ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kungahusets 'karolinska' härstamning  (läst 1185 gånger)

2002-06-17, 15:28
läst 1185 gånger

Cecilie Larsen

Kongeslekten
 
Hei
 
Har hørt at den Svenske kongefamilien kommer fra den Karolinska slekten.
Stemmer dette, og i så fall hvor kommer navnet Karolin inn???
 
TAkker så masse for svar
 
MVH Cecilie

2002-06-28, 16:44
Svar #1

Martin Mattsson

Hej Cecilie!
Visst stämmer det att de på sätt och vis härstammar från den karolinska släkten. De flesta kungahus är ju släkt med varandra på något sätt. Det Karolinska namnet kommer från de tre Karlarna, Karl X Gustaf, sonen Karl XI och hans son Karl XII, som regerade efter varandra från 1654 till 1718. Karl X Gustaf var från början tysk pfalzgreve av ätten Wittelsbach och ärvde den svenska kronan via sin mor. Efter dessa pfalzgrevar gick kronan till ätten Holstein-Gottorp, som ju är en gren av de dansk-norska Oldenburgarna, och de adopterade 1810 Jean-Baptiste Bernadotte, Carl XIV Johan som blev stamfader för det nya kungahuset.

2002-06-28, 17:14
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Visst,
men det finns ju också en direkt biologisk släktskap genom att Carl X Gustafs syster Christina Magdalena är Carl XVI Gustafs farfars morfars morfars farfars morfars mor.

2002-12-25, 21:09
Svar #3

sven johansson

Jag har sett en antavla enligt vilken Carl XVI Gustaf härstammar från en dotter till Carl XI,
men möjligen hänger den släktlinjen på om Paul
I av Ryssland var son till Peter den III eller
föddes som resultat av en utomäktenskaplig förbindelse som Peters hustru Katarina hade.
Hon lär ha haft många älskare, men å andra sidan
finns vissa likheter mellan Peter och Paul. Många
har tagit för självklart att Paul inte var Peters son, men jag är inte så säker på att man kan ta
det för givet.

2002-12-26, 20:13
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det är väl svårt att dra någon definitiv slutsats i frågan, men såväl till utseendet som till karaktären/psyket (och då talar jag inte främst om mera positiva drag...) hade Paul (om man jämför ögonvittnesskildringar och andra samtida iakttagares underrättelser) otvivelaktigt stora likheter med Peter. Så mycket är väl i varje fall klart, att den oftast utpekade, den mörklocklige och bildsköne furst (greve?) Saltykov, knappast är aktuell i sammanhanget. Men det är klart, mutationer har ju förekommit då och då.....

2003-01-01, 08:36
Svar #5

sven johansson

Som Du skriver Carl-Fredrik, så är det svårt  
i det här fallet att reda ut vad som stämmer.
(Med gravöppningar och DNA-analyser skulle det  
möjligen gå.) Men länken mellan Karl XI och
Carl XVI Gustaf jag tänkte på ser ut så här:
(om den inte är bruten )  
Karl XI hade en dotter,Hedvig Sofia, som hade
en son,Karl Fredrik av Holstein Gottorp, som
hade en son,Peter III av Ryssland,som hade en son,
Paul I av Ryssland, som hade en dotter ,Marie
(gift i Sachsen Weimar), som hade en dotter
,Marie Louise (gift i Preussen), som hade en dotter ,Louise, som hade en dotter ,Victoria av
Baden, som hade en son Gustav VI adolf av Sverige, som hade en son Gustav Adolf vars son
är Carl XVI Gustaf av sverige.Sjäv gissar jag faktiskt, tvärtemot vad många tror att detta
stämmer-dvs att Paul faktiskt var peters son, men
jag kan inte bevisa det. Jag kan ha fel.

2003-01-08, 07:13
Svar #6

sven johansson

Kan göra ett litet tillägg om en detalj. Drottning Victorias mormor som jag angivit
med namnet Marie  Louise hette även Augusta,
(eller Auguste) och är kanske mer känd under
det namnet.Men släktlinjen blir den samma.
Karl XI är då Carl XVI Gustafs farfars mormors
mormors farfars farmors far.Dvs kungen blir
Karl XI:s ättling i 11:e generationen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna