenskap med grevinnan Anna Margareta Oxenstierna af Södermöre (1650-1672) barnlös. (Källor: SBL bd XIV; EÄ VIII s. 340-341.) Sigrid Eriksdotter saknar således levande ättlingar.
 
Gustaf Eriksson, född 1568 28/2, död 1607 i fångenskap i Kasjin (Ryssland); ogift och barnlös.
 
Henrik Eriksson, född 1570 24/1, död 1574 (efter januari men före 7/6)
 
Arnold Eriksson, född 1572 1/11, död späd.
 
Var Lindqvist hämtat eller publicerat det nämnda påståendet om Månesköld vet jag inte, men gripet ur luften är det sannerligen.

2000-01-13, 21:02
Svar #3

Magnus Josefsson

Man ska ALDRIG lita på Herman Lindqvist. Större klåpare har inte visat sig på historieskrivandets område i modern tid.

2000-01-13, 23:02
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Man bör läsa all historisk litteratur med kritiska ögon, Herman Lindqvist likväl som Peter Englund, Arne Jarrick eller någon annan.
För att gå till vad Lindqvist verkligen har skrivit, så refererar han i Historien om Sverige. Gustav Vasa och hans söner och döttrar (1993) på sid. 357-358 just de uppgifter om Erik XIV:s barn som Bo Persson omnämner ovan. Det omnämns inga apokryfa ättlingar förutom Åke Henriksson Tott - ingenting om några levande ättlingar.
Dock har jag ett minne av att Lindqvist - förmodligen i sitt TV-program om Karin Månsdotter omnämnt något om att Karins släktingar från Trögds härad i Uppland skulle ha adlats Månesköld. Om detta skriver han dock intet i den ovan nämnda boken.

2000-01-14, 10:30
Svar #5

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Inlägg till Magnus Josefsson.
Visst man ska inte lita på Herman Lindqvist eftersom han är så oaktsam med källor.
 
Själv har du dock gjort två grova klumpigheter.
 
1. Man ska inte i en mening skriva flera stora bokstäver det är obildat.
 
2. Detta var inte en diskussion om Hermans kunnande.
 
 
När det gäller historiker är väl rätt många dåliga på sitt sätt.
Ta den store Grimberg t.ex.
Hans böcker är klart läsvärda och intressanta.
Tyvärr är de alldeles för nationalromantiska för att kunna användas som källmaterial.
Trots detta eller kanske borde jag säga pga. deras nationalromantiska syn har de användes flitigt i skolundervisningen.
 
Nu har jag sagt vad jag vill säga Magnus.
Lättaste sättet att se om Månesköld är rätt eller fel är väl att slå på Elgenstierna på släkten Tott eller finns något annat sätt.
 
Tack för mig

2000-01-14, 14:30
Svar #6

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Äten Tott är redovisad i senaste häftet av Äldre Svenska Frälsesläkter som utkom 1989.
Henrik Tott vigdes 1597 med Sigrid Eriksdotter (1566-1633).
Fem barn till Henrik är kända:
- Anna, död ung
- Åke Tott (1598-1640)
- Erik Tott (död 1621)
- Claus
- Kerstin
Anna, Åke och Erik är barn till Sigrid. Claus och Kerstins mödernebörd är ej angiven.
Elgenstiernas Ättartavlor från 1934 uppger felaktigt att sonen Erik dog späd och redovisar även utan källhänvisning barnen Johan och Maria. Eftersom dessa utelämnades av Hans Gillingstam och Kjell-Gunnar Lundholm i Äldre Svenska Frälsesläkter så finns det inget bevis för att dessa barn har funnits.

2000-01-14, 19:58
Svar #7

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Fick Karin Månsdotter något annat barn där Erik XIV:e inte var fader.  
Har hört berättas att någon på min mans sida släktforskat, när vet jag inte, och kommit fram till att dom härstammade i rakt nedstigande led till Karin Månsdotter. Skröna eller?
 
Lena

2000-12-12, 20:19
Svar #8

Andreas Karlsson

Om Herman Lindqvists klåparskap finns det kanppast något att tillägga, men det bör ju påpekas att även Elgenstierna kommer med mycket felaktiga uppgifter. Så man skall vara försiktiga med att lita på hans uppgifter om att det inte finns några nu levande ättlingar till Karin Månsdotter. Tyvärr brister han ju väldigt mycket med källredovisningar, särskilt för äldre tider, vilket ofta gör det svårt att kontrollera sanningshalten i hans uppgifter. (Ytterligare ett exempel på hur oerhört viktigt det är att ALLTID uppge källor till ALLA de uppgifter man presenterar.)

2000-12-13, 01:54
Svar #9

Magnus Josefsson

För att återknyta till diskussionen om Herman L.
så har han ju i den nu indragna upplagan av sin
senaste bok gjort sig skyldig till ett än värre
klavertramp än att vara okunnig om historia. Det
kan väl vara förlåtligt att en journalist gör
några hundra sakfel i en bok, men som nu ha
påstått att en nu levande person var nazist när
han i själva verket var tvärtom, tyder inte bara
på okunskap och slarv, utan på grov ovarsamhet med
sanningen och har väl egentligen bara det goda med
sig att Herman numera har misst all trovärdighet
och att källkritik och kritisk granskning inte nog
kan poängteras.

2000-12-13, 22:13
Svar #10

Per Karlsson

Till Magnus Josefsson.
 
Man hade visst gjort lite efterforskningar på denna Uppsala professor och det var tydligen en som vände kappan efter vinden. Han var tydligen sympatisör till Nazisterna på 30-talet som så många andra knäppskallar i Sverige på den tiden. Även V Gurra hörde ju till dom.  
 
Så Herman var tydligen inte helt ute och cyklade

2000-12-13, 23:40
Svar #11

Martin Persson

Hej!
Jag tycker att vi har fått ut tillräckligt av Hermandiskussionen på just det här stället. Diskussionen ska ju trots allt handla om Karin Månsdotter. Vad man ska dra lärdom av från de tidigare inläggen är dock, som Magnus mycket riktigt också skriver, att källkritik och kritisk granskning inte nog kan poängteras. Oavsett upplysningsgivare eller diskussion är det forskningens första regel.  
mvh
Martin

2000-12-13, 23:44
Svar #12

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Den här diskussionen skall ju inte handla om Herman Lindqvists källkritiska brister, mer än som bisak; men att som den siste debattören gör, sprida vidare bevisat falska påståenden som redan tvingat författare och förlag till reträtt och utbetalande av ersättning till Hildebrand, är inte välbetänkt, i all synnerhet som hr Karlsson underbygger sina påståenden med uttryck som man, visst, tydligen och ju - man bävar inför denna kvartett av tung vederhäftighet! F.ö. kan man ju undra varför nazister skall anföras med stor bokstav. Att belägga Gustaf V - det går alldeles utmärkt att visa litet hyfs och respekt genom att anföra sina medmänniskor med deras rätta namn - som nazisympatisör torde också möta vissa svårigheter.

2002-07-22, 19:01
Svar #13

G-B Werner

Karin Månsdotter hade tydligen en far, Måns, men hade hon ett efternamn?

2002-07-22, 19:46
Svar #14

Mikael Wikman (Philippos)

Om man med efternamn förstår släktnamn (i vår mening), så hade hon inte det.

2002-07-26, 12:53
Svar #15

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej!
 
Karin Månsdotters fars efternamn var enligt jag tror det var boken Karin Månsdotter från 1800-talet (jag brukar inte lägga sånt på minnet nämligen), så hette fadern Måns Månsson. Någonstans i nån gammal ant.-bok har jag även namnen på hennes morbröder från Uppland.
För övrigt så säjer HErman Lindqvist, i alla fall inte i filmen om K.M., att hon har släktingar i Finland. Det enda han där påpekar är att det idag inns släktingar från hennes dotter och hennes förste man.
 
MVH Johan Axelsson

2002-07-26, 12:55
Svar #16

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej! (Korrigering av mitt förra meddelande. Ber om ursäkt att det blev lite luddigt)
 
Karin Månsdotters fars efternamn var enligt jag tror det var boken Karin Månsdotter från 1800-talet (jag brukar inte lägga sånt på minnet nämligen), så hette fadern Måns Månsson. Någonstans i nån gammal ant.-bok har jag även namnen på hennes morbröder från Uppland.
För övrigt så säjer Herman Lindqvist, i alla fall inte i filmen om K.M., att hon har släktingar i Finland. Det enda han där påpekar är att det idag finns släktingar från hennes dotter Sigrid och dennes förste mans son, Snöplogen.
 
MVH Johan Axelsson

2002-07-26, 14:47
Svar #17

Johan R:son Sjöberg

Såvitt veterligt har Karin Månsdotter inga nu levande ättlingar. Att Herman Lindqvist påstod detta var bara ett uttryck för hans bristande kontroll av fakta.

2005-12-17, 21:58
Svar #18

Utloggad Björn Rix

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 17:23
    • Visa profil
Såg denna gamla debatt om Karin Månsdotters eventuella ättlingar. Min mors släkt kom från Villberga socken i Trögds hd och ganska många från den trakten hävdar (liksom min mor) ett släktskap. Dock med Karin Månsdotters syster, som lär ha bott på Hammarstorp där. Jag har inte sett skiftliga bevis  men den muntliga traditionen säger så.  
Har någon av er hört samma sak?
:-) Björn Rix

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna