ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Katarina I , 1684-1727  (läst 2038 gånger)

2000-03-05, 22:58
läst 2038 gånger

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej!
Hoppas att detta är rätt ställe för denna diskussion!
Jag fick i morse ett mail från USA med en förfrågan om Johan Arendtsson Grape, f 1647 i Kengis, Pajala, d 1715 i Göteborg. Frågeställaren hade någonstans fått reda på att Johan Arendtsson Grape skulle ha varit dragonen Johan Kruse som 1702 i Marienburg (Malbrok) gifte sig med Marta Skowronska sedermera Katarina I av Ryssland och eventuellt fick ett barn med henne.  
Om Johan Grapes karriär vet jag att han var student i Uppsala 1664, sedan notarie vid Kommerskollegium och därefter landssekreterare i Åbo.
Själv tycker jag att han verkar för gammal för att ha varit dragon. Nåväl,det som jag undrar över är om det finns någon forskning på dragonen Johan Kruse som klargör vem han var?
Tack på förhand
Katrin Öhgren

2002-01-19, 16:05
Svar #1

Egon Rosell

Hej!
I en bok hävdar J E Ångman 1835, att Katarina I ska härstamma från Västergötland. Som bevis härför anför Ångström, att Katarina 1725 eller 1726 i ett brev till magistraten i Borås frågat, om någon av hennes släktingar levde. Senare har samma ursprung hävdats av en släktforskare, som hette Rolf Ekelund. Katarina skulle ha fötts i Toarp. Men i ett par moderna uppslagsböcker står att hon tillhörde en litauisk bondesläkt, gifte sig med dragonen Johan Kruse, blev tillfångatagen, förd till Moskva, älskarinna först åt furst Mensjikov, sedan Peter I, som gifte sig med henne 1812. Även Ångman kände till denna version, men förkastar den, bl a med stöd av ovannämnda brev och av att Katarina har låtit reparera familjegraven i Toarp.
Finns någon som kan bringa klarhet i detta?
Egon Rosell

2002-01-20, 12:11
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Egon!
 
Rolf Ekelunds artikel om Katarinas påstådda svenska härkomst finns i Släkthistoriskt forum 2/1996 och bygger på uppgifter i Ås häradsrätts dombok 1758 15/9.  
 
Av en uppföljande artikel av Elisabeth Thorsell i Släkthistoriskt forum 2/1997 framgår dock att denna Borås-härstamning emellertid bara är en av minst åtta olika varianter som finns i litteraturen om kejsarinnans härkomst. Thorsell hänvisar vidare till Karin Feldermans och Christopher von Warnstedts artiklar i ämnet i AnRopet (Storstockholms genealogiska förenings medlemstidning) 1991 nr 1 och 4 och även till professor Alf Åbergs artikel i Kulturens värld 1995 nr 3.  
 
Av von Warnstedts och Åbergs artiklar framgår att kejsarinnans föräldrar var den litauiske köpmannen Samuel Skovronsky och kurländskan Dorothea Hahn, och att hon vid 12 års ålder blev fosterdotter till kyrkoherden Ernst Gl?ck.

2002-01-20, 22:53
Svar #3

Egon Rosell

Torsten!
Tack för Ditt snabba svar! Jag ska leta reda på de angivna artiklarna och läsa dem.
Det släktskap, som Ångman anger är ju  haltande på flera sätt. Katarina Persdotter hade ju t ex sonen Johannes Jonas Arhusius med sig i giftet med Erik Björck. Elisabet och Erik Björk kan då knappast anses vara släkt!
Men det är ju märkligt med reparationen av familjegraven i Toarp! Det får jag väl svar på i artiklarna?!
Mvh
Egon

2002-01-21, 09:45
Svar #4

Egon Rosell

Torsten!
Jag var litet slarvig i min kommentar i går kväll. Elisabet Björck och Johannes Jonas Arhusius bör ha varit halvsyskon.
Mvh
Egon

2002-10-16, 16:13
Svar #5

kidde Fredriksson

I somras fick jag reda på att min morfars farfars farfar ska varit Alexandr Mensjikov (1787-1869) Han i sin tur var sonsons son till A. Mensjikov (1673-1729) Samme A. som hängde ihop med Katarina I. Är det någon som vet vad som hände när han blev deporterad? Vem var han gift med och vilka var deras barn? Hur hamnade släkten i Finland och varför bytte min morfars far namn till Aberson när de flyttade till USA???

2002-10-17, 19:35
Svar #6

Kirsti Ervola

Hej, då innehållet i Ditt inlägg handlar varken om kejsarinnan Katarina I eller om kunglig genealogi överhuvudtaget, borde det inte ställas under rubriken ”Ryssland”?
 
Furst Aleksander Menschikoff (1787-1869) var generalguvernör över Finland åren 1833-1855. För det mesta vistades han dock inte i Finland, utan i Ryssland. Hans son, general Vladimir Menschikoff dog barnlös år 1893. Med honom utgick ätten.  
Aleksander Menschikoffs dotterdotterson, överste Ivan Koreisj (d.1918) fick sedan rätten att använda det furstliga vapnet och namnet Menschikoff-Koreisj.
Mera om ätten Menschikoff, också om de äldre släktleden kan läsas i
 
Tor Carpelan: Ättartavlor för de på Finlands riddarhus inskrivna, efter 1809 adlade, naturaliserade eller adopterade ätterna  / Helsingfors 1942.
 
Mvh KE

2002-10-23, 13:53
Svar #7

kidde Fredriksson

Du har naturligtvis helt rätt! Jag är ledsen, men jag är så ny på rötter så jag har inte hittat överallt. Tack så oerhört mycket för hjälpen.

2002-11-18, 16:22
Svar #8

Petra Svensson

Är det någon som vet vilken färg Elisabet 1 kejsarinnan av Ryssland hade för färg på sina 15.000 klänningar??...Det ska vara 1 färg..=)
Tack på förhand...=)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna