ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Romanov mysterium  (läst 4862 gånger)

2005-06-22, 23:05
läst 4862 gånger

Kleopatra

Det finns en mysterium fortfarande i Moskva Ryssland . Vem var det som överlevde massakern 1917 , i Ryssland ?  
Forskarna säger att Anastasia överlevde medan andra säger annat . Vad jag vet om det är att Anastasia och hennes bror Aleksej och andra i deras familj som dödades utan en person . Det var systern Marie som överlevde massakern . Det dök upp många kvinnor som sa sig vara Anastasi? . Men alla var falska . Plötsligt kom det en kvinna til l Berlin , hon fick namnet Anastasia som sedan ändrade namnet till Anna Andersson . Vem var hon , var hon verkligen Anastasia elller var hon systern Marie som överlevde massakern . Hon var inte Anastasia , det vad forskarna sa på den tiden . Vem var hon fortfarande är ett mysterium . En forskare i Ryssland , tror att Anna Andersson var Anastasia men han tror fel för att Marie var den som överlevde . Jag och hela Ryssland vill nog veta vem hon är .  
Ryssland är mitt hemland och jag vill gärna själv veta vem hon är eftersom jag jobbade som forskare i Moskva . Nu bor jag här och vill veta fortfarande vem hon är . Det var min teori .  
Frågan återstår : Vem är Anna Andersson ?  
Är hon en Romanov alls ?

2005-06-23, 00:03
Svar #1

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Svaret är nej, hon var inte en Romanov. Den kvinnan som kallade sig Anna Andersson var från ett annat öststadsland. Hon hade rymt från ett mentasjukhus i Rumnänien (tror jag det var) och när Anna Andersson blev sjuk i USA (någon gång i början av 70-talet) togs hennes blindtarm bort och sparades. Hon erbjöds att genom DNA-prov säkerställa sin indentitet men hon vägrade.  
 
Efter hennes död plockades 'blindtarmen' fram och en manlig släkting, som hela tiden sagt sig vara hennes syster- eller brorsson, lämnade sitt DNA-prov för test. Det visade sig att han hade haft rätt hela tiden.  
Tyvärr har jag inte lagt på minnet vad hon hette ej heller vilket land det var. Men det kom fram att hon hade lurat hela Europa och även USA med att utge sig för att vara en Romanov.

2005-06-23, 08:50
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ryktena lugnade sig en aning för några år sedan när man påträffade kvarlevorna av tsarfamiljen. Men vissa troende finns alltid, oavsett vad bevisen säger.

2005-06-23, 10:23
Svar #3

Micael Granström (Micgra)

Enligt en artikel i Nature Genetics från 1995 så var Anna Anderson sannolikt identisk med polskan Franzisca Schanzkowska. Hon rymde från ett mentalsjukhus 1920 och efter hennes död testade man DNA från henne mot DNA från Romanovs och mot hennes systerdottersons DNA. Precis som Kristina skriver så var det med med honom som det fanns DNA-släktskap.
 
Kvarlevorna från Tsarfamiljen var väl bara från fem medlemmar av familjen. Har man hittat alla fem barnen? Jag tror att det saknas en son och en dotter.

2005-06-23, 19:46
Svar #4

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Grand Duchess Anastasia of Russia arkebuserades tillsammans med resten av sin familj i staden Jekaterinburg i Sibirien den 17 juli 1918. MtDNA prov som tagits av The Duke of Edinburgh (Philip Mountbatten) har visat att Anna Anderson inte var den Anastasia som hon påstod sig vara. Detta konstaterade redan Anastasias faster Grand Duchess Olga of Russia någon gång i medlet av 1900-talet. Tsarevich Alexei of Russia (tronföljaren) och Grand Duchess Maria of Russia är de enda som inte hittades av den arkebuserade kejsarfamiljen.

2005-11-27, 13:38
Svar #5

Maria Lindqvist

Det var deras tronföljare och så Anastasia som saknades, har jag för mig.

2005-11-28, 00:19
Svar #6

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Nej, det var Alexejs och Marijas kroppar som inte hittades. Men vad jag vet, så är alla kropparna återfunna, de var ju kraftigt brända av bolsjevikerna....

2006-02-16, 12:59
Svar #7

Johanna Ringdahl

Jag frågar alla er som någonsin går in på den här sidan e det någon som är helt säker på att någon av romanovs allså tsarfamiljen överlevde 1917/1918 skicka gärna ett mejl??!!??!?!?

2006-02-17, 12:09
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Enligt romanen Romanov Profetian av Steve Berry, skulle Alexis och Anastasia inte ha aaterfunnits bland de andra kropparna. Men det är naturligtvis bara en roman, dock har jag förstaat att författaren har gjort en ordentlig research för sin fiktion.
 
Med vänliga hälsningar:
 
Steve i M?laga

2006-02-17, 16:36
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det synes som om två kroppars benfragment saknades. Enligt vittnesmål skulle också två kroppar efter morden ha bränts av bolsjevikerna, vilket förklarar varför dessa två saknas. Läs om detta här. Då länken är stängd refereras texten utifrån Googles cache on 27 Jan 2006 10:47:42 GMT:
 
Romanovs find closure in DNA  
 
Two years ago, the heavy Italian marble top was lifted off the coffin in St. Petersburg of Grand Duke Georgij Romanov, the 28-year-old brother of Tsar Nicholas II, who died of tuberculosis in 1899. It was yet another dramatic event in the quest to resolve the bitter controversy surrounding the murdered last tsar and his family, whose grave was discovered in 1991. Any lingering doubts from the earlier genetic analysis of the remains1 will be dispelled by the investigation of the grand duke's DNA by Ivanov et al.2 appearing on page 417.  
 
Almost 300 years of Romanov rule ended in 1917, culminating in the Bolshevik uprising. The following year, Nicholas II and his family were imprisoned in the Ipatiev House in Yekaterinburg, Siberia. On the night of July 16, Nicholas, Empress Alexandra, their five children -- Olga, Tatiana, Marie, Anastasia and Alexei -- their physician and three servants were executed by a firing squad, a hail of bullets ricocheting off the grand duchesses' jewel-laden corsets3. The local newspaper proclaimed that Nicholas had been shot without bourgeois formalities but in accordance with our new democratic principles.3  
 
Six months later, a Russian investigator named Nicholas Sokolov recovered valuable pieces of physical evidence from the probable grave site, but found no skeletons. His conclusion that the bodies had been doused in sulphuric acid, butchered and burned to ashes was seldom questioned during 70 years of communist rule. But in April 1989, the Moscow News published an exclusive interview with filmmaker Geli Ryabov, who announced that he knew where the Romanovs were buried. Ryabov and geologist Alexander Avdonin had actually located the grave ten years earlier, five miles from the Sokolov site. Working from photographs and the Kremlin report of Yakov Yurovsky, the executioners' leader, they had retrieved three skulls, only to return them fearfully to the ground the following year.  
 
In July 1991, President Boris Yeltsin authorized the exhumation at Yekaterinburg. Almost 1,000 bone fragments were assembled into five female and four male skeletons. That meant that two of the deceased were missing, consistent with Yurovsky's account that he had burned two of the bodies (those of Alexei and a female). But there was disagreement about which bodies were present. Using photographic superimposition, Russian scientists concluded that the tsarevich and Marie were missing. However, an invited American forensic team, led by William Maples of the University of Florida, analysing the dental and bone specimens, believed that the missing grand duchess was Anastasia. At a conference the following summer, a Russian expert on DNA fingerprinting, Pavel Ivanov, announced that DNA tests on the bones would be conducted in collaboration with Peter Gill, at the British Forensic Science Service. On 15 September 1992, Ivanov was welcomed at Heathrow Airport by a BBC television director, who had hired a funeral hearse because he felt it was 'inappropriate to carry the Russian Imperial family in the boot of my Volvo.'  
 
Gill performed nuclear and mitochondrial (mt) DNA tests on the nine bone samples1. Five of the bodies were clearly related, and three were female siblings. Furthermore, a sample of maternally inherited mtDNA suspected to belong to Alexandra matched a sample provided by her grandnephew, the Duke of Edinburgh. But finding a reference sample for Nicholas was more difficult. Ivanov's suggestion to exhume Grand Duke Georgij at that time was financially and politically inconceivable; a swatch from a bloody handkerchief kept in a Japanese museum was too contaminated; and the tsar's nephew, Tikhon Kulikovsky, refused to cooperate, citing his contempt for the British for not offering refuge to his uncle's family after the revolution. But eventually, two more distant maternal relatives, Xenia Sfiri and the Duke of Fife, agreed to help.  
 
Position 16169: As expected, the mtDNA sequences of the tsar's two relatives were identical to each other, but where the relatives had a T at nucleotide 16169, the bone mtDNA surprisingly had a C. Further analysis revealed a mixture of mtDNAs in the bone differing at this one position -- C accounting for about 70%. Gill and colleagues thus concluded that the tsar exhibited 'heteroplasmy', and cautiously estimated the probability of the remains belonging to the tsar as being 98.5%1. Their findings have never been challenged or even mildly criticized, in print or orally, by another DNA scientist, states historian Robert Massie3. Moreover, independent confirmation was provided by Cambridge University's Erika Hagelberg. But critics including Maples charged that the discrepancy was likely due to contamination. Maples returned to Yekaterinburg in April 1993, where he was allowed to remove teeth from the skulls and pass them on to Mary-Claire King. (King's results have not been published, but she told Nature Genetics that, using a different technique4, her group found a convincing match for Alexandra and her grand niece. They also found C and T nucleotides at several sites in the DNA allegedly from Nicholas consistent with heteroplasmy, sequence background, or contamination.)  
 
With the Russian Orthodox Church demanding more proof, the exhumation of Grand Duke Georgij finally occurred in July 1994. This time, Ivanov took the bone samples to the Armed Forces Institute of Pathology DNA Identification Laboratory in Maryland, where remarkably, the same heteroplasmy provided compelling evidence favoring the identification of Tsar Nicholas. Grand Duke Georgij's mtDNA exhibits a similar rare mixture of C and T at position 16169 -- the first time that heteroplasmy has been applied in human identification. Combining the DNA sequence identity, the rarity of heteroplasmy and the established link between Alexandra and the Duke of Edinburgh, Ivanov et al. calculate a likelihood ratio for the remains' authenticity in excess of 100 million (ref. 2) -- not including the powerful anthropological and forensic evidence!  
 
At last, the great mystery of the last tsar can be laid to rest. The same is now warranted for his family's remains, although further political and religious wrangling appears inevitable. Some people still might not accept the verdict while two bodies remain missing, even though the case for Anna Anderson, who claimed to be Anastasia, was dismissed by DNA analysis from several groups5. Clues to their identities and whereabouts might exist among the relics gathered by Sokolov, including a severed finger and bottles of congealed fat, now said to be held by the Russian Orthodox Church Abroad. However, this should not detract from the resolution of the Romanov saga, or the power of genetic analysis to close one of the most astounding historical mysteries of this century.  
 
1. Gill, P. Nature Genet. 6, 130-135 (1994).  
 
2. Ivanov, P. et al. Nature Genet. 12, 417?420 (1996).  
 
3. Massie, R.K. The Romanovs: The Last Chapter (Random House, New York,1995).  
 
4. Ginther, C., Issel-Tarver, L. & King, M.-C. Nature Genet. 2, 135?138 (1992).  
 
5. Gill, P. et al. Nature Genet. 9, 9-10 (1995).  
 
En sammanställning över skelettfynden och slutsatserna utav DNA-testen ses här.

2006-02-17, 20:18
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja saa kan det ju ocksaa vara?!
 
med vänliga hälsningar: Steve Palmquist/Málaga

2006-11-06, 12:37
Svar #11

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Hej Kleopatra!
 
Du måste ange för- och efternamn när du skriver inlägg i Anbytarforum. Det är inte tillåtet att vara anonym.
 
Mvh
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2006-11-06, 19:17
Svar #12

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Här finns många teorier. Under en längre väntan under en resa för några år sedan hittade jag och läste en bok Blood Relative, ISBN 0 575 06608 3 skriven 1998 av en Michel Gray.
 
I denna bok menar sig Gray vara son till Aleksej och prinsessan Marina av Grekland (i någon form av hemligt äktenskap). Aleksej skulle ha kommit undan och levt under namnet Nikolai Chebotarev i Irland och England fram till sin död 1987.
 
I boken hävdas också att även tsaren själv möjligen kom undan och också han levt i England under namnet Nikolai Alexandrovich. De kvarlevor som hittades i Ekaterinburg skulle i så fall ha tillhört tsaren bror Mikael.
 
Vill minnas att boken innehöll en del bestickande indicier och teorier men hade lite svårt att förstå den verkliga bevisföringen.

2007-06-13, 01:08
Svar #13

Kleopatra

Hej . Det  är jag igen .  
 
Jag förstår inte hur det kunde hända . Hur kunde Romanovs sista tsar av Ryssland bli avrättad för att han gjort ett misstag .  
Jag saknar Ryssland . Ryssland är som ett andra hem för mig .  
Jag vet att alla i Tsar Nikolaj II:s familj är döda . Det har kommit fram nyligen . Anna Andersson var en bedragare .  
Anastasia , Olga , Maria , Tatiana och Aleksej och Alexandra och Nikolaj II själv är döda och mysteriet är löst .  
Föruom att Anna var inte den polska kvinnan . Vem är hon egentligen är mysteriet .

2007-06-14, 16:30
Svar #14

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Ett inlägg med politiskt innehåll har tagits bort.
 
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2010-11-03, 14:40
Svar #15

Åsa Alderlöf

hej. jag har själv kommit i kontakt med en person, som nämnde att alexei kom undan och faktiskt kom till kanada, att nikolais systrar tog med hnm över till canada, personen som skrev detta till mig hette Michael Romanov. jag har velat få en förklaring till detta, har ju alltid hört att alla var döda ju, men än så länge har han ej svarat.
så här skrev denna man om släkt skapet
det är isåfall häpnads väckande.
 
:Yes, i am related to the romanov family from Russia. My display name is Romanov is my chosen Dynasty name. It was my grand father's last name on my mom's side of the family. And my grandmother's grandma was one of Czar Nicholas Romanov II sisters. My grandfater was Nicholas son Alexei. One of the sisters took him to Canada to escape the soviets. My grandmother was Ukrainian royality. My mother was the only child of Alexei. The old male line died out. so you have to go thrown the female line until you have the closest male to the crown. On Jan 07 2007 Russia time around 5:00am, Jan 06 2007 eastern US time around 6:00 pm. It was determind that on my great grand parents level 5 top serect line that I was the closest in the blood line to the last Czar and according to the Romanov family Association and the Russia Goverment the only one with rights to the Czar property. If the Russia goverment allows the kingship to be set up on any level, then I will be come the next Czar of Russia. My mother's cousin made me his air in Ukraine. So some day i will one or another,or maybe both. But until then i am under the protection of the United States Government. I am being protection at all costs. So i am not allow to state my last name or where i live on internet sites. Tom Hogstrom is someone that asked to be myfriend on facebook. I don't know if he is a relation to me. But i been told that there is around 500 branches to the Romanov family living today. Take care of your self Asa, and tried to have a good day.  
 
Bye,
Michael
åsa

2010-11-03, 15:32
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Åsa
 
Här kommer lite information! Som man kan se så stämmer då inte Michaels information alls. Om han själv ljuger eller om han blivit itutad det hela får vi väl inte reda på. Det fanns alldeles nyligen i någon svensk historietidning just denna historia.
 
 
On April 30, 2008, Russian forensic scientists announced that DNA testing proves that the remains belong to the Tsarevich Alexei and to one of his sisters. DNA information, made public in July 2008, that has been obtained from Ekaterinburg and repeatedly subject to independent testing by laboratories such as the University of Massachusetts Medical School, USA, and reveals that the final two missing Romanov remains are indeed authentic and that the entire Romanov family housed in the Ipatiev House, Ekaterinburg were executed in the early hours of July 17, 1918. Details relating to the forthcoming burial procedure will have to be discussed by a Russian State commission and by the Moscow Patriarchate
Källa:http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Romanov
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-11-03, 15:35
Svar #17

Åsa Alderlöf

ja, det kan nog stämma, det tror jag, nej, jag trodde faktiskt ej det riktigt. han har ej heller svarat på mina frågor jag ställde. men finns det överhuvud taget folk som härstammar från nikolajs systrar eller så? åsa

2015-02-19, 14:22
Svar #18

Utloggad Martin Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 00:03
    • Visa profil
    • www.peace.moobis.se
Hej, Alla
 
Jag håller på att göra ett släktträd över alla Romanovs som har ättlingar fram till idag.  
Romanovs är kanske mina avlägsna släktingar då jag härstammar från en kvinna vid namn Margarete Christiansdatter Gift Hammar som ryktet säger ska ha varit en oäkta dotter till Kung Christian IV av Danmark som i sin tur var släkt med Oldenburg som några gifte sig med Romanov.
 
// Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna