ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 maj, 2010  (läst 4228 gånger)

2004-05-01, 15:53
läst 4228 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
Konung CARL XIV JOHANN av Sverige och Norge hade som sagt en älskarinna under de tolv åren.
Hon kallades Marianne men hette officiellt
 
Friherrinnan Mariana Eleonora Koskull
Föddes 29.06.1765 som dotter av ryttmästaren Friherre Anders Gustaf Koskull och Friherrinnan Catharina Charlotta Koskull.
Död 18.05.1823 i Stockholm.
Begraven 28.05.1823 i Strombergska gravkoret vid Östra Vingåkers kyrka.
Hovfröken
 
Gift 14.10.1783 på Stockholms slott med...
 
Greve Claes Axel Lewenhaupt
Föddes 02.12.1757 på Kasimirsborg i Gamleby socken i Kalmar län.
Död 13.02.1808 i Stockholm.
Begraven i Stromberg-Lewenhauptska gravkoret vid Östra Vingåkers kyrka
Kapten vid lätta dragonkåren 20.12.1782
 
Sonen Greve Claes Casimir Lewenhaupt och hans dotter Grevinnan Vilhelmina Sofia Charlotta Lewenhaupt var kända inom hovet och var verksamma där. Hela familjen var med andra ord nära förknippade med det svenska kungliga hovet i Stockholm.
 
Mariana Koskull var som änka kungens älskarinna medan D?sir?e Clary eller sedermera Drottning Desideria av Sverige och Norge var borta i Frankrike i början av 1800-talet. Den i Sundsvall bosatta okända mannen påstår troligen att den kända operasångaren var född som oäkta son av Konung Carl XIV Johann av Sverige och Norge och hovfröken Friherrinnan Mariana Eleonora Koskull.

2004-05-01, 19:50
Svar #1

Bengt Nilsson

Nja, jag undrar om detta verkligen är riktigt. Enligt Höijers biografi över Karl Johan var det från 1815 som samtiden började skvallra om detta. Då skulle just denna dam ha varit 50 år och näppeligen en särskilt sannolik mor till kronprinsens barn.  
 
Sanningen är snarare att den i sammanhanget utpekade fröken Koskull hette Henrietta Mariana i förnamn och var född 1785.

2004-05-01, 21:16
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej, Bengt!
 
Du kan ha rätt. Jag har nämligen så som jag skrev (torsdag den 29 april 2004 kl. 11.33) endast hört detta inom min familj. Jag skrev ut att jag har hört vilket innebär att man inte skall ta sådant på fullt allvar. Där ser man, man skall inte helt lita på sådant som man endast har hört. Tyvärr har jag inte hunnit kolla påståendet. Det jag skriver rakt ut kan man lita på men sådant där det står så som ovan att det baserar sig på hörsägnen är däremot sådant som inte alltid behöver vara helt sannt. Det är däremot sådant som man hört talats om av släktingar och vänner.
 
Tack Bengt för din information. Förövrigt är Friherrinnan Henrietta Mariana Charlotta Koskull dotter till Friherrinnan Mariana Eleonora Koskulls storebror.

2004-05-01, 22:41
Svar #3

Bengt Nilsson

Enligt Svenskt biografiskt lexikon handlade det om Henrietta Mariana Charlotta Koskull (1785-1841), som sades vara kronprins Karl Johans älskarinna o ville själv gärna anses som sådan. Hon uppvaktades f ö också av den gamle Karl XIII o av prins Oscar.  
 
Så mycket rök fanns det nog i den här saken, men om det fanns så mycket eld att det t.o.m. skulle ha resulterat i ett barn verkar väl möjligen mera osäkert. Man kan måhända tycka att det skulle varit ganska svårt för en ogift adelsdam vid hovet, med så pass mycket samtida skvaller och intresse runt sin person, att så framgångsrikt dölja en graviditet att det tog 200 år innan någon ens kom den på spåren.

2004-05-26, 16:13
Svar #4

Andreas B:son Anderberg

Det var Henrietta Mariana (Marianne) Charlotta Koskull (1785-1841) som var älskarinna åt Karl XIV Johan.  
 
Marianne Koskull var dotter till krigsrådet Gustaf Fredrik Koskull och hans hustru Anna Charlotta Gjelstrup.  
 
Marianne Koskull var kusin bl.a. med riksmarskalken Magnus Brahe.  
 
Bror till Marianne var hovmarskalken Anders Erik Koskull, min mormors mormors morfar.

2004-05-26, 17:33
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej, Anders!
 
Jag härstammar själv från hovmarskalken Friherre Anders Erik Koskulls kusin överstekammarjunkaren Greve Claes Casimir Lewenhaupt. Den gemensamma länken mellan oss är således ryttmästaren Friherre Anders Gustaf Koskull och Friherrinnan Catharina Charlotta Koskull.
 
Förfäderna hade så underliga yrken. Vet du Anders eller någon annan vad t.ex. överstekammarjunkare (6 personer i mitt direkta släktträd), riksmarskalk (6 st), hovmarskalk (11 st)?
 
M.V.H.
Ralf

2004-05-26, 17:49
Svar #6

Michaël Lehman (Philippos)

En kammarjunkare var den lägsta graden bland hovmän, under kammarherre. Överstekammarjunkaretjänsten inrättades av Gustav III, och en överstekammarjunkare hade enligt den äldre rangskalan generallöjtnants rang. Allt enligt  Nationalencyklopedins hemsida.
 
Riksmarskalken förestår hovstaterna och hovets ämbets- och förvaltningsmyndigheter. Hovmarskalken biträder Konungen i hovförvaltningen och övervakar hovceremonielet. Om riksmarskalkens och förste hovmarskalkens nuvarande funktioner kan man läsa på  Kungl. Hovstaternas hemsida.

2004-05-28, 16:01
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ralf!
 
Från vilket av greve Claes Casimir Lewenhaupts barn härstammar du? De var ju ganska många.

2004-05-28, 22:58
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik!
 
Greve Claes Casimir Lewenhaupt
Föddes 19.07.1784 i Stockholm som son av kaptenen vid lätta dragonkåren Greve Claes Axel Lewenhaupt och hovfröken Friherrinnan Mariana Eleonora Koskull.
Död 06.02.1848 på Claestorp.
Överstekammarjunkare 11.05.1826.
 
GIFT: 09.01.1813 på Börringekloster i Gustafs socken i Malmöhus län med
 
Friherrinnan Vilhelmina Christina Beck-Friis
Föddes 02.06.1794 i Malmö som dotter av kammarherre Friherre Corfitz Ludwig Beck-Friis, adopterad greve Beck-Friis och hans hustru Friherrinnan Lovisa Thott.
Död 03.10.1876 Sierhagen i Holstein.
Begraven i Östra Vingåker.
 
Är du själv släkt eller ättling till dem eller varför funderar du?
 
Med vänlig hälsning
Ralf

2004-05-29, 17:08
Svar #9

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
???
 
Tack för dessa uppgifter. Det var ju exakt dem jag efterfrågade. Och de uppgifterna har jag ju inte känt till i 25 år eller så, och jag vet ju heller ingenting om ätten Leijonhufvuds medeltida historia och har t.ex. aldrig hört talas om Kristiern i Brunnsberg eller Gregers Kristiernsson. Lika lite har jag någonsin stött på t.ex. Jacob Beck till Bosjökloster och hans son Jockum Beck...... Och jag har överhuvudtaget aldrig heller hört talas om något som kallas Elgenstiernas ättartavlor. Jag är nämligen nybörjare på det här med släktforskning, och har bara hållit på i sådär 35 år....  
 
Jag hade nästan tänkt att inleda inlägget med Goddag yxskaft, eller...? Men vid närmare eftertanke lät jag bli. Numera kan man ju inte vara helt säker på att litterära och folkloristiska anspelningar klingar välbekant, och man vill ju inte riskera att någon ska tro att man verkligen kallar dem yxskaft, eller hur? I så fall kunde ju detta ha uppfattats som såväl ohövligt som oförskämt. Sådana saker vill jag till varje pris undvika. Så det fick bli ??? i stället.
 
Som svar på din fråga om varför jag funderar, svarar jag: Henrik IV hade många hästar.
 
Ja, naturligtvis fanns det ett skäl till min fråga. Annars hade jag ju inte ställt den.
 
M(trots allt)VH
C-F
 
PS Dessvärre blev det ju ingenting om Carl XIV Johan, men bättring utlovas

2004-05-29, 19:41
Svar #10

Rune Edström (Rune)


2004-05-30, 13:30
Svar #11

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ralf!
 
OK, jag medger, mitt förra inlägg blev kanske lite väl animerat.... Jag beklagar.
 
Angående Claes Casimir Lewenhaupt och familj; Jag är inte direkt släkt med honom eller hans hustru (om vi bortser ifrån att det finns kopplingar om vi går tillbaka till det medeltida frälset), utan det handlar om ingifta. Två av deras barn är nämligen gifta med släktingar till mig (på lite håll). Och genom kusingifte är jag också släkt med ättlingarna till ett tredje barn. Bl.a. är jag avlägset släkt med de nuvarande ägarna till Claestorp. Därför min fråga.

2004-05-30, 14:58
Svar #12

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Carl-Fredrik, Hur skall man tyda  Henrik IV hade många hästar? Om det är ironiskt menat så borde du väl ha skrivit  Richard III hade många hästar! Som bekant var det ju han som enligt William Shakespeare ropade  A horse! A horse! My kingdom for a horse!  
 
Mvh
Ann

2004-06-01, 23:42
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Meningen var nog inte att det överhuvudtaget skulle eller ens skulle kunna tydas. Det var ett på måfå valt nonsenspåstående som i medveten Goddag yxskaft-stil inte hade något med frågan som ställdes i föregående inlägg att göra.  
 
Jag avsåg nämligen (även om jag nu har tänkt om och bara uppfattar det som snarstucket och dumt, ja idiotiskt!) att ge ett svar på något helt annat än det som frågades, i likhet med det svar jag hade fått (åtminstone som jag upplevde att jag hade fått).  
 
Men jag kanske misstog mig. För övrigt är frågan utagerad för mitt vidkommande, och jag borde aldrig ha ställt den.

2004-06-02, 10:24
Svar #14

Janne Svensson

Ett inlägg som Carl-Fredrik Hanzons den 29 maj gör att man drar sig för att ställa frågor i detta forum, jag mådde illa när jag läste det.

2004-06-02, 10:40
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Janne, eftersom du aldrig skrivit något på Anbytarforum förut, så klarar du dig nog galant på egen hand själv.
 
Carl Fredriks inlägg var kanske inte världens snällaste eller artigaste, men klart att han blev litet förvånad över svaret på sin fråga.

2004-06-02, 12:02
Svar #16

Anna-Carin Betzén

För egen del så blev jag nog mer förvånad av Ralfs svar än av Carl-Fredriks respons på det...

2004-06-02, 13:53
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vem är Janne Svensson alternativt Jan Svensson egentligen ?  Han har även gjort kommentar här. Kanske på tiden att man ska registrera sig för att slippa nonsensinlägg på anbytarforum ?  De skrämmer iväg större medverkan ifrån min sida i alla fall.
 
mvh Niclas Rosenbalck
 
Ps. Detta inlägg får Peter anbytarvärd ta bort om han så tycker Ds.

2004-06-02, 16:01
Svar #18

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
(är eländet igång nu igen? Jag är så evinnerligt trött på sådant här.... har folk inget annat att göra än att försöka slå ner på och såra andra personer?)
 
Janne! (om det nu är så du heter)  
 
Som du ser har jag faktiskt i hela två inlägg tagit tillbaka och tagit avstånd ifrån inlägget du syftar på. Räcker inte det? Måste man likt påven Gregorius VII på sina bara knän krypa till Canossa och göra avbön också?
 
Ändå tycker jag inte att inlägget var så farligt. Det fanns ju inget egentligen elakt, oförskämt eller sårande i inlägget, inte ens ett personangrepp (som annars tyvärr inte är ovanliga i Anbytarform....). Däremot är det ju en del ironi och indignation i inlägget, men det är ju ingen person som angrips. Det egentliga skälet varför jag tar avstånd ifrån det är ju att jag nu efteråt bara betraktar det som lite väl larvigt och överdrivet.  
 
Elisabeth säger att inlägget inte var världens snällaste eller artigaste. Nej, kanske inte, men jag valde ju å andra sidan medvetet att inteanvända en formulering som (utan att ha varit menad så) hade kunnat uppfattas som oartig:
 
I så fall kunde ju detta ha uppfattats som såväl ohövligt som oförskämt. Sådana saker vill jag till varje pris undvika. Så det fick bli ??? i stället.  
 
Inte för att på något sätt vilja försvara mitt inlägg (det finns det ingen anledning till), så tycker jag faktiskt ändå att det är lite skillnad på att mitt i en pågående diskussion i stridens hetta råka komma med ett lite tillspetsat genmäle (SIC!) till den man för tillfället diskuterar/debatterar med, och att från att tidigare inte ens har deltagit i diskussionen, fullkomligt oprovocerat komma med ett nålstick, som knappast kan ha något annat syfte än att såra och trycka ner. (Vems inlägg mår man mest illa av, egentligen....?) Och det är väl inte någon tvekan om, Janne, att det var mig personligen du ville åt. Vi har nog diskuterat tidigare, skulle jag tro....  
 
Som jag förklarade i mitt svar till Ann, så var saken utagerad för mitt vidkommande. Det var endast för att hon inte skulle bli utan svar, jag överhuvudtaget skickade inlägget (oartigt, eller hur?), som borde ha blivit det sista i denna redan tidigare ganska onödiga diskussion. Men du Janne, lyckades inte bara förlänga den, utan dessutom få den att urarta till ännu en av dessa otrevliga gräl- tjafs- och gnälldiskussioner, som det redan fanns alldeles för många av här i Anbytarforum. Jag hoppas att du är nöjd, Janne!
 
Om ni nödvändigvis ska fortsätta tjafset, får ni göra det utan min medverkan. Det här är mina sista ord i den här diskussionen.

2004-06-02, 16:47
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Carl-Fredrik!
Jag tror du råkat skriva lite fel, det var kejsare Henrik som besökte påve Gregorius i Canossa.  (Ingen avbön behövs...)

2004-06-03, 15:35
Svar #20

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja tänk vad diskussioner kan utveckla sig åt alla håll och kanter. Jag minns med en rysning mitt eget klavertramp för några veckor sedan...Smiley! När jag läser vad som skrivits ovan undrar jag var denne illegitime son till Kronprinsen och Baronessan blev av? Fanns det någon grund till att tro att denne Greve Claes Casimir Lewenhaupt var son till kronprins Karl Johan, stämde han födelse datum eller fanns det andra indicier? Usch, nu kan jag inte låta bli att tänka på vackra Sara och Karl och Gustav igen tillbaka i 1600-talet...Varför kan man inte undersöka dessa rykten om eventuella sexuella och kärleksmässiga relationer mellan gamla kungar och folk av s.k. lägre börd utan att det blir så mycket rabalder? Det är ju inte påståenden men frågeställningar som kan vara intressanta då det handlar om människan bakom makt funktionen. Får jag ta ett litet exempel (för att därefter överlåta arenan till dem som diskuterar Carl Johans eventuella utomäktenskapliga barn) jag fick en misstanke att en person i min egen släkt kanske (möjligen) var ett barn utom äktenskap hans efternamn var Arvsrätt (på ett annat språk än svenska...Smiley!) han var beittare till ett riddargods som hade ett annat adelsätts namn som namn på godset i ett europeiskt land (som inte finns mera som egen nation). Denne man visade sig (efter att jag undersökt så många möjligheter som överhuvudtaget var möjligt och frågat och frågat igen och igen dem som kunde veta något)ha flera generationer för sig med förfäder som hette Arvsrätt som ättenamn och denna ätt Arvsrätt var själva riddare. Alltså är det inte farligt att fråga frågor även om de bygger på rykten (det skulle vara sensmoralen! Smiley!) Tillbaka till Karl Johans eventuella kärleksliv vid sidan om Desir?e (som säkert hade kul i Paris själv), låt oss strunta i Karl XIIs ytterligare ett tag...
 
Med Vänliga Hälsningar: Steve

2004-06-03, 18:23
Svar #21

Bengt Nilsson

Att undra om den Claes Casimir Lewenhaupt (född 1784) som nämns ovan möjligen skulle varit son till sedermera kronprinsen Karl Johan måste bero på ett missförstånd av den större sorten. Bernadotte, född 1763, befann sig synbarligen i slutet av 1783 i Pau, sannolikt mycket långt från Claes Casimirs blivande mor. Som ju också alldeles oskyldig fått figurera i den här diskussionen, då det är en helt annan hovfröken Koskull som traditionellt utpekats som kronprinsens älskarinna. Och detta förstås långt efter 1783, den rätta fröken Koskull var född 1785.

2004-06-03, 21:03
Svar #22

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nå! Så börjar vi från början...Smiley!
M.V.H. Steve

2006-05-29, 01:24
Svar #23

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Jag vill verkligen inte ta upp en diskussion utifrån löjeväckande id?er om kungligt släktskap.
Nu råkade det bara bli så att jag häromdagen fick veta av en nyfunnen släkting att min fmffmf föddes i Eksjö den 25 april 1817. Det märkliga är att det i fb inte står ngt om fadern.
Modern jobbade på Brevik som hushållerska åt greve Mörner.
Ja, just han som lanserade Bernadotte som kronprins och som var vän med denne.
Året därpå gifter sig modern i Stockholm med Bernadottes vintappardräng.
Nu tänker jag inte att Bernadotte var fadern o att drängen fick ta på sig ansvaret. Nej, jag gissar att Bernadotte besökt Mörner och haft med sig drängen som då hamnat i samma säng som hushållerskan.
Det är bara så märkligt att det dröjer så länge innan de gifter sig, och att drängen efter bröllopet slutar vid hovet o flyttar från stan.
Sen kunde jag inte låta bli att kolla hur Bernadotte såg ut och då slogs jag av att han hade den långa näsa som min anfar också pryddes av - om man nu ska lita på gamla kungaporträtt.
Sen ser jag den här diskussionen och...
 
Nu undrar jag:
Vad finns det för källor om Karls liv, när han rest, vilka han umgåtts med osv - som kan göra att man kan vederlägga vissa id?er om uä barn?
 
Och om ni undrar, så tycker jag att det är roligare att stamma från en vintappare än en kung!

2006-05-29, 19:49
Svar #24

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Dan!
 
Här du läst här?  oäkta barn
 
Ibland har man tur och hittar en okänd far i domboken, saköreslängden eller i kyrkans räkenskaper. Oftast fick ju kontrahenterna betala böter och undergå kyrkoplikt för hor.
Håller annars med dig om att vintappare låter mer intressant än kung!
 
Hälsningar
Marianne K

2006-05-29, 19:50
Svar #25

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net

2010-05-04, 06:07
Svar #26

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Detta är ett svar på ett inlägg som är flyttat . / mvh Anders Berg, Moderator Släkter
 
Ulf. Visst är det spännande att få möjlighet att få veta mer om sina anor men... Ett litet tips är att inte lägga så stor vikt vid en antagen utseendelikhet flera generationer efter, som i fallet med fotona ovan. Det är ytterst svårt att hitta  
spår av ÄKTA utseendelikhet efter att några generationer går. Efter två generationer är det bara önsketänkandet som är kvar!
 
När det gäller din ana, operasångaren finns det faktikst ett mycket enkelt sätt att få veta om KUNGAHUSET känt till att Rudolf varit oäkta son. Det är genom att studera den s.k. camarillen. Den som var chef för operan under Oskar 1:s och Karl XV:s dagar var nämligen också kunglig hemlig spion och propagandachef. I synnerhet skulle jag studera din anas kontakter med Knut Bonde och Hyltén cavallius på 50-talet. Sven Eriksson har skrivit en bok om camarillen och Krimkriget som är läsvärd och Hylten cavallius arkiv i Stockholm innehåller en brevväxling mellan Harald Wieselgren, som var kunglig hemlig agent i paris, och spionchefen Hyltén cavallius. Där kan det stå något. I sin brevväxling antyder och skriver de nämligen om andra oäktingar, främst sådana som antogs vara Oskars eller Napoleon den tredjes.
 
Dvs. När antogs din ana till sångarutbildning, och av vem. Läs breven som den skrev. Var det Bernhard von Beskow ska du vara speciellt uppmärksam. Hur gjorde han karriär. vem stödde honom? Läs dennes brev och liknande, i synnerhet om denne var operachef!
 
Men det kan ju hända att Karl Johans son Oskar inte känt till något, och då inte heller den kungliga spion- och underrättelsetjänsten.
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-05-04 06:08)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-05-04 06:17)

2010-05-04, 08:32
Svar #27

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ang. Rudolf Walin finns redan en lång diskussionstråd här i Anbytarforum under Ordet är fritt om släktforskning » Hemlig son till Karl XIV Johan?, se här

2010-05-04, 10:10
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Fakta i saken utreds mycket noggrant i den här diskussionen: Anbytarforum: Ordet är fritt om släktforskning: Wallin (Valin), Johanna (Hanna Amalia)
 
(Observera att diskussionen börjar med fyra arkiverade sidor, och att länkarna till dem inte ligger i korrekt kronologisk ordning.) [ Fixat. /Moderator Släkter ]
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-04, 10:28
Svar #29

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Oj, hjälp. ja, nu ser jag Torsten!
 
Att hänvisa till likheter mellan personer i fjärde till sjätte led är inte så speciellt vetenskapligt, eller kritiskt, Ulf. Speciellt inte när likheten mellan den tänkta pappan karl XIV och den tänkta sonen, Rudolf (en generation), är så liten som den faktiskt är. (Vid arv ska man se på viktiga små detaljer. Kolla örsnibbar, haka, panna, hårfästet...)
 
Kom med fakta istället. Har nån med insyn i kungahuset sagt nåt som antyder att Rudolf är son till kungen, eller inte?  
 
/T
 
PS  
 
Som påminns om en person som jag mötte en gång som påstod att krigsförbrytaren Adolf Eichmann ännu levde och var en doktor i Göteborg. Bristande källkritik leder till absurditeter. Som att doktorn skulle varit närmare 95 år med ett utseende som en 70-åring och ännu jobba. Dessutom skulle den doktorn ha krympt 30 cm och gjort sig av med sin tyska språkbrytning!  :o)
 
Men ok, han kunde tänkas ha viss likhet med Eichmann ja...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna