ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oscar I - Emelie Högqvist - gemensamma barn  (läst 7635 gånger)

1999-08-17, 15:25
läst 7635 gånger

Elaine Löfgren

Oscar 1 och Emelie hade enl. uppslagsboken 2 söner. Vad hette dessa, uppfostrades de av modern eller lämnades de som fosterbarn till någon. I min gotländska släkt förekommer namnet Högqvist och min dåv. svärmor berättade vid något tillfälle att det skulle ha med Emelie att göra.
En Olof Oscar Högqvist föddes 30 dec. 1859, men jag vet ännu inte vem som var hans föräldrar. Skulle det vara nån sanning i detta måste den intressanta personen vara Olof Oscars far.Olof Oscar blev handlande i Lärbro och kanske var han född där. Är det någon som vet något om saken?
Det kvittar lika vad som blir resultatet, men det vore kul att veta. Jag forskar också i min farssläkt och där händer ingenting. Inga kungabarn, oäktingar eller mördare... Bra för släkten förstås, men det vore kul med en liten knorr nånstans...

1999-08-17, 15:43
Svar #1

Kenneth Karlsson

Hej!
För ca. 1 år sedan lånade jag en bok
på biblioteket om släkten Bernadotte.
Där stod att läsa lite om de 2 sönerna.
Jag tror mig minnas att en son flyttade
till Kina som köpman, den andra sonen
i England. Jag är tyvärr inte 100:a säker,
men kolla boken i biblioteket.

1999-08-17, 16:13
Svar #2

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Elaine,
Jag rotade lite i detta för några år sedan, eftersom en av Sophie Emilie Högqvist (1812-1846) sönerna påstods haft ett oäkta barn bosatt i Orsa (Dalarna). detta barn visade sig vara fött 1824 och kan alltså inte vara son till Hjalmar eller Max.
Nedan några rader från böcker som konsulterades då:
 
Elgklou, Lars Familjen Bernadotte, en kunglig släktkrönika Trelleborg 1995., s. 44
 
Med sin kungliga tillbedjare fick Emelie två söner, Max och Hjalmar, födda 1839 resp. 1840. Max uppkallades förövrigt efter Oscars egen svåger Max Leuchtenberg, 1817-1852, som kom på besök i samma veva lilla Max föddes. Emelie kallade pojkarna skämtsamt prinsarna av Lappland. De förpassades snart ur landet.
Hjalmar återkom senare och tjänstgjorde en tid som postiljon på Västra stambanan. Max lär ha blivit affärsman och avlidit i Kina.  
 
Lagerqvist, Lars O. Sveriges regenter. Från forntid till nutid Portugal 1997., s. 356
 
Utom äktenskapet hade Oscar flera barn, mest bekanta är väl de två sönerna med skådespelerskan Emelie Högqvist (1812-46), som brukade kallas prinsarna av Lappland och var födda 1839 resp. 1840. Den ene blev postexpeditör, den andre köpman i Kina; de dog på 1870-talet.

1999-08-17, 22:42
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Enligt Lagerqvist, Lars O. Sveriges regenter. Från forntid till nutid Portugal 1997, hade alltså Oscar flera utomäktenskapliga barn. Är det någon som känner till hur många, vad de hette och vilka mödrarna var?
 
Mvh Lena A L

1999-08-17, 22:47
Svar #4

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Komplettering till tidigare inlägg.
Jag har även en uppgift (källa okänd) om att Emilie Högqvist hade ett förhållande med Emil Key, som avled 1892 31/12 i Visby, så visst finns det en koppling till Gotland.
I Svenskt Biografiskt Lexikon framkommer endast uppgifter om en bror till Emilie, Johan (Jean) Isak H. (1814-1850) vilken alltså inte kan vara far till Olof Oscar, född 1859.
 
Föräldrarna till Emelie och Jean var Kammartjänaren, senare Hovmästaren Anders H. o.h.h. Anna Beata Hedvall i Stockholm (Jacobs fs).

1999-08-19, 15:49
Svar #5

Elaine Löfgren

Tack för uppgifter.
Min svärmor sade ju faktiskt bara att namnet Högqvist i hennes släkt hade koppling till Emelie. Det är jag själv som gjorde den naturliga? kopplingen till Oscar I. Jag har nyligen börjat sökningen i denna släkt. Så småningom hittar jag väl Olof Oscars föräldrar så får vi se. Man kan undra hur sådana här uppgifter uppstår i släkten. Min systers farssläkt sades vara av vallonsläkt. Jag har gjort en forskning åt henne. Bara svenskar och ingen anknytning till järnhantering förrän jag i mitten på 1600-talet, men hjälp av annan forskare, hittade Jean le Brun.
Äntligen, ropade jag och syster. Men säg den glädje som varar beständigt. Andra forskare tvivlar på att Jean le Brun har med denna släkt att göra. Så här står vi nu - utan vallon. Och det spelar väl egentligen ingen roll det, men hur uppstår rykten?
Elaine L.

1999-10-07, 17:37
Svar #6

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Elaine Löfgren, om du har möjlighet så skulle jag vilja att du mailar mig. Även jag släktforskar kring Emilie Högquist och hennes söner Max och Hjalmar (hon hade även dottern Thekla, med en herr Bloomfield) eftersom min släkt, enligt min farmor, ska vara släkt med henne och Oscar I. Min forskning har gett mig en hel del svart angående främst Hjalmar Franson Högquist, och jag delar med glädje med mig av min kunskap. Samtidigt är jag intresserad av mer fakta kring din Olof Oscar Högquist. Kanske man kan knyta ihop trådarna på något sätt!? Så maila mig gärna ... lisa.qviberg@delta.telenorida.se

1999-10-07, 17:38
Svar #7

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Oj ... stavade visst fel i min mailadress. lisa.qviberg@delta.telenordia.se ska det vara.

1999-10-07, 18:05
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
För gärna diskussionen här, många fler är säkert intresserade.

1999-10-07, 23:04
Svar #9

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Herr Bloomfield hette John och var engelsk legationssekreterare i Stockholm, dottern Tekla ska vara född i oktober 1833.
/Torbjörn/

1999-10-10, 15:53
Svar #10

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
En offentlig diskussion var det. Vad jag vet om Emilie Högquists och Oscar I:s gemensamma söner är att:
Hjalmar Högquist föddes i Hamburg den 18 juni 1839 och Max Högquist föddes i Stockholm den 12 aug 1840. Både Hjalmar och Max, prinsarna av Lappland, tilldelades en betydlig förmögenhet av sin fader, och vid myndig ålder fick Hjalmar egendomen Flo i Skaraborgs län. Han flyttade dit 1863, efter att ha bott i Hjärpås en kortare tid. Nu lade han sig också till namnet Franson (Oscar I hette Frans i andranamn), något som Max aldrig gjorde. 1863 så gifte sig Hjalmar också med göteborgsdamen Emilie Amalia Hafström (f. 24 mars 1836), och arrenderade löjtnantsbostället Dillingen i Flo. Där föddes två döttrar; Klara Edit Emilia Högquist (1865-1901) och Agda Thekla Charlotta Högquist (1867-19xx). Hjalmar hade dock inget affärssinne eller tålamod, utan lämnade 1867 Dillingen för att arbeta som postexpeditör i Göteborg. Snart tröttnade han även på detta, och började som inspektor, boende på Hotell Göta Källare. Slutligen fick han anställning på en av Wilsonlinjens båtar, som gick till London. Där avled han 1874. Angående Hjalmars familj så är min forskning där inte så långt kommen. Så vitt jag vet så flyttade hustrun och de två döttrarna till Stockholm, där Emilia avled ogift i lunginflamation 1901, samt att Agda ska ha avlidit före dess. Om någon känner till mer om dem, så är jag intresserad av all information. Likaså så har jag många frågetecken kring tiden i Flo, där man även kan finna en av mina förfäder, oäkta gossen Carl Carlsson (f. i Flo församling 31 okt 1836).  
Om Max vet jag inte så mycket. Jag kan bara instämma i Torbjörn Näs påstående, att Max var köpman och avled 1872 i Kina.  
 
Förutom broden Jean så hade Emilie Högquist en broder Anders (d. 1835) och en syster Hanna (d. 1839. Hanna förblev ogift men hade 3 eller fyra utomäktenskapliga döttrar.  
 
Lisa

1999-10-10, 19:21
Svar #11

Elaine Löfgren

Lisa Qviberg,
det är inte mycket jag vet om Högqvist. Jag ber att få hänvisa Dig till Gotland-Efterlysningar-19.8, Gotland-Socknar-Lärbro resp. Socknar-Handlanden Olof Oscar Högqvist (felplacerat av mig).
Högqvist hör till min yngste sons släkt. Då jag började forska på hans släkt visade det sig att hans farmors släkt var utforskad av Stefan Simander och hans farfars släkt av Mats Ekedahl. Det var inte mer för mig att göra där.
Du kan ju chansa att lägga en fråga på Gotland så kanske Du får kontakt med någon.
Hälsningar Elaine Löfgren

1999-10-18, 18:30
Svar #12

Lennart Lindström

I boken Okrönta härskarinnor på Stockholms Slott
av Arne Lindenbaum, näms ett 20-tal kvinnor som mer eller mindre har haft kontakt med svenska kungahuset under sin levnadstid. Den spänner från Karin Månsdotter till aktrisen Ellen Hartman. En del av tidigare frågor får sitt svar där.
Hälsningar
Lennart Lindström

1999-10-18, 19:32
Svar #13

13087

När är Lindenbaums bok publicerad ?
 
Hälsningar
Ann-Mari Össtberg

1999-10-18, 20:47
Svar #14

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Utgivningsåret för Arne Lindenbaums bok är 1952.

1999-10-21, 14:53
Svar #15

Esko Nikander

Har släkten Lindenbaum sitt eget sköldemärke?
 
Hälsningar
Esko Nikander

2000-01-06, 12:38
Svar #16

Svea Sjöberg

Med anknytning till Oscar 1 och hans oäkta barn har jag en fråga:
Det berättas i Småland om en ättling till ovannämnda kung. En mycket skicklig yrkesman dök plötsligt upp i Mjösingsmåla, Bäckebo fs.c:a 1870. Hans namn var Rudolf Ferdinand Andersson f.21/6 1846 Kat.fs.Sthlm,kallades Dosmakaren.Han tillverkade dosor,sängar,förfalskade 2-kronor mm. Enl. rykten hade han åkt fast för falskmynteri i Stockholm.Hans moder lär ha varit sömmerska vid hovet.Denne man fick tre barn med en kvinna i Mjösingsmåla.
Jag har forskat en del i hans bakgrund men finner det hela osannolikt.Då jag har viss anknytning till honom och trakten vore det roligt att få veta om någon har något att känner till hans levnadsöden.  
Mvh Svea Sjöberg

2000-01-22, 20:35
Svar #17

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Namnet Bernadotte som förnamn var inte ovanligt på 1800-talet, och inte heller namnet Napoleon. De var snarast ett slags modenamn, som förekom i kretsar som hyllade och beundrade Carl XIV Johan resp. Napoleon. Namnen behöver inte innebära någon som helst släktskap med ätten Bernadotte. Tvärtom skulle man kunna tänka sig att själva namnet Bernadotte skulle kunna vara upphovet till de sagda ryktena.

2000-01-22, 22:51
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Sveriges Dödbok finns 36 personer som har Bernadotte som förnamn, t.ex.

2000-10-19, 12:29
Svar #19

ole Granholm

Hej!
Jag söker ättlingar till handlanden Gustaf Napoleon Bernadotte Heidenberg, född den 25 augusti 1836 och avled i Gamlakarleby den 17 januari 1915. Enligt uppgift skulle han vara son till Oskar I. Gustafs mamma hette Fredrika Charlotte Merkell. Hur ligger det till med boktryckaren Petter Gustav Heidenberg?
 
Journalist
Ole Granholm
oleg@multi.fi
eller ole.granholm@osterbottningen.fi

2000-11-12, 20:52
Svar #20

Wayne A. Jalava

Hej!  I am sorry but lack knowledge of Swedish language.
 
(1)  I am searching for information on family of Beata Caisa WAHLBOM of Muonionniska, Norrbotten/Lappi, Sweden/Finland.  She was supposed to have born a child named Erik KOHLSTROM by the successor of the throne of LOUIS PHILIPPE of Orleans, King of France.  (I have a reference to Groth, Osten.  Nord-kalotten, Konung Faravids land, Tidens forlag, Stockholm, 1994, pgs. 147ff.)  I sure would like a basic English translation of the pages 147ff of this book, or where I can order a copy.
 
My GGGGGrandfather was Erik Mattsson Kaisko KOHLSTROM born October 8, 1776, Kolari, Lappi, Finland, died April 14, 1860, Koivukyla, Hietaniemi, Ofvertornea, Norrbotten, Sweden (Lovikka 10:70B).
 
I want to make a connection between the WAHLBOM and KOHLSTROM families, and would appreciate the help.
 
(2)  It has been said that Prince Gustav, elder brother of Oskar I, died from a fall from a horse. However, there are those who believe he actually was sent away to Norway because his family did not want him to marry a girl of obscure birth.  Can anyone tell me about who this girl was and if it is known who the ladies were he courted?
 
I sure do appreciate the help!
Thank you.
Wayne A. Jalava

2004-11-21, 17:46
Svar #21

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
Hello Wayne
 
My name is Ulla Lundell and I have a book about the Bernadotte family, and I have read in it and as far as I can se so hade King Carl X1V Johan and queen D?sire? just one son and he was called Oscar 1
 
Regards Ulla Lundell

2004-11-21, 21:25
Svar #22

Anders Andersson

Waynes inlägg är fyra år gammalt, och jag tror inte att han kommer att se ditt svar om han inte får ett brev om saken...
 
När det gäller uppgiften om prins Gustav, så låter det som en sammanblandning av uppgifter om dels den danske prinsen Kristian August som 1809 valdes till svensk tronföljare (och tog namnet Karl August) men året därpå avled under en militär inspektion på Kvidinge hed (jag tror mig ha läst att han drabbades av slaganfall och föll av hästen), dels sångarprinsen prins Gustaf som var son till Oscar I och äldre bror till den blivande kung Oscar II, och som avled 1852 under kungafamiljens besök i Norge. För att vara en hörsägen med kunglig anknytning är den således påfallande korrekt!

2013-04-27, 05:55
Svar #23

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
När jag tog tag i det här förvånades jag över hur lätt det visade sig vara att nå fram till kompletta uppgifter, men att det ändå inte var någon före mig som i varje fall har fått fram uppgifterna och publicerat dem sökbart på nätet. En hel del däremot publicerat som inkluderat ofullständiga uppgifter, som pekat åt rätt håll, bl a att lilla Agda var död före fadern, vilket förstås pekar på att någon fick fram bouppteckning efter honom, men innan det fanns personregister till Göteborgs domkyrkoförsamlings kyrkböcker för tiden.
 
Men håll till godo nu...
 
Hjalmar Fransson Högqvist, f 1839 16/8 enligt vissa källor i Hamburg, enligt andra i Stockholm, d 1874 15/2 på Mill Road Hospital, som borde ligga i London. (Avisering därifrån till Göteborgs domkyrkoförsamling s å 31/3). Son av sedermera kung Oscar I och Emelie Högquist. G 1863 10/9 m Emelie Amaila Hafström, f 1836 24/3 i Göteborg, d 1907 24/2 i Göteborgs Haga.
Döttrar:
1. Edit Emelie Clara Fransson Högquist, f 1865 20/1 i Flo (Skaraborgs län), d 1901 4/10 i Hedvig Eleonora.
2. Agda Thekla Klara Fransson Högquist, f 1867 17/1 i Flo, d 1870 21/1 i Göteborgs domkyrkoförs.
 
Änkan kunde snabbt lokaliseras i Stockholm via Rotemansarkivet på stadsarkivets hemsida, där det framgick att hon 1902 23/4 flyttade till Alingsås stadsförsamling. Därifrån flyttade hon 1905 30/8 till Göteborgs Haga, där hon alltså dog.
 
Emilia Klara Edit är med i Sveriges dödbok 1901-2009.
 
Lite charmigt att leta fram sidan med Dillingen i Flo husförhörslängd 1864-1875. Prästen vid samma tid har inget skrivit, men någon gång på senare tid har någon allt skrivit till Son till Oskar I och Emilia Högquist med blyerts.  
 
På Wikipedia omtalades att Agda var avliden före fadern, en uppgift som upprepades på flera håll på nätet. I ovannämnda husförhörslängd angavs familjen flytta 1867 27/4 till Göteborg, och i folkräkningarna 1880 och 1890 bodde änkan fortfarande där med Emilia Klara Edit. På Arkiv Digital visade det sig finnas personregister till de flesta kyrkoboksserier från tiden, så det blev lätt att hitta, att Agda Thekla Charlotta dog redan 1870 21/1 i meningitis tuberculosis.
 
Såvitt jag kan se när jag googlar verkar jag vara den förste som lyckas presentera det definitiva bokslutet över hela familjen på Internet. Ändå var alltså inget särskilt svårt att hitta för en släktforskare med tillgång till kyrkböckerna. Men någon ska väl vara den förste med intresse för just den uppgiften som verkligen kollar. Känns lite coolt.

2013-04-27, 06:07
Svar #24

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ett tillägg, och ett viktigt: sökning efter bouppteckningar identifierade en sådan, inte efter Hjalmars frånfälle, utan efter dom om boskillnad mellan Hjalmar och Emelie Amalia. Dom av den 27 februari 1871.
 
Men ingen skilsmässa. Hon kallas änka efter honom i bouppteckningen 1891 efter hennes far.

2013-05-01, 21:37
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kanske ska tilläggas att äldsta dottern dog ogift och jag antar att det är kollat att hon inte hade några barn!?  
 
Ur Sveriges Dödbok 5:
 
18650120
 
Högqvist Fransson, Emilia Klara Edit
 
Nybrogatan 66
 
Död 4/10 1901.
 
Kyrkobokförd i Hedvig Eleonora (Stockholms stad, Uppland).
 
Född 20/1 1865 i Flo (Skaraborgs län, Västergötland).
 
Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Hedvig Eleonora, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)
 
Födelseförsamling i källan:
Flo (Skaraborgs län)
 
Källor:
Rote 10
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-05-02, 01:14
Svar #26

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ah, jag glömde skriva ordet Ogift. efter hennes övriga data. My bad!
 
Sant är att jag INTE har följt henne bok efter bok hela hennes vuxna liv, så hypotetiskt kan hon ha haft något utomäktenskapligt barn som dött tidigt, alternativt som fötts i lönndom och lämnats bort. I det senare fallet skulle man väl kunna missa den uppgiften hur väl man än följer henne. Så det kan finnas lite till att kolla när det gäller henne...
 
Jag testar att beställa bouppteckning efter Emelie Amalia, som levde längst...

2013-05-02, 16:20
Svar #27

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
Jag undrar vad döttrarna egentligen hette, eftersom det står olika på alla ställen.
 
Mvh, Maud
mlind

2013-05-02, 16:39
Svar #28

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
I Flo församlings födelsebok C:5, 1861-1894, är de antecknade som
Edit Emelie Clara, född 1865 20/1 (AID v8125.b21.s18)
Agda Thecla Charlotta, född 1867 17/1 (AID v8125.b31.s28)
 
Sedan blir det dessvärre en viss variation på stavning och ordningsföljd på förnamnen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna