ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konungadömet Jerusalem  (läst 1304 gånger)

2004-02-11, 18:58
läst 1304 gånger

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Har någon uppgifter om, hur många kungahus etc. har gjort anspråk på, att vara rättmätiga tronarvingar till konungadömet Jerusalem och på vilka grunder?
Henri II blev kung av Jerusalem år 1285 efter sin bror, som inte hade ättlingar. Under Henris tid erövrades den sista fästningen Saint-Jean d'Acre av mohammedanerna  (år 1291). Henri dog år 1324. Efter det blev hans brorsson Hugues titulärkung av Jerusalem och kung av Cypern (1324-1359). Konungahuset Lusignan slutar med drottningen av Cypern Charlotte d. 1487. Hon satt sin andre makes Louis av Savojens d. 1482 brorsson hertigen av Savojen Karl I år 1487 till tronarvingen för alla tre kronor (Cypern, furstendömet Antiokia och konungadömet Jerusalem.) Han efterträddes av sin son Karl II, som dog utan ättlingar år 1496.  
Nu hade emellertid även hertigar av Anjou gjort anspråk på titeln. Charles I blev titulärkonung av Jerusalem år 1278.  
Här i grova drag det som hänt efter fallet år 1291 till 1400-tals slut inom Lusignan-linjen, som gjort anspråk på att vara titulär-konung av Jerusalem. Men sedan?
frågar Johan B. t. Gr.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-02-11, 20:55
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag vet att Karl V var konung av Jerusalem bland alla andra titlar. Men varför vet jag ej.

2004-02-11, 22:42
Svar #2

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Tack Anders!
Jag antar själv, att det kommer ifrån hans aragonesiska rötter, som fick värdigheten efter hertigarna i Savojen...
Tronföljden har följt ett system, som även var i bruk i Spanien, där de kvinnliga medlemmarna i familjen förde värdigheten vidare efter det, att den manliga linjen helt utslocknat.
Då skulle Karl I av Savojens äldre syster Anna d. 1480 gift med kungen i Neapel Federigo IV av huset Aragon, som dog år 1504 utan ättlingar, ha fört titeln genom sitt giftermål? vidare till Spanien och till Karl V. Förmodar så.  
Johan Brandt t. Gr.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-02-14, 02:31
Svar #3

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Nu vet jag inte, om värdigheten som kung av Jerusalem gick genom giftermålet till huset Aragonien såsom jag skrev här tidigare. Till mycket senare tider - Juan Carlos (huset Bourbon) av Spanien bär den här titeln. Vilka linjer kommer det till honom? Vet någon?  
Johan Brandt t. Gr.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-02-14, 10:48
Svar #4

Martin Mattsson

Hej Johan!
Sitter på jobbet och har inte tillgång till alla mina källor, men...
Jag vill minnas att det stämmer att Jerusalem-titeln ingår i spanske kungens titlar. Även huset Bourbon-Sicilien gör anspråk på densamma, liksom huset Savoyen av (hela) Italien. Om jag inte minns helt fel är även konungen av Bayern en av pretendenterna. Vem som kan tänkas ha störst rätt till titeln vågar jag inte säga i nuläget.
Ska försöka återkomma med mer detaljer, om inte någon annan hinner före...

2004-02-15, 19:51
Svar #5

Lars Öhman

Enligt Erik Lönnroths artikel i Svensk Uppslagsbok (se uppslagsordet Jerusalem) överflyttades kungavärdigheten år 1240 av den tyskromerske kejsaren Fredrik II till det cypriotiska furstehuset Lusignan. År 1458 överflyttades sedan värdigheten till Savojens hertigar, under nyare tid konungar av Sardinien och Italien.  
 
Titeln bestreds av Neapels konungar och de tyskromerska kejsarna. Skälen för bestridandet framgår dock ej av artikeln.
 
Den tyskromerske kejsaren Fredrik II, som var måg till Johan av Brionne hade erhållit värdigheten av denne. Dessförinnan hade en son till Guido av Lusignan innehaft värdigheten.
 
Ovanstående är alltså hämtat från Erik Lönnroths artikel. Huruvida sakinnehållet är korrekt undandrar sig min bedömning.

2004-02-16, 07:06
Svar #6

Leif Persson

Hej ni!
Har ni sett denna sida http://genealogy.euweb.cz/pan/jerusalem.html ? Det är visst en kille i Tjeckien tror jag som ha ren hel del om olika länders kungligheter m.m. Där också härskarna i Jeruslaem tas upp.. (de röda små stjärnorna är klickbara för att se släktskapet)
 
Hälsningar Leif P

2004-02-16, 16:07
Svar #7

Lars Öhman

Kejsar Karl V nämns ovan. Han härstammade faktiskt från kejsar Fredrik II. Släktskapet går via dennes sondotter, som var gift med kungen av Aragonien, Pedro III. Och från den aragonesiska furstesläkten härstammade Karl V genom sin morfar Ferdinand. Man kan ju även tänka sig att det är genom denna arvsföljd som Karl V hävdar rätt till värdigheten Konung av Jerusalem.

2004-02-19, 20:30
Svar #8

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Jag tackar er alla för era inlägg! Ifall någon ännu skulle ha exaktare uppgifter, skulle jag vara väldigt tacksam för dem!  
Leif! De sidor, som Du nämner har jag även hittat och de är absolut fantastiska! Vad allt man hittar där, som annars inte finns tillgängligt!
Hoppas diskussionen fortsätter!
Johan Brandt t. Gr.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-02-19, 22:29
Svar #9

Lars Öhman

En sen titulärkung av Cypern och Jerusalem var Karl Emanuel av Savojen (1701-1770). Sedermera konung av Sardinien.
 
Även en bror till Karl II av Savojen uppges efter dennes död 1496 ha burit titeln. Brodern var Filip II (1480-1504).
 
Beträffande hertigarna av Anjou så uppges Louis av Anjou et Touraine (1339-1384) ha burit titeln.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna