ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-02  (läst 4659 gånger)

2000-07-27, 20:40
läst 4659 gånger

Love

Är det någon som känner till om Karl XV hade  
utomäktenskapliga barn?En bekant till mig, hans  
mamma fick ett brev om att de var ättlingar till  
en illegitim son av Karl XV. Tyvärr har mamman  
slarvat bort brevet och hon avled i år, och  
ingenstans finns brevet att finna.  
 
Tacksam för all h

2000-09-29, 13:14
Svar #1

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil
Hej Love!
Jo, det lär vara så att han hade flera oäkta barn. Min mormor och hennes syster var en gång på 80-talet och besökte en förening i Stockholm eller så för illegitima ättlingar till honom. Min mormor och hennes syskon lär ha varit illegitima barnbarn till Karl XV. Men tyvärr vet jag inte var man ska vända sig. Man kan ju misstänka att sånt här bara gått från mun till mun och inga skriftliga belägg finns. Hör av dig om du kommer vidare!

2001-02-15, 19:29
Svar #2

G.Ihrfors

Enligt en tidningsartikel i Göteborsposte
under år 2000 lär Karl XV ha vistats  
under adress Linn?gatan 9 i Göteborg
under olika perioder under 1860-talet
Min mormors mor var i Göteborg 1865-1866
1867 föddes min mormor som utomäktenskapligt
barn.Då hade hon flyttat tillbaka till Stockholm
 G I

2001-05-11, 14:20
Svar #3

P.Dixon

Nordenstam slekt har jag hoert skal være ättlinger etter Karl XV. Er det noe som kan gi mig flere uppgiftar. Takk

2001-05-11, 21:47
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag kan bara påminna om mitt inlägg: Kungliga snedsprång - en seglivad genre (under Kunglig genealogi)

2001-06-23, 00:50
Svar #5

Mariann Campbell

Min farfars mor va dotter till Carl XV  men jag kan naturligtvis inte bevisa det ,,

2002-05-03, 20:47
Svar #6

Utloggad UlrikaM

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-06-13, 22:11
    • Visa profil
För tjugo år sedan berättade min farmor att hennes mormor enl.rykten skulle vara CarlXV oäkta
dotter. Hon försökte hitta någonting om det, men i Klara församlig kyrkbok stod det att båda föräldrarna var okända.Det enda som stod var att modern var 20 år.Flickan hade fina kläder och en bankbok med en summa pengar på(som hon inte fick ta ut förrän i myndig ålder) när hon lämnades 1 dag gammal till Allmänna Barnhuset i Stockholm, och blev sedan utackorderad ner till Skåne. Det var där ryktena om Kungens oäkting spreds. Men det finns som sagt inga bevis.

2002-05-04, 23:56
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det betyder att det förmodligen finns ett konvolut på Allmänna Barnhuset som ska innehålla föräldrarnas namn.
I så fall kan du ansöka på Barnhuset om att konvolutet öppnas.
Förmodligen får du åtminstone fram modern på det viset. Däremot knappast något om det ev. kungliga släktskapet. Om det inte är så att fadern anges och är en helt annan, så att ryktet kan vederläggas.
Ulf Berggren

2002-07-01, 22:04
Svar #8

Marianne Palmerstedt

Ja, många barn var det nog. Från min far fick jag som liten höra att min farmor var oäkta och barn till Carl XV. Att det varit mycket hysch omkring detta. Klart nyfiken har jag sedan jag börjat släktforska sökt finna något som kunde ge stöd för detta. Min farmor var född 1868 på Slottet i Kalmar Slottsförsamling, men med både far och mor angivna. Frågan är om Carl XV höll till i de trakterna vid den tiden ??
Hur som helst, min far var osedvanligt lik släkten Bernadotte och många var det som stannade till och trodde att han var Gustav VI Adolf.

2002-08-01, 18:48
Svar #9

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
I boken Hanna Styrell - flickan på Väntorp står det att K. XV hade ett barn som bevisats som hans: Ellen Svensson.  
Beviset är mkt trovärdigt eftersom det finns ett gammalt papper om henne i arkivet på Sthlm:s slott. I alla fall enligt boken!
 
MVH Johan Axelsson!

2002-10-14, 14:09
Svar #10

S Lundin

Ellen Maria Styrell Svensson född 28-10 1865,
gift 1896 med ?   en framstående industriman.Vad hette han? eller är det ännu hemligt? Ellen avled 1931.Vad hette barnen 3 st

2002-10-14, 16:20
Svar #11

Johan R:son Sjöberg

Fallet Ellen Svensson omnämns ju även i boken Carl XV och Hanna på Väntorp. Är det någon som vet var Ellen Svensson var född? Då blir det ju lättare att följa henne framåt för att se vem hon gifte sig med.
 
Huruvida hon var dotter av Karl XV eller ej, ja det är mer än jag med säkerhet kan besvara, men just fallet Ellen Svensson torde väl vara ett av de starkare fallen. Lustigt dock att Karl XV bara fick två barn i äktenskapet, när han nu i övrigt skall ha varit så fertil :-)

2002-10-14, 19:26
Svar #12

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Alla fruntimmershistorier, rykten och skrönor till trots - det finns inte ett enda barn (förutom de två i äktenskapet), som Carl XV kan beläggas vara far till. Man kan ju faktiskt fråga sig om inte historierna rentav är en medvetet - och skickligt - gjord PR-kampanj (med eller utan kungens goda minne) för att göra kungen populär och folklig - eller tillskrivas folklorens behov av romantisk/erotiska hjältar.  
 
f.ö. - se mitt inlägg fredag den 11 maj 2001 kl. 21.47

2002-10-14, 19:28
Svar #13

Peter Karlsson (Peterk)

Modern, (tidigare skådespelerskan) Johanna Matilda Styrell f. 1842 i Klara, Stockholm hittar vi 1890 som hustru till Disponent Adolf Tersmeden på Ramnäs bruk i Västmanland med några kammarjungfrur och pigor..
Hon är den enda som står med detta efternamn i hela landet 1890 och den enda Ellen Maria Svensson f.1865 som finns är faktiskt en som finns i Skellefteå; hustru till en typograf Erik Hallbom (f.1863 i Luleå). Hon uppges född i just Skellefeå och har fem barn 1891-1900.
(Men hon lär det väl inte vara enligt vad som antyds ovan..)
Jag undrar lite över en Ellen Maria i Klara, Stockholm.. Hon står här som barn till en kvinna (utan efternamn!?) och den kvinnan står som gift; på dottern Ellen Maria finns en kommentar för närvarande i Paris. Denna låter ju lite 'halvmystisk' tycker jag..
 
Ellen Maria  f. 1865 St.  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Klara
Hemort: Wahrenberg 5.
Kontrakt: Stockholms stad
Län: Stockholm
 
Födelseår: 1865
Födelseort:  
Födelseförs: St.
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Familjest: d.
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 1028
Familj nr: 1
 
Frånvaro: f.n. i Paris
 
--------------------------------
SVARvolym: 000060  Kort nr: 11
Sida: 59  Rad: 5
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Teresia Wilhelmina f. (i St.) 1833
Adolf Birger f. 1871
Karl Erik f. 1875
Anna Teresia f. 1864
Ellen Maria f. 1865
Fam nr: 2
Wilh. Krist. Norstedt f. 1854, Sömmerska
Fam nr: 3
Hilda Erika Sofia Andersson f. 1867, Piga
Fam nr: 4
Agda Maria Sofia Pihl f. 1870, Piga
 
 
(eller så är det så enkelt att den 'rätta' Ellen Maria inte bodde i Sverige alls 1890)
 
-Bara lite teorier i höstrusket..

2002-10-15, 09:05
Svar #14

Sune Lundin

hej Peter
Ja ovanstående Ellen stämmer, mostern som tog hand om henne hette Teresia Svensson och Ellen fick fyra äldre syskon(eg.kusiner).Men var är Carl Petter Svensson tapetseraren? Stod det inga efternamn på dessa? Ett barn kan vara utflyttad, Ja modern Hanna kanske var skriven i Klara, (hennes föräldrar bodde i Klara)1865 bodde Hanna i Jacobs församling i den lägenhet Kalle hade givit henne.Hon verkar ha varit i Sverige när dottern föddes. 1877 flyttar familjen Svensson till Väntorp, Hanna säljer nämligen huset till sin syster.Till Hansson ovan,PR grej?? Det här verkar så hemligt som det kan bli. Klart att det är Kronkalles dotter.

2002-10-15, 12:29
Svar #15

Mi Alforsen

Johan!
Om inte mitt minne sviker mig alldeles så lär det ha varit så att Karl XV:s hustru, drottning Lovisa, var klen till hälsan och blev förbjuden att få fler barn än de två hon födde.
Hälsningar
Mi

2002-10-15, 13:19
Svar #16

Karl Andersson

Hej
Jag tittade på detta inlägg från G.Ihrfors - torsdag den 15 febr 2001 kl. 19.29:    
 
Enligt en tidningsartikel i Göteborsposte  
under år 2000 lär Karl XV ha vistats  
under adress Linn?gatan 9 i Göteborg  
under olika perioder under 1860-talet  
Min mormors mor var i Göteborg 1865-1866  
1867 föddes min mormor som utomäktenskapligt  
barn.Då hade hon flyttat tillbaka till Stockholm
 
Då har jag en fråga om det inte var Oscar II som var på Linn?gatan i Göteborg?
 
Karl Andersson

2002-10-15, 14:03
Svar #17

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Jag ställer mig frågande till uppgiften om Linn?gatan 9 på 1860-talet. Ska man tro stadsingeniörens Rob. Söderkvist karta från 1872 över området, så finns Linn?gatan inte alls vid denna tiden. Den blivande gatan, som planerades 1861, finns inritad, men där gatan ska gå, finns  på kartan bara bäcken och en mindre väg, utan någon bebyggelse på den sida som idag har udda nummer.
Namnet Linn?gatan infördes 1882, dessförinnan var det Första tvärgatan.
Så var vistades Carl XV någonstans?

2002-10-15, 15:31
Svar #18

Eivor Andersson (Majken)

Hej,
Oscar den II hade en lägenhet till sin älskarinna på Linn?gatan 11 i Göteborg.
 
Min syster hade samma lägenhet och kungens vapen m.m. fanns i stuckaturen i tak och över dörrar.
 
En liten anmärkning bara.
Vänliga hälsningar Eivor M.A.

2002-10-15, 16:15
Svar #19

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21984
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:34
    • Visa profil
Sune,
enligt Klaraskivan bor tapetserare Carl Petter Svensson med hustru och barn i kvarteret Wahrenberg 5, Brunkebergstorg 11; Stora Vattugatan 1 åren 1878-1901. Carl Petter äger huset.
Hustrun Theresia Wilhelmina död 1/4 1895.
Barn:
Mathilda Wilhelmina f 1862
Anna Theresia f 1864
Ellen Maria f 28/10 1865 i Stockholm
Adolf Birger f 1871
Carl Erik f 1875
Fosterbarn:
Karl Edvard Kindstedt f 1869
 
Ellen Maria gifter sig 3/6 1896 med ingenjör Joh. H. Hammar och flyttar samma månad till rote 20 Narvaroten.
Carl Petter flyttar 1901 till rote 5 Tegn?rsroten. Det finns fler uppgifter om hans barn om du vill ha.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-10-16, 11:39
Svar #20

Sune Lundin

Tack Maud för de intressanta upplysningarna.
Väntorp var nog sommarbostad.

2002-10-16, 22:29
Svar #21

Karl Andersson

Hej Eivor
Jag viste inte nr på Linn?gatan som Oscar II  hade till sin älskarinna  Jag tackar för det svaret jag fick av dej.  
 
Nu återstår det bara vad Carl XV någonstans?
 
Inte vad han på på Linn?gatan om man ska gå på  
Bo Berndtsson inlägg här
 
Hälsningar Karl Andersson

2002-10-27, 10:25
Svar #22

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Beträffande den lägenhet som Oscar II älskarinna hade på Linn?gatan i Göteborg finns en rolig koppling till nutiden.
 
Fastighetsägaren till huset mittemot tyckte inte om att kungen vistades hos älskarinnan. Han lät då sätta upp ett förskräckligt djävulsansikte på sitt hus, så att kungen skulle se detta när han tittade ut från fönstret hos älskarinnan.
 
När Linn?gatan skulle saneras (de gamla husen revs och nya byggdes) uppmärksammades detta ansikte. Det sparades och sattes upp på sin ursprungliga plats på det nya huset. Djävulsansiktet kan därför idag iakttagas av de observanta flanörerna på Linn?gatan i Göteborg.
 
Detta är väl en trevlig historia om hur traditioner har bevarats till nutiden.
 
Mvh
Jan-Inge

2002-10-27, 11:29
Svar #23

Eivor Andersson (Majken)

Hej Jan-Inge
 
Jag har aldrig sett det där Djävulsansiktet, fastän jag tittat ut genom fönstren där åtskilliga gånger.
 
Historien var väl inte så trevlig precis; det kanske är en skröna?
 
Hälsn. Eivor

2002-11-03, 11:06
Svar #24

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Hej Eivor
 
Om det är en skröna eller ej vet jag inte, har läst det i lokaltidningen. Dock finns djävulsansiktet på adressen Linn?gatan 24, en våning upp, alldeles intill den gamla fastigheten nr 26, mittemot Linn?gatan 11. Tittade på själv på ansiktet i förrgår, när jag hade vägen förbi.
 
Det trevliga är väl inte själva ansiktet utan att byggnadsföretag i vår moderna tid bevarar gamla traditioner.
 
Mvh
Jan-Inge

2002-11-03, 15:59
Svar #25

Eivor Andersson (Majken)

Hej Jan-Inge,
 
Jag fick igår reda på att Du hade rätt angående de två figurerna. Jag hade precis tänkt skriva och rätta mig.
Det fanns en annan variant på historien: Det var att dessa figurer, som räcker ut tungan, var ett uttryck för de fattiga, som bodde på den sidan gatan, ville visa sitt förakt för överklassen på  
andra sidan gatan.
Förlåt om jag lät litet (tyken)
Vänl. hälsn. Eivor A.

2002-11-04, 02:50
Svar #26

Hans Svedberg

Karl XV behövde kanske inte gå ut på staden alla gånger! Min mf fm hade någon form av anställning på slottet, kanske som sömmerska. Resultat:
 
Karl Ringvid Julius Söderblad föddes av Okänd 28 år.Humlegårdsg.14 1852-07-20 i Adolf Fredrik (A) (CIB:3 Oäkta barn). Döpt av Janzon 1852-07-22 i Adolf Fredrik (A) (CIB:3 Oäkta barn). Ringvid, som inom familjen kallades Prinsen, sades vara oäkta son till prins Karl.Enligt födelse- och dopboken för Oäkta barn i Adolf Fredriks fs var även modern Okänd 28 år. Humlegårdsg. No 14!
 

 
En viss likhet med den ståtlige Karl XV tycker vi oss se.

2002-11-04, 19:13
Svar #27

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Eivor
 
Du kanske har rätt i din tolkning av ansiktena, jag vet inte. Men tror du att de fattiga hade råd att dekorera hus, som de själva inte ägde? Det är bara en liten undran.
 
Vi har i alla fall bidragit med lite kulturhistoria till andra intresserade läsare på denna sida.
 
Må väl
 
Mvh
Jan-Inge

2003-01-02, 14:01
Svar #28

Gudrun Samuelsson

Kunga-barn
Jag har hört att Karl den XV höll hov på Bäckaskogs kungsgård i Skåne och då fick pigorna ställa upp på både det ena och andra. Om detta är sant vet jag inte men det sägs att min mammas farfar var resultatet av arbetet på slottet.
Gudrun S

2003-01-02, 14:29
Svar #29

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Stackars Karl XV, han har det inte lätt.
Många tycks ha den ganska osäkere monark som utpekad barnafader.
 
Låt han vila i frid, tills man kan bevisa ett starkt faderskap.
 
Mvh.
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna