ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prinsessan av Rangabé  (läst 791 gånger)

1999-02-16, 02:40
läst 791 gånger

Rangabé

Det finns en gammal legend i min släkt om att vi ska ha en anmoder som kallades prinsessan Rangabé, el liknande. Hon ska ha varit en grekisk, invandrad prinsessa - 1700- eller 1800-tal. Det är en väldigt dunkel och märklig historia om att hon ska ha förälskat sig i och gift sig med en av mina anfäder. Vem var hon, fanns verkligen en sån person eller är det bara en myt?  
 
För att ytterligare komplicera det hela bär jag en guldring som lär ska ha varit hennes, en ring med romerska bokstäver som lyder MIZPAH - vilket enligt samma källor är grekiskt? - ringen har gått från mor till dotter i många generationer. Enligt en annan tant i släkten är det en judisk bat mitzvah-ring. Har någon av dem rätt?

1999-02-17, 02:08
Svar #1

Kristian Lindgren

Enligt Nordisk Familjebok, vol 22 (1915), finns en dotter, Euphrosyne, till Alexandros Rizos Rangabes f.1810 (skrev sig själv ibland som Rangabé). Denna dotter gifte sig med den svenske järnvägsbyggaren A. E. von Rosen. Men det kan ju också finnas tidigare Rangabes med svensk anknytning.

1999-02-17, 09:57
Svar #2

Carl Szabad

Adolf Eugen von Rosen (1797-1886), överste och järnvägsbyggare mm gifte sig 1835 i Aten med Eufrosyne Rizo-Rangabé (1815-1886), dotter till turkiske inrikesministern i Valakiet (i dag södra delen av Rumänien) Jacques Rizo-Rangabé och hans hustru Zoe Lapithi.
 
Uppgifterna ur Elgenstiernas ättartavlor, band 6, sid. 427.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna